به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۵ - ۲۰:۲۱
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۵ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۸۱۰۵۹

عبدي: آقايان فيلم مرا به جشنواره راه ندادند

گروه فرهنگی: اکبر عبدي گفت: سال گذشته آقايان حرفه اي سينما فيلم مرا به جشنواره فيلم فجر راه ندادند و حتي کلمه اي هم درباره اين تصميم به من چيزي نگفتند.
اکبرعبدي از آن دسته بازيگراني است که به اين سادگي ها با رسانه ها درباره مسائل مختلف زندگي اش صحبت نمي کند. او بيشتر ترجيح مي دهد در سکوت خبري کارهايش را انجام دهد. مرد هزار چهره سينماي ايران عمري را در اين عرصه گذرانده، بارها او را در نقش هاي مختلف والبته عجيب ديده ايم. او تنها و اولين بازيگري است که در ظاهر يک زن در سينماي ايران به ايفاي نقش پرداخت.

اکبر عبدي درهمه اين سال ها هرگاه لازم ديده حرفهايش را به صراحت بيان کرده. او هميشه سعي کرده از حاشيه گريزان باشد اما انگار اين غول حاشيه دامن او را هم گرفت، همين چند وقت پيش بود که رسانه هاي ترکيه اي گزارش دادند وي با خريد خانه اي در آنالياي ترکيه تصميم گرفته مابقي عمر خود رادر اين کشور سپري کند.

بايد از او مي پرسيديم چرا به يکباره اسير حاشيه شد؟ بايد ازاو مي پرسيديم آرمان او در بازيگري چيست و تا چه زماني مي خواهد در کسوت يک بازيگر ظاهر شود؟
بايد از وي مي پرسيديم که چرا يک نقش (نقش يک زن) را چندين بار تکرار کرد که شايد ديگر براي مخاطب جذابيت نداشته باشد و سوال هاي بسيار ديگري که پاسخ اين بازيگر به اين سوالها مي تواند براي شما هم جذاب باشد، اما پيش ازهر چيزي بايد بگوييم که سعه صدر او در پاسخگويي به ما ستودني بود.

- آقاي عبدي! فکر مي کنم براي شروع گفت و گو بهتر است درباره کارهايي که اين روزها مشغول انجام آن ها هستيد برايمان توضيح دهيد؟
- همين چند روز پيش بود که جلوي دوربين "پدرام بهرامي" براي ايفاي نقش در فيلم سينمايي "تارات" قرار گرفتم که البته نقش کوتاهي بود و تنها دريک روز به پايان رسيد.

- کمي برايمان درباره نقشتان در "تارات" بگوييد؟
- من زياد عادت ندارم درباره نقش هايي که هنوز مخاطب آن را بر روي پرده سينما نديده، توضيحي ارائه بدهم زيرا به نظرم مخاطب با نديدن فيلم نمي تواند تصوري درباره نقش من و ديگر بازيگران داشته باشد.

- آقاي عبدي! "پدرام بهرامي" يک کارگردان جوان و فيلم اولي است . چرا قبول کرديد که در مقابل دوربين او قرار بگيريد؟
- من يک بازيگر هستم. بايد نقش هاي متفاوتي را با کارگردان هاي مختلفي تجربه کنم. من سالهاي زيادي را در اين عرصه گذرانده ام اما همچنان دوست دارم تجربه کسب کنم زيرا معتقدم يک فرد هر چقدر هم که بداند و مطالعه کند براي او کم است و بايد بيشتر به جست و جو بپردازد.

- آقاي عبدي! همانطور که گفتيد شما عمري را در اين عرصه گذرانده ايد اما گاهي اوقات مي بينيم برخي بدون هيچ تجربه اي وارد اين عرصه مي شوند. نظر شما در اين رابطه چيست؟
- بله من هم از اين افراد بسيار ديده ام. اما همه ي داستان اين نيست، وقتي بخش خصوصي نمي تواند در اين عرصه عرض اندام کند چه بايد کرد؟ متأسفانه اين روزها حمايتي هم از اين بخش نمي بينيم. بسياري از فيلم ها دولتي شده اند و در واقع بخش خصوصي از ميدان کنار گذاشته شده است. خوب در اين هنگام تهيه کننده چاره ندارد. مجبور مي شود هزينه هاي فيلمش را کم کند، به همين دليل مي رود سراغ افراد کم تجربه و گاهاً بي تجربه . همين اتفاقات باعث مي شود به يکباره با موجي روبه رو شويم که نتيجه اش همين است که مي بينيد.

- پس زياد نظر مثبتي درباره فيلم هاي اين روزهاي سينما نداريد؟
- نه، در رابطه با اين موضوع نمي توانم حرف بزنم زيرا من زياد فيلم نمي بينم و نمي توانم وضعيت سينماي ايران را ارزيابي کنم. بهتر است اين اظهار نظرها را افراد فيلم بين، ارائه دهند.

- يک سوال ديگر؛ حالا با اين اوضاع سينما، امسال مي توانيم شاهد يک جشنواره خوب باشيم؟
- به نظر من سال گذشته جشنواره فيلم فجر مشکلات اساسي داشت. بخش مسابقه خارجي را از جشنواره جدا کرده بودند و بعد ازسه چهار ماه بخش بين الملل آن آغاز به کار کرد، به نظر من اين يک ضعف است و جذابيت جشنواره را براي مخاطب کم مي کند اما اميدوارم مديران سينما از اين به بعد با سياست گذاري هاي بهتر روند مناسبت تري را براي برگزاري اين جشنواره در نظر بگيرند.

- آقاي عبدي! چرا سال گذشته در جشنواره فيلم فجر نبوديد؟
- من سال گذشته فيلم آقاي صمدي و آقاي حاتمي را براي اکران در جشنواره فيلم فجر داشتم اما آقايان حرفه اي سينما گفتند اين آثار ظرفيت حضور درجشنواره را ندارد و به ما اجازه اکران فيلممان را ندادند و حتي کلمه اي درباره دلايل اين تصميم به ما چيزي نگفتند. من به واقع از جشنواره اي ها گله مندم زيرا هم من و هم عوامل براي فيلم زحمت زيادي کشيده بوديم و دوست داشتيم فيلممان ديده شود.
مرجع : میزان