به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۲۸ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۸۴۷۸۹

نقش چشمگیر درختان در بهبود انسان

گروه علمی: آیا زندگی در نزدیکی درختان می تواند در بهبود سلامت انسان تاثیرگذار باشد؟ به اعتقاد پژوهشگرانی که این پرسش را مورد بررسی قرار داده اند، پاسخ می تواند مثبت باشد.
نقش چشمگیر درختان در بهبود انسان
نتایج مطالعه ای جدید در کانادا نشان داده است ساکنان محلات شهری که دارای درختان بیشتری هستند، احساس سلامتی بیشتر و مواجهه کمتر با شرایط قلبی-متابولیک مانند بیماری قلبی و دیابت را گزارش کرده اند.
نتایج مطالعات پیشین به این نکته اشاره داشتند که فضای سبز برای سلامت انسان مفید است، اما مطالعات اندکی به تجزیه و تحلیل رابطه بین درختان و سلامت پرداخته بودند. بر همین اساس، پژوهشگران کانادایی تصمیم گرفتند تا کمیت این که چه میزان درخت در یک خیابان می تواند بهبود سلامت را موجب شود، تعیین کنند.

آنها سوابق سلامت 31 هزار ساکن بزرگسال شهر تورنتو را که شامل شرایط قلبی-متابولیک، درآمد خانوار، میزان تحصیلات و درک آنها از سلامت خود می شد را جمع آوری کردند. پژوهشگران این داده ها را با تصاویر ماهواره ای و داده های عمومی یک میلیون درخت در شهر تورنتو ترکیب کردند. این مطالعه که در نشریه ساینتیفیک ریپرتس منتشر شده است نشان می دهد به طور میانگین، کاشت 10 درخت یا بیشتر در یک بلوک شهری رتبه بندی شرایط سلامت افراد را افزایش داده و گزارش شرایط کاردیو-متابولیک را کاهش داده است. این بهبود در سلامت با افزایش درآمد سالانه به میزان 10 هزار دلار، نقل مکان به محله ای با 10 هزار دلار بیشتر از درآمد متوسط یا هفت سال جوان‌تر بودن قابل مقایسه است.

مارک برمن، یکی از مولفان مطالعه طی مصاحبه خود با واشنگتن پست به این نکته اشاره داشته است که پس از کنترل درآمد، سن و تحصیلات، پژوهشگران اثر مسقل قابل توجه وجود درختان در خیابان بر سلامت افراد را دریافتند. در شریطی که نتایج این مطالعه ارتباط بین درختان و سلامت را نشان داده، اما قادر به ارائه علت و معلول نبوده است. پژوهشگران قادر به بیان این نکته نبوده اند که چرا به نظر می رسد درختان بر بهبود سلامت تاثیرگذار هستند، اما پیشنهاداتی در این زمینه ارائه شده که از آن جمله می توان به بهبود کیفیت هوا، کاهش استرس و تنش زدایی یا ترویج فعالیت های فیزیکی مانند تمرینات ورزشی اشاره کرد.

همچنین، مطالعه پژوهشگران کانادایی به واسطه داده های مورد استفاده آنها محدود شده است. اگرچه آنها تعدادی از عوامل را زیر کنترل داشته اند اما درک یک فرد از سلامت خود موضوعی ذهنی محسوب می شود. پژوهشگران کانادایی امیدوارند یافته های خود را در آینده به شیوه ای جامع‌تر که محدودیت ها را مرتفع می سازد، مورد آزمایش قرار دهند. در حال حاضر، نتایج مطالعه آنها کاشت 10 درخت بیشتر در هر بلوک شهری - حدود 4 درصد افزایش در تراکم درختان یک خیابان - را توصیه می کند که به گفته پژوهشگران منطقی و امکان پذیر است.
مرجع : خانواده ایرانی