به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۱۵:۰۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۷ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب : ۷۳۶۴۳
مرعشي: اصلاح‌طلبان در وضعيت مطلوبي هستند

همه از توافق لوزان سود خواهند برد

عدم انسجام و تعامل سازنده گروه‌هاي شناخته شده سياسي در كشور باعث روي كار آمدن نيروهاي افراطي شد كه نتيجه آن تحميل شرايط سخت به مردم بود.این عدم انسجام از سال ٨٣-٨٤ زمينه و بستري را فراهم كرد تابا حضور نيروهاي ناشناخته و افراطي عقلانيت، كارشناسي و تجربه كنار گذاشته شود.
همه از توافق لوزان سود خواهند برد
گروه سیاسی-رسانه‌ها: توافق در پرونده هسته‌اي ايران در ابتدايي‌ترين روزهاي سال ٩٤ گرچه مخالفان و منتقداني هم داشت اما به گفته بسياري از سياسيون موضوع هسته‌اي ايران، به دليل داشتن جنبه‌هاي ملي بايد با رويكردي ملي و نگاهي فراجناحي بررسي شود. حسين مرعشي از اعضاي حزب كارگزاران در اين مورد مي‌گويد: نگاه به پرونده هسته‌اي ايران و موفقيت دولت در اين زمينه بايد نگاهي ملي و فراجناحي باشد گرچه موفقيت دولت در اين پرونده مي‌تواند زمينه ساز حذف افراطيون از عرصه سياسي كشور شود. افراطيون و نيروهاي ناشناخته‌اي كه به گفته او در ١٠ سال اخير با حضور در عرصه سياسي، كشور را با بحران‌هايي مواجه كردند كه دولت براي مديريت آن بايد زمان زيادي را صرف كند. گفتگوی روزنامه اعتماد با حسین مرعشی را می خوانید:

سال جديد با موفقيت دولت در پرونده هسته‌اي و توافق ايران در لوزان شروع شد. فكر مي‌كنيد اين موفقيت چقدر مي‌تواند در آرايش جناح‌ها و گروه‌هاي سياسي مختلف تاثيرگذار باشد؟
من فكر مي‌كنم اين پرونده موضوعي ملي است و نبايد اين پرونده را به شكل سياسي و جناحي بررسي كرد. اين توافق بستري براي تقويت و ارتقا و ثبات نظام و همچنين ارتقاي سطح جمهوري اسلامي ايران در دنيا و به ويژه در منطقه خاورميانه است. به دليل ملي بودن بحث هسته‌اي و بيانيه سوييس نمي‌توان نگاهي سياسي و جناحي به اين موضوع داشت و توافق را با اين نگاه بررسي كرد. از سويي مي‌توان به اين مساله اشاره كرد كه اين توافق و موفقيت در پرونده هسته‌اي موقعيت و وضعيت نيروهاي افراطي را تغيير خواهد داد. در واقع موفقيت دولت در پرونده هسته‌اي به عنوان يك موفقيت ملي و در راستاي منافع ملي حوزه فعاليت افراطيون را محدود خواهد كرد و آنها را تضعيف خواهد كرد. به هر حال اين اقدام مهم را نيروهاي اعتدالي كشور كه مظهر آن حسن روحاني است طراحي كردند و همين نيروها اين طرح ملي را پيش بردند. بنابراين مي‌توان در نهايت اين گونه تحليل كرد كه توافق اخير و موفقيت دولت در پرونده هسته‌اي بيش از آنكه در آرايش سياسي جناح چپ و راست تاثيرگذار باشد مي‌تواند به تضعيف موقعيت افراطيون جناح‌هاي سياسي موثر باشد.

با توجه به اينكه روند پرونده هسته‌اي ايران مخالفان و منتقداني داشت موفقيت دولت در اين زمينه چقدر مي‌تواند در تعامل ميان جناح‌هاي چپ و راست كشور موثر باشد و آيا با توجه به تاكيد سياسيون بر ملي بودن اين پرونده، مي‌توان انتظار داشت كه اين موفقيت به انسجام گروه‌هاي سياسي كمك كند؟
درس تاريخي وجود دارد كه بايد به آن توجه كرد، تاثير اين درس تاريخي را مي‌توان در پرونده هسته‌اي ايران هم شاهد بود. فاصله سال ٨٣ تا ٩٣ را كه بررسي مي‌كنيم متوجه مي‌شويم زماني كه چپ و راست سياسي كشور با انسجام و قدرت در صحنه سياسي كشور حضور پيدا نكنند و اشتباهات فاحش داشته باشند تاثيرات مخرب زيادي را متحمل مي‌شوند. عدم انسجام در گروه‌هاي سياسي باعث روي كار آمدن افراطيون و گروه‌هاي ناشناخته مي‌شود. در نتيجه روي كار آمدن اين نيروهاي ناشناحته كه وارد عرصه سياسي كشور مي‌شوند خسارات سنگيني به مردم و كشور وارد مي‌شود. مجموع حوادث ١٠ سال اخير مي‌تواند مورد تجزيه و تحليل عقلاي كشور قرار بگيرد و سياسيون از آن درس بگيرند.

عدم انسجام و تعامل سازنده گروه‌هاي شناخته شده سياسي در كشور باعث روي كار آمدن نيروهاي افراطي شد كه نتيجه آن تحميل شرايط سخت به مردم بود. من فكر مي‌كنم عدم انسجام جناح اصلاح‌طلب از يك طرف و عدم انسجام جناح اصولگرا از سويي ديگر از سال ٨٣-٨٤ زمينه و بستري را فراهم كرد تابا حضور همين نيروهاي ناشناخته و افراطي عقلانيت، كارشناسي و تجربه كنار گذاشته شود و كشور وارد بحران شود يا به عبارت ديگر بحراني كه به خوبي مديريت مي‌شد دوباره مثل آتشفشان فوران كرد و آسيب‌ها و خسارات زيادي را به كشور وارد كرد؛ خساراتي كه همان‌طور كه شاهد هستيم جبران آن به زمان زيادي نياز دارد.

در نهايت مي‌توان گفت موفقيت در پرونده هسته‌اي به عنوان موضوعي ملي كه در راستاي تحقق منافع ملي است و همه گروه‌ها و جناح‌ها از آن سود مي‌برند مي‌تواند زمينه خوبي را براي تعامل ميان اين دو جناح فراهم كند كه به آرامشي در كشور منجر خواهد شد. بايد گفت اگر سياسيون كشور بلندمدت فكر كنند بايد راه را توام با اعتدال و گذشت و انسجام دروني و همچنين رقابت سالم پيش ببرند تا كشور دچار تنش‌هاي ١٠ سال گذشته نشود. همان‌طور كه ديديد ما با سختي زيادي توانستيم بحران پرونده هسته‌اي را از سر بگذرانيم كه قطعا بايد اين روند درسي باشد تا شرايط ١٠ سال گذشته تكرار نشود.

فكر مي‌كنيد مخاطب شعار امسال كه دولت ملت، همدلي و همزباني بود چه كساني هستند و آيا با توجه به موفقيت تيم مذاكره‌كننده در ابتداي سال جديد شعار امسال چقدر مي‌تواند در رابطه منتقدان و مخالفان با دولت موثر باشد؟
به نظر من مخاطب اين شعار همه گروه‌ها و جناح‌هاي سياسي كشور هستند. شعار امسال با توجه به موقعيت و شرايطي كه در آن قرار داريد با دقت زيادي انتخاب شد و شعار بسيار مناسبي براي امسال بود. اين دولت هم دولت اعتدالي است. دولتي است كه به همه جناح‌ها و گروه‌ها احترام مي‌گذارد و زمينه‌هاي لازم براي فعاليت و رقابت تمام جريان‌هاي فكري را فراهم كرده است. اين شعار بسيار هوشمندانه توسط رهبري براي سال جديد انتخاب شد و همان‌طور كه شاهد بوديم نخستين علايم آن هم در ابتدايي‌ترين روزهاي سال ٩٤ پديدار شد. ادامه اين روند و عمل به اين شعار هم منجر به شكوفايي و رشد اقتصادي و كمتر شدن مشكلات معيشتي مردم خواهد شد و همين طور مي‌تواند رابطه منتقدان و مخالفان را با دولت بهبود بخشد و فضا را تلطيف كند.

وضعيت سال ٩٤ اصلاح‌طلبان را چطور پيش‌بيني مي‌كنيد؟ مهم‌ترين اقدامات و اهداف اصلاح‌طلبان امسال چه خواهد بود؟
اصلاح‌طلبان در وضعيت مطلوبي به سر مي‌برند. پايگاه اجتماعي و موقعيت خوبي دارند. ما اصلاح‌طلبان همچنان از حاميان دولت هستيم و در ميان مردم هم همچون گذشته از جايگاه خوبي برخورداريم. در سال پيش رو هم همچنان بحث انسجام دروني در اين جناح را پيگيري مي‌كنيم و از مهم‌ترين اهداف ما فعلا مجلس دهم است كه روي اين موضوع تمركز كرده‌ايم و با انسجام و اتحاد خوبي وارد رقابت خواهيم شد. اميدواريم در اين سال رقابت سالمي ميان نيروهاي ميانه اصلاح‌طلب و ميانه اصولگرا شكل بگيرد. مهم‌ترين اقدام ما در اين سال هم اين است كه از الگوي انتخابات سال ٩٢ براي انتخابات مجلس استفاده كنيم و اين الگو را مورد توجه قرار دهيم. همچنين با گذشت و فداكاري و به كار‌گيري نيروهاي لايق به نظام و دولت كمك كنند. بنابراين تمركز ما امسال روي انتخابات مجلس دهم خواهد بود.

با توجه به شرايطي كه اصولگرايان در چند سال گذشته و به ويژه در انتخابات ٩٢ داشته‌اند، تحليل شما از شرايط امروز اصولگرايان چيست و آيا تلاش‌هاي آنان براي رسيدن به وحدت نتيجه‌بخش خواهد بود؟ در صورتي كه اصولگرايان به وحدت مد نظرشان دست پيدا كنند اين موضوع روي رفتار انتخاباتي اصلاح‌طلبان چقدر تاثيرگذار است؟
به هر حال اختلافاتي در اين جناح وجود دارد كه اميدواريم اين اختلافات را حل و فصل كنند و بعد از حل و فصل اين اختلافات در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي حضور پيدا كنند گرچه هنوز هم با وجود تلاش‌هايي كه صورت گرفته نشانه‌اي از رسيدن به وحدت در ميان اين جناح ديده نمي‌شود. اصولگرايان با هم همچنان اختلاف دارند و نمي‌توانند تكليف خودشان را با افراطيون خود مشخص كنند. در حقيقت اختلاف بين معتدلين اين جريان و افراطيون آن باعث شده است هنوز هم با وجود همه تلاش‌ها نشانه‌اي از وحدت در ميان شان پديدار نشود. البته اصلاح‌طلبان از وحدت ميان اصولگرايان استقبال مي‌كنند. ما انتظار داريم رقيب هم همان طور كه ما در جريان اصلاح‌طلبي با وحدت و انسجام وارد رقابت انتخاباتي مي‌شويم آنها هم به وحدت دست يابند تا رقابتي سالم رقم بخورد.