به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۱۶:۳۲
 
۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ساعت ۱۸:۲۸
کد مطلب : ۷۷۰۸۳
عمليات رواني ناجوانمردانه براي تخريب دولت؛

خبر افراطیون از نشست‌مقام‌دولتی با صهیونیستها

خبر افراطیون از نشست‌مقام‌دولتی با صهیونیستها
سودابه رادفرد
دانشجوي دكتري مديريت رسانه دانشگاه تهران


گروه مقالات: در دو هفته اخير خبر يك ديدار تجاري معاون وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات چندين بار با سناريوهاي مختلف "عمليات رواني" در دستور كار برخي روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها مانند فارس؛ رجانيوز و... قرار گرفت و هر بار با لحني تندتر و با استفاده پيچيده تر از سلاح جنگ نرم بر آن تاخته شد؛ ديدار با فردي كه به طور رسمي ويزاي ورود به كشور را دريافت كرده و به جمهوري اسلامي ايران وارد شده است، چنان غير اخلاقي و با استفاده از ترفندهاي فريبكاري رسانه‌اي كه در ادامه مبسوط به آن خواهيم پرداخت؛ وارونه جلوه داده شده است كه پيگيري واقعيت تامل جدي مخاطب را مي‌طلبد.

در ابتداي اين سناريو خبرگزاري فارس در قسمت بسته‌ي ويژه خبري خود در فارس 24، در روز سه شنبه اول ارديبهشت تيتر اول خود را به خبر از ضيافتي محرمانه در الهيه با حضور معاون وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات داده است. اين خبر آنقدر براي فارس مهم بوده كه صفحه اول را پركرده و مزيّن به تصويري است كه معلوم نيست چه ارتباطي به تيتر خبر دارد. تصوير چند زن و مرد را نشان می‌دهد كه حجاب چندان مناسبي نداشته و تلاش شده تا اين تصوير به تيتر ربط داده شود، در حاليكه در تصوير اساساً معاون وزير ارتباطات ديده نمي شود و مشخص نيست عكس ربطي به ضيافتي كه عنوان شده دارد يا نه و اين يعني يك عمليات رواني تمام عيار.

در ادامه اين سناريوي مغشوش در روزهاي نخست به رسانه‌های رده چندم اين طيف رسانه‌اي ... سپرده شد و حدود دوازده روز بعد وقتي كه خبر مي‌رفت تا به فراموشي سپرده شود دوباره رجا نيوز يكشنبه 13 ارديبهشت تيتر خود را به آن اختصاص داد. متأسفانه جنگ رسانه‌اي و عمليات رواني كه مهمترين عنصر در جنگ نرم است، جهت انحراف افكار عمومي اين روزها به خط مشي برخي رسانه‌ها تبديل شده است. هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات رسانه‌ای که جامعه هدف را نشانه گرفته و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار، جامعه هدف را به انفعال و شکست وا می‌دارد، جنگ نرم خوانده می‌شود (اسماعيلي، 1389، صص14-13).

در همه روش‌های جنگ نرم، طراح جنگ نرم تلاش می‌كند تا بدون درگیری و زور و اجبار، جبهه مقابل به انفعال کشانده و اراده و خواست خود را بدون به کارگیری ابزارآلات نظامی و سخت بر دیگران تحمیل کند. اين رسانه‌ها تلاش می‌كنند تا ابتدا با ضربه اي كاري چشم و ذهن مخاطب را درگير موضوع كنند، سپس در خلال بحث با استفاده از عبارات و جملات تحريك كننده، ذهن مخاطب را در جهتي خاص هدايت كنند.

خبر "ضيافت محرمانه در الهيه" مصداق بارز چنين روشي است. كلماتي نظير "حامي اسرائيل" و "ضيافت محرمانه" و تصويري كه در آن زناني با حجاب نامناسب ديده می‌شوند مخاطب را كنجكاو و ذهن او را چنان درگير می‌كند كه ديگر در بين چهره‌ها دنبال "معاون وزير ارتباطات" نمي گردد و اصولاً اين سؤال را نمي پرسد از كجا معلوم اين عكس كجا گرفته شده و چه كساني در عكس هستند؟

همين تيتر و تصوير كار خود را خواهد كرد. اثر منفي روي ذهن مخاطب مبني بر وجود ضيافتي محرمانه و ديداري خاص بين معاون وزير ارتباطات با يك سناتور حامي اسرائيل. بعد از آن متن خبر در صفحه‌ي ديگري گذاشته شده و اگر كسي حوصله به خرج داده و ذهن خود را از آن اثر منفي رها كند و به متن خبر بپردازد، متوجه می‌شود كه جنايتي صورت نگرفته و شخص مزبور نه به طور مخفيانه از كوههاي مرزي وارد كشور شده و نه از دريا! اين شخص به طور رسمي ويزاي ورود به كشور را دريافت كرده و به خاك ايران وارد شده است!

آنچه كه اين فرد را به اسرائيل ربط می‌دهد اين است كه احتمالاً در بيانيه اي (كه سندي براي آن هم ارائه نشده) در زمان سناتوري خود، از رژيم صهيونيستي حمايت كرده است. حال سؤال اينجاست كه آيا بايستي براي همه ي كساني كه به ايران سفر می‌كنند، اين موضوع بررسي شود كه در هيچ دوره اي از تاريخ، كلامي در حمايت از رژيم صهيونيستي گفته است يا خير؟

مثلاً وقتي هوگو چاوز در دوره ي نهم و دهم رياست جمهوري به ايران سفر می‌كرد و با رئيس جمهور ديدار می‌كرد، كسي می‌پرسيد كه روابط نزديك بين ونزوئلا و رژيم صهيونيستي، علي الخصوص در زمينه همكاري‌های نظامي به چه معناست؟ امروز كه يك هيأت تجاري آمريكايي (و نه سياسي) به ايران سفر می‌كند و يكي از اعضاء اين هيأت در زماني كه سناتور بوده، احتمالاً اظهارنظري در مورد اسرائيل كرده، خبرگزاري فارس فرياد برآورده كه چه نشسته ايد كه سران كشور با اسرائيلي‌ها ضيافت محرمانه برگزار می‌كنند!

درحالي ‌كه در سياست‌های نظام جمهوري اسلامي ايران، هيچگاه داشتن ارتباط تجاري با كشورها، منوط به ارتباط سياسي نشده و حتي در زمان جنگ تحميلي كه بسياري از كشورهاي غربي با حمايت سياسي و نظامي از صدام در جبهه ي دشمنان جمهوري اسلامي قرار مي‌گرفتند، روابط تجاري با اين كشورها قطع نشده است. فراموش نكنيم كه وزير امور خارجه كشورمان، چه در دولت يازدهم و چه در دولت‌های قبل، مدتها بر سر ميز مذاكره با كساني قرار داشته و دارد كه قطعاً اظهارنظرهايي برخلاف نظرات و سياست‌های جمهوري اسلامي، در پيشينه ي خود دارند.

مصالح كشور ايجاب می‌كند در وضعيت فعلي به توسعه سياسي و اقتصادي كشور با حساسيت و دقت نظر بيشتري پرداخته شود و از مشوش ساختن افكار عمومي پرهيز شود. جنگ رسانه اي و عمليات رواني در شأن جمهوري اسلامي نيست. كشوري كه در آن همدلي همزباني دولت و ملت، شعار و خط مشي سال جديد است، نبايستي در آن از روش‌های ناسالم جهت حذف رقيب استفاده شود.
.........
1-اسماعیلی، علی محمد(1389)؛ جنگ نرم در همین نزدیکی، تهران، نشر ساقی.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۱۸:۳۴
عزیزم.رجانیوز وفارس که چیزی نگفتند رسانه های خودتون هعی گفتند ورود سرمایه گذاران واز ذوق زدگی داشتند منفجر می شدند وحتی یادمه کیهان نسبت به این ذوق زدگی شماها واکنش نشون داد حالا افتاد تقصیر رجا وفارس.واقعا که ... (303018)
-----------
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۱۸:۵۷
افراطیون میخوان جنگ روانی درست کنند (303023)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۱:۰۹
برای منافع کشور باید با شیطان هم مذاکره کرد. (303040)
مهربان توسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۹ ۰۵:۴۲
متاسفانه با انتخاب ی اصلاح طلب ب استانداری مرکزی از طرف جناح مقابل برخورد بدی با ایشان صورت گرفت بابا تا کی دشمنی جناحی؟؟ (303058)
شنگول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۱۹:۱۶
من که تو این حوزه مطالعه داشتم فکر می کنم این خانم دچار توهم شدند
خدا به راه درست هدایتش کنه..... (303027)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۱:۲۳
منظور ازتوهم چیه ؟ هاله ی نور که نیست ؟
شنگول خان شما متوهم هستید که حامی کسی هستید که 11سال طول کشید لیسانس بگیره!بعد در 3 سال هم فوق گرفت هم دکترا بدونه شرکت درکلاسها به طو رغیابی !
من این خانوم رانمیشناسم ولی درمقابل سواد و مدرک واقعی اش سر تعظیم فرود می آورم !درود بر دکتر رادفرد (303041)
Urmia
Germany
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۳:۳۰
شما ادم شنگولي هستي لابد زياد جدي مطالعه نكردي چون هر كسي يه خورده مطالعه داشته باشه ميفهمه كه اين روشها تو روزنامه هاي معلوم الحال و وابسته به نهادهاي خاص داره دنبال ميشه . حالا شما چي مطالعه كردين ؟الله اعلم (303049)
محمد پ م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۱۹:۳۲
یاد اون خبر ساختگی معروف در مورد روزه خواری در جلسه خانه سینما افتادم,اینا خبر سازی میکنن تا خبر رسانی (303028)
پورامینی( محمدی) همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۱۹:۳۸
تفاهم نامه دوستی با ارتباط تجاری وبازرگانی دولت تدبیر وامیدخود این مورد ها راخوب می داند ومراقبت میکند (303029)
ساعد
United States
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۰:۰۷
شکست بیچاره شان کرده این ها نه بفکر ملت هستند ونه بفکر کشور فقط بفکر خودشان و اطرافیانشان هستند دارند مملکت را نا بود میکنند خدا دحم کند (303031)
مرتضي
Germany
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۰:۱۱
با سلام بابا ول كنيد اين خبرگزاريها را شما فارس را يك نگاهي بكنيد از صد خبر بيش از نود خبر عليه دولت خبر جنگ و ضد آرامشه واقعا اينها چه فكر مي كنند اگر ايران بشه سوريه عراق ليبي اينها به مردم چه جوابي دارند ويا به آنها چه خواهد رسيد واقعا مانده ام از اين همه نا عقلي موفق باشيد (303032)
مردمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۰:۱۳
اینگونه تیتر زدن و ارایه اخبار اساسا برای جلب نظر مخاطبان عادی و مردم نیست چرا که برای حضرتشان هم مسلم است که این خبرها دیگر جاذبه ای بین 90 درصد جامعه ندارد . بلکه هدف فقط و فقط مغشوش کردن فضا و گل آلوده کردن جامعه است تا بهانه ای برای به میدان آمدن بازوی خشونتشان باشد . و آنوقت با نوعی زورگیری دوباره بر قدرت و مناصب مورد نطرشان تکیه بزنند و باز هم به ریش این اکثریت 90 درصدی پوز خند بزنند ........!! (303033)
آرمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۰:۳۲
تمام این ها دلیل براین است که افراطیون تنها دغدغه جناحی خودشانرا دارندنه دغدغه مردم ومنافع آن .اگر این ها واقعا دلشان برای مملکت ومردم میسوخت لب فرومی بستند می کذاشتند رییس جمهور کارش رامی کرد همانگونه که رقیب آنها درهشت سال ریاست جمهوری احمدی احمدنژاد این کار را کرد. (303034)
عجب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۰:۳۲
واقعا اینها احساس خطر جدی کرده اند و حال وروز خویش را خطرناک میبینند.خروج از انزوا کشور همانا ونابودی طیف افراط همانا.بزودی ایشالله (303035)
امیرازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۰:۴۱
از همه چیز مهم تر ارگان صدا وسیما است ! پروژه های ضد دولت از چند سایت شروع میشود و در نهایت به صدا وسیما میرسد ! بنظر من دولت باید به کمک پتانسیل (((کارگردانها_ بازیگران _ مجریان ))) تلویزیون ماهواره ای تدبیر را ایجاد کند !
بنظر میرسه سایت ها و روزنامه ها از ترس توقیف شدن نمیتوانند مانور بدند ! به طوری که هر سایتی بخواهد وارد جنگ علنی با افراطی ها شود توقیف میشود . انصاف نیوز نمونه ی بارز است !این رسانه ی نوپا وقتی وارد گود مقابله ی جانانه با افراطی ها شد فیلتر شد ! (303036)
امیرازقم 2
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۰:۴۷
باید پذیرفت که نه سایت ونه روزنامه قدرت لازم برای مبارزه ندارند ! ما باید از ظرفیت 78% مخاطبان ماهواره استفاده کنیم و رسانه ی تصویری را به جنگ افراطی ها بیاریم !صداوسیما نقش بسیار موثری در تخریب دولت دارد ! نفوذ جریانک پایداری در این رسانه گواه این است. رسانه ی دیداری باید با رسانه ی دیداری جواب داد نه سایت و نه روزنامه (303037)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۰:۵۳
وقتی جریان خونه های امن را جدی نگرفتید همین اوضاع قابل تصوره !
تمامی حرکات ضد دولت روحانی برنامه ریزی شده است ! از تحریف خبر ها در رسانه ی میلی تا شایعه سازی علیه دولت و نادیده گرفتن اقدامات دولت ! (303038)
سیروس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۰:۵۳
رسانه های افراطی فارس و رجا و... با حمایت همه جانبه از احمدی نژاد در عقب گرد کشور با ایشان همدست بوده و باید همراه با او محاکمه شوند (303039)
اخبار و مصاحبه بیشتر
Romania
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۱:۲۹
درود
بحران آب از این سیاسی کاری ها جدی تر و خورد کننده تر و جنگ زاتر است.
از بهارنیوز جدا درخواست داریم
بحران آب را مجدانه و روزانه پیگیری از مسئولین کنند و خبر دهند.
و مردم را به آن حساس کنند و مسئولین را نیز از خواب خرسی خود درآورند.
مساله بقای خودمان است.
لطفا آن را مهم تر از هر مساله ای و پیوسته و فوری اطلاع رسانی و تحلیل و مصاحبه و..کنید.
تشکر (303042)
رضا
۱۳۹۴/۰۲/۱۸ ۲۳:۱۵
حالا کی جز خودشون این دو سایت میخونه (303047)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۹ ۰۰:۱۲
میشه بگین چرا یابد با اسرائیل دشمن باشیم؟ (303052)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۲/۱۹ ۰۰:۳۹
راهپیمایی قانونی در حمایت از دولت لازم است (303054)