به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۵/۱۰ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۸۶۲۸۱

انتخاب ملامنصور آرزوی‌های بربادرفته داعش

گروه بين الملل: منابع نزدیک به گروه طالبان افغانستان در گفت وگو با «العربیه» از هویت رهبر جدید گروه طالبان پس از اعلام مرگ رهبر سابقش ملا محمد عمر در نتیجه بیماری پرده برداشتند. اخیر ملا محمد منصور به عنوان جانشین عمر انتخاب شد تا گام های انتخاب رهبری شرعی گروه، تکمیل شود.
انتخاب ملامنصور آرزوی‌های بربادرفته داعش
ملا منصور در پنجمین دهه از عمر خود زندگی می کند و دستیار ملا عمر بود. او در جنگ علیه اتحادیه جماهیر شوروی سابق شرکت کرد و وزیر دفاع دولت طالبان بود. به گفته منابع، مولوی هبه الله نیز به سمت قاضی شرعی در دادگاه عالی طالبان نیز به سمت معاون اول ملا منصور انتخاب شد. سراج الدین حقانی 42 ساله فرزند جلال الدین حقانی نیز معاون دوم شد. او عضو مجلس شورای امارت طالبان است و ارتباط های نزدیکی به گروه طالبان دارد. او از برجسته ترین رهبران شبکه حقانی است که پدرش آن را تاسیس کرده و یکی از افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا است.

همچنین محمد یعقوب پسر ملا عمر که اخیرا از کراچی فارغ التحصیل شده است، به عنوان مشاور ملا محمد منصور انتخاب شد. همچنین راه در برابر گروه دولت اسلامی موسوم به داعش که مدعی نبود رهبران شرعی در گروه طالبان بود، بسته می شود. این منابع تاکید می کنند که گروه ابو بکر البغدادی در افغانستان و در درون طالبان هوادار ندارد چرا که در این کشور روابط قبیله ای است.

برخي اعضاي طالبان اوایل ژانویه از ملا عمر خواسته بودند با حضور علنی در یک فیلم ویدیویی، زنده بودنش را اثبات کند. آن ها تهدید کرده بودند در صورت عدم پاسخ مثبت به درخواستشان باعث خواهد شد تا با ابو بکر البغدادی رهبر داعش بیعت کنند. از سوی دیگر زمان بندی اعلام خبر مرگ رهبر طالبان، سوال هایی درباره تاثیر آن بر روند صلح میان این گروه و کابل ایجاد کرده است. مولوی شهرزاده شاهد سخنگوی مجلس صلح افغانستان وابسته به دولت این کشور که مسئول مذاکرات با گروه طالبان است در این باره گفت: «مذاکرات اندکی به تاخیر خواهد افتاد و به زودی پای میز صلح گردهم خواهیم آمد.» او تاریخی برای این منظور مشخص نکرد.

او ادامه داد: «از رهبری جدید طالبان می خواهیم نمایندگان خود را برای تکمیل مذاکرات، موافقت با پایان جنگ در افغانستان، ورود به مذاکرات صلح و گفت و گو با طرف های دیگر، به پاکستان اعزام کند.» او در عین حال گروه داعش را در افغانستان که برپایی «ولایت خراسان» را اعلام کرده «کم اهمیت» دانست و گفت: «داعش پیروانی ندارد و گمان نمی کنم در افغانستان تاثیر گذار باشد.»

مقام های پاکستانی اوایل ژانویه 2015 از میزبانی مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و نمایندگانی از گروه طالبان با هدف پایان نبرد 13 ساله خبر داده بودند. در این مذاکرات که در استراحتگاهی تابستانی در شمال اسلام آباد برگزار شد، نمایندگانی از چین و ایالات متحده حضور یافتند. قرار بود دور دوم مذاکرات روزهای 15 و 16 اوت در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.