به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۹/۰۷ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۹۵۵۰۸
زیبا کلام:

بزرگترین خدمت هاشمی؛ پایان دادن به جنگ

گروه سیاسی_رسانه ها: آرمان در گفت و گویی با صادق زیباکلام نوشت: در انتخابات مجلس آرایش نیروهای اصلی را باید در سه دسته قرار دهیم. جریان اصلاح‌طلب به علاوه اعتدالیون یعنی طرفداران دولت آقای روحانی؛ اصولگرایان میانه‌رو و تندروها یا همان جبهه پایداری.
بزرگترین خدمت هاشمی؛ پایان دادن به جنگ

اهم سخنان وي از اين قرار است:
**تندروها طرفداران آقاي احمدي‌نژاد و سعيد جليلي هستند. رهبري معنوي ضلع سوم آيت ا... مصباح و در مرحله بعدي هم برخي روحانيون از قبيل آيت ا... موحدي كرماني و سيد احمد علم الهدي هستند.

**لیدران اصولگرايان ميانه رو عمدتا در مجلس هستند مثل حجت‌الاسلام ابوترابي‌فرد، علي لاريجاني، كاظم جلالي، احمد توكلي و مهندس باهنر.

**يكي از بزرگ‌ترين معضلات اصولگرايان ميانه رو در انتخابات مجلس اين است كه ليدرسياسي كاريزماتيك ندارند، اما بدنه اجتماعي قابل توجهي در داخل كشور وجود دارد كه با تقسيم‌بندي جامعه‌شناختي بايد آنها را جزو پايگاه اجتماعي اصولگرايان ميانه رو تقسيم‌بندي كرد. ايضا بدنه اجتماعي نيرومندي هم براي اصلاح‌طلبان وجود دارد.

**اگر انتخابات اسفندماه رقابتي برگزار شود من هيچ ترديدي ندارم كه بيش از دو سوم كرسي‌ها به اصلاح‌طلبان و ميانه روها خواهد رسيد و تعداد كرسي‌هاي جريان تندرو بيشتر از 50-40 در كل كشور نخواهد بود.

** سال 88 آقاي هاشمي معتقد بودند كه آتش زير خاكستري وجود دارد. به نظر من رويكرد آقاي هاشمي‌رفسنجاني درست بوده است. يكي از دلايلي كه ايشان تصميم گرفتند در انتخابات سال 92 نامزد شوند به نظر من اين است كه ايشان اميدوار بودند تا بتوانند خاكستر را پس بزنند.

**نمي‌خواهم بگويم هاشمي اصلاح‌طلب شده است. قطعا اگر شما در زندگي سياسي آقاي هاشمي‌رفسنجاني دقيق شويد مي‌بينيد رگه‌هايي از اعتدال و ميانه روي و پرهيز از راديكاليسم در دهه 60 هم در ايشان بوده است. ايشان براي تنش زدايي با آمريكا در همان ماجراي سفر مك‌فارلين به ايران تاييد امام را هم گرفتند اما تندروها هم در داخل كشور و هم در لبنان نگذاشتند تلاش ايشان به ثمر بنشيند. تلاش ايشان درباره پايان بخشيدن به جنگ كه من معتقدم بزرگ‌ترين خدمت ايشان به ايران بود، از دیگر اقدامات ایشان دال بر این موضوع بوده است. بزرگ‌ترين خدمت ايشان نه تنها به جمهوري اسلامي بلكه به ايران اين شاهكار بود كه از امام خواستند قطعنامه 598 را بپذيرند و جنگ تمام شود.