به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۱۷:۲۷
 
۱۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۷/۱۹ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۵۷۳۹۱
تقاضای کمک مقامات استان الانبار عراق برای مقابله با داعش

داعش ۴۰ درصد شهر کوبانی را تصرف کرد

گروه بين الملل: یک مقام ارشد امنیتی آمريكا می‌گويد که گروه خلافت اسلامی ۴۰ درصد شهر عين العرب (كوباني) را در اختيار گرفته و ممکن است آن را کاملا تصرف کند.
داعش ۴۰ درصد شهر کوبانی را تصرف کرد
تونی بلينکن، معاون مشاور ارشد امنيت ملی آمريکا،گفت که جنگجويان خلافت اسلامی ۴۰ درصد شهر کوبانی را تصرف کرده‌اند و ۶۰ درصد ديگر در اختيار کردهاست. به گزارش خبرگزاری رویترز، بلينکن افزود: «من نمی‌دانم چه اتفاقی قرار است بيفتد زيرا در غياب يک نيروی زمينی، دشوار است که تنها با اتکا به نيروی هوايی بتوان مانع تصرف شهر توسط داعش شد».

به گفته اين مقام ارشد امنيتی آمريکا، مناطق ديگری مشابه کوبانی هستند که مداخله نظامی ايالات متحده در آنها می‌تواند موثر يا غير موثر باشد: «روزانه کوبانی‌های ديگری در عراق وجود دارند، همين‌طور کوبانی‌های ديگری در سوريه». کشورهای مختلف جهان علیرغم تاکید بر ضرورت اعزام نیروی زمینی برای درگیری مستقیم با گروه داعش، همچنان از این کار خودداری می‌کنند.

در همین حال نیروهای داعش مناطق بیشتری از شهر کوبانی را تصرف کرده‌اند. این نیروها روز گذشته مقرهای شبه‌نظامیان کرد را گرفتند و با وجود حملات مداوم هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا، تمامی بخش های شهر به جز یک قسمت آن را محاصره کردند. یک مقام آمریکایی گفته است شاید جلوگیری از سقوط کوبانی امکانپذیر نباشد.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم خواهان همکاری بیشتر این اتحادیه، ترکیه و دیگر کشورها برای مقابله با داعش شده است. از سوي ديگر، فرستاده ويژه سازمان ملل متحد هم هشدار داده که در صورت سقوط کوبانی، صدها غير نظامی درون اين شهر با خطر قتل عام مواجه خواهند شد. استفان دی ميستورا، نسبت به تکرار کشتار سربرنيتسا در بوسنی و هرزگوين در سال ۱۹۹۵ ميلادی هشدار داد. در اين رويداد، هشت هزار تن توسط شبه نظاميان صرب قتل عام شدند.

تقاضای کمک مقامات استان انبار عراق برای مقابله با داعش
مقامات استان الانبار در غرب عراق كه طبق خبرها 80 درصد آن به تصرف داعش درآمده، خواهان کمک فوری برای مقابله با نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی، شده‌اند. طی سه هفته اخیر، جنگجویان داعش دو پایگاه نظامی در استان انبار را اشغال کرده‌اند و در حال حاضر در حومه الرمادی، مرکز این استان، هر روز درگیری‌هایی در جریان است. حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا مانع از پیشروی داعش به سمت سد استراتژیک حدیثه بوده اما نتوانسته اوضاع را تغییر دهد و طبق خبرهاي مخابره شده 80 درصد الانبار به تصرف داعش در آمده است. مقام های نظامی آمریکا وضعیت استان انبار را "شکننده" توصیف کرده‌اند. اگر استان انبار سقوط کند، داعش پهنه‌ای از مرز ترکیه تا مناطق اطراف بغداد را در اختیار خواهد داشت و بغداد در تیررس توپخانه این گروه قرار خواهد گرفت.