به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۱:۵۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۱ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب : ۸۴۰۲۵
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد:

لحظه تصمیم‌گیری نهایی فرا رسیده است

گروه سیاسی: مذاکره‌کنندگان ایران و 1+5 شب گذشته را به ادامه رایزنی‌های هسته‌ای‌شان در وین اختصاص دادند که این نشان دهنده فرا رسیدن لحظه تصمیم‌گیری نهایی است.
لحظه تصمیم‌گیری نهایی فرا رسیده است
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ضرب‌الاجل جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 یعنی روز دوشنبه 13 ژوئیه نیز در حال نزدیک شدن است و هر دو طرف مذاکره کننده تلاش می‌کنند تا با حضور وزرای امور خارجه پرمشغله‌شان به 13 سال بن بست سیاسی برسر برنامه هسته‌ای ایران پایان دهد.لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در پانزدهمین روز از این رایزنی‌ها در وین گفت: همه چیز روی میز است و اکنون لحظه تصمیم‌گیری است.یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای نیز گفت که 98 درصد متن توافق تکمیل شده است و مذاکره کنندگان در حال حاضر باید تصمیمات سیاسی بگیرند.

همچنین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه پس از پایان دیدارش با محمد جواد ظریف همتای ایرانی‌اش و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت که هنوز مسائل سختی برای حل شدن وجود دارد.این سه نفر روز گذشته در دو مرحله با یکدیگر دیدار کردند.یک مقام ارشاد ایرانی آخر هفته گذشته گفت که طرف غربی در مذاکرات هسته‌ای مواضع خود را تغییر داده است .

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نظر می‌آید لغو تحریم‌های تسلیحاتی یکی از موضوعات باقیمانده در این مذاکرات باشد. ایرانی‌ها می‌گویند که محدودیت‌های تبلیغاتی سازمان ملل علیه تهران باید پس از حصول یک توافق نهایی لغو شوند.

کلسی داونپورت یک عضو اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها اظهارکرد: اکنون یک لحظه تاریخی است و اگر مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به یک توافق خوب به شکست بیانجامد پیامدهای جدی خواهد داشت.

 آخرین دور از مذاکراتهسته‌ای میان ایران و روه 1+5 بیش از دو هفته است که به صورت بی‌وقفه با حضور هیات‌های تمام طرفهای درگیر در وین پایتخت اتریش در جریان است. در میان وزرای امور خارجه 1+5 بارها به پایتخت‌های خود بازگشته و دوباره به وین آمده‌اند تا به رایزنی‌ها ادامه دهند.

وزرای امور خارجه ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان هم اکنون در وین حضور دارند و روز شنبه را تا پاسی از شب به رایزنی مشغول بودند.انتظار می‌رود این مذاکرات همانگونه که طرفهای ایرانی اعلام کرده‌اند تا روز دوشنبه 22 تیر ماه پایان یابد.