به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ساعت ۱۴:۲۱
کد مطلب : ۳۸۶۶۸
شمارش معكوس براي فاز دوم هدفمندي؛

آيا قیمت بنزین از فردا شب تغییر می‌کند؟

گروه اقتصادي: براساس رویه گذشته دولت باید ساعت 24 فردا شب 31 فرودین ماه سهمیه بنزین اردیبهشت ماه را در کارتهای سوخت شارژ کند اما به نظر می‌رسد از اول اردیبهشت ماه دیگر خبری از بنزین 400 تومانی نباشد و نرخ های جدید بنزین اعمال شود.
آيا قیمت بنزین از فردا شب تغییر می‌کند؟
مردم در حال حاضر منتظر تصميم نهايي دولت براي تعيين نرخ جديد اين ماده كليدي (بنزين) در طرح هدفمندي هستند و اميدوارند شيب افزايش قيمت به گونه‌اي نباشد كه به اقتصاد كشور شوك سنگين تورمي ايجاد كند كه در چنين صورتي افكار عمومي و طبقات متوسط را بشدت نگران آينده خواهد كرد. با توجه به وعده‌هاي مسئولان دولت يازدهم مبني بر شيب مناسب افزايش قيمت بنزين، همه مردم اميدوارند اين تصميم، عاقلانه، معتدل و قابل قبول باشد.

براساس گفته‌هاي رئیس جمهور قرار است از اردیبهشت ماه قیمت‌هاي جدید بنزین و گازوئیل در گام دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اعلام شود که براین اساس به نظر می رسد از ساعت 24 فرداشب (31 فروردین ماه) نرخ‌هاي جدید بنزین اعلام و دیگر نباید منتظر 60 لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای ان هم با نرخ 400 تومانی بود. سید ناصر سجادی قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی پخش با اشاره به اینکه حدود 2 میلیارد و 700 میلیون لیتر بنزین 400 تومانی در کارت‌هاي سوخت موجود است، گفت: پس از واریز سهمیه سوخت فروردین ماه مصرف کنندگان اقدام به ذخیره کردن سوخت در کارتهای خود کردند تا بتوانند از این سوخت پس از اجرای گام دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین استفاده کنند.

تاکنون سناریوهای مختلفی در خصوص نحوه قیمت گذاری بنزین و گازوئیل در فاز دوم قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مطرح شده که برخی از این سناریوها از بنزین تک نرخی و برخی نیز از بنزین با دونرخ نیمه یارانه ای و آزاد حکایت می کند. براساس گفته‌هاي مسئولان دولتی، برخی از وزرا و مسئولان مانند وزیر نفت موافق بنزین تک نرخی هستند اما برخی از بنزین دو نرخی حمایت می کنند. تا اوایل فروردین ماه جاری احتمال اجرا شدن سناریوی دو نرخی شدن بنزین در گام دوم هدفمندکردن یارانه‌ها بیشتر از مابقی سناریوها بوده به طوری که احتمالا بنزین نیمه یارانه ای با نرخ 700 تومان و بنزین آزاد نیز بیش از 1000 و نزدیک به 1200 تومان عرضه خواهد شد.

نکته قابل تامل در این است که اگرچه برخی از مسئولان دولتی این سناریو را محتمل ترین سناریو می دانند اما هنوز خبرهایی از وزارت نفت به گوش می رسد که وزیر نفت با تک نرخی کردن قیمت بنزین در گام دوم هدفمندکردن یارانه‌ها موافق است از سوی دیگر وزیر نفت در یکی دو هفته اخیر صحبتهایی از تعیین قیمت سی انجی به میزان 55 تا 60 درصد قیمت بنزین سهمیه ای در فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها می کند که این موضوع نشان می‌دهد وزیر نفت نیز تعیین قیمت بنزین با دو نرخ نیمه یارانه ای به صورت سهمیه ای و آزاد را پذیرفته است و باید منتظر اعلام بنزین دو نرخی از سوی دولت باشیم. در پایان دوباره لازم به ذکر است بر اساس گفته مسئولان وزارت نفت سهمیه بنزین 400 تومانی ذخیره شده در کارت‌هاي سوخت نمی سوزد و براساس مهلتی که دولت به مصرف کنندگان می دهد مردم می توانند از این بنزین ذخیره شده استفاده کنند.

فري خسته!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۴:۲۸
اناالله وانااليه راجعون!
ديگر مجالي برا زندگي كردن نيست مردمان !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟ (219633)
norellah
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۰۱:۴۹
محلی به چیز تعجب آور و عجیب میگن پیه بعضی هم میگن تیه.
گفتن بنزین داره میشه لیتری 1000 تومن . گفت پیه
دیگری گفت پیه یعنی چه ؟ گفت تیه . ای هنوز نمی دونه پیه چیه (219798)
بهاري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۴:۳۳
پس به چه اميدي زنده باشيم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!لطفا نظر بزنيد (219637)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۵:۲۷
قیمت سوخت باید به تدریج برای شخصیها و نه ناوگان عمومی قیمت فوب خلیج فارس شود، ناوگان عمومی قویا تقویت و نظارت دولتی بر قیمتها تشدید شود ، یارانه40 درصد بالای جامعه قطع شود و برعکس یارانه بقیه مردم افزوده ولی به صورت غیر نقدی و با محصولات ترجیحا داخلی پرداخت شود، نتیجه کاهش مصرف بنزین و کاهش آلودگی هوا و بیماریهای مردم و ترافیک خواهد بود و دولت هم باید از سود حاصله ایجاد اشتغال و ارزان کردن درمان مردم کند این راهیست که دنیا رفته در این مورد فقط باید به نظر کارشناسان توجه داشت و فقط باید مواظب سواستفاده اصولگرایان بود (219644)
مهدی خطاب به کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۵:۳۹
رو چه حساب یارانه عده ای از جامعه که حق مسلشونه باید قطع بشه ؟

همه مردم این کشور هستند چه فقیر و چه غنی و باید اعتدال و عدالت در مورد همه یک اندازه رعایت بشه (219649)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۷:۴۷
عدالت همیشه به معنای برابری نیست
و از آنجا که عدالت بهتر از برابری است، لذا باید حق فقیر در جامعه رعایت شود.

وقتی یک شخص سرمایه داران، در شرایط اقتصادی نامناسب (شرایط تورمی)، صاحب سرمایه های کلان می شوند و مردم عادی نیز فقیرتر می شوند، حتما باید این تفاوت جبران شود (219681)
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۸:۱۰
کورش،شما اگر نظری داری باید منطبق باشد با واقعیت ها ی جامعه ، مرد حسابی تقریبا از بعد جنگ تا حالا افزایش سالیانه قیمت کالا و گرانی جز برنامه ی همه دولتها بوده و هیچ ربطی به یارانه ندارد ،طبق قانون نا نوشته ای ،دولت ها بایستی هر ساله افزایش قیمت داشته باشند ولی طبق قانون نوشته شده ای،دولت ها موطف هستند برابر نرخ تورم ،البته نرخ واقعی ،حقوق کارمندان افزایش بدهند که هرگز هیچ دولتی این کار را نکرده . فوب خلیج فارس چیه. . . (219684)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۸:۵۶
فوب خلیج فارس یعنی قیمت بنزین در پایانه های صادراتی خلیج فارس، یعنی حدود 3000
تومان که در داخل کشور 400 تومان حراج میشود تا بعضی خانواده ها روزانه حتی با چند خودرو آنرا دود کنند برای
بیمار کردن خود و بقیه مردم و بالا بردن آمار تصادفات جالب اینکه پولی در جیب همین مردم هم نباشد که این بیماریهای خود ساخته اغلب لاعلاج را درمان کنند ولی باز هم این امر اشکار را باید برای بعضی توضیح داد (219700)
R M
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۹:۴۱
چرا قیمت خودرو را به نزخ خلیج فارس نمیکنن
کجا دنیا دید که قیمت دو کالای مکمل ( خودرو و بنیزین ) با هم گران شود؟؟
توی اقتصاد چیزی را قانون نمی گویند مگر اینکه در تمام شرایط صدق کند. یکی از این قانون ها قانون اجناس مکمل است که باید نزخ گرانی آنها برعکس هم باشد یعنی اگر یکی گران شد دیگری باید ارزان شود و برعکس.
اما در کجای این مملکت قانونی به این سادگی صدق می کند؟؟؟؟
چرا شماها یکطرفه به قاضی می رین؟؟
چرا نباید دستمزدها، قیمت خودرو، و ... به نزخ جهانی یا به قول شما فوب خلیج فارس باشد؟؟/ (219709)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۰:۱۹
یعنی شما هنوز در رویای کاهش آلودگی هوا با گران شدن بنزین هستی؟! هنوز متوجه نشدید حتی اگر بنزین لیتری 3000 تومان هم بشود تاثیری در آلودگی هوا و ترافیک ندارد؟ همین حرف ها دقیقا همان روزی که بنزین 100 تومانی را چند برابر کردند می زدند چه شد؟! الودگی کم شد و مردم ماشین بیرون نیاوردند؟! واقعا فکر می کنید دولت اگر بنزین را گران کند مابه التفاوت ان می رود در رفاه عمومی و بهداشت و ... صرف می شود؟! احتمالا تابه حال در این کشور زندگی نمی کردید.!! (219716)
حقوق بگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۲:۳۱
حقوقهاهم به قول شمافوب خلیج فارس بشه نگرانی ازبابت تورم نخواهیم داشت (219759)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۳:۵۱
آنکه می گوید قیمت خودرو هم باید جهانی شود حرف درستی است و البته این هم باید به تدریج باشد، آنکه می گوید قیمت بنزین بر مصرف تاثیر ندارد یک اصل بدیهی را انکار میکند که نیازی به پاسخ ندارد مگر اینکه فرض کنیم مردم ایران همه میلیاردر باشند که اینگونه نیست ، آنکه می گوید حقوقها را هم به دلار دهند نادرست است چون اگر کسی را جای دیگر ی حقوق بیشتری می دهند می تواند برود آنجا در حالیکه همه می دانیم بخصوص در بخش دولتی بسیاری اگر بروند هیچ جای دیگر همین حقوق فعلی را نیز به آنها نخواهند داد (219779)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۰۰:۵۹
البته چنانچه بیکاری حل شود چون فزصت شغلی زیادتر میشود در نهایت دستمزدها نیز بالاتر خواهد رفت (219791)
ساسان (قیمت بنزین تاثیری بر مصرف ندارد)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۰۲:۲۶
مشخص است که قیمت بنزین بر میزان مصرف تاثیر انچنانی ندارد تاریخ و تجربه همین چند ساله به عنوان سند عملی نشان داده است دیگر اینکه شما صورت مسئله را تک بعدی می بینید و نتیجه گیری می کنید لازم نیست مردم میلیاردر شوند اگر قیمت بنزین مثلا 3000ت بشود همه کسانی که از خودرو زیاد استفاده می کنند می روند از هزینه های دیگری زندگیشان می زنند و بنزین تهیه می کنند این را تجربه گران شدن بنزین از 100ت به 700ت به خوبی نشان داده است مگر مردم در مدت کم آن زمان میلیارد شدند که توانستند بنزین 700 (7 برابری) بزنند؟!! (219800)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۴:۵۵
امیدوارم که دولت این کار رو نکنه . حالا داشته باشید افراطیون از این آب گل آلود چه ماهی گیری راه خواهند انداخت .

امیدوارم دولت این اشتباه رو نکنه (219640)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۶:۲۱
دولت در این موقع به عجز و ناله های ما گوش نمیکنه. ما فقط به درد رای دادن میخوریم انگار. (219661)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۵:۳۶
واقعاً باید بریم یه جا خومون رو زنده به گور کنیم
دیگه زندگیی نداریم
داریم به سختی تحمل می کنیم
هیچ راهی هم نداریم که حداقل مردم یه تصمیمی هم واسه خودمون هم بگیریم فقط باید بگیم چشم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (219648)
نابودگر 4
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۵:۴۵
تورم 800 درصدی در راه است پناه بگیرید (219653)
متعجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۰۰:۱۱
تو یه چیزی نوشتی عجیب به آنها که بدون فکر مثبت می دهند، چون نمی دانند 800 درصد یعنی چقدر (219783)
مورچه خسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۶:۲۶
ببینیم ایندفعه چه گلی به سرمون میزنند (219663)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۷:۳۹
بنرین تک نرخی با نرخ 1000 تومان بهترین گزینه است. افراد نیازمند که یارانه میگیرند و نباید هم یارانه بگیرند هم بنرین ارزون. افراد غیر فقیر هم که همه یکسان از بنزین تک نرخی استفاده میکنند. دست دلالان و رانتخواران هم از سهمیه ها کوتاه میشود. دلار را هم همزمان تک نرخی و با نرخ 2650 تومان اعلام کنند تا جلوی شوک به بازار گرفته شود. (219679)
damoon
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۸:۱۲
به امید مرگ زنده باشیم (219685)
ایرانمهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۸:۲۵
اگه قراره راهی جز افزایش قیمت بنزین، برق، گاز، آب، اتومبیل، مایحتاج عمومی و... نباشه، خب پس احمدی نژاد بود دیگه! دیگه چرا به خودمون زحمت دادیم و توی انتخابات شرکت کردیم. اگه قراره وضعیت ازادیهای اجتماعی و سیاسی به روال قبلی باشه، قیمت ها هم همچنان به روال گذشته بالا بره، مردم دیگه چه احتیاجی دارند که رئیس جمهور عوض بشه یا نشه.!!!
(219691)
محمدرضابهزادی اصل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۱۹:۱۲
بنزین باید 2000تومان بشه.... (219705)
محمد رضا ایرانی اصل!
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۳:۴۰
با بنزین 400 تومانی دادمون در اومده از گرونی. اونوقت با بنزین 2000 تومانی لابد نعره می زنیم و علف میخوریم. البته اگر خشکسالی مهلت بده و علفی بر جا بزاره. (219777)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۰۰:۴۹
نه براي كشوري كه در مجموع منابع نفت و گاز تو جهان اوله دوست عزيز :/
شما نفست از جاي گرم بلند ميشه (219789)
دارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۰:۳۹
همه ی اینها برای بالا بردن درآمدهای دولته و لاغیر . حالا در برابر این همه درآمدی که گیر دولت میاد ؛ چه خدماتی میخواد به مردم بده ، هیچکی حرفی نمی زنه . کدام کار دولتها ی ما طبق خواست مردم بوده که هر چی دلشون میخواد سرمون میارن و جیکمون هم در نمیاد ؟ خودمونیم خدا وکیلی دولت با این همه درآمد حاصل از این طرح میخواد چیکار کنه ؟
آها یادم اومد !!! . برادران خاور میانه ای از لبن.... و سو ر.... و عر.... و آمریکای لاتینی از ونز....و نیک....و کو ب..... منتظرن و محتاج تر از ما که دیگه حسابی پولدار شذیم . (219721)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۰ ۲۱:۱۹
بفرمایید "شیب ملایم". (219731)
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۰۰:۴۷
به نظر من یه نفر اگه درامدی داره به خاطر زحمات و تلاشش این رو بدست آورده .نمیتونه مجوزی برای قطع یارانه اش باشه . خیلی ها هستند که از تنبلی و بی عرضگی درآمدشون پایینه . خداییش کدوم یکیشون حق گرفتن یارانه رو دارن ؟ خود پدر من 30 سال هم معلم بود هم شبانه روز مسافر کشی میکرد حالا چون با زحمتش یه خونه مسکونی به نامش هست باید ملاک برای دادن یارانه باشه؟ (219787)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۰۰:۴۸
جناب روحاني عزيز من فقط و فقط به علت بهتر شدن فضاي اقتصادي كشور ازادي تمام زندانيان سياسي و ايجاد ازادي بيان به شما راي دادم كه خدارو شكر تا حالا هيچ كدومشون محقق نشده!
كاشكي اخر اين سوز بهاري باشد (مهدي موسوي) (219788)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۱/۳۱ ۰۳:۴۹
اقای روحانی عزیز شما چرا با مردمی که با امید وارزو پای صندوقهای رای رفتند اینچنین میکنید البته اگر پول نفت خرج مردم میشد عیبی نداشت ولی افسوس که سرمایه ایرانیان باید در سوریه و لبنان خرج شودو مورد دیگر این آقایان که دم از ارزانی بنزین میزنند اگر پول یک لیتر بنزین از جیبشان خرج میشد اینقدر عجله برای گران کردن ان نمیکردند چون همه شان از خودروهای دولتی استفاده میکنند . (219801)