به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب : ۷۷۰۹۲

مصوبه‌سنا؛ تضعیف موضع اوباما در مذاکرات

گروه بين‌الملل: سنای آمريکا طرح نظارت بر توافق هسته‌ای با ايران را با 98 رأی موافق تصويب کرد، كه این اقدام به نوعی تضعیف موضع دولت آمریکا در مذاکرات هسته ای تلقی می‌شود و با خشنودي تندروهاي آمريكا توام شده است.
مصوبه‌سنا؛ تضعیف موضع اوباما در مذاکرات
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه طرح الزام باراک اوباما را به ارائه هر توافق هسته ای با ایران به کنگره این کشور، تقریبا به اتفاق آرا تصویب کرد. سناتورها با 98 رای موافق در برابر یک رای مخالف، طرح موسوم به کورکر - منندز را تصویب کردند. این طرح باید به تصویب مجلس نمایندگان نیز برسد. مجلس سنا با تصویب این طرح بر نقش نظارتی کنگره در این توافق تاکید کرد. این طرح به کنگره حق می‌دهد بر هر توافقی با تهران در 30 ژوئن نظارت داشته باشد. اوباما ابتدا با چنین نظارتی مخالف بود.

آسوشیتدپرس هم در گزارش نوشت: روز پنج شنبه سنای آمریکا تصویب کرد که کنگره می تواند توافق با رژیم ایران را رد کند. پس از جنجال های فراوان نهایتا سنای آمریکا با اکثریت قاطع به کنگره آمریکا اختیار داد که این کنگره می‌تواند درباره توافق با ایران تصمیم بگیرد. اگر این مصوبه در کنگره آمریکا تصویب شود کنگره حق دارد توافق دولت آمریکا با دولت ایران را بررسی کرده و حتی آن را ملغی اعلام نماید. این اقدام سنا به نوعی تضعیف موضع دولت آمریکا در مذاکرات تلقی می شود. آسوشيتدپرس رای قاطع ۹۸ به يک سنا به اين طرح را پيروزی قانون‌گذاران آمريکايی در زورآزمايی با دولت باراک اوباما دانسته که در ابتدا تهديد می‌کرد هرگونه طرح اين چنينی را وتو خواهد کرد. تنها سناتوری که به این طرح رای منفی داد، تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه بود که از مخالفان اصلی توافق اتمی با جمهوری اسلامی است.