به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۰
 
۳۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب : ۷۸۹۱۱
چرا صدای اقلیت افراطي بلند‌تر است؟!

از آزادي عمل برپايي تجمع غيرقانوني و حمله به وزير و ... تا ادعاي خفه شدن صدايشان!

گروه سياسي: تندروهاي داخلي (پايداري‌ها) يا همان اقليت حامي احمدي‌نژاد و سعيد جليلي، بدون مجوز هر چند مدت يكبار، عليه تيم مذاكره كننده، تجمع 300-200 نفره با تركيبي ثابت از افراد خاص، اما تحت عنوان دانشجو! برگزار مي‌كنند، رسانه‌هايشان بدترين تعابير را عليه دولت تيتر مي‌كنند و ... اما وقيحانه مي‌گويند دولت صدايشان را خفه كرده‌ است!!
از آزادي عمل برپايي تجمع غيرقانوني و حمله به وزير و ... تا ادعاي خفه شدن صدايشان!
در همين زمينه روزنامه قانون در باره گستاخي ديروز چند نماينده پايداري عليه تيم مذاكره كننده هسته اي ايران و وزير خارجه، در گزارشي نوشت: تصاویر منتشر شده از جلسه غیرعلنی دیروز مجلس به معنای واقعی کلمه آزاردهنده است. در این تصاویر مهدی کوچک‌زاده، نماینده تندروی تهران مقابل صورت وزیر خارجه ایستاده و بر سر او فریاد می‌زند اینکه او چه می‌گوید یا از جانب چه طیف و گروهی سخن می‌گوید موضوع دیگری است. امّا به هرحال کوچک‌زاده دارد فریاد می‌زند و صدا و خواسته خود را هرچند با خواسته اکثریت مردم جامعه در تعارض و تناقض است با صدای رسا بیان می‌کند. روز شنبه گروه اقلیت دیگری از همین جنس و ترکیب در میدان فلسطین تهران جمع شدند و بدون برخورداری از مجوز قانونی آزادانه شعار دادند و سیاست‌ها و مواضع رسمی دولت و وزارت خارجه کشور را به چالش کشیدند و به سلامت به منزل بازگشتند.

شاید در پاسخ بگوییم این حق مخالف است که نسبت به سیاست‌های دولت در عرصه سیاست خارجی انتقاد و اعتراض داشته باشد ولی اشتباه نکنیم و این قبیل ژست‌های روشنفکرانه ما را از واقعیت قدرت سیاسی و واقعیت نابسامانی در فضای سیاسی کشور غافل نسازد. در حقیقت حضور قدرتمند و صدای بلند‌تر اقلیت مخالف دولت نه به خاطر سعه‌صدر و تساهل سیاسی دولت بلکه حقیقتا از سر استیصال و ناتوانی آن است. دولت توان مقابله با قدرت و نفوذ اقلیت سیاسی پرمدعی در کشور را ندارد اما صادقانه با مردم حرف نمی‌زند و دوست دارد چنین ضعفی را به پای قدرت تحمل و مدارای خود بگذارد. حق مخالفان دولت در انتقاد از سیاست‌های هسته‌ای زمانی شروع و قابل دفاع است که موافقان مذاکرات هسته‌ای نیز بتوانند از چنین فرصت‌ها و ابزارهایی برای بیان آزادانه عقاید و نظرات خودشان استفاده کنند. چرا دولت اجازه برگزاری تجمعات حمایتی از مذاکرات هسته‌ای را نمی‌دهد؟ چرا اگر اقلیت حق اعتراض دارد اکثریت باید خاموش باشد؟

جلسه غير علني كه علني شد
روز گذشته همچنین برخی نمایندگان مجلس و از جنس‌‌ همان اقلیت پرمدعا درخصوص مذاکرات هسته‌ای و ادعای بازدید از مراکز نظامی و هسته‌ای ایران مطالبی را آن هم به دروغ از زبان یکی از مذاکره کنندگان بیان‌کردند که واقعاً حیرت‌انگیز است. حیرت‌انگیز از این جهت که چنین ادعاهایی که می‌تواند امنیت ملی کشور را به خطر اندازد با تساهل و مدارای غیرمتعارف شورای امنیت ملی کشور مواجه می‌شود. رسایی، نماینده دلواپس مجلس بلافاصله مشروح مذاکرات جلسه غیرعلنی مجلس را در فضای علنی منتشر می‌کند اما آب از آب تکان نمی‌خورد. چنین اقدامی از سوی یکی از روزنامه ها یا روزنامه نگاران وابسته به اکثریت جامعه می‌توانست به قیمت نابودی آن تمام شود. به هر ترتیب در قانون اساسی کشور ما انتخابات به عنوان مظهر اراده عمومی و اعمال رأی و نظر اکثریت پیش‌بینی شده است . اکثریت مردم ایران هم در آخرین انتخابات کشور رأی و نظر خود را باصراحت اعلام کرده‌اند. مردم اکنون منتظرند تا رئیس جمهور و دستگاه سیاست خارجی آن رأی و نظر اکثریت را به شیوه مناسب اعمال کنند. اکنون اما متأسفانه آن صدایی که در کشور طنین‌انداز است صدای‌‌ همان اقلیتی است که مردم آنان را کنار زده‌اند.

انفعال،انفعال و بازهم انفعال
اين استيصال و ناتواني دولت به تيم رسانه اي او هم سرايت كرده است و خبرگزاري جمهوري اسلامي كه بايد صداي دولت مستقر باشد در ابتدای مجادله ديروز خبري را با تيتر« فرياد كوچك زاده بر سرظريف» كار كرد و بعد از مدتي مطلبي را به نقل از كوچك زاده با تيتر«گفت و گوي من و ظريف آرام ولي چالشي بود»منشتر شد و در آن مقصر اصلي ظريف جلوه داده شد.به نظر مي رسد ضعف در تمام اركان دولت نمايان است چون هيچ كدام از مقامات مسئول در رابطه با اتهامات و سخناني كه به مذاكرات الصاق شده پاسخي ندادند.عراقچي هم كه به نقل از او يك خبرگزاري ادعايي را مطرح كرده بود،به نفرين كريمي قدوسي و آن خبرگزاري بسنده كرد و در رابطه با مسائل مطروحه هيچ توضيحي نداد! البته به نظر مي رسد افرادي كه در تيم مذاكره كننده هم حضور دارند بي تقصير نيستند و ادعاي مطرح شده در رابطه با بازديد از مراكز نظامي ايران را به صراحت رد كه نكردند هيچ،بلكه براي آن شرط هم تعيين كردند. به گفته مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو‌ها با گروه ۱+۵ درباره بازرسی‌های سرزده از تاسیسات هسته‌ای و بازرسی‌های مدیریت شده از تاسیسات نظامی ایران بر اساس شرط ایران یعنی انجام بازرسی‌ها ۲۴ روز پس از ارائه درخواست از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، ادامه دارد. احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره جزییات جلسه غیر علنی در گفت‌و‌گو با فرارو گفت: مذاکره کنندگان هسته‌ای به نمایندگان مجلس قول دادند که دغدغه‌های مقام معظم رهبری و نمایندگان درباره بازرسی‌ها به خصوص بازرسی از مراکز نظامی هسته‌ای مد نظر قرار خواهد گرفت. شوهانی تصریح کرد: در ادامه این توضیحات آقای ظریف نکته جالبی را بیان کردند. ایشان گفتند پس از آنکه سخنان مقام معظم رهبری در دانشگاه امام حسین(ع) منتشر شد و ایشان یکبار دیگر تاکید کردند که اجازه بازرسی و دسترسی به دانشمندان هسته‌ای ایران نمی‌دهم. بنده امکان تماس سریع با تیم مذاکره کننده هسته‌ای را نداشتم چرا که تیم معاونان در حال مذاکره با طرف مقابل بودند به همین دلیل از طریق اس‌ام اس به همکاران اعلام کردم که این دو موضع قطعا خط قرمز ما در مذاکرات باشد. شوهانی درباره جزییات این نوع بازرسی گفت: این بازرسی مدیریت شده به این شکل خواهد بود که بازرسان آژانس امکان نمونه برداری محیطی از اطراف مراکز نظامی را پیدا خواهند کرد.

بي اخلاقي در نقل مطلب
شوهانی درباره پاسخ‌های ظریف و عراقچی به نمایندگان نیز گفت: در پاسخ به این سوال ابتدا این نکته را عرض کنم که نمایندگان امروز قول اخلاقی دادند تا از اطلاع رسانی درباره جزییات این جلسه خودداری کنند که بنده هم بر پایه این قول تنها به بیان کلیات می‌پردازم. وی در ادامه درباره اینکه کریمی قدوسی عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی برخی جزییات از این جلسه را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری‌ها اعلام کرده است از جمله اینکه ایران بازرسی مدیریت شده از مراکز نظامی را پذیرفته اما به درخواست دسترسی دانشمندان هسته‌ای پاسخی نداده است، گفت: قرار بود درباره جزییات این جلسه اطلاع رسانی نشود اما چون آقای کریمی قدوسی این مسئله را بیان کردند باید عرض کنم که بله آقای ظریف و عراقچی اعلام کردند که به گروه ۱+۵ اعلام شده است که با بازرسی مدیریت شده مشکلی نداریم.

عراقچي ادعاي تندروها را تكذيب كرد
عراقچی در خصوص نشست غیر علنی دیروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : جناب آقای دکتر ظریف و بنده در این جلسه بر مخالفت با بازرسی یا بازدید از هرگونه مراکز نظامی یا مصاحبه با دانشمندان هسته ای کشورمان تاکید کرده و تشریح کردیم که در طول مذاکرات اصولا راه هرگونه سوءاستفاده مسدود شده است. عراقچی همچنین نقل قول منتشره از ایشان از جلسه غیرعلنی دیروز مجلس شورای اسلامی مبنی بر پذیرش بازرسی از مراکز نظامی را کاملا نادرست دانست و با اشاره به انعکاس این خبر نادرست در برخی رسانه ها و به ویژه رسانه های رژیم صهیونیستی ، توجه به حساسیت و پیچیدگی مذاکرات هسته ای و پرهیز از انتشار اخبار نادرست و همچنین اخبار جلسات خصوصی و غیر علنی را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان ساخت : لازم است همه منافع ملی را همواره اولویت اول خود برشمرند.‬وی با مفید دانستن گفتوگو با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه با تاکید بر اینکه پذیرش پروتکل الحاقی نهایتا با مجلس محترم شورای اسلامی است ، روال کار در پروتکل الحاقی برای دسترسی مدیریت شده به سایت های غیرهسته ای تشریح شد و در خصوص اقدامات حفاظتی و امنیتی که معمولا کشورهای اجرا کننده پروتکل برای صیانت از اطلاعات نظامی، هسته ای و صنعتی خود و جلوگیری از جاسوسی به عمل می آورند توضیحات لازم را جهت اطلاع نمایندگان محترم مردم ارائه دادیم.
مرجع : روزنامه قانون

حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۳:۲۷
شنبه گذشته همين 200 نفر دوباره تو ميدان فلسطين جمع شدند و من اونجا خودم شاهد بودم كه چندبرابرشون، اطراف ميدان نيروهاي لباس شخصي ازشون محافظت مي‌كردند! جالبه كه به افراد رهگذر هم اجازه فيلم گرفتن با موبايل نمي دادند تا تو تصاوير ديده نشوند! همه تجمعات اينها، همينطوريه! خودجوش! (304827)
ع
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۹:۰۹
حبیب عزیز
روزی که مردم بر خلاف قانونی اساسی به خودی و غیر خودی تقسیم شدند مزایای آنان نیز به این شرح تقسیم شد
سهم خودی ها : اختلاس ، پست های کلان ، چماقداری و حمله به سخنرانی غیر خودی ها با سپر آهنین ، تظاهرات بدون مجوز ، فحاشی به غیر خودی ها در مجلس و روزی نامه هایی مثل کیهان ، رانت های پیدا و پنهان ، مدارک تحصیلی جعلی و بورسیه های غصبی بصورت خانوادگی ، سفرهای خارج از کشور ، رشوه صدو هفتاد نفری از نوع رحیمی معاون اولی ، و مواردی که بهار درج نخواهد کرد (304870)
یک ایرانی باشرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۳:۲۹
آقای روحانی باید دست این ناپایداری ها را رو کنه . تیم مذاکره کننده هسته ای ما لازم نیست جواب همه را بدهند آن ها به آرامش نیاز دارند تا بتوانند با دقت فراوان مذاکره را پیش ببرند .مردم ما متوجه هستند که این افراطیون دنبال چه چیزی هستند . دوستان از این به بعد به دلواپسان بگین جیبواپسان .تشکر (304828)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۳:۳۴
اینا رو بی خیال بنزین هزاری رو بچسب اخه تا کی ما مردم باید زیر فشار باشیم هر ریس جمهوری هم میاد همین اش و همین کاسه جلو ملت غلدر تو دنیا تو مظلوم خسته شدیم به خدا خسته خسته
کی میخواید دست از این کارا بردارید خوبه که شماها اصحاب رسول الله نیستین و گرنه تو دنیا ده نفر مسلمون نبودند (304829)
یک ایرانی با شرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۵:۲۴
حالا این قضیه چه ربطی داشت . اون موقع که دلار و یورو و پوند دقیقه به دقیقه افزایش پیدا می کرد زمان اون محمود یکیتون صداش در نیومد اون موقع که هر روز قطعنامه علیه ایران می دانند هیچی نگفتید حالا سر بنزینی که این طور شده ناراحتید والا خیلی جالبه . این افزایش قیمت هم به خاطر کسری بودجه ای که از تحریم های به قول احمدی نزادی های "فرصت"هستند ایجاد شده . (304848)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۶:۴۰
شما حداقل قیمت ماشینت چنده که حالا برای ماهی 18000تومان پای امت رسول ا... را وسط می کشی؟
به نظر من که کار درستی بود..خیلیا به ناحق و با واسطه هایی که داشتن کارتهای سوخت متعدد در اختیارشون بود (304852)
هامون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۷:۴۵
بنزین هزار تومانی تازه نزدیک به قیمت جهانی بنزین است می خواهید با دادن بنزین ارزان به شما و ترغیب به اسفاده ی بی مورد از ماشین شخصی سوخت هدر برود و هوا آلوده تر شود و پولی که برای آبادانی کشور بود به جیب شما برود؟ (304857)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۸:۱۶
ایران ارزانترین بنزینهای دنیا را دارد که قیمت ان تا الان از ابمعدنی هم کمتر بوده و تاز معادل اب معدنی میشود و با واقعی کردن قیمت آن البته همزمان با تقویت ناوگان عمومی میتوان مشکلات درمان و اشتغال و آلودگی هوا و ترافیک و تصادفات فراوان و بیماریهای ناشی از آلودگی هوا را کمترکرد ، و این همه خودروهای تک سرنشین را که برای خریدن پیاز سر کوچه شان و رفتن به دستشویی هم با ماشین می روند را کم کرد تا حداقل ترافیک و آلودگی کمتر شود (304867)
رضا
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۳:۳۸
نفرین برحلقوم و حنجره ای که بانادیده گرفتن منافع ملی برای منافع خویش صدا بلند می کند. (304830)
M.Hossein
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۳:۴۰
هر کس تجمعی برگزار کنه حق داره
تو دولت سابق در شدیدترین تحریم ها سوخت 20درصد تولید شد چهارشهید در راه اسلام دادیم به چه حقی آقایون دارن سرمایه مملکت رو اکسید می کنند؟ چرا فکت شیت رو ارائه نمی کنند؟ مگه خود رهبری نگفتند ما چیز محرمانه ای نداریم؟! به چه حقی بازدید از مراکز نظامی رو پذیرفتن؟ در دولت سابق آقایون اصلاح طلب بدترین تهمت ها رو برای تخریب دولت احمدی نژاد گفتند از آبدارچی تو وزرات خونه تا شخص رییس جمهور
حالا باید تلافی بشه
هرکی خربزه می خوره باید پای لرزش هم بشینه!!! (304832)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۳:۴۳
عجب !اقلیت حق همه چیز دارند و اکثریت اجازه دفاع از دولت هم ندارند ، جالبه اینها درخواست مجوز برای تجمع روز شنبه داده بودند اما مجوزی داده نشد و بعد به طور غیر قانونی تجمع خود را برگزار کردند بدون آنکه کسی به آنها بگوید بالای چشمتان ابروست ، اینها خود ناقصان قانون هستند و به قانون کاری ندارند و رسم قانون شکنی را مثل مرد رفته شان به امری عادی بدل کردند ، این جماعت دلواپس زمانی که مواضع و منافعشون به خطر بیوفته به هر کاری دست میزنند (304833)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۳:۵۷
حیف ازاین سالها که ازدست میره وهیچ کاری برای ابادانی این مملکت انجام نمیشه بجای پرداختن به مشکلات محیط زیست -بیکاری -اقتصاد-فرهنگ ومسائل دیگردلواپسان به فکر منافع جناحی هستند (304838)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۲۲:۴۲
اینوبه دکتر فریدون بگید که همه اینارو ازکدخدا میخواد (304885)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۳:۵۹
ازکجا این تصویر از مجلس غیرعلنی خارج شده و نویسنده از کجا فهمیده حف این آقا حرف اکٍریت نیست/؟ (304839)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۲۲:۴۱
اون موقع که دکتر ظریف دادمیزد غیرعلنی بود اما وقتی صدای حق میخوادخودشونشون بده یهو خبرنگارا وارد میشن.اونوقت به خودشون هم میگن اکثریت یه عده (304884)
سیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۴:۱۱
از این ور به مردم مهاباد گیر می دهند که چرا تجمع می کنید و از طرف دیگر خودشان هر زمان که ارده کنند در خیابان ها شلوغ می کنند و کسی هم جرات ندارد به آنها بگوید بالای چشمت ابروست (304840)
رضاقرسری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۴:۱۵
آقای کوچک زاده میدان مذاکرات میدان دیپلماسی است وباچاله میدان فرق داردمتاسفم برای مردمی که به این فردرای دادندواونماینده تهران شد (304841)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۴:۲۷
عالي جنابان شماها از طرف كدام گروه حرف مي زنيد خيال مي كنيد آزاد مرديد از شما از كجا مي دانيد كوچك زاده واقعا دغدغده خودش نيست فوري تهمت مي زنيد از خدا بترسيد چه اشكالي دارد نماينده براي وزير حرف خود را بزند (304842)
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۴:۳۴
ما هم دلمون خوشه اقای رو حانی رییس جمهوره (304844)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۴:۵۷
تاریخ مصرف این دلواپسان تموم شده هر چیزی هم که تاریخش تموم شه سمی میشه......... (304845)
نادر
United States
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۵:۱۴
یک راه پیمائی یا تجمع بدون شعار هم اجازه داده بشه موافقان توافق بر گزار بکنند.آقای روحانی لطفا از نیروهای انتظامی سوال بکنید که چرا تجمع غیر قانونی توانسته بر گزار بشه . (304847)
پورامینی(محمدی) همدان
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۶:۱۸
برخورد خشن با تیم هسته ای اصلا درست نیست اگر انتقادی منطقی ممکن است که وجود داشته باشد باحفظ احترام متقابل انتقاد وارد است در غیر این صورت از یک طرف تحت فشارتیم هسته ای 5+1 واز طرفی تحت فشار مضاعف برخی دیگر ابدا کار درستی نیست (304851)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۷:۱۰
جای تاسف داره ک ازادی سیاسی و مدنی هم جناحی و حزبی شده و برخی حتی حداقل ازش استفاده می کنند و برخی(اصلاح طلبان )براشون ممنوعه!! (304853)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۷:۱۰
یه پیشنهاد واسه بهار نیوز دارم و اون اینه که مثل خیلی از خبرگزاری ها ، سیستم نظرخواهی رو برای همه ی خبرها باز بزااره . این خیلی خوب نیست که شما تلویحا به ما بگید که کجا حق داریم نظر بدیم و کجا نه. (304854)
Ali
Chile
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۷:۱۱
متاسفانه همیشه باید شاهد این موارد باشیم.
فقط باید افسوس خورد. (304855)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۷:۵۵
صدا وسیما تازگی ها مناظره بین پایداری را پخش میکند واقعاً خنداره که چرا صدا وسیما این قدر تنگ نظره (304864)
عبدالصمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۸:۱۸
از مسائل مختلفی که دوستان مطرح کرده اند اگر به اهستگی عبور شود یگ چیزی به چشم می ماند که اقای نماینده مخاطب اقای ظریف ، به نظر میرسد که چاق و چله شده است !
یعنی بوتاکس صورت انچام نموده اند یا چلو خورشت رستوران مجلس به ایشان ساخته است (304868)
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۱۹:۲۵
دلواپس حساب و کتاب اند عده ای دلواپسان پشت نقاب اند عده ای
تحریم نیست تا کاسبی کنند
بایستی فکر کاسبی جانبی کنند
ماهی گرفته اند و گل آلود کرده اند خوب از جدال و ترس و تنش سود کرده اند
ما نیز دلواپس کرامت از دست رفته ایم دلواپس آن عدل و صداقت از دست رفته ایم
دلواپس درآمدناچیز مردمیم دلواپس گران شدن نان گندمیم
از خفت و مرارت احوالمان بد است از بوی مهر ورزی تان حالمان بد است

شعر از علی هدیه لو (304872)
حامد
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۲۲:۳۶
اگه ما بخواهیم تجمع کنیم و از ظریف حمایت کنیم تعدادمون حداقل 100 برابر مخالف های دکتر ظریف خواهد بود (304882)
ایرانی
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۲۳:۲۷
زنده باد دلواپسان ایرانی
زنده باد نماینده شجاع
زنده باد مجلس انقلابی (304886)
behnaw
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۲۳:۳۷
zaref do_set darem (304887)
آشنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۴ ۲۳:۵۹
لااقل این دولت میشه روحرفش حساب کردتاحالاکه اینو نشون داده امیدکه بعدازاینم همین باشه بعدشم قهرنمیکنه پای نتیجه کارشم وای می ایسته (304889)