به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۳۷۳۹۶
تجربه من در ایران، خونگرمی و مهمان‌نوازی بوده

خاطرات سفر دختر آمریکایی به ایران+تصاوير

گروه جامعه: اسمش سیلویا است. ۲۵ ساله و در ورستر آمریکا زندگی می‌کند. سه سال گذشته را در سفر در کشورهای مختلف آسیایی گذرانده و مي گويد: من سفر کردن را دوست دارم و در مجموع در ۷ کشور زندگی کرده‌ام و ۵۰ کشور در ۵ قاره جهان را دیده‌ام. هیچگاه به اندازه زمانیکه تصمیم گرفتم دو هفته به ایران سفر کنم از اطرافیانم نظر درباره تصمیمم نشنیدم.» بخش‌هايي از سفرنامه اين دختر آمريكايي را كه در وبلاگش منتشر شده در زير مي‌خوانيد:
خاطرات سفر دختر آمریکایی به ایران+تصاوير
به نظر می‌رسید همه در این زمینه حرفی برای گفتن دارند. پاسخ آنها از "عالیه. اگه من پاسپورت آمریکایی نداشتم حتما باهات می‌اومدم." تا "تنها داری می‌ری اونجا؟ دوست داری چه جوری بمیری؟" و حرف‌های رک عموی سفر کرده‌ام که گفت: "ایران جای خوبی نیست. به جایش برو یونان." متغیر بود. حتی دوست یکی از دوستانم در فیسبوک مطلبی درباره برنامه سفرم نوشته و گفته بود که من یا خیلی شجاعم یا خیلی خام و نادان. در آخر نوشته‌اش اراده من را در به خطر انداختن خودم برای تجربه کردن جایی با تبعیض جنسی تحسین کرده است. به نظر خودش نوشته‌اش اظهارنظری فمینیستی درباره زن‌بودن در آمریکاست.


چی؟ متاسفم که نا‌امیدتان می‌کنم اما من واقعا می‌خواهم ایران را ببینم. منظورم این است که ایران صاحب یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان است. ۱۳ مکان ثبت‌شده به عنوان میراث جهان یونسکو در این کشور وجود دارد. مناظر طبیعی زیبایی از جنگل‌های بارانی انبوه گرفته تا کوهستان‌های برفی و آبگیر‌های صحرایی دارد. علاوه بر این بسیاری از مسافرانی که من در آسیای مرکزی دیدم از ایران تعریف می‌کردند. مردم مهمان‌نواز، غذاهای لذیذ و مناطق تاریخی - چطور می‌توانستم ایران را در برنامه سفرم قرار ندهم؟

خوب، آیا آمدن به اینجا تصمیم درستی بود؟
الان یک هفته و نیم است که در ایران هستم و مانند اکثر جاهایی که دیدم با آنچه فکر می‌کردم تفاوت داشت. من این متن را در آپارتمان دوست جدیدم رعنا می‌نویسم. ما با لیوان‌های چای داغمان کنار هم نشسته‌ایم و به صدای بلند انفجارهایی که در خیابان رخ می‌دهد گوش می‌کنیم. هر چند دقیقه نور انفجاری بزرگ آپارتمان مان را روشن می‌کند و ما با ترس و وحشت به یکدیگر نگاه می‌کنیم.

با شما هستم! این سال نوی ایرانی است! بخشی از جشن‌های سال نو که بزرگترین جشن در ایران است و شامل مراسم و سنت‌های زرتشتی می‌شود که قدمتی ۳۰۰۰ ساله در ایران دارد. در آخرین سه‌شنبه سال خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و آتش درست می‌کنند، دور آن می‌چرخند و از روی آن می‌پرند ترقه بازی می‌کنند و فشفشه به آسمان می‌فرستند و همه اینها با رقص و آواز همراه است.

چند ساعت پیش، عصر سه‌شنبه وقتی همه روی پشت بام آپارتمان جمع شده بودیم برادر رعنا به شوخی به من گفت که این احتمالا کابوس آمریکایی‌ها درباره ایران است. "اگر دوستانت می‌توانستند الان تو را ببینند که در تهران هستی و با آتش و انفجار احاطه شده‌ای چه فکری می‌کردند؟ شاید آنها فکر می‌کنند که همیشه ایران همین طور است؟" مسلما او داشت شوخی می‌کرد اما حقیقتی غم‌انگیز در حرف‌های او بود. یکی از اولین چیزهایی که مردم اینجا همیشه از من می‌پرسند این است: "قبل از اینکه به ایران بیایی چه تصویری از این کشور داشتی؟"


اولین میزبانان من در تهران که از طریق سایت couchsurfing آنها را پیدا کرده بودم یک دانشجوی جوان دکترا و هم‌اتاقی‌اش بودند. آنها گفتند که از میزبانی یک دختر آمریکایی بسیار خوشحال بودند و امیدوار بودند که توریست‌های بیشتری برای دیدن ایران بیایند. آنها بی‌نهایت میهمان نواز و خونگرم بودند. برایم غذاهای ایرانی درست می‌کردند و سوالاتی بی‌پایان درباره نظر آمریکا و خارجی‌ها را درباره ایران می‌پرسیدند.

رعنا، دختری که از طریق couchsurfing با او آشنا شدم و مرا به ناهار دعوت کرد نیز بسیار درباره خارجی‌هایی که به ایران سفر می‌کنند کنجکاو بود. او به من توضیح داد که ایرانی‌ها {.......} کشورشان را دوست دارند و می‌خواهند مهمانانشان از سفر به اینجا لذت ببرند. دوست داشتم می‌توانستم به او بگویم که آمریکایی‌ها علاقه‌مندند به ایران سفر کنند و همگی درک می‌کنند که تفاوت بزرگی بین مردم و حکومت وجود دارد اما این حرف من احتمالا دروغ می‌بود. اکثر کسانیکه که با آنها درباره برنامه سفر صحبت کرده بودم به من هشدار داده بودند و بعضی از آنها حتی سعی کردند مرا از سفر به ایران - آن هم به تنهایی - منصرف کنند.

واقعیت این است که من از زمان ورودم به ایران اصلا احساس تنهایی نکرده‌ام. مامور پذیرش اولین هتلی که در آن بودم با من مانند دخترش رفتار کرد. با من صبحانه و ناهار می‌خورد و جاهای دیدنی را به من پیشنهاد می‌کرد. میزبانان couchsurfing مانند خوهران بزرگتر دوست داشتنی با من رفتار می‌کردند و مرتب درباره مذهب و سیاست و سریال لاست و طلاق جنیفر لوپز صحبت می‌کردند (من هیچ ایده‌ای درباره این موضوعات نداشتم.) رعنا مرا به خواهری خود پذیرفت. مرا به ناهار دعوت کرد. چند روز را با خانواده‌اش در تهران گذارندم و سپس همراه او به اصفهان رفتم.


شاید مسافرت تنها در ایران خطرناک باشد ولی برای من هیچ مشکلی بوجود نیامده‌است. حتی آب شیر هم اینجا قابل آشامیدن است. زمان‌هایی بوده که مانند هر شهر دیگری تنها در خیابان راه می‌رفتم و مردی به شکل غیر معمول در نزدیکی من قدم می‌زد. فارغ از اینکه خطر فقط در خیال من بوده یا نه تنها کاری که لازم بود بکنم این بود که کنار زن دیگری راه بروم و سپس آن مرد ناپدید می‌شد.

تا کنون تجربه من در ایران، خونگرمی و مهمان نوازی بوده است و غذای واقعا عالی. چند ساعت دیگر من و رعنا می‌خواهیم به سمت مریوان حرکت کنیم. یک شهر کوچک کردنشین در نزدیکی مرز عراق. بنابراین احتمالا اتفاقات عجیبی در آنجا رخ خواهد داد که من می‌توانم برایتان تعریف کنم. شوخی می‌کنم! کردستان واقعا امن است.

سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۰۹:۵۰
اون 3 سال پیش بود خدا بیامرزش اگه راست میگی الان بیا ببینم بازم به همون شکل پذیرایی میشی یا نه؟ (مرغ منجمد یکسال پیش سبد کالا بهت بدن حال کنی ) (216415)
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۲:۳۹
جالبه که شما فقط خط اول رو خوندی!
ایشون 3 سال گذشته در سفر در آسیا بودن و همین یک ماه پیش ایران بوده اند! (216715)
الهام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۰۹:۵۰
سیلویا جان خوشحالم از اینکه ایران را یک جای امن ودوست داشتنی دیدی (216416)
سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۰:۱۰
بله ما غزیبه پرستیم حال اگه یک هم استانی یا هم ملیتی ما صبح تا شب توی چادر در کنار بیمارستانها تهران می بود به آن تعارف نمی کردیم (216423)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۱:۵۷
تو مترو بودم.... یک زوج جوان اروپایی سوار شدند... یکدفعه 10 نفر از جا کنده شدند تا شاید افتخار تقدیم جا نصیبشون بشه! تو همه جا همینیم! دانیال داوری رو میاریم میگذاریمش بالای سر رحمتی و احمدی... تنها حسنش برای تیم "ملی" ما اینه که "بابا طرف اروپاییه...." (216467)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۴:۰۳
رحمتی اگر میهن پرست بود در کوران مسابقات حساس نامه مسخره خداحافظی منتشر نمیکرد. باز دم داوری گرم از اونور دنیا حاضر شد بیاد اینجا بازی کنه. (216544)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۰:۳۵
آقا ما واقعا شرمنده مرام دانیل خان هستیم که حاضر شد با اون چشمهای آبیش، 10 روز از اونور دنیا بیاد و اینجا و کنار ما کله سیاهها تو هتل زندگی کنه. اونهم به خاطر یک جام جهانی ناقابل!!!! واقعا شرمنده شدیم. اصلا درد و بلاش بخوره تو سر همه دروازه بانهای ایرانی لیگ (216665)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۱:۲۰
ببخشید اشتباهی منفی دادم. رحمتی اشتباه کرده و بایستی هم تاوانش را پس بده: محرومیت از جام جهانی. مگر اینکه خاضعانه و رسماً از مردم و مربی اش عذر خواهی کنه. (216691)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۵:۴۰
عزیزم باید برای بازسازی چهره ی ایران وایرانی اینجوری رفتارکنیم ای شعارهای فاشیستی چیه که میزنید (216592)
شاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۲:۰۹
مهمان حبیب خداست امیدوارم به خوبی ازش پذیرایی کرده باشن تا همواره خاطرات خوبی از ایران داشته باشه .این موضوع ربطی به چادر نشین نداره ما ایرانیها همیشه مهمان نواز بودیم و هستیم (216472)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۲:۴۹
به شرطی که به مهمانان عزیز افغانی هم احترام بگذاریم. بنده خدا با پول حلال یک روز کارگری اومده بود بستنی بخره، صاحب مغازه زورش میومد چوب بستنی بهش بده! می گفت با دست بخور!!!!!! حالا همین خانم اومده بود خرید تا کمر خم میشد! (216491)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۱:۲۱
بله موافقم به شما. اما یادمان باشه شمار زیادی از مهمانان افغانی دست به جنایت میزندد و یادمان نرفته که در خاکشون به سفارت ایران حمله کردند و جواب مهمان نوازی ما را اینگونه دادند. (216693)
عقاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۶:۰۲
100% موافقم (216600)
يكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۲:۴۴
مي‌دوني چرا به هموطن كمك نمي‌كنيم؟ من هم اگر يك هموطن ببينم كه چادر زده و يا حتي كمك مي‌خواد به سمتش نمي‌رم، مي‌دوني چرا؟
چون ممكنه سر من كلاه بذاره، چون چندين بار اينطوري سرم كلاه رفته، آره عزيزم، ما همديگر رو دوست داريم ولي به هم اعتماد نمي‌كنيم. چون آموزش ديديم كه هر آدم خوبي ديديم سرش كلاه بذاريم. (216488)
پاسخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۸:۵۵
نه عزیزم همه مشکل داریم برای جنابعالی مرغ همسایه غاز است. نه اینکه این خانم و آقاهای آمریکایی و اروپایی را کاملا می شناسی که تا زانو براشون خم میشی؟؟ (216640)
علی
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۳:۱۱
واقعا اینو خووووب گفتیٰ هر روزه صدها روستایی و شهرستانی در مراکز استان و پایتخت با بدبختی دنبال درمان و دکتر هستند اما مایی که حاضریم شومصدتا خارجی رو شومصد شب دعوت کنیمٰ حتی حاضر نیستیم نگاهشون کنیم که مبادا روزمون بد بشه!!! (216495)
عقاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۶:۰۴
علي جان راجع به حرفايي ك ميزني بيشتر فكر كن و تحقيق كن.اگه ميتوني (216602)
کامبیز
United States
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۴:۵۸
بله من موافق متاسفانه این خصلت ما ایرانیاست ما با اون چیزی که مردم جهان درباره ما فکر مکنند خیلی فاصله داریم که از کودکان کار در چهار راه یمان معلوم است که چقدر خونگرم ومهمان نوازیم کودکانی که هیچ سرپنهای ندارند بله ما فقط نسبت به بیگانه ها مهربان و بامحبتیم ولی افسوس که دربین خودمان بی روحو سردیم (216577)
مخالف سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۶:۰۱
سارا خانم.عزيزم.هر جاي دنيا بري همينجوره.ضمنا توي ايران اينجوريا هم كه ميگي نيست. بنده از بچگي تا الان چند دفعه چنين تجربه اي رو داشتم. (216599)
منوچهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۶:۳۳
شما خودتان را تعمیم به همه نکنید ملت ایران بسیار نوع دوست و ایثار گر است که در حوادث مانند زلزله و جنگ شاهد بوده ایم . (216611)
میلاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۰:۱۳
بحث بیگانه پرستی نیس موضوع اینه که مردم دوس دارن چهره ی که دینا از ما دارن از بین بره ! اگه ایران چهره موجهی داشت ما مردم هم عادی رفتار میکردیم (216659)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۰:۳۷
شعار نده عزیز (216667)
نیما2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۲:۴۲
دوستان، با هر دیدگاه و برداشتی که از مساله داشته باشیم احترام و برخورد محبت امیز و محترمانه با توریست چه داخلی و چه خارجی پسندیده و البته لازم است.در دنیایی که همه کشورها برای جذب بیشتر گردشگر رقابت میکنند و درامد حاصل از صنعت توریسم نقش اساسی در رونق اقتصادی شهرها و کشورها دارد،حتی یک گردشگر، تاکید میکنم حتی یک گردشگر هم غنیمت است. (216717)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۰:۱۶
75%درامد سرانه کشور ترکیه از صنعت توریسم است! اونوقت ما از دیدن هر خارجی در کشورمون کلی ذوق زده میشیم!
چند روز پیش به همراه خانواده به شوشتر رفتیم- یک صبح تا بعد از ظهر- اثار تاریخی زیبا و شگفت انگیزی داره که دیدنشو به همه دوستان توصیه میکنم.ابشارهای شوشتر،خانه مرعشی،خانه مستوفی،امام زاده عبدا...،سواحل کارون و... (216424)
خودم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۵:۰۵
دوست عزیز اگر توریستهای خارجی اجازه داشتند از کشور ما بازدید کنند الان نیاز نبود برای دریافت شندر غاز یارانه رییس دولت ما بارها روی صفحه تلویزیون ظاهر شود واز مردم تقاضا کند که از دریافت یارانه انصراف دهند. چون هر توریست هزینه مسافرت خود را به دلار پرداخت خواهد نمود وتوانایی ایجاد 4شغل مستقیم و12 شغل جانبی خواهد داشت . حالا ما از ترس فرهنگ وارداتی به توریستها اجازه ورود نمی دهیم غافل از اینکه ماهواره ها تمام آن چیزهایی را که توریستها قادر به انتقال آن نیستند را به هم میهنانمان ارائه مینمایند. (216583)
مهرزاد-اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۷:۵۵
به امید اینکه در سالهایی نه چندان دور کشور عزیز ما " ایران " هم درصد خوبی را در این زمینه ی بسیار بسیار مهم و باارزش کسب کند ..! (216633)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۰:۵۶
یعنی حجاب اون آمریکاییه از اون ایرانیه غرب پرست بهتره!اگر بی حجابی افتخار و نشانهء سواد است!پس باید افغان ها به ما بنازند که فقط 25 درصد با حجاب دارند.البته به لطف اشغال کشورشان توسط آمریکا.ای آمریکای جهان خوار ای شیطان بزرگ ما را هم به مدد قطعنامه ها و قرارداد ها و توافقنامه اشغالمان کن! (216434)
آژنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۱:۰۰
درود برشرف وغیرت هم وطن های که با رفتار ؛کرداروگفتار نیک خود به کسانی که درباره مردم وفرهنگ ایران برداشت های غیرواقعی دارند .فرهنگ وتمدن کم نظیر ایران عزیز را به درستی می شناسانند.









ع (216439)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۳:۰۰
اگه ملت هم مهمان نواز نباشند که نامی از ایران باقی نمی ماند (216493)
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۸:۵۶
مهمان نواز یا منحصرا بیگانه نواز؟ (216641)
حجت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۳:۱۳
میدونید آمریکایی هافکرمی کنندایران بده می بینیدچههههههههههههههههههههههه قدربهش خوش میگذره (216496)
اصفهانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۳:۱۹
ولی من فکر میکنم او هنوز هم نمی فهمد ایران چه کشوری است؟چون میگوید مردم ما با حکومت فرقدارن،مگر حکومت ایران بدتر از حکومت جنگ افروز آمریکاست؟ (216499)
خروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۳:۲۴
کاش ورود و خروج از ایران اسان بود.در حالی که ترکیه پر توریست ترین کشور دنیا بگفته بهارنیوز شناخته شده.کشور ما با داشتن قوانین سختگیرانه در رتبه های اخر است.مثل کره شمالی (216503)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۴:۰۱
باید به مهمان احترام گذاشت. علاوه بر مهمان بودن درآمد هم برای کشور دارد و شغلهای بسیاری برای کشور بوجود می آید. اگر میبینید کشورهای دیگر برای توریست نوشابه باز نمیکنند چون سرشار از توریست هستند و ترکیه بیش از درآمد نفت ما از راه توریست درآمد بدست می آورد. ضمنا" حال که مثلا" اروپائیها احترام خاصی به توریستها نمیگذارند فرهنگ خوبی هست و حالا چند نفر برای اروپائیها تو مترو بلند میشوند فرهنگ بد؟؟ بد هست که این فرهنگ حتی ادا هم هست برای دنیا تبلیغ شود که چنین مردمی هستیم؟ (216541)
يه نفر
Australia
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۴:۱۸
فكر كنم دليلش اينه كه بعضي ها فكر ميكنن از طريق شايد طرف براشون ويزاي امريكا يا اروپا بگيره براي همين كلي مهمان نوادي ميكنن و ميبرن گردش وگرنه طرف به أقوام نزديكشم اينطوري حال نميده
قبول كنيم ما اين رزوها بيشتر منفعت طلبيم تا مهمان نواز (216556)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۸:۵۸
صحبت های شما بسیار دقیق و بجا بود. (216642)
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۹:۰۱
حالا کی اصلا به خاطرات این خانم اهمیت میده تو کشورش. نه نویسنده معروفیه نه شخصیت سیاسی ، علمی یا فرهنگی سرشناسی است نوشته هایش بر چه کسانی از جامعه آمریکا تاثیر خواهد داشت؟؟؟!! (216643)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۵:۲۶
ایرانی ها غریبه پرست و به اصطلاح پارسی خودمون ندید بدید هستند نه مهمان نواز. به آنهایی توجه می کنند که براشون جذابن، یا از کشورهای متمدن هستند نه به هموطن هاشون از شهرها و روستاهای دیگه. اشتباه نکنید. (216589)
کاوه اهنگر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۵:۴۰
حقیقت رو درباره هر کشور و مردمی نه از تلویزیون میشه فهمید نه از سخنان سیاسی باید مطالعه کرد و از نزدیک دیدشون (216593)
پرويز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۵:۴۳
ملت ايران براي هموطنان خودش هم احترام قائل است مگر زلزله بوئين زهرا /بم و رودبار را فراموش كرده ايد از اينها بگزريم يادمان هست كه در 8 سال دفاع مقدس مردم مختلف شهرهاي ايران چگونه انصار وار از مهاجرين جنگ تحميلي پذيرايي كردند آنها لذت نداشت!؟ چه پيوندهاي ميموني كه اتفاق افتاد پس همه با هم به همه ايرانيها و ايراني دوستها درود و ارادت خود را اعلام ميكنيم (216595)
الناز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۵:۵۳
متاسفانه ایرانی ها واقعا غریبه پرستن. (216597)
ح ن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۶:۲۴
بخاطر همين مهرو وفايي كه داريم اكثر كشورها مارو دوستدارند خصوصن درعصر حاضر (216607)
سید محمد علوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۷:۴۱
از کوزه برون همان تراود که در اوست! چرا بعضی از هم وطنانم اینقدر تنگ نظرانه یه هموطناشون نیگاه میکنن ونظر میدن؟!! من دوستان زیادی دارم که یا در سفر پیدا کرده ام یا از طریق اینترنت (مخصوصا در زمان مرحوم یاهو مسینجر ) با هم آشنا شده ایم و این آشنائی به دوستی خانوادگی ومهمونی دادن تبدیل شده! و واقعا که کافر همه را به کیش خود پندارد ! (216630)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۸:۱۲
مهمان نوازیم. به همین سادگی... (216637)
ت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۱۸:۴۱
ننوشته داداش دوستش چكار كرده آخرش؟؟ (216639)
عمورسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۰:۴۴
به کجا رسیده ایم که بخاطر تعریف یه دختر توریست آمریکایی اینقدر ذوق زده شده ایم (216673)
کاوه فارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۲:۴۵
خوشحالم که خوشحال از ایران رفتی (216720)
گهرخاني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۱:۴۲
ملت ايران و امريكا كه هيچ مشكلي باهم ندارن و نبايد بين دوملت ختلافي باشه اگه اين مشكل نبود از ظريفيت پذيرش توريست آمريكاييها استفاده ميكرديم كه يك كشور 300 ميليوني پولدار هستنند . (216698)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۲۰ ۲۲:۵۳
دشمنها ، اینقدر بد ما ایرانی ها را می گویند . همه فکر می کنن ما ایرانی ها تروریست و آدم کش و وحشی هستیم. خارجی ها وقتی به ایران می آیند به نتیجه می رسند که ما مردمی متمدن ، باهوش ، مهربان و مهمان نواز هستیم و تعجب می کنند. (216723)