به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۶:۲۳
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۵ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب : ۸۴۵۸۰

سرباز آشویتس به جرم مشارکت در قتل ۳۰۰ هزار نفر به زندان محکوم شد

گروه بين‌الملل: یک سرباز آلمانی دوره جنگ دوم جهانی به جرم خدمت در اردوگاه مرگ آشویتس به زندان محکوم شده است.
سرباز آشویتس به جرم مشارکت در قتل ۳۰۰ هزار نفر به زندان محکوم شد
به گزارش دويچه وله، روز چهارشنبه، دادگاهی در ایالت هانوور آلمان، اسکار گروئنینگ، ۹۴ ساله را که در زمان حکومت نازی‌ها بر آلمان در اردوگاه مرگ آشویتس، واقع در لهستان تحت اشغال آلمان، خدمت می‌کرد در ارتباط با اتهام مشارکت در قتل سیصد هزار نفر مجرم شناخت و به چهار سال حبس محکوم کرد. در جریان رسیدگی به پرونده اسکار گروئنینگ گفته شد که او هنگام خدمت در آشویتس شخصا مرتکب قتل کسی نشده و ماموریتش شمارش و دسته‌بندی اسکناس‌هایی بود که همراه با هزاران تن از یهودیان به این اردوگاه می‌رسید.

به نظر دادستان این پرونده، فعالیت او در همین موقعیت هم به منزله حمایت و کمک به رژیمی بود که مرتکب کشتار جمعی می‌شد و در نتیجه، نمی توان او را بی‌گناه دانست. محاکمه گروئنینگ در ماه آوریل سال جاری آغاز شد و متهم در جریان محاکمه به "مسئولیت اخلاقی" خود در قبال کشتار ده‌ها هزار نفر در اردوگاه آشویتس اعتراف کرد و با ابراز ندامت، گفت که در آن زمان، و در سن ۲۱ سالگی، طرفدار جدی رژیم نازی بود. وظیفه دادگاه این بوده است که آیا می‌توان متهم را از نظر قضایی مسئول دانست یا نه.

احتمالا این پرونده از آخرین پرونده‌های مرتبط با جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت است که در جریان جنگ دوم جهانی به وقوع پیوست و نتیجه محاکمه از نظر حقوقی مهم دانسته شده است. رسیدگی به این پرونده به منزله سابقه‌ای برای پیگرد قضایی کسانی است که از جرایم و جنایات حکومت‌هایی نظیر رژیم نازی آلمان آگاهی دارند و به عنوان "مهره‌های کوچک" به تشکیلات کشتار و سرکوب آنها خدمت می‌کنند.

ده‌ها هزار نفر در اتاق‌های گاز اردوگاه مرگ آشویتس به قتل رسیدند

اسکار گروئنینگ گفته است که در سال ۱۹۴۲ برای خدمت به اردوگاه آشویتس اعزام شد و مسئولیت او بازرسی چمدان تازه واردان به این اردوگاه، شمارش اسکناس‌های موجود در این چمدان‌ها و ارسال آنها برای افسران نیروی اس اس در برلین بود. براساس دادخواست مطرح شده علیه گروئنینگ، اتهامات او به رویدادهای دوره زمانی بین ماه مه و ماه ژوئیه سال ۱۹۴۲ ارتباط داشته که طی آن، حدود ۴۲۵ هزار نفر از یهودیان مجارستان به آشویتس رسیدند و دست کم ۳۰۰ هزار تن از آنان مستقیما به اتاق‌های گاز فرستاده شدند.

به گفته گزارشگران، بسیاری از مردم آلمان معتقدند که با گذشت هفتاد سال از پایان جنگ و سقوط نازیسم و با توجه به دوام دموکراسی در کشورشان، بهتر است ماجراهای آن دوران از جمله کشتار یهودیان (هلوکاست) را خاتمه یافته تلقی کرد. به خصوص وضع جسمانی نامساعد اسکار گروئنینگ باعث شد که برخی از مردم آلمان کشاندن او به محاکمه را غیرضروری بدانند.

پیشتر، دادستانی فرانکفورت هم نظر داده بود که پیگرد اسکار گروئنینگ و سایر کارکنان ساده اردوگاه‌های کار اجباری موردی ندارد و استدلال کرده بود که فعالیت آنها نمی‌تواند "عامل" کشتار ساکنان اردوگاه و در نتیجه، اقدام مجرمانه محسوب شود. دادستانی هانوور با این نظر مخالفت کرد و پرونده علیه گروئنینگ سرانجام در این ایالت به جریان افتاد.