به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۰۳
 
۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب : ۱۷۱۳۹
واكنش موسوی‌تبریزی به مصوبه جنجالي مجلس:

در عصرجاهلیت‌‌هم، اين‌ازدواج رواج نداشته‌است

گروه جامعه: استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و دبیر مجمع مدرسین و محقیقین حوزه بر این اعتقاد است که نباید ازدواج سرپرست با فرزند خوانده در قانون مطرح شود چون چنین ازدواج‌هایی بسیار نادر است.
در عصرجاهلیت‌‌هم، اين‌ازدواج رواج نداشته‌است
آیت‌الله سیدحسین موسوی‌تبریزی در گفتگو با ایلنا افزود: در دوران جاهلیت هم چنین ازدواج هایی رواج نداشته است، بنابراین طبیعی است که در عصر حاضر نباید نگران چنین مواردی بود. مساله ازدواج سرپرست با فرزند خوانده فقط یک مساله شرعی نیست بلکه ابعاد روحی، روانی بسیاری در این مساله وجود دارد که باید به آن توجه شود.

او توضیح مي‌دهد: در قرآن آمده است که پسر خوانده‌ها، پسر واقعی نیستند و در صورتی که پدر خوانده در زمان حیات چیزی را به فرزند خوانده‌اش نبخشیده باشد، او از پدر ارث نمی‌برد و همچنین از نظر محرم و نامحرمی اگر بخواهیم در نظر بگیریم ازدواج با فرزند خواده شرعا امکان پذیر است اما آنچه مسلم است این است که ازدواج فقط یک مساله شرعی نیست و بسیاری از مسائل روحی و روانی در رابطه با ازدواج وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

به نظر این استاد خارج فقه و اصول، فرزند خوانده‌ای که سالها سرپرست‌اش را پدر و ماد واقعی خود مي‌دانسته است، نمی تواند او را به عنوان همسر تصور کند و قرار دادن او در چنین موقعیتی او را با مشکلات روحی و روانی فراوانی مواجه می‌کند و از نظر اخلاقی کار درستی نیست. مجلس این مساله را یک جانبه دیده است و فقط به مسائل شرعی توجه کرده و مسائل اخلاقی، روانی و اجتماعی را نادیده است.

آیت الله موسوی تبریزی، به قانونی شدن این مساله اعتراض دارد و می‌گوید: در دوران جاهلیت هم چنین ازدواج هایی رواج نداشته است، بنابراین طبیعی است که در عصر حاضر نباید نگران چنین مواردی بود و آن را به عنوان مشکلی برای جامعه مطرح کرد. باید به مصالح و مفاسد این مساله بیشتر توجه کرد.

سارا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۳:۲۸
من داستان اين مصوبه را اولين بار 5.7.92 از بي بي سي شنيدم و واقعآ احساس حخالت وشرمندگي كردم اينقدر بدبختي دامان جوامع جديد را گرفته كه پرداختن مجلس به اين مسئله كميدور از ذهن بنظر مي آيد در ضمن من از 7 سالگي فرزند خوانده بوده و هنوز هم در سن 31 سالگي فرزند خوانده هستم مادر و پدر خود را عاشقانه دوستدارم ولي اين گونه مصوبات باعث ميشود از خودم واز سرنوشت ناخواسته اي كه داشته ام شرمنده باشم لطفآ مجلسيان عزيز لااقل با ده ،بيست نفر از كسانيكه فرزند خوانده هستند صحبت كنند بعد از اينگونه مصوبات بدهند هر چه باشد در مورد ما فرزند خوانده داريد نظر ميدهيد وما هم بخدا آدمي هستيم مثل شما وميخواهيم پدر و مادر داشته باشيم نه مادر وشوهر ، اه واقعآ منزجر كننده است (137596)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۷:۰۹
امیدوارم یه چنین چیزی پای خودشونو خوانوادشونو بگیره و پشیمان بشن (137833)
جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۱:۵۴
یا عقل وخرد جمعی وجود ندارد یا نماینده ها موقع تصویب قوانین خوابند والکی رای می دهند! (138134)
ستار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۳:۳۴
درود بر ایشان (137606)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۳:۴۰
به خدا وقتی این خبر را شنیدم که مجلس چنین مصوبه ای در مورد فرزند خوانده تصویب کرده. تاسف خوردم. خیلی غیر انسانی هست. شما با این کارتان این عمل را ترویج می دهید. (137612)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۳:۴۷
موافقم .يعني هيچ مشكل ديگري نداريم ! (137620)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۳:۴۹
بله با نظرایشان بسیار موافقم.وقتی که این خبر را شنیدم،فکرکردم بازازفتاوی وهابیون است. (137621)
عصباني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۴:۱۵
با تصويب چنين مصوباتي به طرز فكر نمايندگان مجلس متاسف مي شويم پس عرف و حجب و حيا كجا رفته كه دختر با كسي كه ابتدا پدر صداش مي كرده حلا بياد وي را شوهر صدايش كند با كسي كه قبلا حكم پدر را داشت بياد با وي ......لطفا كمي معقول فكر كنيم (137639)
یک ایرانی ۵۷
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۴:۳۶
اخه این نمایندگان عقل دارند؟!!!اگه عقل داشتند که مملکت به این روز در نمیومد. (137656)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۵:۱۰
معقول؟؟...........کو عقل؟؟؟ (137689)
محمود دزفولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۵:۱۷
جای تاسفه برا نماینده های مجلس.باید دید اگر یکی از آشناهای همین نماینده ها فرزند خوانده یکی باشه آیا اجازه این کار را می دهد. (137699)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۴:۲۷
واقعا براي چنين مجلسي و چنين نمايندگاني متاسفم مردم نون ندارند بخورند مالشون به يغما رفته و اينها دارند به چه اموري مي پردازند واي به حال مردم با اين چنين مجلسي و نمايندگاني . امروز رفته بودم آزمايشگاه يك پيرزن اومده بود التماس مي كرد جواب آزمايشش را بهش بدن ولي چون تمام مبلغ را پرداخت نكرده بود بهش ندادند پيرزن التماس مي كرد به خدا ندارم مريضم جوابا بدين بعد بقيه پولشا مي آرم دلم خيلي براش سوخت اونوقت اين خلايق كه وظيفشون خدمت به اين مردم بدبخته ببين دارن به چه چيزايي فكر مي كنن كه عقل جن هم بهش نمي رسه. خدايا اين بشر 2 پا وقتي پاي هوس و غريزش وسط بيا به هيچ كس رحم نمي كنه حتي به كسي كه عمري فرزندش بوده
خدايا بهمون رحم كن (137647)
1001
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۴:۲۷
اگر قانون تصویب شود شاهد خواهیم بود بچه های پرورشگاه توسط زنان و مردان ثروتمند و هوس باز بزرگ خواهند شد تا بعدا از آنها سوء استفاده شود (137648)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۶:۴۵
کسی که پولدار باشه و هوس باز دیگه به خودش زحمت بزرگ کردن بچه رو نمیده که عقل کل..... میره چندین بار صیغه میکنه تا حاجتش رفع بشه (137800)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۴:۵۰
احتمالا یکی از نمایندگانی که طرح رو پیشنهاد داده چنین موقعیتی داشته و سعی در تصویب قانون به نفع خودش داره وگرنه این قانون جز تمسخر فهم و شعور مردم چیزی به همراه نداره (137666)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۵:۲۲
فکر کردن به این موضوع هم شنیع است چه برسد در مورد ان قانون گذاشتن (137707)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۵:۴۶
واقعا زهي تاسف ،همكاري داشتيم كه فرزند خوانده دختر داشت اما اينقدر با اين فرزند اجين عاطفي شد كه ما حتي به خودمان اجازه نمي داديم كه سئوال كنيم اين دختر خودت است يا فرزند خوانده؟ و همينطور در مورد ديگري به همين شكل ،حالا اينها اين سخن مجلس يا مصوبه مجلس را بشنود چه خواهند گفت (137737)
عجل الا ظهورکl
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۶:۲۷
ظهور نزدیک است (137777)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۷:۰۰
متاسفم از اینکه پول بیت المال مردم صرف حقوق دادن به نمایندگانی میشود که چنین طرح های عجیب و غریبی در سر داند .مذاکرات مجلس را بعضی وقت ها از رادیو گوش میکنم. اکثرا رییس مجلس به بهانه کمبود وقت صحبت ناطقین رو قطع میکند."اجازه بدین عبور کنیم "، "آقای ...خوشبختانه از صحبت منصرف شدن مجکریم " .این ها جملاتی هست که مکرر شنیده میشود .با چنین طرح هایی انصافا آب به آسیاب دشمن میریزیم . مسخره بی بی سی میشویم و وهابی های نا حلال زاده از این کار ها سند تمسخر شیعه میسازند . این تذهبون این تذهبون (137820)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۷:۳۲
وکلای ملت به امور مهم کشور برسند این کارها ازروی بیکاری است یا ...... (137874)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۷:۵۱
اين مجلس در راي اعتماد به وزرا مواضع وافكار بعضا چاهلي خودشون رو مشخص كردند.من به عنوان يك معلم هيچ وقت ازشون نميگذرم .شوخي نيست وزارتي با اين دايره كاري وسيع از وزير خوب وبا تجربه اي محروم كردند. (137898)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۸:۵۶
از مجلس اصول گرا بیش از انتظاری نیست . به امید مجلسی شایسته (137943)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۹:۱۶
متاسفانه این اقایان به انسان به چشم یک حیوان می نگرند تا موجودی عاطفی وعقلانی وخردمند مایه تاسف است که در این عصر پیشرفته اینها دنبال این قوانین جاهلیت می روند پیامبر عزیز اسلام ازدواج با عروس خوانده را جایز شمردند نه با فرزندخوانده که از کودکی در اغوش مادر وپدر خوانده بزرگ شده وارتباط عاطفی دارد (137968)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۱۹:۲۰
فکر نمی کنم حتی حیوانات هم بتوانند با فرزند خوانده شان رابطه داشته باشند . فرزند خوانده از نظر من با فرزند فرقی ندارد (137971)
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۰:۴۵
تاسف تاسف تاسف و تاسف بحال اونایی که به اسم نماینده به چنین امور زشت و دسته چندم میپردازن
شاید هم سلفی باشن این جور نماینده ها (138059)
پزشکپور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۰:۴۹
عجب مسله مهمی مشکل جامعه راحل کردند فقط این یکی را کم داشتیم ...خجالت بکشید ...افکار عمومی جهان در مورد کشور ما چه قضاوت می کنند ....هوسرانی...بدون کارشناسی مطلبی را در صحن مجلس مطرح می کنید (138063)
ساحل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۷ ۲۳:۵۹
این مجلسی ها،ما رو کشتن با این دغدغه ها و مصوبه هاشون!واقعا که. . . . . (138270)