به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۶ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۷۳۰۱۴
ایران خواهان توقف عملیات نظامی عربستان شد

آخرین خبرها از اوضاع بحراني یمن

گروه بين‌الملل: ارتش عربستان سعودی که از اواخر روز چهارشنبه تجاوز نظامی را به خاک کشور یمن آغاز کرده پس از گذشت چند ساعت مدعی بدست آوردن دستاوردهای نظامی از جمله انهدام سامانه های موشکی و هواپیماهای ارتش یمن شده است.
آخرین خبرها از اوضاع بحراني یمن
به گزارش ایرنا، تجاوز ارتش عربستان از حدود ساعت 12 دیشب به وقت محلی وبه دستور سلمان پادشاه جدید این کشور که از حدود دو ماه قبل و در پی درگذشت ملک عبدالله به این سمت رسیده صادر شده است. شبکه العربیه متعلق به عربستان مرکز تبلیغات برای این تجاوز نظامی در نظر گرفته شده است. عربستان صبح روز پنجشنبه ادعا کرد در جریان تجاوز نظامی به یمن، چهار فروند از هواپیماهای این کشور را منهدم کرده و همه سامانه های دفاع موشکی سام آن را نیز از بین برده است .

شبکه العربیه در خبری فوری در باره این تجاوز اعلام کرد پادشاه عربستان ساعت 12 شب به وقت ریاض دستور حمله به یمن را صادر کرد و هواپیماهای جنگی این کشور بلافاصله به خاک یمن حمله را آغاز کردند. العربیه افزود: شاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان به احمد علی صالح رییس جمهور پیشین یمن در باره نزدیک شدن به شهر عدن هشدار داد.

عربستانی ها همچنین ادعا کردند کنترل حریم هوایی یمن را به دست گرفته و بر فراز این کشور همسایه منطقه پرواز ممنوع اعلام کردند و همچنین همه کشتی ها را از نزدیک شدن به بنادر یمن بر حذر داشتند. این شبکه عربستانی در ادامه اعلام کرد جدا از جنگنده های عربستانی ، 30فروند جنگنده اماراتی ، 15 فروند جنگنده کویتی ، 15فروند جنگنده بحرینی و 10 فروند جنگنده قطری در تجاوز نظامی ضد یمن مشارکت دارند. گزارش های دریافتی حاکیست گروه های یمنی و از جمله جنبش انصارالله برای پاسخ دادن به تجاوز به سرزمین خود، اعلام بسیج عمومی کرده اند.

در همین حال شبکه العربیه مدعی کشته شدن شماری از رهبران جنبش انصارالله شد. از سوی دیگر شبکه المسیره گروه انصارالله در یمن گزارش داد که هدف قرار گرفتن یک منطقه مسکونی در شمال صنعا پایتخت این کشور ده ها قربانی بر جای گذاشته است. سفیر عربستان سعودی در آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که سعودی ها به عملیات نظامی علیه گروه انصارالله در یمن دست زده اند.

عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی یمن که گفته می شود در پی تشدید حرکت های مردمی فراری شده روز پنجشنبه در پی تجاوز نظامی سعودی و هم پیمانانش به خاک یمن، از این کشورها تشکر کرد. به گزارش رویترز از عدن، محمد مارم مدیر دفتر منصور هادی و دستیار وی با اعلام این خبر افزود که وی با روحیه عالی در پایگاه خود در این شهر در جنوب یمن باقی مانده است. عربستان حدود 1800 کیلومتر با یمن مرز زمینی دارد.

انصارالله یمن: مردم به متجاوزان خارجی پاسخ کوبنده ای می دهند

علی القحوم یکی از رهبران جنبش انصار الله یمن (حوثيها) گفت: اعلام جنگ عربستان به یمن غیر قابل توجیه است و مردم یمن به مقابله با متجاوزان خارجی و عربستانی می پردازند و پاسخ کوبنده ای به آن ها می دهند. به گزارش شبکه المیادین، علی القحوم گفت: عربستان پس از آنکه همه چیز را در یمن از دست داد، دست به تجاوز نظامی به خاک یمن زد. وی شایعات منتشر شده توسط رسانه های عربستانی در خصوص کشته شدن شماری از رهبران جنبش انصار الله یمن بر اثر حملات هوایی عربستان را شدیدا تکذیب کرده گفت: این شایعات به هیچ عنوان صحت ندارد؛ قربانیان این تجاوز نظامی غیر نظامیان یمنی و چند زن و کودک هستند.

وی افزود: هدف عربستانی ها از پیش کشیدن چنین سخنانی، سرپوش گذاشتن بر جنایت های خود و کشتار غیر نظامیان اند. علی القحوم خاطرنشان کرد: عربستان می خواهد تا آنجا که می تواند تعداد زیادی از کشورها را در تجاوز نظامی خود به یمن با خود همراه کند و شایعات منتشر شده مبنی بر ورود تانک های کشورهای عربی به یمن صحت ندارد.

وی بار دیگر تاکید کرد: هرگونه تجاوز و دخالت نظامی خارجی در یمن با مقاومت سرسختانه مردم مواجه خواهد شد. از سوی دیگر جنبش انصار الله یمن (حوثي‌ها) آمادگی خود را برای مقابله با حملات هوایی متجاوزان اعلام کرد. منابع یمنی اعلام کردند تاکنون اجساد 15 قربانی تجاوز نظامی اخیر عربستان را از زیر آوارها بیرون کشیده اند و بیشتر این کشته ها زن و کودک اند.

 کنگره آمریکا خواستار حمایت از عربستان در تجاوز به یمن شد
پایگاه اینترنتی مجلس نمایندگان آمریکا (کنگره) روز پنج شنبه اعلام کرد رییس کمیته روابط خارجی کنگره از رییس جمهوری این کشور خواسته از عربستان سعودی در حمله به یمن حمایت کند.
براساس این گزارش، اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا امروز پس از انتشار اخبار مربوط به انجام عملیات نظامی نیروهای سعودی در خاک یمن، با صدور بیانیه ای خواستار پشتیبانی کشورش از تجاوز نظامی سعودی ها به یمن شد.

در این بیانیه آمده است: از آنجایی که تسلط انصار الله بر جنوب یمن هم موجب گسترش ناآرامی ها در آن کشور شد و هم تهدیدی علیه منافع امنیت ملی آمریکا و همپیمانان منطقه ای آن بشمار می رود، دولت آمریکا باید برای حمایت از منصور هادی، رییس جمهور تحت حمایت آمریکا همه تلاش خود را بکار بندد. رویس در این خصوص افزود: از آنجایی که عربستان سعودی به درخواست منصور هادی و با کمک همپیمانان آمریکا در خلیج فارس به یمن حمله هوایی کرده است، آمریکا به منظور برخورد با این تهدید باید با کمک های لجستیکی و اطلاعاتی مناسب از این نیروهای متحد حمایت کند.

ایران خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن شد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن است. وزیر امور خارجه که در حاشیه مذاکرات لوزان با خبرنگار العالم گفت وگو می کرد، افزود: ما خواهان توقف فوری عملیات نظامی عربستان در یمن هستیم. ظریف، عملیات نظامی را نقض کنندۀ حاکمیت یمن اعلام و تاکید کرد که این عملیات، نتیجه ای جز خونریزی نخواهد داشت. وزیر امور خارجه ایران افزود: برای مهار بحران در یمن، همه تلاش خود را به کار خواهیم بست.