کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سیاسی کاری در پرداختن به مسایل زنان؛

به تبعیض علیه زنان ايران پایان دهید

11 تير 1394 ساعت 11:04


گروه جامعه: توران ولی مراد، فعال حقوق زنان با اشاره به حجم سنگین اهانت ها و توهین های اخیر افراد و سازمان ها به بانوان کشورمان گفت: دانشگاهیان در اعتراض به هجمه های وارد شده و توهین به زنان جامعه، سکوت می کنند و فعالان مدنی و جناح های اصولگرا و اصلاح طلب نیز در جریان سازی حوزه زنان به دنبال سیاسی کاری خود هستند؛ با این شرایط، به نظر می رسد پرداختن به مسایل زنان در کشور همانند راه رفتن بر لبه تیغ و شمشیر می ماند و نیازمند برنامه ریزی و تعیین موضوع و اولویت بندی آن ها است.

به گزارش انتخاب خبر، چندی پیش تصاویر و مطالبی تهدید آمیز در راستای مقابله با ورود بانوان به ورزشگاه ها در فضای مجازی منتشر شد که در بدو امر شوخی ناشیانه ای بنظر می رسید که توسط عده ای از کاربران طراحی و منتشر شده است. اما پس از آنکه سایت های خبری و روزنامه های سراسری نیز اصالت اینگونه فراخوان ها را تائید نمودند. همچنین در رسانه ملی بارها شاهد توهین به دختران مجرد و زنان کشورمان بوده ایم.

توران ولی مرادتوران ولی مراد در گفتگو با انتخاب خبر با اشاره به اینکه در خصوص موضوع توهین به زن ایرانی باید به صورت مصداقی تر سخن گفت، اظهار داشت: اگر بخواهیم سراغ بسته های فرهنگی که در صدا و سیما یا سینما وجود دارد، برویم، موضوع توهین به زن، مبحث تازه ای نیست و تمام امور در بخش های تهیه کننده و نویسنده و... در دست مردان است و به مسائل زنان از دید مردانه نگاه می شود. دبیر ائتلاف اسلامی زنان افزود: اشکال اصلی اینجاست که کلیه ابزارها و مراکز قدرت در دست مردان است و نگاه آنها به زن، ابزاری است؛ همچنین موضوع دیگر مربوط به مراکزی است که به اسم زنان بوده و امکانات را در اختیار دارند و متأسفانه کار زیرساختی برای بانوان نمی کنند.

این فعال حقوق زنان تأکید کرد: متأسفانه چارچوب های مدونی در ارتباط با زنان در کشور نداریم، همچنین ارتباط سالم بین فردی در این باره وجود ندارد که طبق مصوباتی، تمام دستگاه های مقننه، مجریه و قضائیه خود را با آن مطابقت دهند. در بحث زنان در کشور، هر فردی بر اساس سلیقه شخصی خود وارد کار می شود و امکانات خود را در حوزه زن و خانواده به پیش می برد، همچنین صدا و سیما در تمام این سال ها با نظر و سلیقه شخصی خود با زن ایرانی برخورد کرده است.

ولی مراد در پاسخ به این سوال که چرا واکنش های اجتماعی نسبت به این پدیده در سطح دولت و مردم مشاهده نمی شود، گفت: مردم از دو بستر مدنی و دانشگاه ها، حضور سیاسی و اجتماعی دارند، که دانشگاهیان در اعتراض به توهین ها به زنان حرکتی نمی کنند و فعالان مدنی و جناح های اصولگرایی اصلاح طلبی در جریان سازی حوزه زنان به دنبال سیاسی کاری خود هستند. تمام جناح ها به اسم زنان حرکت هایی را آغاز می کنند اما در آخر، سیاسی کاری می کنند و با انگشت گذاشتن بر موضوعات چالش برانگیز زنان از جمله حضور آنها در ورزشگاه ها، مسائل را بزرگ تر و به چالش می کشند.

این فعال حقوق زنان به دو شاخص افرادی که می خواهند در حوزه زنان نگاه ویژه داشته باشند اشاره کرد و گفت: توجهات و اقدامات جناح های مختلف در ارتباط با زنان باید زیرساختی و زیربنایی باشد، به طوری که با تغییر دولت ها در اصل آن تغییری ایجاد نشود، همچنین به موضوعاتی پرداخته شود که به طور عموم و گسترده، زنان را در برگیرد. ولی مراد با ذکر مثالی ادامه داد: متأسفانه طی چند سال اخیر در خصوص بیمه زنان خانه دار صحبت های بسیاری شده اما در عمل، اقدام مؤثری برای آن صورت نگرفته، که این اقدام، تنها شعار سیاسی است و مطرح کنندگان آن به دنبال جذب بدنه اجتماعی جامعه هستند.

دبیر ائتلاف اسلامی زنان در خصوص تبعات بی توجهی و توهین به زنان در جامعه، بیان داشت: مشکلات و تبعیض های زنان بر روی زمین می ماند و مسائل آنها از شکلی به شکل دیگر تغییر می کند. وی با تأکید بر اینکه طی 3 دهه گذشته امور مربوط به زنان فعال بوده و در تمام این دوران، افرادی که به نام زنان، پست های مختلف را به دست گرفته اند، بسیار بوده اند، تصریح کرد: برای رفع مشکلات این قشر، به صورت زیرساختی اقدامات لازم صورت نگرفته، که این موجب دامن زدن به تبعیض ها شده است.

این فعال حقوق زنان افزود: گروه های مختلف به اسم زنان، امکانات را گرفتند اما برای رفع مشکلات آنها اقدام خاصی انجام نمی دهند. باید عنوان کرد همایش، نمایش، دیدار و سخنرانی و... دولتمردان برای زنان سودی نداشته است. وی در ادامه در خصوص توهین های گروه های خودسر به زنان در واکنش به حضور آنها در ورزشگاه ها، گفت: معتقدم که مسائل و مشکلات زنان باید اولویت بندی شود؛ در بخش ورزش، تلاش و شادابی روحی باید دید آیا در نظر گرفتن ورزش همگانی و عمومی و امکانات آن، واجب تر است و یا حضور زنان در ورزشگاه ها.

ولی مراد ادامه داد: مشکل اینجاست اگر معاونت زنان به دنبال این باشد که برای زنان در هر محله ای، اماکن ورزشی را به بانوان تخصیص دهد، این از اولویت بالاتری نسبت به حضور آنها در ورشگاه ها برخوردار است. اشکال به معاونت امور زنان بازمی گردد که توانایی موضوع شناسی در حوزه بانوان را ندارد. این فعال حقوق زنان در خصوص سکوت دولت نسبت به توهین علیه زنان، گفت: موضوع زنان در کشور همانند راه رفتن بر لبه تیغ و شمشیر می ماند و برنامه ریزی و تعیین موضوع و مدیریت از جمله مهمترین موضوعات در این حوزه است. باید دید ما قصد حل مشکلات زنان را داریم یا می خواهیم با برخی موضوعات، دعوا راه بیندازیم. اگر قصد حل مشکلات بانوان در کشور را داریم باید بر موضوعاتی متمرکز شویم که نیروی بیشتری از دولت و حکومت با آن همراه می شود.
گزارش از: ریحانه السادات سجادی


کد مطلب: 82818

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/82818/تبعیض-علیه-زنان-ايران-پایان-دهید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir