به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۷۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۰۲ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب : ۸۱۷۶۲
جودوی ایران حال و روز خوشی ندارد

ظرفشویی عاقبت قهرمان جودو/تصاوير

گروه ورزشی: طلایی جودوی ایران در المپیک 2014 نوجوانان در نانجینگ که پس از کسب این عنوان ارزشمند با بی اهمیتی مسئولان فدراسیون جودو روبرو شد، برای امرار معاش به ظرفشویی در رستوران روی آورده است!
رامین صفویه  درباره‌ی آخرین وضعیت خود پس از کسب اولین مدال تاریخ جودوی ایران در رقابتهای المپیک، اظهار کرد: حدود یک سال از کسب این عنوان در نانجینگ چین می‌گذرد، اما متاسفانه مسئولان فدراسیون جودو مرا به حال خود رها کردند و در طول این یکسال فقط مبلغ 50 هزار تومان به من دادند که آن هم مقداری از هزینه ایاب و ذهابم بود! فدراسیون جودو هیچ برنامه ریزی برای من نداشته و هیچ کدام از مسئولان فدراسیون حتی یکبار هم جویای وضعیت من نشدند.


طلایی جودوی ایران در المپیک نوجوانان افزود: پس از کسب طلای المپیک به مسئولان فدراسیون اعلام کردم به خاطر هزینه ایاب و ذهاب حضورم در اردوها و محل تمرینات و همچنین پول توجیبی مبلغ اندکی را به صورت ماهیانه به من بدهند تا بتوانم حداقل به تمریناتم ادامه بدهم اما مسئولان فدراسیون اعلام کردند هیچ پولی را نمی‌توانیم به تو بدهیم و اگر می‌خواهی با همین وضعیت ادامه بده اگر هم نمی‌توانی به اردو نیا!

وی تصریح کرد: من مشکلاتم را به مسئولان فدراسیون گفتم اما آنها هیچ اهمیتی ندادند در صورتی که این مبالغ برای ایاب و ذهابم به تمرینات و اردوی تیم ملی بود ولی آنها خیلی راحت گفتند می خواهی بیا نمی‌خواهی نیا. پس از این اتفاقات تنها یکبار چندی پیش با من تماس گرفتند که به اردوی تیم ملی بزرگسالان بیا و در تمرینات حاضر شو اما من در جواب گفتم هزینه ایاب و ذهاب من را بدهید چرا که توانایی تامین آن را ندارم اما آنها باز هم اعلام کردند نمی‌توانیم و اگر دوست داری با همین شرایط کار کنی به اردو بیا و اگر هم نمی‌توانی نیا که من هم ترجیح دادم با این شرایط در تیم ملی حاضر نشوم.



صفویه که فدراسیون جهانی جودو پس از کسب طلایش در المپیک از او به عنوان چهره پر فروغ جودوی دنیا در آینده نام برده بود در ادامه گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه دیگر با این بی توجهی‌ها انگیزه‌ام را برای ادامه کار در جودو از دست داده‌ام، افزود: به خاطر مشکلات مالی و از آنجا که پدرم آشپز یک رستوران در شهر قزوین است و دیگر نمی‌تواند از من حمایت مالی کند تا فقط به جودو بپردازم، در رستورانی که پدرم کار می‌کند مشغول به ظرفشویی هستم و ماهی 800 هزار تومان درآمد دارم! البته هفته‌ای 3 نوبت هم برای خودم تمرین می کنم.

دارنده مدال برنز نوجوانان جهان با بیان اینکه «پدرم دیگر توانایی حمایت مالی از من را ندارد تا بتوانم به فعالیت در جودو ادامه بدهم» گفت: اگر من به این موفقیت ها رسیدم فقط به دلیل حمایت های پدرم بود وگرنه فدراسیون هیچ حمایتی از من نداشته و برنامه ریزی برای من انجام نداده است. پدرم از خدایش است که به ورزش جودو ادامه بدهم چرا که من در ابتدای راه برنز جهان و طلای المپیک را بدست آوردم اما او دیگر توان حمایت از من را ندارد.



 این حقیقت تلخ در حالی برای اولین مدال آور جودوی ایران در رقابت های المپیک رخ داده که جودوی ایران طی سال های اخیر بدترین نتایج تاریخ را کسب کرده و با ضعف شدید در یافتن استعدادها نیز مواجه بوده است. همچنین مسئولان فدراسیون در ارائه کارنامه خود طلای صفویه در المپیک نوجوانان را سرپوشی بر نتایج می دانند و این مدال را حاصل کار سیستماتیک و برنامه‌ریزی در این فدراسیون عنوان کرده بودند.


در کارزار نتایج تاسف آور جودوکاران ایران آن هم درحد رقابتهای آسیایی، مسئولان فدراسیون برنامه خاصی برای حمایت از تنها مدال آور المپیکی خود نیز ندارند تا حرف‌هایشان مبنی بر پشتوانه سازی و حمایت از رده‌های پایه فقط در حد یک ادعا باقی بماند.در روزهایی که جودوی ایران دست به دامان پیشکسوتانی چون میران و رودکی برای آبروداری در میادین بین‌المللی شده است،چه بهتر بود به نفرات آینده داری چون صفویه کمی توجه می‌شد. جودوی ایران حال و روز خوشی ندارد و به نظر می‌رسد به تغییر بنیادی نیاز دارد تا بر روی ریل پیشرفت قرار گیرد.
مرجع : ایسنا