به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۲
 
۹۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۸۸۷۲۶
از «ندای ایرانیان» تا «اتحاد ملت ايران»

واکنش متفاوت اصلاح طلبان به تاسيس دو حزب

واکنش متفاوت اصلاح طلبان به تاسيس دو حزب
سید علی صابری

گروه سیاسی: پس از انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری و پیروزی دکتر حسن روحانی در این انتخابات طبق وعده های داده شده، کشور تا حد زیادی از فضای امنیتی و غیر فعال سیاسی که پس از حواشی سال 88 ایجاد شده بود و بخش زیادی از احزاب و گروههای فعال جبهه اصلاحات طی فضای امنیتی و غبارآلود پس از آن یا منحل اعلام شده بودند یا غیر فعال شده بودند مجددا اقدام به بازسازی تشکیلاتی برای حضور فعال در عرصه سیاسی کشور نمودند که از آن جمله می توان به حزب اعتماد ملی، حزب کارگزاران سازندگی، حزب اسلامی کار و... اشاره کرد.

اما طی دو سال گذشته ظهور و بروز فعالیت دو حزب در شرف تاسیس در جبهه اصلاحات بسیار بحث برانگیز شد و حواشی زیادی در پی داشت نخست حزب ندای ایرانیان با محوریت دیپلمات سابق جمهوری اسلامی دکتر محمد صادق خرازی و دوم حزب اتحاد ملت با محوریت اعضای فعال عضو حزب مشارکت و در این نوشتار تلاش بر این است که تا حدی علل و دلایل این حواشی مورد بررسی قرار گیرد.

حزب ندای ایرانیان در ابتدا متشکل از تعداد زیادی از جوانان خوشنام و فعال در جبهه اصلاحات بود که پیشتر در احزاب و تشکل های مختلف فعالیت های بسیاری داشتند اگر از روند سریع و بدون مانع اعلام موجودیت و اخذ مجوز توسط این حزب چشم پوشی کنیم حاشیه اول از جایی شکل گرفت که محمد صادق خرازی بدون سابقه مشخص فعالیت سیاسی در جبهه اصلاحات یا هر تشکل و گروه دیگری که صرفا در مقام سفیر ایران در دولت اصلاحات فعالیت داشته و در جلسات بنیاد باران به عنوان مشاور رییس دولت اصلاحات شرکت می‌کرده به عنوان رییس شورای مرکزی و محور اصلی حزبی اصلاح طلب معرفی شد.

در نخستین اظهار نظرها حزب ندای ایرانیان اعلام کرد که با هدف نقد اشتباهات گذشته جبهه اصلاحات و نگاه به آینده فعال شده اما چند بحث در همان ابتدای آغاز فعالیت شکل گرفت که موجب بروز اختلاف بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب با حزب ندای ایرانیان گردید اظهارات ضد و نقیض و مکرر صادق خرازی در مصاحبه های متعدد که برخی از آنها فورا تکذیب می‌شد، حضور ناگهانی صادق خرازی در برنامه های متعدد صدا و سیما در حالی که از بعد از سال 88 عملا اصلاح‌طلبان ورود و حضوري به این رسانه نداشتند مهمترین حواشی را برای ندا ایجاد کرد و موجبات بدبینی جوانان و شخصیت های اصلاح طلب در سطح کشور را در مورد این حزب تازه تاسیس فراهم آورد.

اظهارنظرهای عجیب صادق خرازی در چند ماه اخیر این اختلافات را به اوج خود رساند تا جایی که مصداق اصلاح‌طلبی را سردار قاسم سلیمانی و شهید باهنر دانسته و همچنین ادعای عجیبی که اصول اربعه ای را تعریف نمود که غیر از آنها همه چیز قابل نقد است باعث گرديد فعالان شاخص اصلاح طلب موضع گیری هایی علیه ندای ایرانیان داشته باشند و این حزب و در راس آن شخص صادق خرازی را عاملی برای فروپاشی اصلاحات از درون بنامند که البته با اتحاد اصلاح طلبان این ماموریت موفق نخواهد بود.

فارغ از رد یا تایید این ادعا که صادق خرازی با هدف تخریب و استحاله وارد جریان اصلاحات شده است این نکته قابل تامل است که چرا وي در مصاحبه های مکرر با نشریات و رسانه های اصولگرا و حضور مکرر در صدا و سیما موضع گیری هایی انجام می‌دهد که عملا ضربه ای به اتحاد اصلاح طلبانی می‌زند که خود به خود در 10 سال گذشته در محدودیت های خاص قرار داشتند و اکنون که اصلاح طلبان مجالی برای بازسازی تشکیلاتی و نقش آفرینی فعال در عرصه سیاسی کشور یافته اند درگیر بروز چنین اختلافاتی می شوند و شخصی با پرچم اصلاح طلبی ادعا می کند لیست افرادی را که به دشمن گرا می‌داده‌اند و به رژیم صهیونیستی از طریق منافقین اطلاعات کشور را می‌فروخته اند در جیب دارد که به وقتش منتشر خواهد کرد؛ این سرآغاز اختلافات جدید بین این حزب و سایر گروههای اصلاح طلب بود که باعث شد برخی از افرادی که تاکنون سکوت اختیار کرده بودند علنا در برابر این اظهارات موضع گیری نمایند. عدم شفاف سازی مواضع پس از اظهارات ضد و نقیض صادق خرازی که در برخی موارد اصول مهم اصلاح طلبی نظیر قابل نقد بودن همه امور را هم زیر سوال می برد مهمترین مشکلی است که بین سایر اصلاح طلبان و حزب ندا بوجود آمده است.

هرچند تا امروز برخی از موضع گیری‌ها در مورد ندا از دایره نقد خارج شده و شکل غرض ورزی و بی انصافی به خود گرفته اند، اما در این نوع واکنش بی شک مقصر اصلی اعضای حزب ندای ایرانیان هستند که پس از اظهارنظرهای متعدد و ضد و نقیض رییس شورای مرکزی این حزب با وجودی که اختلاف نظر نیز با ایشان داشتند اقدام به توجیه این اظهارات نمودند و موجبات بی اعتمادی و واکنش های منفی را در میان بدنه اصلاحات برای خود فراهم آوردند.

در مقابل حزب «اتحاد ملت» که از ابتدا اعضای فعال، شناخته شده و با سابقه جبهه اصلاحات در آن حضور داشتند و نامشان مطرح بود در طی مسیر اخذ مجوز با مشکلات و موانع متعددی مواجه می شود و مجبور به حذف نام برخی از اعضای هیئت موسس برای اخذ مجوز میگردد، حضور افرادی نظیر علی شکوری راد، علی تاجرنیا، محمد کیانوش راد، فاطمه راکعی، هادی خانیکی، اشرف بروجردی، حمیدرضا جلایی پور، آذر منصوری و... که نه تنها نام هایی آشنا در جبهه اصلاحات هستند بلکه سابقه فعالیت‌ها و هزینه‌ها و رنج هایی که در مسیر اصلاحات کشیده اند و در طی سخت ترین شرایط همراه با اصلاحات بوده اند باعث شده تا موجی از تبریک‌ها و واکنش های مثبت نسبت به این کنگره در میان اصلاح طلبان شکل بگیرد و بزرگان جریان اصلاحات از همه احزاب و گروهها با حضور در این کنگره واکنش مثبت خود و اعتماد خود را نسبت به این حزب نشان دهند و به همان ميزان، افراطيون نسبت به اين اتفاق، واكنش عصبي نشان داده و خشم خود را نشان دادند.

به نظر مي رسد شفاف بودن مواضع اعضای موسس و اعضای شورای مرکزی این حزب در تهران و سایر استانها مهمترین علتی است که باعث شده تا واکنش‌ها نسبت به تاسیس ندا و اتحاد ملت تا این حد تفاوت داشته باشد. با توجه به اینکه اندک زمانی تا انتخابات سرنوشت ساز مجلس دهم و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است همه اعضای فعال و دغدغه مند در جبهه اصلاحات از همه احزاب و تشکل‌ها بی شک باید تمام توان و ظرفیت خویش را معطوف اتحاد و همبستگی برای اثر گذاری و نقش آفرینی هرچه بیشتر در عرصه سیاسی کشور قرار دهند و از اظهارات خلاف اصول و تفرقه افکن پرهیز کنند و با پذیرش نظرات شورای هماهنگی و مشورتی اصلاح طلبان با محوریت سید محمد خاتمی گامی مهم در جهت تکرار حماسه دوم خرداد 76 این بار در مجلس بیافرینند.

۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۰۸:۲۸
بهارشماهاهم باخودتان درگیرید (320785)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۲:۰۱
به این خود درگیری نمی گویند بلکه خود اصلاحی می گویند که اتفاقا" نشانه و لازمه اصلا گری و حرکت اصلاحات در مسیر درست و پیش گیری از انحرا آن است. (320809)
شسی
Germany
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۳:۰۳
خواهشا تو این خود اصلاحی منافع مملکت رو در نظر بگیرید و فدای منافع حذبی و قدرت طلبانه خودتون نکنید . با تشکر (320824)
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۲:۲۰
نه عزیز، با امثال شما درگیره (320813)
عامل نفوذی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۳:۴۶
کسیکه متعهد به اصلاحات یا تغییر نباشه نمیشه اسمشو گذاشت اصلاحطلب یا سبز,این آقا عضو هرگروهی میخواد باشه یک احمدی نژادیه یک عامل نفوذی برای شروع تخریب از درون انسانیکه در زمانیکه با اصلاحات بود کوچک بود و بی نشان اما وقتی ساز چپی کوک کرد یکباره همه چیز از پول و قدرت و تریبون در اختیارش قرار گرفت ،تفرقه بیندازو حکومت کن (320831)
همشهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۲۱:۵۸
فغانی دمت گرم که شهامت عذرخواهی را داری من پرسپولیسی از عذرخواهی تو لذت بردم (320866)
دبیر زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۲۲:۲۶
جریان انحصار تلاش میکند بین اصلاح طلبان انشقاق ایجاد کند ضمن اینکه حزب ندا و خرازی جای نقد زیاد دارند اما اگر این حزب مورد تایید مقام جلیل القدر سید دانشمند رهبر اصلاحات محمد خاتمی باشد برای همه روشنفکران و اصلاح طلبان فصل الخطاب خواهد بود (320867)
هومن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۰۸:۴۰
خود گویی و خود خندی...عجب مرد هنرمندی (320787)
احمد از نور آباد دلفان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۰۸:۴۱
عا مل تمام شکستها ونا امیدیها ،عدم وحدت وانسجام وخود رایی در بین اصلاح طلبان وعامل تمام مو فقیتها داشتن صعه صدر با همدیگر اتحاد و وحدت ایثار واز خود گذشتگی ویکی بودن ویکی شدن در بین اصلاح طلبان می باشد نمونه ونمود بارزش گذشت وایثار دکتر محمد رضا عارف وکنار رفتن ایشان از کاندیدار توری ریاست جمهوری 24 خرداد سال 92 (320788)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۱:۲۴
البته خرازی باید با مدرک حرف بزند ولی امثال عباس عبدی و عطریان فر و چند نفر دیگر از دوستانشان یعنی همانها که در سال 84 باعث شدند اصلاحطلبآن با 4 کاندید بیایند و آرایشان پخش شود هنوز هستند ، انها جز صدمه و هزینه برای اصلاحات هیچ ندارند ، یکی از دیوار سفارت بالا می رود و هنوز مدافع آنست و عطریان فر هم اخیرا گفته عارف چاره ای جز انصراف نداشته و اینگونه فداکاری او را لوث میکند ، اینها در بین اصلاحطلبآن یک باندی شده اند که عملا به همه میگویند تا زیر پرچم باند ما نیایید و مطیع نظرات ما نباشید اصلاحطلب نیستید ولی خودشان دو روزه در زندان توبه میکنند (320801)
همت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۰۸:۴۷
متاسفانه هزينه فعاليت سياسي در ايران هنوز خيلي زياد است. چه بسا اگر ترس از فعاليتهاي سياسي زدوده شود و نهادهاي مملكت براي كسي كه فعاليت سياسي سصالم ولو جسورانه داشته باشد ارزش و اعتبار قائل شوند، شاهد جهش قابل ملاحظه در ابعاد مختلف توسعه سياسي و اقتصادي و اجتماعي در كشور باشيم.
الان تشكلهاي زيست محيطي و اجتماعي فعال تر شده اند اما هنوز براي تشكلهاي سياسي، ترس و واهمه وجود دارد (320789)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۰۹:۰۶
اقای خرازی مطمنا در مواقع لزوم پشت سر اقای خاتمی حرکت خواهد کرد همونطور که تا حالا اینکار رو کرده فراموش نکنیم در دوران بی کسی سید یکی از کسانی که سید عزیز رو رها نکرد خرازی بود اینقد هم یر طبل یک اشتباه نکوبید اره اشتباه کرد این حرف رو زد ولی بازم اقا صادق کارش درسته (320790)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۰۹:۱۱
تحلیلی درست،واقعی و به جا بود. (320791)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۰۹:۲۵
اصلاحات یقیناً این بار پخته تر از گذشته عمل خواهد کرد و می تواند کشور را از معضلات و مشکلاتی که افراطیون بوجود آورده اند نجات دهد و آن سید مظلوم که در دلها جای دارد در دیدگان نیز جای خواهد گرفت انشاءالله و دلتنگی ها بسر خواهد آمد. (320792)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۰۹:۳۵
متاسفانه تعددوپراکندگی احزاب اصلاح طلب چندان مناسب نیست.بهتربودموسسان این احزاب باهم ائتلاف ومتحدشوندواحزاب بزرگ وقوی تری تشکیل بدهند. (320793)
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۰۹:۵۱
اعضای اصلی حزب اتحاد ملت ایران والقعا افرادی هستند که بین مردم و اصلاح طلبان شناخته شده و حتی محبوب هستند و جریان اصلاحات به این عزیزان اعتماد کامل داره . حضور اغلب شخصیت های اصلی جبهه اصلاحات در همایش این حزب نیز باعث شد که مردم به این حزب اعتماد کامل داشته باشند . اما هرگز به حزبی چون ندای ایرانیان اعتمادی نخواهد بود و این حزب نمیتونه به عنوان یک حزب اصلاح طلب خودشو معرفی کنه . اصلاح طلبان متوجه این زیر آبی ها و افراد مشکوک خواهد شد (320794)
میر مهدی رهنورد
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۰۹:۵۵
اعضای حزب اتحاد ملت، انسانهایی سالم و با کارنامه ای مشخص هستند. درود بر آنها. (320795)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۳:۵۳
عجب اسمی داری (320833)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۱:۰۲
اصلاح طلبان ازنقدوحتی مغرضانه دوستان هراس ننمایندکه ازقدیم گفته اندآنکه حسابش درسته کسی دیگردزده!گرچه معتقدیم اصلاح طلبان درزمان حاکمیت وخارج آن عملکردچندان خوبی نداشته اندوجای نقدبسیارداردلیکن بسیاری ازهتاکیهاوافتراءبه اصلاح طلبان وهجوم همه جانبه به رهبران آنهامن جمله به سیدمظلوم بخاطراسلام وانقلاب نبوده ونیست بلکه برای جاومقام ونیل به منافع دنیوی وبازبودن دستشان درغارت بیت المال بودبهمین خاطرفساداتفاق افتاده درطول هشت سال حاکمیت مهاجمان افراطی به اصلاحات ونیزهدررفتن ثروتهای عظیم کشورقابل قیاس ... (320799)
بندردیلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۱:۳۶
البته که اقای خرازی یک فرد صفر کیلومتری نیست که بخواهد همچین اشتباهی بکند و بگوییم حالا یه اشتباهی کرد و جریان پایداری چنین سوء استفاده ای از این حرفها بکنن البته امیدوارم با رهنمود های سید عظیم الشان ریئس جمهور محبوب وتکرارنشدنی اصلاحات و تجمیع دلسوختگان اصلاحات در حزب اتحادملت اینده ای درخشان همراه با سعادت را برای مردم ایران زمین شاهد باشیم (320803)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۱:۴۳
در انتخابات سال 92 اگه قاطبه ي مردم پشت سر خاتمي عزيز و هاشمي بزرگ به خط نميشدن و اتحادشونو حفظ نميكردن معلوم نبود الان چندتا قطعنامه ي ديگه عليهمون صادر شده بود.
امسال هم همه با هم پشت سر ايده و فكر خاتمي عزيز با پرچم تكرنگ اصلاحات قرار بگيريم اگه ميخوايم مجلس به معني عصاره ي ملت داشته باشيم. (320804)
اصلاح طلب شهرستانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۳:۳۶
با فراهم اوردن زمینه مشارکت (حق انتخاب شدن وانتخاب کردن)توسط دولت تدبیر وامید انشاالله زمینه مشارکت بالا فراهم خواهد شد وبا انتخاب نمایندگان واقعی. ملت بزرگ ایران باز هم شگفتی دیگزی خواهند افرید وبنیان یک دموکراسی واقعی گذاشته خواهد شد . (320829)
بهیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۲:۰۶
درود بر بهار
تحزب بهترین راه برای تمرین دموکراسی است . بنا بر این باید از این تنوعات حمایت کرد . دلیلی ندارد که اصلاحات را فقط با چارتا آدم مشخص بشناسیم . به نظر من همین که سید اصلاحات را فصل الخطاب قرار بدهیم کافی است . هر حزبی و هر فهرستی را که جناب سید محمد خاتمی تآیید کنند برای ما محترم است . لازم است حضرات تلاش کنند تا موانع ارتباط آقای خاتمی برداشته شود . اگر سایت ایشان رفع فیلتر شود و بتوان هر روز مطالب ایشان را خواند و کامنت گذارشت و پاسخ گرفت ، این شبهه ها زود بر طرف می شود .
بدرو (320811)
حامی اصلاح طلبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۲:۱۷
اتحاد، اتحاد،اتحاد دوری از تفرقه وندادن بهانه به دست رقیب دیوار به دیوار ومترصد وگوش به زنگ این روزها !!!!!! (320812)
راوی
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۲:۳۶
بدنه جامعه با اصلاحات همراهه بشرط اینکه خود اصلاحات بتونه اختلافاتشون رو به حداقل برسونه و انسجامش رو بیشتر بکنه .. (320818)
از دیار کرمانشاه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۲:۴۳
خرازی یارویاور رئیس دولت اصلاحات بوده وهست بر همین مبنا ایشان در میان اصلاح طلبان می باشند ومورد احترام تا آنکس که طالب جدایی وتفرقه است نا کام و گوشه گیر شود همین وبس (320820)
عمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۳:۰۵
تنها راه موفقیت اصلاح طلبان اجماع است. (320825)
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۳:۵۱
کاشکی میدونستم اینای که خودشونو کاسه داغترازآشونشون میدن چه منفعتی دارن باباایناهمشون باهم دست دارن دارن قدرتشونونشون مردم بدبخت میدن هرکسی میاد چندروزی حکومت میکنه بعدش میره (320832)
رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۴:۱۳
شک نکنید این خرازی،الهه راستگوی دوم هست.ازبزرگان اصلاحات خواهش میکنم از تریبون های مختلف اعلام کنند این آدم وحزبش ازمانیستند تامردم دوباره گول اینا رانخورند وپشیمانی دیگه سودی نداشته باشد. (320835)
رييس زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۴:۳۲
دمت گرم بهار دمت گرم (320840)
saeed
United States
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۴:۵۱
من از تفکر ندای ایرانیان خوشم آمد . چرا؟ چون اینها میگویند ما می توانیم اصلاح طلب باشیم اما چشم به غرب نداشته باشیم! ما می توانیم توسعه سیاسی و اجتماعی و آزادی به وجود آوریم بدون لبخند و انفعال جلوی غرب! ملت ما ملتی فوق العاده دوستدار غرب هست و متاسفانه دنیا و تکنولوژی را منحصر به همانجا می داند.. در حالی که در همین سالهای تحریم و دو سال آقای روحانی کشور چین و برزیل و سوییس بودند که مارا از قحطی و کمبودها نجات دادند و روشن شد که بدهکاران نجومی بانکی باعث تورم هستند چون نقدینگی تولید را می خورند (320842)
saeed
United States
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۵:۱۷
ما اصلاح طلبی میخواهیم که در حین به وجود آوردن فضای آزاد و توسعه سیاسی و اجتماعی به فکر واردات کالا از غرب نباشد.. به فکر تولید و ساخت کشور باشد.. با بدهکار بانکی مبارزه کند.. الان چرا لیست این 800 بدهکار بانکی اعلام نمیشود که نقدینگی بخش تولید رو در این چندسال بردن و به جاش ساپورت و ماتیک سورخواب و غیره آوردن؟ (320848)
بیانکا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۶:۰۲
لطفا درباره حزب ندا و خط مشی آن و مواضعش به طور واضح برای افکار عمومی بدون اغراق یا قضاوتی توضیح و اطلاعات مناسب بدید چون از افرادی که در این حیطه وارد شدند مواضع شفافی که بشه به یک تشخصیص درست رسید وجود ندارد و ابهامات رو برطرف کنید . حزب ندا دائما از خودگذشتگی و فداکاری برای ایران حرف می زنند. ولی برای اثبات راه خیلی درازی رو در پیش دارن (320849)
بلوچ
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۶:۴۲
امیدمون جواانه !زده بزودی سبز می شود بهار نزدیک است.... (320851)
علي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۱۹:۵۹
اقاي خرازي شايد در دولت اصلاحات وزير بوده باشد ولي هرگز مواضع اصلاح طلبي از ايشان مشاهده نشد لذا اين مواضع شايد مواضع واقعي ايشان باشد (320860)
حبيب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۲۳:۲۹
اون وزير كمال خرازي (عموي صادق خرازي) بوده كه مرد متين و بي حاشيه اي است. (320871)
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۲۱:۳۱
از بی مطلبی خداییش به چه موضوعاتی می پردازید !!!!
بهار جان خداییش تقریبا تعطیلی ها !!!
فکر میکنم چون کفگیر گیر دادن به احمدی نژاد داره به ته دیگ میخوره و اصولا داره نتیجه عکس میده این طوری شده !!! (320864)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۶/۰۱ ۲۳:۱۴
آقای خرازی برای جلب نظر علاقه مندان به اصلاحات خیلی تلاش کنند. (320870)