به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۰:۱۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۱۷ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب : ۹۴۱۸۷
زیرنورآبی انرژی صرف رشد طولی نمی شود

کشاورزی عمودی راهکار‌‌ خروج از بحران غذا

گروه فناوری:زمستان گذشته، بیرون انباری با مساحت 2800 مترمربع واقع در 65 کیلومتری شیکاگو (در آمریکا)، چنان برفی باریده بود که چیزی نمانده بود در آن منطقه رکورد بزند، اما وقتی به درون انبار قدم می‌گذاشتید، انگار نه انگار که در دل زمستان هستید. آنجا پر از نورهای ال‌ای‌دی قرمز و آبی‌رنگ و محصولاتی از کاهو و دیگر سبزیجات بود. این انبار در واقع بزرگ‌ترین مزرعه عمودی ایالات متحده است.
کشاورزی عمودی راهکار‌‌ خروج از بحران غذا
رابرت کولانگلو، صاحب این مزرعه، سبزیجات متفاوت ازجمله ریحان به صورت هیدروپونیک (روش کشت بدون خاک) تولید کرده و با استفاده از یک جریان دائمی آب مغذی، آنها را بی وقفه آبیاری می کند.
این سبزیجات در قفسه هایی کاشته می شوند که هشت متر ارتفاع داشته، زیر آنها لامپ های مخصوص ال ای دی کار گذاشته شده است، به طور مرتب تحت نظر رایانه ها قرار دارند و اغلب هفته ای دوبار محصول می دهند.  بنا به گفته کولانگلو، آنها در مکانی با مساحت کم، می توانند در 365 روز سال، محصولاتی در حجم بالا برداشت کنند. محصولات هرگز در معرض باران های سیل آسا یا خشکسالی قرار نمی گیرند. هوای انبار براحتی کنترل می شود و همیشه در بهترین و عالی ترین وضع قرار دارد.
 
این روزها کشاورزی عمودی در محیط بسته در بازار فروش گیاهان محلی و همچنین سبزیجات زود فاسد شدنی مانند کلم پیچ، شاهی آبی و کاهو جایگاه ویژه ای پیدا کرده و بسیار سودآور است. این نوع کشاورزی، نیاز به آفت کش ها را حذف کرده و از خراب شدن سبزیجات هنگام جابه جایی به اقصی نقاط کشور جلوگیری می کند.  همچنین به دلیل عدم نیاز به تراکتورهای مزرعه و کامیون های یخچال دار، از تولید کربن رو به افزایش در اتمسفر به طور چشمگیری می کاهد. درضمن با کشاورزی عمودی، نیاز رو به رشد محصولات تازه بین ساکنان شهری طبقه متوسط برطرف می شود.
 
بسیاری از افراد معتقدند چنانچه کشاورزی عمودی در آینده جایگزین شیوه های کشاورزی رایج شود، می تواند بحران مواد غذایی سراسر دنیا را از میان بردارد. پیش بینی می شود تا اواسط این قرن، 66 درصد جمعیت کره زمین در شهرها ساکن خواهند بود و این موضوع بحرانی برای سیر کردن انسان های روی زمین ایجاد خواهد کرد.  با افزایش تقاضای روزافزون و فشار به زمین های کشاورزی به همراه خشکسالی و سیل، بیشتر محصولات در معرض صدمه دیدن و از بین رفتن هستند. در نتیجه قیمت مواد خوراکی نیز افزایش می یابد. یک راه حل موثر برای مواجهه با این وضعیت، تولید مواد خوراکی در شهرهاست، جایی که مردم به آن نیاز مبرم دارند و کشاورزی عمودی می تواند اینجا به کمک بیاید.
 
بسیاری از افراد در سراسر دنیا از مدت ها پیش سراغ فناوری های موجود رفته و با صرف میلیون ها دلار به پرورش محصولات عمودی در فضاهای بسته پرداخته اند. به طور مثال در شرق ژاپن، یک دانشمند گیاه شناس در کارخانه ای با استفاده از کشاورزی عمودی توانسته است در عرض یک روز 10 هزار دسته کاهو برداشت کند. همینطور در نیوجرسی یکی از استادان کشاورزی دانشگاه کرنل با کمک همکاران خود توانست یک کارخانه قدیمی فولاد را به مزرعه ای با مساحت 21 کیلومترمربع تبدیل کرده و به کشاورزی عمودی بپردازد. این مزرعه توان تولید 900 تن محصول را در سال دارد. این نوع مزارع جدید کمتر از مزارع معمول، آب مصرف می کنند و بیشترین بازدهی را دارند.
 
طیفی از نورهای آبی و قرمز، که برای فتوسنتز در سبزیجات برگدار مطلوب است، در این مزارع استفاده می شود و وقتی گیاهان زیر این نورهای تنظیم شده قرار می گیرند، انرژی را برای رشد طولی مصرف نمی کنند. بلکه به صورت عرضی رشد می کنند و برگ های آنها انبوه شده و مواد مغذی بیشتری در آنها تولید می شود. در ضمن طی زمان کمتری نیز رشد می کنند.  به طور مثال برخی سبزیجات کوچک تقریبا هر 12 روز یکبار تولید می شوند و برخی دیگر هر 30 روز یک بار. همچنین سبزیجاتی مانند کلم را هر 35 روز یک بار می توان برداشت کرد. این در حالی است که در کشاورزی به شیوه سنتی معمولا در هر فصل یک یا دو بار می توان محصول را برداشت کرد.
 
مرجع : جام جم