به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۱:۵۶
 
۴۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۷۵۹۰۸
واقعا رحماني فضلي بابت چه چيزي عذرخواهي كرد؟

سرنخ‏‏‌های وزیر از پول‏‌های کثیف زیر سایه عذرخواهی!

سرنخ‏‏‌های وزیر از پول‏‌های کثیف زیر سایه عذرخواهی!
گروه سياسي: سایه «عذرخواهی» وزیر کشور بدجور بر سر آمار و ارقامی که از پول‏های کثیف اعلام کرد، سنگینی می‏‌کند. عذرخواهی که به نظر می‌‏رسد حاصل فشار مخالفان دولت بود. با این وجود نمی‌‏توان همه آنچه که وزیر کشور در صحن علنی درباره پول‏‌های کثیف را گفت به همین چند کلمه عذرخواهی و البته حمله نابجا و بی‌مورد او به رسانه‏‌ها محدود کرد. واشکافی سخنان روز یکشنبه رحمانی فضلی اتفاقا سرنخ رسیدن به پول‌‏های کثیف و مخصوصا نقش آن در سیاست و انتخابات را به شکلی کاملا مشهود دست کسانی داده که می‏‌خواهند این بحث را دنبال کنند.

به گزارش خرداد؛ نگرانی جریان مخالف دولت از افشای خط و ربط پول‌‏های کثیف تقریبا اظهر المن الشمس شده بود. دیروز در جمع مخالفان وزیر هم اعضای جبهه پایداری حضور داشتند و هم نزدیکان علی لاریجانی و این تقریبا اولین بار است که این دو گروه بر سر مساله‌‏ای هم‌نظر می‏‌شوند. برای بررسی متفاوت موضوع بیایید عذرخواهی وزیر کشور و حمله بی‌مورد و البته تا حدودی نا‌جوانمردانه وی را به رسانه‏‌ها کنار بگذاریم. با کنار گذاشتن این مباحث چند قسمت از سخنان وزیر کشور خود‌به‌خود برجسته خواهد شد؛ قسمت‌‏هایی که شایدبد نباشد اول یک بار دیگر آنها را بدون حاشیه‏‌های مربوط به عذرخواهی باز‌خوانی کنیم و بعد نگاهی اجمالی‌‏تر به آنها بیاندازیم.

برخی از قسمت‏‌های مهم سخنان وزیر از این قرار بود؛
«در نامه‌ای به رئیس مجلس درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی را کرده بودم تا ارقام و اعدادی که در مجلس ارائه می‌شود مورد سوءاستفاده دشمنان نشود.»
«در پی 10 سال 487 پرونده را در قوه قضاییه مورد بررسی قرار دادیم. جریمه‌ای که برای آن لحاظ شد 6000 میلیارد تومان است که در نوبت بعدی تقاضای رسیدگی مجدد به کمتر از یک درصد این موضوع رسید که باید با این مساله برخورد جدی شود.»
«موضوعاتی مانند مسائل دارویی نیز رقم‌هایی در حدود 30 میلیارد و 50 میلیارد به عنوان داروهایی است که از طریق غیر گمرک وارد کشور می‌شود.»
«شرکت‌هایی به ثبت رسیدند که همه یک کد داشتند تمامی اینها مسائلی است که دغدغه‌ی مقام معظم رهبری هم بوده است. بنده سوالی دارم زیرا خودم هم نماینده شما در دیوان محاسبات بودم، آیا به روند هزینه‌های انتخابات در کشور نظارت و کنترلی وجود دارد؟ آیا قدرتمندان و سودجویان به دنبال استفاده از این مساله هستند؟ بنابراین معتقدم باید با اقدامات جدی جلوی پولهای کثیف گرفته شود.»
«حتی در کمیته امداد، افرادی بودند که 27 هزار خودروی وارداتی را به اسم این افراد وارد کشور کردند از قبیل پورشه، لگزوز و .... . برای این که مالیات به گمرک ندهند و این افراد دچار این نوع سوء استفاده‌ها قرار دارند.»
«حتی شرکت‌هایی به ثبت رسیدند که یک کد آدرس دارند به عنوان مثال از 9 هزار و 570 شرکت ، 2 هزار و 714 شرکت با یک آدرس به ثبت رسیده در واقع کد پستی 99 درصد شرکت‌های ثبت شده یک رقم بوده است و این باعث شده که حدود 200 میلیارد دلار مالیاتی که کشور می‌توانسته دریافت کند را نگیرد. به خاطر همین فرار‌ها و پولشویی ها است که انجام شده است.»

با این توضیحات می‏‌توان چند سوال مهم را مطرح کرد و البته یاددآوری نمود که وزیر کشور بدون دادن آدرس پول‏های کثیف هم جلسه روز یکشنبه مجلس را ترک نکرد.
1- اولا اینکه چرا هیات رئیسه مجلس اجازه غیرعلنی‌شدن صحن را نداد تا رحمانی فضلی بتواند اسناد و مدارک خود را ارائه کند؟ علنی‌شدن این جلسه کاملا خلاف روال قبل بود، جلسات مهم مجلس از بررسی فساد سه هزار میلیاردی در دولت قبل گرفته تا بررسی مذاکرات هسته‌‏ای و حتی ارائه آمارهای استخدام‌‏های غیر‌قانونی دولت قبل، همگی در صحن غیر‌علنی برگزار شده بود و آنجا بود که مهمانان مجلس توانسته بودند آمارها و اسناد خود را ارائه کنند. این روند چرا یکباره برای توضیح درباره پول‏‌های کثیف قطع شد؟ مگر نبودند نمایندگانی در مجلس هشتم که بعدا به همین مجلس نهم هم راه یافتند و همین چند سال پیش برای پرونده فساد سه هزار میلیاردی پای‌شان حتی به جلسه بازجویی هم باز شده بود؟ آیا مسایلی از این قبیل باعث شد تا هیات رئیسه اجازه غیر‌علنی‌شدن صحن را ندهد تا وزیر با دست بسته پشت تریبون قرار بگیرد؟ خصوصا اینکه بابك دين‌پرست رييس مركز اطلاع‌رساني وزارت كشور بعد از حضور رحمانی فضلی در صحن علنی مجلس گفته است: «وزير با پرونده‌ها و آمارهاي بسيار خوبي به مجلس رفته بود كه حكايت از چگونگي تحصيل پول‌هاي كثيف و فرآيند پولشويي آنها در كشور داشت اما از آنجايي كه جلسه علني بود نمي‌شد بسياري از اين اطلاعات را ارايه داد. ما حتي نتوانستيم دو كيس بسيار مهم در مورد مواد مخدر با گردش مالي حدودا دوهزار و سيصد ميليارد تومان را كه به‌تازگي كشف شده بود براي نمايندگان مطرح كنيم كه قرار شد در جلسه‌اي اختصاصي اين اطلاعات را به نمايندگان ارايه بدهيم. به هر حال من فكر مي‌كنم علني‌بودن جلسه مانع از بيان اين اطلاعات كه جنبه‌هاي امنيتي، قضايي و اطلاعاتي داشت، شد.»

2- برجسته‏‌ترین قسمت سخنان رحمانی فضلی جایی است که او به واردات 27 هزار خودرو توسط افرادی از کمیته امداد اشاره می‌‏کند. آیا برای یافتن پول‏‌های کثیف آدرسی دقیق‏تر از این لازم است؟ این افراد از کجا پشتیبانی می‌‏شدند و در مجموعه‌‏ای که قرار است دست مستضغف‏ترین اقشار جامعه را بگیرد چه می‏‌کرده‌‏اند؟ آیا این اتفاق بدون داشتن روابط خاص و نفوذ در قدرت در جایی مثل کمیته امداد اتفاق افتاده است؟ آیا با سابقه‌‏ای که از کمیته امداد سراغ داریم، کانالیزه‌شدن در آمد حاصل از این دست تجارت‌های نامشروع در مسیر انتخابات کار سختی است؟ رسانه‌‏های سر‌مست یا سرخورده از عذرخواهی وزیر کشور هیچگاه به سنگینی تنها همین یک مورد از سخنان او توجه نکردند که برای اولین بار، آن هم در صحن علنی مجلس چنین اظهاراتی توسط وزیر کشور درباره مجموع‌ه‏ای چون کمیته امداد مطرح می‌‏شود.

3- وزير کشور در چند جا از سخنان خود از ثبت چند هزار شرکت با یک آدرس پستی یاد می‏‌کند و در ادامه چنین کاری را عامل یک فرار مالیاتی 200 میلیارد دلاری م‌ی‏داند. از جمله در یک جا می‏‌گوید: «2 هزار و 714 شرکت با یک آدرس به ثبت رسیده در واقع کد پستی 99 درصد شرکت‌های ثبت شده یک رقم بوده است». چنین اتفاقی آیا جز با داشتن نفوذ سطح بالا در سیاست و قدرت امکان‌پذیر است؟ با توجه به سابقه مواردی چون بابک زنجانی یا فساد سه هزار مییلیاردی،‌ آیا می‌‏توان متصور بود که بیش از 2 هزار و پانصد شرکت با یک آدرس ثبت شوند و فرار مالیاتی 200 میلیارد دلاری در کشور شکل بگیرد و دست هیچ مدیر و مسئول عالیرتبه‌‏ای در کار نباشد؟ مخالفان وزیر آیا معتقدند این فرار مالیاتی را کارمندان پایین‏رتبه دستگاه‌‏های دولتی و مسئول رقم زده‌‏اند؟

4- موضوع مهم دیگر سخنان وزیر کشور موردی بود که وی درباره رسیدگی به موضوع فساد در دستگاه قضایی مطرح کرد. موضوعی که نه اصل آن و نه عمق فاجعه آن دیده نشد؛ «در پی 10 سال 487 پرونده را در قوه قضاییه مورد بررسی قرار دادیم. جریمه‌ای که برای آن لحاظ شد 6000 میلیارد تومان است که در نوبت بعدی تقاضای رسیدگی مجدد به کمتر از یک درصد این موضوع رسید.» این جملات آنقدر صریح هستند که نیاز به تفسیر نداشته باشند اما یک سوال را نمیتوان مطرح نکرد و آن اینکه آیا بدون هیچ نفوذ و حضور موثری در قدرت می‏شود 6 هزار میلیارد تومان جریمه را در جریان رسیدگی مجدد قضایی به زیر یک درصد کاهش داد؟ کدام منطقی می‌‏تواند چنین چیزی را بپذیرد؟

صحبت‏‌های مهم وزیر کشور که در لابلای عذرخواهی و حمله او به رسانه‌‏ها گم شد، بسیار بیش از این بود. یکی دو روز دیگر سرخوشی مخالفان دولت و سرخوردگی هواداران آن از این عذرخواهی پایان پیدا می‌‏کند و شاید آن روز وقت دقت بیشتر در سرنخ‌‏هایی باشد که وزیر از پول‌های کثیف داد. وقت آنکه پیگیری شود کدام شبکه فساد در دل کمیته امداد زمینه را برای واردات 27 هزار خودرو مهیا کرده است؟ کدام شبکه فساد در دستگاه‌‏های دولتی اجازه ثبت صدها شرکت با یک آدرس پستی و فرار مالیاتی 200 میلیارد دلاری را داده؟ اینها به نظر می‌‏رسد تازه مشتی بود که وزیر کشور به عنوان نمونه ای از خروار پول‌های کثیف رو کرد.

درد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۱:۲۷
با بند اخر صحبتهای شما که مردم دو روز دیگر فراموش میکنن مخالفم!
نتیجه این سرخوردگیها در انتخاباتهای اینده نمایان خواهد شد.
مردم ایران نشان داده اند که تنفرشان از ترسوها و تشنگان قدرت بیشتر از دزدها هست. (301702)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۱:۴۶
وزیر عملا با عقب نشینی از مواضع قبلی خود راه را بر انحصار طلبان باز کرد تا من بعد علاوه بر اینکه کسی جلودار اینا نباشد بلکه حتی طلب کار هم باشند.وای به حال مردم که واقعیت فدای مصلحت می شود. (301704)
پردیس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۲۰:۱۷
در جواب بعضی از دوستان نازنین،،وزیر کشور اتتخاب آقای روحانی نیست،یا مشورتی است ویا تحمیلی،،بنابراین ایشان از جایی دیگر دستور میگیرد و فقط عضوی از کابینه است. (301854)
ماهان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۲:۲۴
آقای روحانی , رئیس جمهور عزیز و مهربان
قرارمون یادت نره (301722)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۳:۱۹
اگه پول کثیف ندارند پس از کجا خرج تبلیغات میکنند (301748)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۷:۱۴
حاجی جابر عبدلی (301803)
برات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۳:۴۹
براي گفتن حقايق چه نيازي به جلسه غير علني است ؟جلسه غير علني براي موقعي خوب است كه فساد اينقدر در تمامي سطوح جامعه رخنه نكرده باشد آن موقع بخاطر اينكه حرمت اين فسادها شكسته نشود سعي مي كنند به صورت عام موارد را فاش نكنند نه مثل حالا كه فساد همه گير شده است. (301757)
برادرم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۴:۱۰
آنها خودشان هم می داند پول کثیف چی و درکجا وجود داره ولی به مصلحت نبود از اول هم نباید علنی میشد ......... (301764)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۴:۲۲
وزیر ضعیف و مصلحت جو (301769)
ميهن پرست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۴:۳۲
اين اقا واقعا تو كابينه دولت دكتر روحاني وصله ناجوره. بزرگترين اشتباه رييس جمهور انتخاب ايشون بود (301771)
ايمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۴:۳۸
وقتي وزير كشور جرات بيان فساد را ندارد انتظار داريم مردم جرات داشته باشند (301777)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۴:۵۰
کاش رحمانی فضلی ایستادگی میکرد.وقتی علنی گفتند خیلی برایمان جای شکر بود که فردی واقع گو در این دولت وزرارت بر عهده دارد. (301780)
ایرانیم
Germany
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۵:۲۱
منظور آقای وزیر یعنی شامل بهار هم میشه که هر سری دو سه تیر به پول کثیف اختصاص میداد یعنی بهار داشته جو ایجاد میکرده... یعنی بهار داشته بازی با افکار عموم میکرده... یا اینکه بهار منظور وزیر رو اشتباه تصور کرده
البته ناگفته نباشه آقای وزیر نون خوبی برای بعضی از روزنامه ها و سایتها فراهم کردن چون از این دولت که جز شعار فعلانه آبی گرم نشده که روزنامه ها و سایتها روش منور بدن (301789)
جوار
Turkey
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۷:۵۶
اگر نمایندگان مجلس مخااطب وزیر نبو دند وانها خود را متهم نمیدانستند که مجلس جلسههرا علنی میکردند (301819)
هدهد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۸:۱۹
ياد اقاخان سريال ميكاييل افتادم اقا خان پيرمرد محترم و پولداري است همين !!!!!!كسي نبايد به حريمش نزديك شود والا........... (301825)
---
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۹:۲۹
وزیرکشور اصلاح طلب میخواهیم (301842)
11
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۹:۴۷
اصولا پولی که تمییز باشه خیلی کمه اکثر پولها کثیفند و چرک و منشاء الودگی مگه یک کسی وسواس داشته باشه پولش رو بشوره در اون صورت به پول شویی متهم میشه (301847)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۱۹:۵۲
به این موارد میگن ( فتنه زنجیره ای ) معلومه نمیگذارند از این فتنه رونمایی شود . اما با اطمینان میگم که آفتاب مدت کمی زیر ابر میماند. (301849)
...... ................
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۰۷ ۲۳:۲۷
کوه پولهای کثیف موش زائید. (301885)