به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۰۵ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۹۳۳۹۰

مدیر توییتر، یک ایرانی شیک پوش!/تصاویر

گروه علمی: لابد شما هم خبر را شنیده اید: «امید کردستانی از گوگل به توییتر رفت». خبری که در هفته گذشته حسابی مورد توجه ایرانی ها و البته آی تی بازها قرار گرفته بود. کردستانی البته پیش تر هم هر از چند گاهی نامش در رسانه های ایرانی ذکر می شد و خیلی ناشناخته نبود اما این بار ماجرا فرق می کرد. بیشتر روزنامه های داخلی این قضیه را پوشش دادند و از کردستانی به عنوان مدیری موفق در حوزه آی تی نام بردند اما امید کردستانی واقعا کیست؟

دوران پرهیاهوی نوجوانی

مدیر توییتر، یک ایرانی شیک پوش!

امید کردستانی در سال 1342 شمسی در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات خود را در همین شهر و در یک مدرسه کاتولیک ایتالیایی آغاز کرد تا از همان ابتدا به سبک و سیاق غربی ها بزرگ شود. وقتی 14 ساله بود به دلیل سرطان، پدرش را از دست داد. این واقعه باعث شد تا زندگی امید حسابی تحت تاثیر قرار بگیرد. خانواده آنها اول به انگلیس و بعد به ایالت کالیفرنیای آمریکا مهاجرت کردند تا در شهر سن خوزه اقامت کنند. امید از دانشگاه ایالتی همین شهر لیسانس مهندسی برق خود را کسب کرد و بعدها در دانشگاه استنفورد به درجه کارشناسی ارشد MBA رسید.

زمینه ساز ورود کردستانی به دره سیلیکون

مدیر توییتر، یک ایرانی شیک پوش!

نام «سیلیکون ولی» را لابد شما هم شنیده اید. دره یا دشتی پر از شرکت های معتبر جهانی مثل گوگل، فیس بوک، یاهو، اپل، مایکروسافت و ...

کردستانی در سال 1984 و بعد از دریافت مدرک کارشناسی اش، شانس این را پیدا کرد که برای مدتی به شرکت HP برود؛ شرکت بزرگی که این روزها به واسطه پرینترهایش حسابی نزد ایرانی ها شناخته شده است. در واقع HP زمینه ساز حضور کردستانی در سمت های بعدی اش بود و امید هر چه دارد از همان شغل مهندسی ساده ای است که در شرکت HP داشت.

نت اسکیپ، قله پرواز

مدیر توییتر، یک ایرانی شیک پوش!

نام نت اسکیپ برای قدیمی ها آشناست. آن موقع هایی که نه خبری از فایرفاکس بود و نه گوگل کروم و نه حتی اینترنت اکسپلورر! نت اسکیپ زمانی برای خودش بروبیایی داشت و بیش از 90 درصد کاربران اینترنت از این مرورگر استفاده می کردند. امید کردستانی درست در همان سال هایی طلایی نت اسکیپ وارد هرم مدیریتی این شرکت شد. او که به تازگی مدرک MBA خود را از استنفورد گرفته بود با پذیرش پست نایب رییسی بخش توسعه کسب و کار و فروش این شرکت، توانست بازده مالی وبگاه نت اسکیپ را در عرض 18 ماه از 88 میلیون دلار به بیش از 200 میلیون دلار در سال برساند.

کردستانی البته از فرصت هایش هم به خوبی بهره برد. او در طول دوران مدیریتش در نت اسکیپ، مسئولیت برقراری ارتباطات تجاری با شرکت هایی چون ای بی، اینتل و اکسایت را بر عهده گرفت؛ مسئله ای که بعدها به او حسابی کمک کرد و کردستانی با همین روابطی که ایجاد کرده بود به بزرگترین شرکت سیلیکون ولی رسید.

امید در گوگل

موفقیت کردستانی در نت اسکیپ باعث شد تا گوگل در اواخر سال 1999، زمانی که قصد کرد با یک خیزش بلند تبدیل به شرکت اول دره سیلیکون شود، روی همکاری با او حساب ویژه ای باز کند. کردستانی در همان سال به جمع کادر اجرایی 11 نفره گوگل راه پیدا کرد و البته تاثیرات فراوانی در این موتور جستجوی دوست داشتنی گذاشت.

مدیر توییتر، یک ایرانی شیک پوش!

داستان جالب پیوستن کردستانی به گوگل

با یک سرچ ساده اینترنتی در گوگل می توان اطلاعات فراوانی در مورد مدیران این سایت به دست آورد. در واقع گوگل اطلاعات خوبی از گوگلی ها در دل خود جای داده است. یکی از اطلاعاتی که برای ایرانی ها دلچسب است، ماجرای استخدام کردستانی در گوگل است.

ظاهرا مصاحبه شغلی کردستانی در گوگل برای تصدی شغل مدیر فروش و توسعه، حول ی میز پینگ پنگ در یک اتاق کنفرانس و توسط سرگی برین (یکی از دو بنیانگذار گوگل) انجام می شود. ابتدا سرگی سوالاتی از امید می کند و سپس با دیدن هوش بالای امید از تمامی پرسنل 11 نفره شرکت می خواهد تا به پای میز بیایند و سوالات شان از امید را بپرسند. ظاهرا این جلسه پنج ساعت طول می کشد و کردستانی هرگز قافیه را به مهندسین خبره گوگل نمی بازد. همین هم می شود که خیلی زود به استخدام گوگل درمی آید.

خالق تبلیغات کلیکی

این روزها همه کاربران اینترنتی کم و بیش با سایت گوگل ارتباط دارند. گوگل حالا بزرگترین و بی رقیب ترین موتور جستجوی فضای سایبر است و البته فضای تبلیغاتی خوبی هم برای صاحبان آگهی به حساب می آید. جالب اینجاست که این فضای تبلیغاتی به همت و ابتکار امید کردستانی پی ریزی شده است؛ به طوری که گفته می شود گوگلی ها 99 درصد درآمد امروز خود را مدیون ابتکاری هستند که سال ها پیش او به خرج داد.

مدیر توییتر، یک ایرانی شیک پوش!

کردستانی با استفاده از مهمترین دارایی گوگل یعنی ترافیک بالا، از آگهی های تکی و کوچک استفاده کرد و با این کار میلیون ها دلار پول نصیب گوگل شد. تبلیغات گوگل اغلب هوشمند هستند و بر اساس جستجوی کاربر به او پیشنهاد داده می شوند.

امید دنیای ما را شکل داده است

مجله تایم در سال 2008 صد نفری را که دنیای امروزی ما را شکل داده اند، انتخاب کرد. یکی از این صد نفر تاثیرگذار کسی نبود جز امید کردستانی. تایم درباره او نوشته بود: «تلاش های مهندس کردستانی، بزرگترین سایت جستجوگر دنیا را به داغ ترین بازار تبلیغاتی شبکه ای تبدیل کرده که فقط در ظرف 18 ماه توانسته است از بیش از صد هزار آگهی کننده تبلیغاتی سبقت بگیرد. طبق محاسبات تحلیلگران، مالیات در درآمد حاصل از این آگهی های تبلیغاتی، یک میلیارد دلار سود مالی نصیب گوگل خواهد کرد.»

روش های مدیریتی جالب کردستانی

کردستانی را در گوگل به خاطر طرز لباس پوشیدن رسمی و در آغوش گرفتن همکاران و رییس هایش می شناختند. او در کار خودش روش های مدیریتی جالبی داشت. یکی از آنها شیوه استخدامش بود. او از روش «تست فرودگاه» استفاده می کرد.

مدیر توییتر، یک ایرانی شیک پوش!

امید چند سال قبل درباره این شیوه استخدام به رسانه ها گفته بود: «منظورم این است که اگر من و شخص مورد نظر در یک فرودگاه مجبور به توقف چند ساعته شویم، من دوست دارم که از این چند ساعت عمرم هم لذت ببرم، مثلا با هم صحبت های روشنفکرانه و مثبتی داشته باشیم. به همین خاطر همیشه در موقع استخدام از خودم می پرسم آیا این آدم دارای چنین خصوصیاتی هست یا نه؟»

چرا کردستانی قید حقوق هنگفت گوگل را زد؟

هفته گذشته و بعد از انتشار خبر پیوستن کردستانی به توییتر، خیلی زود شایعاتی درباره حقوق این مدیر ایرانی آمریکایی هم به وجود آمد؛ به ویژه اینکه ایرانی ها همیشه علاقه فراوانی به دانستن دریافتی سلبریتی ها داشته اند.

بر اساس اخبار رسمی، کردستانی قرار است سالانه 50 هزار دلار به عنوان حقوق پایه دریافت کند. جالب اینجاست که این رقم بسیار پایین تر از رقم دریافتی او در گوگل است!

بر اساس آخرین بررسی ها، امید کردستانی در گوگل، سالانه 237 هزار و 500 دلار به اضافه 123 میلیون دلار سهام گوگل را به جیب می زده است و حالا حقوقش تقریبا یک پنجم شده است.

با این همه، قرارداد پیشنهادی هیات مدیره به رییس جدیدشان، بیشتر جذابیت های انگیزشی - بلندمدت دارد تا مالی - کوتاه مدت. بر اساس این قرارداد چنانچه آقای کردستانی بتواند در طول مدت فعالیتش به اهداف تعیین شده برسد و ارزش سهام توییتر را افزایش دهد، دو بلوک سهام 800 و 400 هزارتایی به عنوان پاداش دریافت خواهد کرد و احتمالا همین عامل باعث شده تا کردستانی قید حقوق بالای خود در گوگل را بزند.

بد نیست بدانید قیمت هر سهم توییتر در حال حاضر به 30 دلار می رسد و مجموعه پاداش های آقای کردستانی در صورت رسیدن به اهداف شرکت می تواند به عدد 36 میلیون دلار نزدیک شود. انتظار می رود با حضور کردستانی در توییتر، نحوه نمایش تبلیغات در این شبکه اجتماعی بزرگ تغییرات قابل توجهی پیدا کند.
مرجع : هفته نامه تماشاگران امروز