به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۱۵:۴۸
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۱۰/۰۴ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۷۵۵۳
دلار تا ۳۳۷۰تومان و يورو تا ۴۳۰۰تومان افزايش يافت

علت افزايش مجدد و شديد ارز در بازار چيست؟!

گروه اقتصادي: طي ۱۰ روز گذشته تاكنون، قيمت انواع ارز مجددا و با شيبي افزايشي درحال صعود و گران شدن است به گونه‌اي كه امروز در بازار، هر دلار تا ۳۳۷۰ تومان و هر يورو تا ۴۳۰۰ تومان افزايش يافته و به فروش مي‌رسد.
علت افزايش مجدد و شديد ارز در بازار چيست؟!
به گزارش گروه اقتصادي بهارنيوز، در حالي كه در آبان و اواسط آذرماه گذشته ثباتي تقريب و نسبي در قيمت ارزها حاكم شده بود، از ۱۰ روز گذشته تا به حال اين وضع تغيير كرده و در بازار آزاد ارز كه عمدتا در چهارراه استامبول (تقاطع جمهوري- فردوسي) و صرافي‌هاي اين محدوده نماد دارد، بار ديگر شاهد افزايش قيمت‌ها هستيم.
اين در حالي است كه قيمت آزاد ارز پس از اينكه دولت نرخ مبادله‌اي را در آبان ماه تعيين كرد نرخ دلار حتي تا ۲۶۵۰ تومان نيز كاهش يافته بود. در اوايل آذرماه قيمت دلار بين ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تومان بود ولي در اكثر روزها ثبات نسبي بر آن حاكم شده بود. گفتني اينكه در شوك شديد ارزي كه در مهرماه گذشته به وجود آمد و نرخ دلار ارز از ۱۲۰۰ تومان به يكباره تا ۳۵۰۰ تومان افزايش يافت كه با ورود نيروي انتظامي و نيروهاي امنيتي به محدوده بازار ارز و تعطيل كردن بسياري از صرافي‌ها و دستگيري برخي از واسطه‌ها براي مدتي كوتاه آرامش بر بازار حاكم شد؛ اما همان موقع نيز بسياري از كارشناسان اقتصادي رويكردهاي امنيتي- انتظامي را فقط در كوتاه‌مدت نتيجه‌بخش دانسته و افزايش قيمت ارزها را ناشي از برنامة‌ريزي در بين دست‌اندركاران ارزي- اقتصادي كشور ارزيابي نموده كه اگرتغييري در نگرش و سياست مذكور اتخاذ نشود اوضاع مجددا بحراني خواهد شد. در همان وانفسا برخي از نمايندگان وارد ماجرا شده و شخص رييس‌جمهور را به چالش كشيدند اما پس از حدود ۲ ماه بحث و جدل بر سر طرح سئوال تعدادي از نمايندگان مجلس از رئيس‌جمهور درباره علت افزايش ناگهاني ارز كه عملا ارزش پول كشور را به يك‌سوم كاهش داد، اين طرح در نهايت سرانجامي نيافت و پاسخ احمدي‌نژاد به نمايندگان منتفي شد. اين در حالي است كه رئيس‌جمهور در مصاحبه شنبه شب خود با سيما، نه تنها بحراني‌ بودن وضعيت حاكم بر بازار ارز را تاييد نكرد بلكه به صراحت گفت كه از نظر ما (دولت) نرخ دلار همچنان ۱۲۲۶ تومان است!

هفته پيش يكي از سايت هاي منتقد در گزارشي نوشته بود كه «عدم تزریق ارز مورد نیاز توسط دولت، دلار را بالاتر از سه هزار تومان نگه داشته است، در حالی که اگر علت این اقدام کمبود ارز به دلیل تحریمهاست، چرا قیمت ارز مبادله ای که مطابق قانون باید تنها دو درصد از قیمت آزاد ارز کمتر باشد، ۲۵ درصد کمتر از این قیمت است و عملا رانت ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومانی در حال حاضر و رانت هزار تا ۱۵۰۰ تومانی در ماه گذشته را برای دریافت کنندگان ارز مبادله ای فراهم می کند؟ اکنون پرسش اینجاست: چرا دولت قیمت ارز مبادله ای را مطابق قانون تعیین نمی کند و با توجه به آن که پولی که حاصل از فروش ارز به خزانه واریز می شود، به قیمت مبادله ای است، مابه التفاوت ارز مبادله ای و ارز آزاد که از طریق صرافی ها به بازار تزریق می شود، مبلغ هنگفتی می شود که تکلیف آن مشخص نیست.همان گونه که هیچ گاه معلوم نشد هزاران میلیارد تومان تفاوت قیمت ارز ۱۰۵۰ تومانی با قیمت ارز ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومانی در سال گذشته، به کجا رفت.»

اين نوع سئوالات و ابهامات در باره مابه‌التفاوت قيمت‌هاي رسمي ارز و وضعيت آشفته بازار ارز البته به رسانه‌ها خلاصه نشده و طي چند هفته گذشته تعدادي از نمايندگان مجلس خواستار شفافيت مسئولان اقتصادي كشور در اين باره شده و حتي موضوع را به انتخابات آينده رياست‌جمهوري نيز مرتبط دانسته و اينگونه ارزيابي كرده اند كه دولت مجددا نرخ ارز را در بازار افزايش مي‌دهد تا مابه التفاوت آن را براي اجراي فاز دوم هدفمندسازي و در نگاه بدبينانه‌تر هزينه كانديداي مورد حمايت خود بكند. برخي كارشناسان اقتصادي معتقدند كه اين روند رشد مجدد قيمت‌ها در بازار ارز، با بحث‌هاي اخير در زمينه تغيير در روش اجراي قانون هدفمندسازي و عزم دولت براي اجراي فاز دوم اين قانون (در حالي كه مجلس با اجراي آن رسما مخالفت كرده است!) و زمزمه افزايش ۲تا۳ برابر يارانه‌هاي نقدي مي‌تواند ارتباط مستقيم داشته باشد.

همه اينها در حالي است كه تورم لجام‌گسيخته ناشي از ۳ برابر شدن نرخ ارز در بازار آزاد و ۲برابر شدن نرخ آن در بازار مبادله‌اي (نسبت به قيمت ۱۲۲۶ تومان) همچنان ادامه دارد و نرخ تورم را به اذعان بسياري از فعالان اقتصادي در ۶ ماهه اخير تا ۱۰۰درصد افزايش داده است كه اين امر زندگي بخش اكثريت جامعه شامل حقوق‌بگيران، بازنشستگان، جوانان و طبقه متوسط، كارگران و كارمندان را به شدت طاقت‌فرسا نموده است.
روند رو به رشد افزايش قيمت ارز از اواخر هفته گذشته تا امروز دوشنبه مجددا شيب تند و سريعتري گرفته به گونه‌اي كه قيمت يك دلار آمريكا امروز در تهران تا ۳۳۷۰ تومان افزايش يافت و يورو نيز به مرز ۴۳۰۰ تومان رسيد.
در زير قيمت‌هاي مقايسه‌اي امروز (۴ دي ماه) با  حدود يك ماه قبل  را مشاهده مي‌كنيد.

قيمت‌ها - امروز چهارم دي ماه


قيمت‌ها در تاريخ 9 آذرماه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۳۹۱/۱۰/۰۴ ۱۴:۰۶
علت :پرداخت يارانه (16341)
۱۳۹۱/۱۰/۰۴ ۱۶:۱۶
بازم ظاهرا دولت پول کم آورده یا واسه یارانه ها یا........ (16375)
۱۳۹۱/۱۰/۰۴ ۱۶:۴۶
متأسفانه وضعیت به جایی رسیده که دولت و سازمان بازنشستگی کشور هنوز حقوق آذر ماه بازنشستگان را پرداخت نکرده است . چیزی که حتی در دولت زمان جنگ هم اتفاق نیفتاد . (16385)
۱۳۹۱/۱۰/۰۴ ۱۷:۰۴
خواهشان یکی بداد ما مردم بدبخت برسه ما چه گناهی کردیم . بخدا در هیچ جای دنیا اینجوری نیست ارزش پول ملی ما در کمتر از سه روز کاهش داشت روز 5شنبه دولار 3020 بود امروز 2شنبه 3370 این یعنی چی ... بنظر من رهبری باید شخصا وارد میدان بشن خواهش میکنیم بخدا ما بدبختیم ... (16390)
si mi
۱۳۹۱/۱۰/۰۹ ۱۹:۵۹
gol gofti (17163)
ندا
۱۳۹۱/۱۰/۰۴ ۱۷:۰۵
دلار گرون شده ولی الان 3330 هستش (16392)
حسین حیدری
۱۳۹۱/۱۰/۰۴ ۱۷:۱۲
با توجه به اخبار منفی درخصوص مذاکرات واختلاف نظرمسولین کشور درخصوص موضوعات داخلی وبین المللی واظهارات متفاوت تیم اقتصادی مردم اعتمادشان را ازدست داده اندواز ظرفی تعدادی اخلالگر وسودجو وشاید هم معاندبه این اتش میدمند (16396)
۱۳۹۱/۱۰/۰۴ ۱۷:۲۴
من یک بازنشسته هستم حقوق من700000تومان است با گران شدن ارز قدرت خریدم به یک سوم کاهش یافته است (16400)
۱۳۹۱/۱۰/۰۴ ۱۹:۵۱
خدا رحم کنه (16422)
30 مین
۱۳۹۱/۱۰/۰۹ ۲۰:۰۲
خداوند سرنوشت هیچ قومی را عوض نمیکند مگر آن قوم خودشان دست به کارشوند!! (17164)
۱۳۹۱/۱۰/۰۴ ۲۱:۰۸
كو گوش شنوا!!!!!!!!!!!
70 ميليون نفر ميگن گراني و تورم امان مردم را بريده ولي تنها 3 چهار نفر از كابينه دولت ميگن هيچ مشكلي نيست .بدبختي اينكه حرف اونا ارجحتر از كل مردم هست............ (16426)
۱۳۹۱/۱۰/۰۴ ۲۱:۵۶
فساد اداری در شرکت بیمه ما وابسته به بانک ملت بیداد می کند. تو رو خدا به فکر کارمندای بدبخته اونجا باشید. (16433)
امی
۱۳۹۱/۱۰/۰۴ ۲۲:۱۷
مداد اتود برای بچه میگرفتم 1000 تومان امروز 4 - 10 رفتم بخرم مارک کره ای شده 10000 تومان من بد بخت بازنشسته (16439)
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۰۹:۰۶
آقاي رئيس جمهور به پير به پيغمبر به هر كسي كه ميپرستي اين ملت يارانه نميخوان دست از سرشون بردار تا بتونن درست زندگي كنند.آخه از جون ما چي ميخواي؟ (16441)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۱۰:۲۵
شاید تو نمی خواهی ولی من می خوام به مرگ میگرن که به تب راضی بشی (16448)
مهدی
United States
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۲۱:۴۷
پول نفت ما نفری 750 هزار تومنه نه 45 تومن (16583)
۱۳۹۱/۱۱/۰۲ ۱۰:۴۳
اشتباه نكن ما فقط 70.000.000 نيستيمااااا بقيه كشورا رو نشمردي (22272)
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۱۰:۴۳
اهاي اقايون ما مردم نجيب را به كجا مي بريد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (16453)
l l l
United States
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۱۰:۵۱
بعضی فکر میکنن اگر یارانه ها حذف بشه همه چی برمیگرده به حالت اولش البت فکر کنم اینم از طرف خودشونه (16454)
مری
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۱۱:۰۸
با با راست میگه یارانه میخواهیم چی کار 10 تای اون پول از گلومون میکشن بیرون من تازه ازدواج کردم قبلا با 0 2میلیون تومان بهترین جهیزیه رو میشد خرید اما الان چی فقط پول یک سری لوازم برقی عروسی ام که دیگه نمیشه گرفت پس اخه ما جوونا دلم به چی خوش باشه (16457)
شیوا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۱۱:۴۲
هر روز اوضاع بدتر میشه. می خوام از این مملکت برم هر جایی از اینجا بهتره (16464)
کاظم
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۱۲:۰۸
اگرواقعاقیمت ارزدست دولت نیست چرا بایداقتصادیک کشورتورم تولیدزندگی مردم وابروی یک کشوردست عده ای سودجوو دلال ارز باشدچراباانهابرخوردجدی صورت نمیگیرد (16467)
محمد
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۱۲:۲۱
مسئولین به فکر نیستند (16475)
پرویز
Latvia
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۱۳:۳۹
... کدام حکومت این همه خود زنی می کند، ... چرا با چند اقدام ساده و کمی خردمندی مملکت را آرام نمی کنید؟مردم صبور گیر آورده اید و هرکاری که دلتان خواست می کنید، نظر مخالف برای حکومتگران اگر اهمیت داشت کشور به این رو ز نمی افتاد، شخص خردمندی مثل خاتمی و رفسنجانی را عملا خانه نشین کرده اید و....چرا به خود رحم نمی کنید. (16497)
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۱۳:۴۵
از ماست که بر ماست (16500)
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۱۷:۰۹
تا کی این همه بی نظمی و بی قانونی می خواد ادامه پیدا کنه. انگار حکومتی وجود نداره!! (16541)
جوان
United States
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۲۰:۵۱
باید همگی برای رفع مشکل دست به دست هم بدهیم ! (16572)
مک
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۲۰:۵۶
...آقا افزایش قیمتها ربطی به یارانه ندارد مشکل ثروتمندانی هستند که میخواهند ثروتمندتر بشوند اونهایی که یک سندشان 10 میلیارد است .یک رابینهود میخواهیم از ایهنا پول بکند . (16573)
مک
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۲۰:۵۷
قوه قضائیه مسئول است . با محاکمه هریک از این میلیاردرها میلیونها مثل من وتو پولدار میشوند (16574)
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۲۲:۱۳
هیچ کس به فکر نیست...انگار زندگی ما برا کسی اهمیت نداره... (16587)
بابک
United States
۱۳۹۱/۱۰/۰۵ ۲۳:۳۲
بخدا هر چی میکشیم از بی عرضه گی خودمونه ما شدیم مثال مردم اون شهر که دم دروازه پادشاه به سربازاش گفت هر کی از دروازه رد شد ازش پول بگیرید دید هیچ کس اعتراض نمیکنه بعد گفت پول بگیرید بعد یک اوردنگی هم بهشون بزنید دید باز هم کسی اعتراض نمیکنه دو باره گفت پول بگیرید اوردنگی بزنید بهتون هم سواری بدهند سپس یکی رفت پیش پادشاه اعتراض گفت خوب یکی اومد اغتراض کنه خب بگو ببینم چته گفت هیچی اومدم از تون درخواست کنم تعداد نگهباناتون بیشتر کنیین که زمان سوار دادنشون خیلی معطل نشیم (16599)
مزدیسنا
۱۳۹۱/۱۰/۰۶ ۱۶:۱۲
:)))))))) آفرین حد اقل یه خنده ای چیزی به ملت می رسه. دمت گرم (16672)
۱۳۹۱/۱۰/۱۲ ۲۳:۳۲
افرین عالی گفتی (17746)
امیدایران
۱۳۹۱/۱۱/۱۱ ۲۲:۰۵
البته ما یه مدل دیگه اش را هم شنیدیم که باید در گوشی خدمتتون عرض کنم !!! (24384)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۱۰/۰۶ ۱۹:۰۱
اون نماینده مجلس راست گفت که سیاست دولت راه بنداز و جابنداز است. امسال که بودجه را با دلار 12260 بستند قیمت دلار این است. حالا سال دیگه که به قول بعضی مسئولان میخواهند قیمت دلار را در بودجه 92 20000 اعلام کنند چی میخواد بشود خدا خودش به ما رحم کند........... (16684)
محسن.ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۱۰/۰۷ ۰۷:۴۷
من یه کارمند ساده ام.با این خرج ها بخدا نفسم دیگه بند اومده.والا چند سال قبل با حقوق کمتر از این شاهانه زندگی میکردیم ولی الان مارو به گدایی کشوندن.حتی دیگه نون هم با بدبختی دارم میخرم.خدا ازتون نگذره که مملکت رو به اینجا کشوندین (16732)
علی
۱۳۹۱/۱۰/۰۷ ۰۷:۵۴
من نزدیک به هفت ماه حقوق نگرفتم،محل کارم شیراز بر روی یکی از پروژه های دولتی است. شما بگید چیکار کنم با این شرایط (16733)
بي نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱/۱۰/۰۷ ۰۹:۰۳
عزيزان اين همه آه وزاري براي چيست ؟
به قول قديمي ها پول كه چرك درست است!!!!!!!!!!!!!!در شركت نفت ميليون ميليون شوه مي دهد. به قول آقاي محمد پور چيز عادي است!!!!!!!!!! (16745)
۱۳۹۱/۱۰/۱۱ ۰۹:۱۴
از ماست كه بر ماست (17447)
۱۳۹۱/۱۰/۱۲ ۱۷:۵۰
متاسفانه یه عده فکر می کنن مردم وقتی چیزی نمی گن و اعتراضی نمی کنن این یعنی اینکه هنوز ظرفیت تحمل گرونی رو دارن. (17702)
۱۳۹۱/۱۰/۱۳ ۱۹:۴۶
خلایق هرچه لایق.
حق دادنی نیست گرفتنیست.
تا دید مردم درست نشود و درست تصمیم نگیرند همینه. (17879)
۱۳۹۱/۱۰/۱۳ ۲۳:۲۰
بخد ا می خوام جهیزیه برای دخترم بخرم می خوان ببرنش برای دختر بزرگترم هنوز سیسمونی نخریدم با اینکه زایمان کرده پسرم می خواد ازدواج کنه بیست وشش سالشه نه شغل داره نه پول خرج تحصیل فوق لیسانسش هم نداره ابروداریم نمی تونیم به کسی رو بیندازیم بادو تا حقوق کارمندی چطور می شه (17917)
رضا
۱۳۹۱/۱۰/۱۷ ۱۹:۵۱
امروز همانیم که دیروز به ان می اندیشدیم

حقتونه

هر بلایی سرتون بیاد حقتونه (18715)
بهروز
۱۳۹۱/۱۰/۱۸ ۱۰:۳۶
مامردم ایران به مردن راضی شدیم یک بمب بیندازند ومارابکشند ازاین زندگی زجرکش بهتره بخدا جهنم که بمیریم دیگه مرگ تدریجی نداریم ایرانیهامرگ تدریجی
دارند بخدا فقط ازاین گرانی گرانی گرانی
گرانی (18863)
۱۳۹۱/۱۰/۱۸ ۲۳:۲۸
بخدا قسم ميخورم اگر در اين 8 سال رئيس جمهور نداشتيم مجلس گرانقدر نداشتيم و اينهمه خواص عزيز كرده در كشورمان نبود اين كشور بدون اينهمه خدمتگذار حالا وضعيتش خيلي خيلي ........... بهتر بود (19152)
ناشناس
۱۳۹۱/۱۰/۱۹ ۱۸:۴۷
ریشه بد بختی های کشور فقط و فقط بی قانونی و ارتباطات و فساد های مالی میباشد اگر قانون دقیقا اجرا شود تمام مشکلات مردم حل خواهد شد (19327)
۱۳۹۱/۱۰/۲۲ ۰۲:۲۱
تقصیر دشمنه!!! (19997)
مرتضي
۱۳۹۱/۱۰/۲۵ ۰۰:۵۷
آره راست ميگي تقصير دشمنه.
ولي كدوم دشمن؟ داخليا يا خارجيا؟ (20546)
نادان
United States
۱۳۹۱/۱۰/۳۰ ۱۶:۴۱
عاشق رنج است نادان تا ابد (21830)
پدارم
۱۳۹۱/۱۱/۱۲ ۱۳:۵۴
1- چند نرخی بودن ارز و استفاده از ارز مرجع و مبادله برای واردات و فروش محصولات به نرخ ارز آزاد در بازار باعث بی ارزش شدن ریال ایرانی شده 2- بهره بالای وام های بانکی باضافه جریمه های دیر کرد هر روز هزینه های تولید و تجارت را در ایران بالا برده و تورم و متعاقبا بی ارزش تر شدن ریال ایرانی را در بر دارد. 3- چنانچه یارانه ایی که به مردم پرداخت می شود از محل مالیاتهای تولید محصول بود، ارزش پول حفظ میشد ولی به نوعی این یارانه از سیستم بانکی..... ما تامین میشود که خود تورم را مضاعف می کند. (24482)
۱۳۹۱/۱۱/۱۴ ۰۸:۱۶
وقتي هرچي گرون ميشه هجوم ميبريم و ميخريم وپول رو سود يه عده فرصت طلب.... ميكنيم بهتر از اين نميشه ............ (24731)
حافظ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۶ ۲۰:۴۱
دوستان خوب بیایید بدینوسیله از رییس جمهور محترم درخواست کنیم که سریعا تیم اقتصادی دولت (مخصوصا آقایان سیف و طیب‌نیا) را تغییر دهند تا به همه مردم فهیم ایران نشان دهند که سر قولی که به مردم داده ایستاده و با هیچ کس شوخی ندارند و وضع اقتصادی و جیب مردم برایشان اهمیت زیادی دارد پس آقای رییس جمهور تیم اقتصادی نشان داد که به فکر مردم کشور نیست و به درد دولت اعتدال و تدبیر نمیخورد. (137065)