به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۲۲:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۳ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۸۴۳۰۶

پیش‌بینی بخش تعاون در برنامه ششم

گروه اقتصادی: مدیرکل دفتر ترویج،‌ آموزش و تحقیقات وزارت تعاون با تاکید بر تبیین و ارتقای نقش بخش تعاون در برنامه‌های توسعه کشور، گفت: انتظار داریم بخش تعاون دربرنامه ششم توسعه، حداقل به سهم 15 درصدی دست یابد.
پیش‌بینی بخش تعاون در برنامه ششم
حمدالله رستمی اظهار کرد: با توجه به آغاز تدوین برنامه ششم توسعه، کارگروه‌های مذکور هم در معاونت امور تعاون و هم در اتاق تعاون مرکزی شکل گرفته و پیش‌بینی‌های لازم در خصوص ارتقای سهم بخش تعاون دیده شده است. وی ادامه داد: تعاون بستر جذب منابع خرد مردمی و ساماندهی توانمندی‌ها و مشارکتهای مردم برای انجام فعالیتهای بزرگ است و با تغییر نگرش نسبت به این بخش از اقتصاد توسعه کشور شتاب بیشتری می‌گیرد. به گفته رستمی سهم فعلی بخش تعاون بین 5 تا 8 درصد برآورد می‌شود که اگر در برنامه ششم، جایگاه واقعی تعاون به خوبی دیده شود و این بخش از منابع مالی و زیرساختهای حقوقی لازم برخوردار شود به سهم شایسهت‌ای دست می‌یابد.

مدیرکل دفتر ترویج، آموزش و تحقیقات وزارت تعاون خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات اساسی برنامه‌های توسعه این است که نقش مشخصی را برای بخش تعاون پیش‌بینی نکرده است به عنوان مثال وظیفه بخش تعاون در طول اجرای برنامه توسعه مشخص نیست که آیا قرار است هم افزایی داشته باشد؟ آیا باید به برقراری عدالت اجتماعی کمک کند یا اینکه اساسا نقش توسعه زیرساختها را بر عهده بگیرد.

وی متذکر شد: حمایت از بخش تعاون صرفا در تخصیص امکانات و منابع مالی خلاصه نمی‌شود بلکه در بسیاری موارد نیاز به تصمیمات اجرایی و اصلاح ساختارهای اداری است که اگر اتفاق بیفتد، مسیر رشد بخش تعاون به نحو قابل قبولی هموار خواهد شد. رستمی در پایان با بیان اینکه تاکنون رقمی برای افزایش سهم بخش تعاون در برنامه ششم دیده نشده‌ است، گفت: انتظار داریم که تعاون با پیش‌بینی‌های صورت گرفته حداقل به سهم 15 درصدی در برنامه ششم توسعه دست پیدا کند.
مرجع : ایسنا