به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۱ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۷۲۷۵۳
گوگل هم «نوروزی» شد اما...!

نوروز؛ دامنه‌دارترین جشن‌ باستانی در جهان

گروه فناوري: همزمان با پيام هاي تبريك بسياري از رهبران و شخصيت هاي بين‌المللي به مناسبت عيد و جشن نوروز، موتور جستجوگر گوگل به مناسبت نوروز نشان‌های ویژه‌ای طراحی کرده است اما لوگوي نوروزي اين سايت، كاربران ايراني را به دلايل نامشخص، پوشش نمي‌دهد!

به گزارش بهارنيوز، معلوم نيست آيا عدم پوشش ايران به عنوان بزرگترين كشور و پايگاهي كه نوروز را جشن مي گيرد و اين جشن ريشه‌اي ايراني دارد، موضوع تحريم‌هاست يا دليل ديگري دارد! در نشان نوروزی گوگل، که برای کاربران افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان، قرقیزستان و ازبکستان به نمایش در می‌آید، از گل و سبزه و زنبور استفاده شده است.

همچنین گوگل به مناسبت اولین روز بهار نشان دیگری طراحی کرده که در آن گل‌های مختلف به شکل نشان گوگل درآمده‌اند. این نشان برای کاربران کشورهایی چون چین، ژاپن، ترکیه، یونان و فنلاند به نمایش درمی‌آید. گوگل پیوسته به مناسبت‌های مختلف نشان صفحه اول خود را تغییر می‌دهد. این شرکت پیش از این نیز چندین بار از نشان نوروزی استفاده کرده است.

کارزار «هشتگ نوروزگان» و تجربه همزیستی کشورهای نوروزستان


هم‌زیستی‌های نوروزی: از نقشه نوروزستان تا هشتگ نوروزگان
نوروزستان به کشورهایی گفته می‌شود که نوروز را جشن می‌گیرند؛ نوروزی که جشن بهار و بیداری طبیعت است و بزرگداشت آن فارغ از برداشت سیاسی و مذهبی کاملا مردمی و آمیخته با رسم و آیین‌های محلی است اما نوروز برای شهروندان جهانی‌شده که امروز از طریق اینترنت به هم پیوسته‌اند، چگونه است؟

نوروز در عصر دیجیتال با نوروز هزاران‌ساله‌ فرق دارد. مردمان سرزمین‌های نوروزی با رسم و آیین‌های مختلف از نوروز تجلیل می‌کنند و حالا با کمک شبکه‌های اجتماعی گفت‌وگوهای نوروزی نیز در جهان مجازی راه افتاده تا رنگارنگی این مردمان بهتر دیده شود. دو هفته قبل از فرارسیدن نوروز یکی از کاربران ایرانی کارزار پیغام‌های نوروزی را با هشتگ نوروزگان (Nowruzgan#) به راه انداخت که تا امروز بعد از دو هفته هنوز ورد زبان‌هاست و پیغام‌های نوروزی از سرتاسر جهان در این صفحه گردآوری می‌شوند.

از بدخشان، تاجیکستان، افغانستان، کردستان، ایران و دیگر شهروندان جهان که در کشورهای خارج از میهن اصلی خود به سر می‌برند در این تلاش اینترنتی برای جشن گرفتن نوروز شرکت کرده‌اند. اما این کارزار تنها بین فارسی‌زبانان معروف نیست بلکه در آن پیام‌گذارانی هم از آلمان و دیگر کشورهای اروپایی می‌بینیم که با لهجه شیرین خود به زبان فارسی نوروز را به مردمان نوروزستان تبریک می‌گویند.

نوروز شاید از مردمی‌ترین جشن‌هایی‌ست که توانسته در طول تاریخ طولانی خود با شیوه‌های مختلف و رنگ و نگار و موسیقی‌های محلی برگزار شود و اصل را در همزیستی و شادی و بخشایش و نوش‌شدن و نیروگرفتن بگذارد. البته نه‌همه کشورهای نوروزستان سفره هفت‌سین می‌چینند، برخی هفت شین دارند، برخی هفت‌میوه و برخی هر چه دارند که از زمین رسته را روی سفره خود می‌چینند. نوروز از دامنه‌دارترین جشن‌های باستانی است که به خاطر مردمی‌بودن و ارتباط عمیقش با طبیعت توانسته پیروز بماند.

در باره جشن نوروز در کشورهای نوروزستان تحقیق‌های زیادی انجام شده، فیلم‌های مستند و رساله‌های علمی زیادی نوشته شده که همه نشان از گوناگونی شیوه برگزاری آن در دیارهای مختلف دارد. این جشن دیگر نه ایرانی‌ست، نه کردی، نه ترکی و نه مذهبی. یا شاید هم ایرانی است، هم کردی و هم ترکی و هم متعلق به هر کس با هر عقیده و مذهبی که آن را جشن می‌گیرد. این جشن مردمانی‌ست که در کنار هم و با ارتباط نزدیک با زمین و طبیعت به سر می‌برند و سفره‌شان برای مهمان چه خوانده و چه ناخوانده همیشه باز و گسترده است.

حسن
Kuwait
۱۳۹۴/۰۱/۰۱ ۱۴:۰۲
ربطي به نوروز نداره، كلا گوگل براي آي پي ايران نشان ويژه نميذاره (297586)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۰۱ ۱۴:۲۶
به امید خدا سال جدید سال توافق،تعامل،احترام و بازگشت شخصیت ایرانی است.تمام مردم ایران خواهان روابط عادی و دوستانه با سایر کشورها هستند.بدون تحریم،بدون جنگ،بدون تحقیر (297587)
پژمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۰۱ ۱۵:۱۹
من هميشه از پارسي جو استفاده مي كنم مگر در موارد خاص (297592)
توس آنجلس
United States
۱۳۹۴/۰۱/۰۲ ۰۲:۵۶
منم بهت پیشنهاد می کنم که از گوگل استفاده کنی حتی در موارد غیر خاص.
گذشته از تفاوت کیفیت این دو موتور جستجو، کسی که از گوگل استفاده میکنه فقط شرکت گوگل و سازمان سیای آمریکا متوجه میشه که اون بابا چی سرچ کرده اما کسی که از پارسی جو یا جستجوگر یوز استفاده می کنه علاوه بر شرکت پارسی جو (یا یوز) خیلی های دیگه هم میدونند که چی سرچ می کنی حتی یک هکر نچندان حرفه ای هم میتونه آمار سرچ کردن هات رو در بیاره. (297626)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۰۱ ۱۷:۱۹
نوروز این جشن بزرگ بر همه پارسی زبانان خجسته باد (297602)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۰۱ ۱۷:۲۲
یه سپاسگذاری ویژه دارم از بهار نیوز عزیز و اعضای تحریریه و مدیریت فهیم این سایت خبری تحلیلی که در چارشنبه سوری و نوروز مطالب بسیاری از این دو جشن بزرگ ملی گذاشتند ، بر عکس یک سری سایتهای افراطی و معلوم الحال ، واقعا درووود بر شما بهار نیوزی ها عزیز که هویت ایرانی خود را حفظ کردید ، نوروز بر شما خجسته و همایون باد (297603)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۰۲ ۰۵:۲۲
خب به همین دلیل است که بهار را دوست داریم وهرروز به آن سر می زنیم. من هم از سایت خردمند و ایراندوست بهار سپاس دارم. (297628)
ما
United States
۱۳۹۴/۰۱/۰۱ ۱۸:۱۷
ظا هرا ما هم بر روی کره زمین زندگی می کنیم.بی جهت عده ای خود و دیگران را از این موهبت خدادادی محروم کرده اند.در ها را باز کنید . نترسید . اولش کمی سخت است . دنیا را در اغوش بگیرید.به جهان سلام کنید. (297607)
X
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۰۱ ۲۲:۵۱
happy nowruz (297612)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۱/۰۲ ۰۶:۴۳
نوروز باستانی و تقارن ان با اغاز بهار طبیعت بسیار خاطره انگیز و دوست داشتنیست
ایرانیان نوروز تان بهاری و مبارک باد (297629)