به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۱۹:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۰ ساعت ۲۳:۲۵
کد مطلب : ۷۶۳۰۵
ادعای تازه علیه ایران

تلاش ايران براي تهيه تجهیزات هسته‌ای

گروه سياسي: خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی ادعا کرد که ایران به تازگی سعی کرده از بازار سیاه تجهیزات هسته‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم خریداری کند.
تلاش ايران براي تهيه تجهیزات هسته‌ای
به گزارش بی بی سی، بر اساس این گزارش محرمانه که رویترز آن را منتشر کرده است، انگلیس به هیات کارشناسی شورای امنیت سازمان ملل متحد در زمینه نظارت بر تحریم‌های ایران، خبر داده که ایران به دنبال خرید تجهیزات غنی‌سازی است. گزارش رویترز می گوید: "دولت انگلیس بیستم آوریل ۲۰۱۵ (۳۱ فروردین) به این هیئت اطلاع داد که از وجود یک شبکه واسط برای تهیه تجهیزات با خبر شده. این شبکه با دو شرکت فناوری سانتریفیوژ (TESA) و شرکت کالای الکتریک ایران (KEC) در ارتباط بوده است."

شرکت فناوری سانتریفیوژ ایران مشمول تحریم‌های شورای امنیت است و شرکت کالای الکتریک در فهرست تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد. در این گزارش از یکی از کشورهای عضو سازمان ملل، که نامش ذکر نشده، نقل قول شده که یک مقام یا نهاد ایرانی اخیرا برای تهیه کمپرسور- یکی از تجهیزات اصلی برای غنی‌سازی اورانیوم- برای معرفی خریدار نهایی از مدارک جعلی استفاده کرده تا از نظارت دور بماند." در گزارش هیات کارشناسی نظارت بر تحریم‌های ایران آمده که کشورهای عضو سازمان ملل گزارشی درباره اینکه ایران تحریم ها را نقض کرده به این هیئت ارائه نکرده‌اند.

بلیکس: برای بازرسی‌های ایران نمی‌توان قواعد جداگانه در نظر گرفت

در همين حال، مدیر کل اسبق آژانس امروز پنجشنبه تأکید کرد درخواست‌های مربوط به بازرسی در هر زمان و مکان از تأسیسات هسته‌ای ایران را غیرقابل قبول دانست. «هانس بلیکس»، مدیر کل اسبق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه خاطرنشان کرد نمی‌توان خواستار انجام بازرسی‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران شد که خلاف قواعد معمول برای سایر کشورها است.

به گزارش روزنامه جروزالم‌پست، «بلیکس» که بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۷ مدیر کل این نهاد بین‌المللی بود روز پنجشنبه گفته امیدوار است که ایران و گروه ۱+۵ بتوانند در رسیدن به توافق نهایی موفق شوند، اما او مطمئن نیست که این اتفاق رخ بدهد. مدیر کل اسبق آژانس که در لندن حضور داشت گفت که در صورت شکست مذاکرت، خطرات برای تمامی همه افزایش خواهد یافت.

وی گفت: «اگر (مذاکرات) موفق شود ـ من به شدت امیدوارم اما به هیچ عنوان مطمئن نیستم اینطور بشود ـ این برای همه از جمله برای اسرائیل و کشورهای عربی، دستاورد است و اگر عکس این حالت اتفاق بیفتد، خطرات موجود علیه همه افزایش خواهد یافت.»

این مقام سابق آژانس در ادامه درخواست‌های نمایندگان تندرو کنگره آمریکا مبنی بر دسترسی‌ «هر زمان ـ هر مکان» از تأسیسات هسته‌ای ایران را غیرقابل قبول خواند و اضافه کرد «هیچ کشوری» آن را نخواهد پذیرفت. هانس بلیکس گفت: «جدا کردن یک کشور و درخواست از آن برای انجام کاری فراتر از آنچه سایر کشورها انجام می‌دهند، دشوار است. هیچ کشوری بازرسی‌های هر زمان ـ هر مکان را نخواهد پذیرفت.»