به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۲۱:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۱۴۰۰۱
نقد هنري

همه سريالهاي رمضاني امسال در يك نگاه!

همه سريالهاي رمضاني امسال در يك نگاه!
مهرداد رشیدیان
گروه هنري: وقتی که کار مناسبتی در صدا و سیما پخش مي‌شود همه انتظار دارند که ارتباطی میان موضوع برنامه و زمان مورد نظر وجود داشته باشد و شاید این توقع ناشی از عملکرد چند ساله صدا و سیما باشد که معمولا داستان مجموعه‌هاي تلویزیونی که در مناسبت خاصی نظیر ماه مبارک رمضان میهمان سفره‌هاي افطار مردم بودند، در زمان مناسبی چون رخ می داد و تمامی حوادث نیز در بستر زمانی و مکانی متناسب با آن به تصویر در مي‌آمد.

اما متاسفانه چندسالی است که این اتفاق خیلی رخ نمي‌دهد و سریال‌هاي ماه رمضان با کارگردانی یا نظارت کیفی علیرضا افخمی کارگردان دیپلمه تلویزیون جمهوری اسلامی به مجالی برای جولان دهی ارواح و جنیان و پریان تبدیل شدن است و یا آنکه طنز‌هاي سخیفی چون بزنگاه با فاجعه آمیزترین الفاظ و توهین‌ها به روی آنتن مي‌روند و گاهی مسئولان نهادهای نظارتی را تا نزدیکی صدور حکم جلب سازندگان پیش مي‌برند!

امسال قضیه کمی متفاوت شده است و سریال‌هاي مناسبتی ماه مبارک رمضان در اصل به عنوان مجموعه مناسبتی تولید نشده اند و بعضی از آنها نظیر دودکش قرار بوده که در موقعیت‌هاي دیگری پخش شوند ولی به دلیل کسری بودجه و نبود ردیف برای سریال‌هاي ماه مبارک رمضان سیما تصمیم گرفت تا آنها را در ماه مبارك به روی آنتن بفرستد!

مجموعه‌هاي تلویزیونی امسال که عبارتند از: خروس، دود کش و مادرانه و قسمت و صد و هفتاد و n ام شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، گرچه همه مناسبتی هستند اما تفاوت‌هاي بسیاری دارند.
خروس مجموعه‌اي با کارگردانی محمدحسین لطیفی با آثاری نظیر همسایه هاست، لطیفی که چندی پیش کارگردانی فیلم تبلیغاتی علی اکبرولایتی را نیز بر عهده داشت با ارائه یک اثر ضعیف به اعتبار هنری اش لطمه زد و یک فیلم هندی سراسر گریه را به دکتر ولایتی هدیه داد و این گونه شد که برنامه دکتر سلام یک قسمت کامل به این مجموعه درام پرداخت!

از طرفی لطیفی ازجمله کارگردانانی نیز هست که اقدام به ساخت مجموعه برای شبکه نمایش خانگی (با عنوان ساخت ایران و قلب یخی ) کرده است و رویکرد خوب صدا و سیما و سپردن تولید مجموعه دودکش اجازه فعالیت‌هاي بعدی را برای او صادر کرد، در حالی که برای مهران مدیری و ... از سوی سیما لحاظ نگردید.

دود کش یک سریال سطحی، با کمدی لحظه و طنازی‌هاي لفظی است که هر چند در یک محیط ساده، خانواده‌اي صمیمی و شلوغ رخ مي‌دهد اما فیلم نامه به جز چند گره متوالی و پستی و بلندی در قصه نیست و کمی از جذابیاتش را نیز از زوج هنری ساختمان پزشکان به عاریت گرفته تا شاید نامی برای خود دست و پا کند. مجموعه دومی که در ماه مبارک رمضان حال پخش از شبکه دوم سیما به روی آنتن مي‌رود، خروس است، وقتی برای اولین بار نام آن را دیدم و تیتراژش را شنیدم و کمی بعد هم سبک فیلمبرداری اش را مدنظر قرار دادم دیگر شکی نداشتم که این سبک فیلمبرداری و تیتراژ کردی و نام خروس متعلق به سعید آقاخانی است.

اما برسیم به اصل مطلب و سریال مادرانه
این سریال از جمله سریال‌هاي گروه « ب » مناسبتی است که روال تولید آن در شبکه سوم سیما ثابت بود و با مدیریت اسبق آن یعنی جناب پور محمدی ارتباط نزدیکی داشت، یک سریال، یک قصه و علیرضا افخمی در ده تا پست مشاور، نظارت کیفی، کارگردان و ... که البته اگر فیلم مانند اغما و یا او یک فرشته و روز حسرت به عالم ملکوت هم ارتباط اندکی داشت نام کارشناس مذهبی اش هم مي‌شد جواد گلی و دست رنج این سریال‌ها به جای القای حس معنوی و روحانی مي‌شد خودکشی یک نوجوان دوازده ساله تهرانی تا مانند ۵ کیلومتر از بهشت بتواند از دیوار رد شود و طعم تفکرات افخمی را در ۵ خورشید و ۵ کیلومتر در بهشت و اغماء و ... تجربه کند.

با تعویض پورمحمدی بعد از ۱۰ سال تصدی پست مدیریت شبکه اول سیما و جایگزینی جوانی که تمامی مراحل را در سازمان طی کرده است و قرار گیری آقای زین العابدین در راس شبکه سوم سیما، اوضاع بهتر شد هر چند که تحول خاصی ایجاد نشد و به جای علیرضا افخمی دوست صمیم اویعنی جواد افشار جانشین شد. جواد افشار سازنده خداحافظ بچه که نگذاشت رمضان پارسال آبروریزی در سیما به حد فاجعه برسد امسال هم با یک اثر مادرانه میهمان سفره‌هاي مردم روزه دار شده است، وقتی تبلیغات مادرانه را مي‌دیدم و بریده هایی از فیلم توسط شبکه سوم به نمایش در مي‌آمد حس مي‌کردم که این سریال باید شباهت زیادی به وضعیت سفید داشته باشد چون برخی بازیگرانش در این مجموعه نیز حضور دارند و وقتی که نام محمدرضا شفیعی را به عنوان کارگردان و نام سعید نعمت الله را به عنوان نویسنده در آن دیدم بارقه‌هاي امیدم بیشتر شد اما دیری نپایید...

دیری نپایید که ازین بارقه‌هاي امید نسبت به سریال زمانه فقط مرداری از عشق مثلثی یک آقای پولدار که نامزدش را به خاطر پول زنی رها کرده بود و حالا گرفتار معضل فرزندانش شده، گوشه و کنایه‌هاي چسبی از فساد اقتصادی و یک دوست تراشیده و قلم خورده مجسمه مانند که انسان نیست و نماینده یک تیپ فرشته است اینها همه چیزی است که جواد افشار در زمانه مي‌خواهد به مردم نشان بدهد و برای این نمایش و کش دار کردن قصه بی مایه اش هم مجبور بوده ریتم کندی را دنبال کند تا با رد و بدل کردن چند دیالوگ و نبود هیچ فراز و فرود خاصی در قصه وقت مردم را پای آن تلف کند. برای این اتلاف وقت هم به خودش سختی نداده است و حتی حاضر نشده که برای تعقیب و گریز‌ها هم از دوربین روی دست استفاده کند و لحظه‌اي پای مخاطب را در کادر قرار مي‌دهد و لحظه‌اي نیم تنه بالایی او را و اینگونه شما در تعقیب و گریز شریک شده و هیجان زده مي‌شوید.

داستان عشق مثلثی و خیانت و بی وفایی در تلویزیون و به خصوص سینمای ما داستان دنباله داری است، این داستان با همان عشق‌هاي هندی پورعرب و کریمی در عروس شروع شد و به برف روی کاج هایی معادی و من مادر هستم جیرانی سرایت کرد و به سلامتی و میمنت با زمانه فتحی پایش به تلویزیون باز شد و زمانه ادامه همان داستان است. داستان عشق مثلثی چیست؟ یکی مرد میان دو زن قرار مي‌گیرد و یا بالعکس که فعلا نوع دومش در تلویزیون رویت نشده ولی به زودی سیمای ما اگر همین روند را طی کند آن را نیز تجربه خواهد کرد، داستان عشق مثلثی از نوع اول وقتی رخ مي‌دهد که مرد میان دو زن و یاد آنها اسیر مي‌شود، این اسارت گاه به علت پشیمانی از گذشته است و گاه به ارجحیت دادن ویژگی یک زن بر دیگری که از قضا مادرانه هر دو را دارد!

از قضا در فضای فیلم مادرانه مفهوم صحیحی به صورت نسبتا خوبی حلاجی شده است و آن هم لزوم محبت پدر و فرزندی و یا مادر و فرزندی است که اگر هر یک از این دو در جایگاه خود قرار نگیرند فرزند «نیمی کم دارد»، تا به این جا که پخش قسمت‌هاي مادرانه گذشته است فساد اقتصادی که جزء سوم تشکیل دهنده قصه است خیلی مورد پرداخته قرار نگرفته است و باید منتظر ماند تا ببینیم آیا این لایه از قصه همچنان نچسب و اضافی باقی خواهد ماند.

اگر در انتهای این جستار بخواهیم سریال جواد افشار را تعریف کنیم: یک عشق مثلثی است که با کمبود محبت فرزندانی آمیخته شده است که آنها برای جلب محبت یا در خانه دیگران لطیفه تعریف مي‌کنند و یا به دنبال محبت پسری در خیابان جذب مي‌شوند و تکه‌اي نچسب هم به نام فساد اقتصادی دارد که هیچ جور نمي‌توان درکش کرد. این تمام تعریف سریال جواد افشار بود.

۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۰۹:۱۷
به جای این سریالا یه سریال کره ای می ذاشتند می دیدیم به جای اینکه سریال های جم تی وی رو ببینیم. (95731)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۰۹:۴۷
خلاقیت تو برنامه های صدا و سیما دیده نمی شه والا سوژه های زیادی تو جامعه برای پرداختن بهش وجود داره که می تونه مخاطب زیادی رو جذب کنه.
چرا یک بار تو این فیلمها به واقعیت های جامعه و مسایل روز مردم پرداخته نمی شه؟
پرداختن به مسایلی مثل خشک شدن رودخانه ها و تالاب ها و از بین بردن جنگل ها و کشتزارها و انقراض نسل جانوران و گیاهان و مساله ریزگردها در غالب فیلم و داستان هم می تونه مخاطب زیادی رو جذب کنه، چون مشکل روزه، هم می تونه موجی رو برای بهبود اوضاع به راه بندازه. (95735)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۵:۱۱
مذخرف تر از این سریال های کره ای پیدا نمیشه. (95892)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۹:۴۶
مزخرف نه مذخرف! (96046)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۰:۳۰
ممنون که گفتید. (96070)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۵:۵۷
بسم الله ... برو يه فيلم بساز ببينيم چيكاره اي ! (95921)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۹:۲۰
فیلم ساختن کار من نیست ولی مخاطبش که من هستم! نظر و سلیقه ی مخاطب باید تو فیلم سازی لحاظ بشه! (96036)
آزاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۳:۰۲
من موندم چه اصراري هست كه همه چيزو ما بسازيم. بزارين اونا كه خوب تر بلدن كارشونو بكنن. اونا تو هاليوود فيلم مي سازن و ما ، موندم اسم اينا رو كه صدا و سيما پخش مي كنه چي بزارم. فليمامونم مثل ماشينامونه. (96150)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۳:۰۶
راستي هنوز تو اين مملكت كسايي هستن كه برنامه هاي صدا و سيما رو ببينن؟ جل الخالق!!! مطمئن باشين تو هر كشور ديكه اگه به هر بيننده اي ساعتي 1000 دلار بدن كسي نمي شينه اين برنامه هاي رو ببينه. اصلا بد اموزي داره. . . . (96152)
داود
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۰:۱۶
سینما و فیلم دست تولید کننده است تولید کننده هم به فکر پول و سودشه
نتیجه اش هم همین کارهای ضعیف و مقطعی میشه
هنر ما دست سیاسیون و تعدادی افراد سودجو و کاسبه الان. (95750)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۰:۳۲
چه سودی؟ اینکه مردم بجای تلویزیون خودی ماهواره ببینن؟! (95760)
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۰:۴۵
ای کاش می فهمیدند این رو. (96204)
یک ایرانی
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۰:۲۷
این واقعا کم لطفیه. سریال های امسال ماه رمضان خیلی ها رو جذب کرده. دلیل این که مناسبتی هم نیست اینه که ممکنه تایید نشه. دیگه نمیشه تو ایام دیگه پخش بشه. (95756)
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۰:۰۵
سریال مادرانه علاوه بر اینکه خیلی ناشیانه و ضعیف ساخته شده بدآموزی های زیادی داره. (96181)
حسین
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۰:۳۸
از سایتی مثل بهار بعیده مطلبی با این همه اشتباه رو چاپ کنه میشه دوباره بخونید مطلبو به عنوان مثال از 11 مورد غلطی که من پیدا کردم 1-کارگردان خداحافظ بچه جواد افشار نیست2- خروس مجموعه‌اي با کارگردانی محمدحسین لطیفی نیست3-سعید آقاخانی (زاده ۱۳۵۰ بیجار کردستان) است4- محمدرضا شفیعی کارگردان مادرانه نیست وتهیه کنندشه 5- اسم سریال مادرانه است و نه زمانه . اینا فقط چند تا مثال بود لطف کنید به خاطر احترام به مخاطب نظر منو چاپ کنید (95763)
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۰:۴۶
راست میگه پر از غلطه. (96205)
خروس
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۰:۴۰
فقط فیلم خروووس.

البته نمیخوام بیخود هواداری کنم ولی فیلم دودکش بهتره -بعدش خروس (95766)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۰:۵۰
دوست نویسنده ای که این متن رو نوشتن....و خداحافظ بچه پارسال آبروی کدوم تلویزیون رو خرید؟
ثانیاً خروس مجموعه لطیفی نیسا
ثالثاً خداحافظ بچه کار جواد افشار نبود
بد نیست قبل از اظهار نظر خوب ببینیم و خوب بدانیم و بعد اظهار نظر کنیم (95770)
سامان
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۰:۵۱
متاسفم...نویسنده این متن نه تنها نشون داد منتقد قابلی نیست بلکه ادبیات صحیح نگارش و در شان یک منتقد را هم بی بهره است.....این چه وضعشه (95771)
علی
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۱:۲۰
از همه مزخرف تر شاید "مادرانه" باشه که همه اش داد و قریاد، و فحش و بد و بیراه به هم هست. نه اینکه ملت کم تو کوچه و خیابون این صحنه ها رو میبینند! میخان تنوع ایجاد بشه!! (95780)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۷:۴۹
اصلن هم فحش و بد و بیراه نداره. اون داد و بیداد های کمی هم که داره لازمه ی داستان سریال هست. (95987)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۱:۴۲
دیگه نامردی نکنید درسته تو این چند ساله برنامه های ماه رمضون جالب نبوده ولی امسال خیلی بهتر شده مخصوصا دودکش (95786)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۶:۱۴
احسنت سریال دودکش یکی از بهترین سریال های طنز این چند سال است که بد آموزی ندارد ، زندگی عادی یک قشراز مردم را نشان میدهد (95931)
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۳:۵۶
دودکش سریال خوبیه.. موافقم
بدجوری گذاشتیمون تو امپاس!!!!!! (96279)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۱:۴۷
شما کلا خودتون عادت دارید به همه و همه کس ایراد بگیرد و بیشتر دنبال تسویه حساب با برخی افراد در صداو سیما هستید
برنامه آقای علیخانی و سریالها پربیینده است.
خیلی خوب گفتید بزنگاه اثری بسیار افتضاح بود ولی کارگردانش عطاران بود که فکر کنک با بهارنیوز هم فکر باشه. (95789)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۲:۰۷
من طرفدار رسانه میلی نیستم اما موضع گیریتون در مورد سریال بزنگاه اصلا درست نیست یک کاری با اقای عطاران کردند(مجلس اصولگرا)که اصلا بعد از اون سال اجازه حضور در تلویزیون و به اون ها ندادن یادمون نره بهترین طنزها رو در تلویزیون همین مدیری و عطاران ساختند وگرنه ما اصلا الان کارگردان طنز نداریم!!!! (95798)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۶:۱۶
موافقم
تا وقتیکه عطاران ومدیری طنز میساختند شبکه من وتو وجود نداشت تازه کسی هم سراغ اون ها نمیرفت
اما حالا با دست خودشون مردم را به سمت ماهواره هدایت کردند (95934)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۲:۰۸
دلیل نمی شه چون کارگردانش عطاران بوده هر چی ساخته تایید کنیم! این اشتباهیه که شما اصول گرا ها معمولا مرتکب می شید:
هر کاری رو که یک فرد خاص از گروهتون انجام بده چه درست چه غلط به خاطر منافع تاییدش می کنید! (95800)
صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۲:۱۷
بزنگاه یکی از کارای موفق ماه رمضون بود!! (95811)
سکینه
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۲:۰۵
واقعا واسه ایرانمون متاسفم....
واقعا چه زیبا عشق رو تو مادرانه توصیف کردن
خانواده ها ذهنشون منفی هست...بازم عشق خیابونی رو فریاد میزنن... (95796)
مسعود
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۲:۰۸
مادرانه!
پر از دیالوگ های منفی!!
بد و بیراه!!
منفی در منفی در منفی...
واقعا ممنون از اینکه بفکر مشکلات جوونهایید... (95799)
علی اصغر احمدی مقدم
United States
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۲:۱۳
نویسنده گرامی
کارگردان خداحافظ بچه پارسال آقای منوچهر هادی بود نه جواد افشار . سعید نعمت الله برادر کوچک حمید نعمت الله « وضعیت سفید » است و نوع کار او با برادرش متفاوت است . اشتباهی منتظر اثری مثل وضعیت سفید بودید (95805)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۲:۱۵
حیف صدای احسان خواجه امیری رو سریال مادرانه!!!!! (95808)
sara
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۴:۳۰
این تلویزیون اونقدر معذوریت داره که اسن بهتره هیچی بحش نکنه (95857)
قلتگیر
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۲:۴۰
اسن نه!اثن! (96259)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۲:۳۲
آقا مادرانه خوبه
بنده به شخصه بعد از 8 سال دارم یه سریال تی وی رو میبینم
بازی هاش نسبتا خوب و قابل قبوله
تا حالا که خوب بود. ریتمش هم متناسب و نه کند و نه تنده. (95813)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۲:۵۴
. . . ،مديران صداو سيما ضرغامي از محضر خدا خجالت نميكشيد؟پول نفت و مال بچه يتيمان كه شب گرسنه سرشون رو روي سنگ ميذارن اون وقت شما 3سريال ميسازي براي مختص رمضان كه هيچ كدام هم اشاره به روزه و روزه داري نمكنن؟ اينجوري فرهنگ روزه رو اشاعه ميدهي؟ توي تكرار سريال دودكش وسط ظهر 10سيخ جيگر ميخان؟ . . . (95819)
رویا
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۳:۰۰
بابا نویسنده این مطلب معلوم نیس با خودش چند چنده؟! احتمالا روزه فشار آورده تو نقدش کلی غلط هست. اتفاقا فیلم بزنگاه یکی از بهترین فیلما بوده کی دیده بودید که انقد راحت یه معتاد و شرایطشو نشون بدن؟! اتفاقا از وقتی زیرآبه عطارانو زدن فیلمای چرت و ماورایی پخش شد ولی باز امسال قابل تحمل تره. (95823)
مهرداد
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۳:۰۶
کارگردان خروس لطیفی نیست سعید آقا خانی است! لطیفی کارگردان دودکش است مهرداد دلبندم! در مورد مادرانه هم بگم وقتی احمدی نژاد رفت ّبازدید از عواملش دورش خط کشیدم! اصولا احمدی نژاد یه شاخص شده واسم! بعد این نقد سریال های ماه رمضونه یا صفحه عکس های لعیا زنگنه؟ و نکته زیاده . . . بگم؟بگم؟ کامنتم طولانی شد! (95824)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۳:۴۴
صدا وسیما، هر روز بدتر از دیروز... (95839)
رسول
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۴:۳۸
به نظر صدا و سیما چه سریالی درست کنه که شما راضی باشید؟ از متن تان مشخص است که با ادبیات نقد اصلا آشنا نیستید. اشتباهات فاحشی در متن مرتکب شدید که از جمله مواردی از آن را جناب آقای علی اضغر احمدی مقدم اشاره کردند.
به نظر من سریال های صدا و سیما اگر مزخرف باشند، سریال های فارسی وان و جم و ... هزار بار مخرفتر هستند!
شما به من بگید این سریال های ماهواره ای چه نکته آموزنده ای دارند که ما بریم نگاهشان کنیم؟
من امسال مادرانه را نگاه می کنم و بسیار هم لذت می برم. درسته فیلم از لحاظ فنی ممکن است اشکالاتی داشته باشد ولی محتوا فیلم و خصوصا بازی بازیگرانش فوالعاده است.
زنده باد اعتدال!
زنده باد معتدل در همه چیز!
زنده باد کسانی که خوبی و بدی را کنار هم می بینند!
زنده باد کسانی که حتی خوبی های دشمنانش را نیز بیان می کند!
زنده باد مخالف من! (95865)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۶:۴۱
ای کاش همه اصلاح طلبان از شما یاد بگیرند. (95947)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۴:۳۸
عه من این متن رو تو فرارو خوندم. ایشون یه وبلاگ نویس هستن که این متن رو نوشتن. و بهار نیوز نمیدونم چرا همینو از فرارو با یه سری تغییرات جزئی مثل حذف بگو خب ِ آخر متن گذاشته تو سایت.
من تو گوگل اسم نویسنده متن رو هم جستجو کردم چیزی نیاورد فکر نکنم ایشون منتقد حرفه ای باشن شاید فقط به عنوان وبلاگ نویس نظر شخصی خودشون رو نوشتن

به هرحال من فیلم مادرانه رو میبینم درسته فیلمه بیستی نیست ولی انقدر سیاه و سفید نبینیم میشه به این فیلم پونزده شانزده داد.
خروس و دودکش هم موضوع جالبی دارن هرچند مناسبتی نیستند.
برنامه ماه عسل هم امسال احساس میکنم نسبت به برنامه دو سال پیش علیخانی افت داشته ولی هنوز هم برنامه پرمخاطب و جذابیه به خاطر سوژه های جالب و بیان خوب مجری (95866)
احسان
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۴:۴۷
خداحافظ بچه رو افشار نساخته!!

2 زار بررسی کن بعد نقد بنویس (95874)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۴:۵۴
کی تو این مملکت، "سیمای میلی استاد ضرغامی" رو تماشا می کنه؟! (95880)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۸:۱۷
مردمی که دوستدار فحشای فارسی وان نیستند (95995)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۰:۱۶
من تلویزیون نگاه نمی کنم. چه ماهوارهای چه غیر ماهواره ای. (96061)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۵:۰۲
شماها بیکارید تلویزیون میلی را نگاه میکنید! باور کنید شاید گه گداری خونه آشنایی بودم تک و توک قسمتی از این سریال ها که میگین نگاه کردم. اصلا حیف وقت باارزش شما نیست پای این چرندیات هدر بدین! دودکش را فقط به خاطر آقایان تشکر و برق نورد میخواستم ببینم که افتضاح بود. (95884)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۶:۰۳
کسی نگفت سریالهای ماهواره نکات مثبتی داره، مساله اینه که مردم انتظار دارن تلویزیون به دغدغه هاشون اهمیت می ده، با اونها همدردی کنه، به چیزایی که جوونها بهش علاقه دارن توجه نشون بده. ولی متاسفانه مردم دارن یک طرف می رن و تلویزیون یک طرف دیگه!
سریالها و فیلم هاشم از این مساله مستثنا نیست! (95924)
سروش
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۶:۳۸
خدا وکیلی بازی مهدی سلطانی حرف نداره تو مادرانه.. (95943)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۲۰:۲۹
کاملا"موافقم با نظرت. (96069)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۶:۴۹
درنقد سریال های امسال باید بگم مادرانه مربوط به یک قشر خاص از جامعه هست یعنی دغدغه 1تا 2 درصداز جامعه راشامل میشود (پولدار ، سفر به خارج ، و....) اگر کارهای قبلی سعید نعمت الله رادیده باشید همه مشابه هم هستن یه آدم پولدار ، قهر وآشتی ، اتفاقات عجیب ونادر ، خانه اعیانی و......که به نظر دوره این فیلم ها تموم شده
سریال خروس هم که یک کار عجله ای تکراری و فاقد داستان وشخصیت پردازیی قوی میباشد
اما سریال دودکش
انصافا نسبت به سریال های مناسبتی این چند ساله خیلی متفاوت وقئی میباشد .مدل جدیدی هست وروایت داستان ادم هایی که خیلی شبیه به مردم جامعه کنونی هستند ویک قشر عظیم را پوشش میدهند غییر از این انسان همزاد پنداری میکند با شخصیت های سریال
یعنی آن بخشی که مربوط به روابط زناشویی وفامیلی هست ان قدر طبیعی ونزدیک به واقعیت کار شده که روابط خیلی از مردم همین شکلی است (ارتباط بین فامیلی)
در مجموع دودکش ولطیفی جای تقدیر دارند (95950)
۱۳۹۲/۰۵/۰۳ ۱۷:۰۱
چقدر بدنوشته شده... اصلا نمیشه دنبالش کرد.... غلط هم که توش داره... بنظر میرسه هدف نویسنده بیشتر تسویه حساب با اشخاص بوده تا تحلیل کارها. (95952)
حمید
۱۳۹۲/۰۵/۰۴ ۰۲:۵۰
بهار جان از تو بعید بود که هر متنی رو چاپ کنی، این آقای محترم (رشیدیان) کی هست و چه سابقه ای در نقد و تحلیل فیلم و سریال داره؟ من کار ندارم سریال های امسال یا سال های گذشته تلویزیون قوی بوده یا ضعیف ولی نویسنده این متن از ابتدایی ترین اطلاعات مثل نام کارگردان خبر نداره و نمیدونم چه طوری این نقد سطحی و فارغ از هرگونه انسجام محتوایی و انشایی و نگارشی رو نوشته؟؟!!! (96261)