به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ - ۲۳:۵۵
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۸/۲۴ ساعت ۱۵:۱۲
کد مطلب : ۶۰۶۴۶
آخرین مراحل مذاکرات در جریان است؛

شانس دستیابی به توافق بسیار بالاست

گروه سياسي: وزارت خارجه آمریکا کنگره را از سنگ اندازی در برابر توافق هسته ای با ایران برحذر داشت و اعلام کرد: آخرین مراحل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تا 24 نوامبر جریان دارد.
شانس دستیابی به توافق بسیار بالاست
در آستانه مهلت سوم آذرماه برای توافق هسته ای میان گروه 1+5 و ایران،سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان گفت: 'آخرین مراحل در جریان است. جن ساکی با طرح این موضوع که توافق بالقوه کنونی بهترین فرصت برای شقاف سازی در باره رویکرد برنامه هسته ای ایران است، اظهار کرد: در مذاکرات جدی، اغلب تصمیم های جدی هم اتخاذ می شود و ما امیدواریم که اینطور باشد. با این حال تلاش می کنیم که تا موعد مقرر 24 نوامبر به نتیجه برسیم. ساکی درباره ادعای تندروها در کنگره آمریکا مبنی بر این که ایران از یک توافق هسته ای ضعیف به عنوان سرپوشی برای اقدام در جهت دستیابی به سلاح استفاده خواهد کرد، گفت: از تمامی اعضای (کنگره) می خواهیم منتظر جزییات نهایی بمانند. مطالب را تنها براساس تیتر و عنوان آنها قضاوت نکنید، بلکه مضمون را در نظر بگیرید و سپس درباره آنها نظر دهید.

از سوي ديگر معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: شانس دستیابی به توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 بسیار بالاست. سرگئی ریابکوف با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: من فکر می‌کنم شانس دستیابی به توافق نه تنها وجود دارد بلکه بسیار بالاست و رویکرد مسکو در این زمینه خوشبینانه است .ریابکوف افزود: در طول تمام مدت زمانی که ایران و قدرت‌های جهانی در حال مذاکره بودند تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌اند. اما مساله در اینجا اتخاذ تصمیمات سیاسی است.
وی تصریح کرد: مذاکرات در روزهای 18 تا 24 نوامبر برای رسیدن به نتیجه تقریبا کافی است اما هیچ تضمینی وجود ندارد که یک تصمیم در پایتخت‌ها به ویژه در واشنگتن و تهران اتخاذ شود.

پاریس ابتکار عمل توافق با تهران را نشان دهد

20 شخصیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی موسوم به 'کلوپ 20' در بیانیه ای ابتکار عمل پاریس را در مذاکرات هسته ای با تهران خواستار شدند.
در این بیانیه آمده است: این گروه از دولت فرانسه خواسته تا در مذاکرات هسته ای ایران با قدرت های جهانی ابتکار عمل را در دست گرفته و پیش از مهلت تعیین شده برای توافق نهایی در 24 نوامبر (3 آذر ماه) به انفعال در دیپلماسی خود به منظور دستیابی به یک توافق با ایران، پایان دهد.

این 20 شخصیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فرانسه، که در میان آنان نام چهره‌هایی چون وزیر پیشین امور خارجه، سفیر پیشین فرانسه در ایران، رییس پیشین دانشکده دفاعی فرانسه، رییس پیشین سازمان پزشکان بدون مرز و دیگر چهره های فرهنگی به چشم می خورد، بیانیه خود را با این جملات آغاز کرده اند: دوستی دیرینه ای میان ایران و فرانسه وجود دارد اما در سال های گذشته این دو کشور در مواردی از یکدیگر فاصله گرفتند. فرانسه پس از آمریکا به یکی از مخالفان جدی جمهوری اسلامی محسوب می شود. در ادامه این بیانیه، با اشاره به خواست مردم ایران به بهبود وضع اقتصادی شان که در انتخابات گذشته ریاست جمهوری این کشور نمود یافت، آمده است: توسعه نفوذ ایران در منطقه، این کشور را به مخاطبی کلیدی و مهم در مواجهه با گروه 'داعش' در عراق و سوریه تبدیل کرده است؛ تا آنجا که اگر تهران مشارکتی مثبت و فعالانه نداشته باشد، راهبرد ماه سپتامبر پاریس برای مقابله با داعش تاثیر چندانی نخواهد داشت.
مرجع : ايرنا