به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۶/۲۹ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب : ۱۳۷۱۰۳

نکاتی درباره پیش‌بینی عارف

محمد توکلی
محمدرضا عارف پیش بینی کرده است که در انتخابات۹۸ دیگر خبری از ائتلاف جریان اصلاحات با اعتدالیون نباشد و اصلاح‌طلبان به شکل مستقل پا به عرصه رقابت خواهند گذاشت. آنچه عارف می‌گوید از روزهای پس از انتخابات۹۶ از سوی بعضی چهره‌های اصلاح‌طلب به دفعات شنیده شده است‌. اصلاح‌طلبانی که از عملکرد رییس‌جمهور روحانی در چینش کابینه و همینطور نوع تعامل او و تیم اعتدالی که حلقه اول یارانش را تشکیل می‌دهند با اصلاح‌طلبان گله‌مندند و بر این عقیده‌اند که روحانی و اعتدالیون آنچنان قدرشناس حمایت اصلاحات از اعتدال نبوده‌اند. تحرکات اصولگرایان نزدیک به علی لاریجانی که با لیست امید وارد پارلمان شدند اما در مجلس گاه خلاف خواسته‌های فراکسیون امید هم حرکت کرده‌اند در حساس شدن برخی اصلاح‌طلبان به مقوله ائتلاف بی تاثیر نبوده است. در خصوص گلایه‌های عارف و دیگرانی که مانند او فکر می‌کنند ذکر سه نکته ضروری است:

۱) آنچه به عنوان گلایه مطرح می‌شود و یا این پیش بینی درباره عدم ائتلاف اصلاحات-اعتدال نظر شخصی این افراد است یا بزرگان جریان سیاسی اصلاح‌طلبی نیز بر این عقیده‌اند؟ تا جایی که از سیدمحمد خاتمی شناخت وجود دارد، او به عنوان فردی که در رأس اصلاح‌طلبان قرار دارد همواره بر حفظ وحدت و حمایت از ائتلاف میانه‌روها تاکید داشته است و انتقادات و مطالبات را در پوششی از حمایت مورد تاکید قرار داده است. از همین رو به نظر می‌آید آنچه عارف و چند چهره دیگر اصلاح‌طلب می‌گویند بیشتر از آنکه از جنس ابلاغ یک تصمیم قطعی جریانی باشد یک نظر شخصی است. به همین دلیل می‌بایست در حد یک نظر با آن روبرو شد و حتی می‌توان به آرامی از کنارش عبور کرد.

۲) بخش عمده‌ای از گلایه‌ها و انتقادات جریان اصلاح‌طلبی به روحانی در خصوص چینش کابینه اساساً قابل قبول نیست، زیرا رییس‌جمهور هیچگاه حتی آن زمانی که در هفته پایانی تبلیغات انتخابات وجوه اصلاح‌طلبانه پررنگی از خود نشان می‌داد قول نداده بود که کابینه‌اش رنگ و بوی حزبی و جناحی خواهد داشت و همه آنان که پس از دیدن فهرست کابینه به یکباره ردای انتقاد از روحانی را بر تن کردند به خوبی باخبر بودند که کابینه دوازدهم کابینه‌ای تشکیل شده از معتدلین دو جناح خواهد بود و میانه‌روها از هر دو سو در تصمیم‌گیری‌های دولت حضور خواهند داشت.

۳) آنچه عارف درباره حضور مستقل اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌گوید ایده خوبی است اما به شرط آنکه صلاحیت‌ها پیش از انتخابات به آن شکلی که دیدیم بررسی نشود. واقعیت آن است که تا آن هنگام که ساختار سیاسی کشور اجازه حضور چهره‌های ارشد اصلاح‌طلب در انتخابات را نمی‌دهد برای پیروزی در انتخابات چاره‌ای جز همراهی میانه‌روهای هر دو جناح در برابر تندروها نیست. عدم ائتلاف با معتدلین اصولگرا و از آن‌ها مهمتر اعتدالیون همراه روحانی معنایی جز شکست برای همه و روی کار آمدن دوباره تندروها نخواهد داشت. تندروهایی که حاصل حضورشان در قدرت جز خسارت برای ملک و ملت نیست.