به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۲۱:۴۳
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۲۲ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : ۵۱۲۱۷
رئيس جمهور اسبق مصر در دادگاه:

به خاطر ممانعت از خونريزي سريعا قدرت را ترك كردم

گروه بين الملل: آخرین جلسه از دادگاه رئيس جمهور اسبق مصر در مهمترین پرونده مطرح شده علیه وی امروز برگزار شد و در این جلسه حسني مبارك با سخنرانی نسبتا طولانی انتقادات شدیدی را علیه آمریکا و اخوان المسلمین مطرح کرد.
به خاطر ممانعت از خونريزي سريعا قدرت را ترك كردم
وی از مردم خواست مطیع دستورات سیسی باشند. در پایان این دادگاه قاضی 27 سپتامبر را برای جلسه قرائت حکم تعیین کرد. حسنی مبارک، برای اولین بار در جریان محاکمه‌اش شخصا از خود دفاع می‌کرد از مسئولان قضایی که امکان دفاع را به وی داده‌اند، تشکر کرده و با رد اتهاماتش گفت که به وی افترا زده شده است.محاکمه مبارک در آکادمی پلیس قاهره که خود او تأسیس کرده برگزار می‌شود.

مبارک گفت: ایمان دارم چرخ تاریخ به عقب بازنمی‌گردد و کسی نمی‌تواند تاریخ را تحریف کند. حسنی مبارک در ادامه سخنان خود گفت من از دادگاه به خاطر این فرصتی که به من برای دفاع از حق و دفاع از خودم داد قدردانی می کنم. من از فرید الدیب، وکیل مدافع قادر و توانای خودم تشکر می کنم. چرخ تاریخ هیچگاه به عقب برنخواهد گشت. حملات ظالمانه‌ای علیه من و خانواده‌ام از زمانی که پست ریاست جمهوری را ترک کرده‌ام صورت گرفته است و حرف‌های بی‌ارزشی علیه من زده شده است. وی افزود: من سال‌های مدیدی را به کشورم خدمت کردم . من تاکید می‌کنم که هیچ روزی برای دستیابی به قدرت تلاش نکردم. من و خانواده‌ام در معرض تهمت و افترا قرار گرفتیم.

مبارک در خصوص اقداماتش در دوران قدرت عنوان داشت: من با اسرائیل مقابله کردم تا اینکه از سینا عقب نشینی کرد، تا زمانی که اشغالگری‌ ادامه داشت به اسرائیل سفر نکردم. مخالف جدایی کرانه باختری از غزه بودم و از حق فلسطینی‌های محاصره شده در نوار غزه حمایت کردم. اما با چیزی که امنیت مصر را تهدید می‌کرد مقابله کردم. مبارک گفت: هیچگاه با جان مصری‌ها به ماجراجویی نپرداختم. من حافظ صلح بودم. من مردم، سرزمین و حاکمیت کشورم را حفظ کردم. ما با چالش‌های جدی همانند آنچه که در حال حاضر با آن مواجه هستیم روبرو بودیم. مصر در دهه‌های 80 و 90 به دلیل تصمیمات حکیمانه و حمایت مردم پیروز شد. در آن زمان با مشکلاتی در زیرساخت‌ها و اقتصاد مواجه بودیم ما اصلاحات اقتصادی را محقق ساختیم و پیروز شدیم و درهای اقتصاد کشور را به روی جهان بازکردیم و باعث جذب سرمایه‌های خارجی شدیم. سیاست‌های اقتصادی ما در رزق و روزی را به روی میلیون‌ها مصری گشود و اقتصاد ما بیشترین اندوخته‌ها و رشد را در طول تاریخ محقق ساخت.

رئیس جمهور پیشین مصر اظهار کرد: ما دستاوردهای بسیاری را برای مردم مصر محقق ساختیم. ما سیاست اقتصادی را در پیش گرفتیم که اوضاع افراد کم درآمد را در آن در نظر داشتیم و با چندین چالش از جمله تروریسم مواجه بودیم. مبارک گفت: سیاست خارجی ما بر پایه برابری بود و در آن برای تحقق منافع مصر و امنیت ملی کشور در تمامی محورها تلاش کردیم. هیچگاه در حفظ حاکمیت کشور سستی و کوتاهی نکردیم. من به حذف نام خود از روند سیاسی - اجتماعی کشور اهمیت نمی‌دهم اما در هر حال ما اجازه مداخله خارجی را در هیچ شرایطی ندادیم. ما در دوران حکومت خود عرصه آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان را گسترش دادیم و به اصل شهروند مداری احترام گذاشتیم و اجازه تداخل دین و سیاست را ندادیم.

وی افزود: تظاهرات مسالمت آمیزی در کشور برگزار شد اما برخی این تظاهرات مسالمت آمیز را به اقدامات خشونت آمیز تبدیل کردند و به اموال دولتی حمله کردند و به مراکز پلیس یورش بردند. من در راستای اجرای خواسته‌های تظاهرکنندگان در سخنرانی خود با مردم در اول فوریه مساله انتقال مسالمت آمیز قدرت در سپتامبر 2011 را مطرح کردم اما کسانی که درصدد تخریب کشور بودند اوضاع و امنیت را به هم زدند اما پس از مدتی مطمئن شدم که هدف نهایی آن‌ها سرنگون ساختن دولت و نهادهای آن است. من برای جلوگیری از خونریزی‌ و برای حفظ فرزندان این ملت و برای آنکه مصر به پرتگاه‌های خطرناک نابودی کشیده نشود از ریاست جمهوری دست کشیدم.

مبارک افزود: وجدانمان ما را بر آن می‌دارد تا رخدادهای سال 2011 را به دقت مورد بررسی قرار دهیم. برخی در داخل و خارج کشور در کمین مصر نشسته بودند و درصدد اجرای اهداف خود بودند. من امروز نمی‌خواهم در مورد مسائل مربوط به خودم صحبت کنم چرا که مصر بزرگتر از هرچیزی است من از خودم در مقابل اتهام زنی‌ها دفاع می‌کنم اما هر انسانی مرتکب اشتباه می‌شود. دفاع اصلی در مقابل خداوند است. من خالصانه می‌گویم که علیرغم اتهام زنی‌ها همچنان به خدمت خود به کشورم افتخار می‌کنم. من هیچگاه دستور کشتن حتی یک مصری را تحت هیچ شرایطی ندادم. من خواهان ثبات و امنیت مصر بودم و عمرم را با افتخار در خدمت به کشور سپری کردم. وی در پایان گفت: عمر من رو به پایان است و از مردم مصر می‌خواهم که متحد باشند واز رهبران خود حمایت کنند. مصر کسی را که برای کشور تلاش کرده فراموش نخواهد کرد. من به عدالت خداوند اطمینان دارم.
مرجع : ايسنا