به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۱۵:۴۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۲۵ ساعت ۱۹:۱۷
کد مطلب : ۷۲۴۲۷
ماحصل 4سال جنگ سوريه؛ 215 هزار کشته

آمریکا: هرگز با اسد مذاکره نخواهیم کرد

گروه بین الملل: در حالیكه وزير خارجه آمريکا در گفت‌وگو با شبکه سي‌بي‌اس گفته بود: واشنگتن چاره‌اي جز مذاکره با اسد ندارد چراکه جنگ در اين کشور در حال ورود به پنجمين سال خود است امروز اما ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز گفت: واشنگتن هرگز با بشار اسد رییس جمهوری سوریه گفتگو نخواهد کرد.
آمریکا: هرگز با اسد مذاکره نخواهیم کرد
سخنان این مقام وزارت خارجه آمریکا در حالی مطرح می شود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفته بود که واشنگتن برای گذار سیاسی در سوریه، نهایتا باید با بشار اسد گفتگو کند اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز اعلام کرده که منظور کری لزوماً بشار اسد نبوده است. به گفته ماری هارف، برای اجرایی شدن گذار سیاسی در سوریه حضور نمایندگان دولت بشار اسد نیز در مذاکرات اهمیت دارد.

استقبال اسد از تغيير موضع در قبال سوريه

رئيس‌جمهور سوريه در واکنش به تغيير موضع آمريکا در قبال بحران سوريه اعلام کرد اگر تغيير موضع کشورهاي جهان درباره سوريه صادقانه باشد مساله مثبتي است. بشار اسد گفت: ما در اين مرحله به اين گونه اظهارات گوش مي‌دهيم و منتظر اقدامي عملي از سوي اين کشورها هستيم و آن موقع است که تصميم مي‌گيريم. اسد تاکيد کرد: صحبت درباره آينده رياست‌جمهوري در سوريه در حقيقت مربوط به مردم است و هر چيزي که از سوي کشورهاي خارجي در اين باره مطرح شود، تعيين کننده نيست. ما فقط به حرف‌هاي مردم سوريه گوش مي‌دهيم نه هر چيزي که از سوي کشورهاي خارجي مطرح شود و بايد بگويم که هر آنچه که اين کشورها مطرح مي‌کنند بيهوده است.

در همین حال، ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد که در طول درگيري‌هاي سوريه در چهار سال گذشته 215 هزار نفر در اين کشور کشته شده‌اند. همزمان با ورود بحران سوريه به پنجمين سال خود رامي عبدالرحمن، مدير ديده‌بان حقوق بشر سوريه که مقر آن در لندن قرار دارد اعلام کرد: براساس گزارش‌هاي صورت گرفته طي چهار سال گذشته 215 هزار و 518 نفر در درگيري‌هاي سوريه کشته شدند.

رامي عبدالرحمن تصريح کرد: از ميان کشته‌شدگان جنگ سوريه 10 هزار و 808 نفر کودک هستند. مدير ديده‌بان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرد که طي جنگ چهار ساله سوريه 46 هزار و 638 نظامي سوري، 30 هزار و 662 تن از نيروهاي دفاع ملي کشته شدند.از سوي ديگر منابع سوري اعلام کردند که يگان ارتش سوريه و نيروهاي مسلح يکي از گروه‌هاي وابسته به جبهه تروريستي ‌النصره‌ را در منطقه ‌سويسه‌ در حومه قنيطره هدف قرار دادند که در اين بين ده‌ها تروريست کشته شدند.

اين در حالي است كه با آشکار شدن تغيير موضع آمريکا در قبال سوريه و سخنان اخير کري مبني بر اينکه واشنگتن راهي جز مذاکره با اسد ندارد، وزارت خارجه انگليس به اين عقب نشيني کاخ سفيد واکنش نشان داد و بار ديگر اعلام کرد که بشار اسد در آينده سوريه جايگاهي ندارد. سخنگوي وزارت خارجه انگليس در واکنش به اظهارات جان کري، وزير امور خارجه آمريکا گفت: اسد در آينده سوريه جايگاهي ندارد و همانگونه که وزير خارجه انگليس هفته گذشته تاکيد کرد لندن به اعمال فشار بر نظام سوريه با استفاده از تحريم‌ها ادامه خواهد داد تا خشونت‌ها در سوريه پايان يابد.