به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۸:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۱۳ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۷۱۲۱۵
حال دو بیمار با 30 درصد مجروحیت خوب است

بازی بازی با مین‌ هم بازی؟

گروه جامعه: عصر روز یکشنبه، پنج دانش‌آموز دبستان عشایری سیار امیرآباد ایلام مستقر در منطقه کنجانچم مهران، پس از پایان ساعت درس آن روز، بازی‌کنان قدم به قدم به یک مین بر جای مانده از دوران جنگ تحمیلی نزدیک می‌شوند؛ محمدهادی روی مین عمل‌نکرده پا می‌گذارد و هر پنج دانش‌آموز، طعمه تله موذی قدیمی می‌شوند.
بازی بازی با مین‌ هم بازی؟
اکنون، چهار مجروح این حادثه برای رسیدگی و مداوا به بیمارستان سوانح و سوختگی طالقانی اهواز انتقال یافته‌اند و در بخش آ‌ی‌سی‌یو تحت مراقبت‌ ویژه هستند. محمدهادی ملکیان 12 ساله با 57 درصد، امیرحسین پیکانی 11 ساله با 30 درصد، امیرمحمد پیکانی 8 ساله با 30 درصد و مهدی باباخانی 11 ساله با 38 درصد مجروحیت، بیماران مهمان چهار تخت بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان طالقانی اهوازند. از این میان محمدهادی، که پزشک معالج این دانش‌آموزان از او به نام بیمار تخت یک یاد می‌کند، وضعیت نامساعدتری دارد. مچ پای چپ او قطع شده و وضع پای راست نیز با زخمی باز و عمیق چندان تعریفی ندارد.

اقدامات درمانی در حال انجام است
دکتر مریم صابری- پزشک معالج دانش​آموزان مجروح بستری در بیمارستان طالقانی- درباره وضعیت این بیماران اظهار کرد: اقدامات جراحی و درمانی در حال انجام و تمامی مشاوره​ها انجام شده است. این بیماران نیاز به دبرید باند دارند که روز شنبه کارهای دبرید باند و جراحی انجام خواهد شد. وی افزود: خطر همیشه با سوختگی همراه است ولی امیدواریم با درمان​هایی که انجام می​دهیم، خطر را دور کرده و این چهار کودک بهبود یافته و از بیمارستان خارج شوند. صابری ادامه داد: بیمار تخت یک مشکل آمپوتیشن پا (قطع پا) دارد. در حال حاضر در حال انجام اقدامات درمانی برای وی هستیم. با متخصصان ارتوپدی نیز در حال مشورت هستیم تا ببینیم نظر آنها چیست. همچنین با اتندهای عروق مشورت می​کنیم تا وضعیت خون​رسانی به زخم این بیمار مشخص شود. در مجموع، اقدامات درمانی به بهترین نحو در حال انجام است.

وی درباره وضعیت پای محمدهادی ملکیان اظهار کرد: مچ پای راست در همان هنگامی که روی مین رفته، قطع شده است. در ساق پای چپ نیز یک زخم باز دارد و استخوان پا شکسته است. برای مچ پای قطع شده که در حال حاضر تنها می​توانیم زخم را ببندیم و کارهای درمانی را انجام دهیم.

صابری تصریح کرد: پای چپ را تا جایی که لازم باشد و پزشکی به ما اجازه دهد، نگه می​داریم و در غیر این صورت، اقدامات درمانی دیگر را برای بیمار انجام خواهیم داد.

محمدهادی هوشیار است

گلبانو پورعباس- مسئول بخش آی​سی​یو بیمارستان آیت​الله طالقانی اهواز- نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر چهار بیمار مجروح حادثه انفجار مین در ایلام، در این بخش بستری هستند. خوشبختانه وضعیت تنفسی محمدهادی بیمار تخت یک، خیلی بهتر شده هر چند که هنوز در وضعیت بحرانی به سر می​برد. وی اکنون کاملا هوشیار است در حالی که وقتی به بیمارستان طالقانی اهواز منتقل شد، هوشیار نبود و به دستگاه تنفس وصل بود که خوشبختانه امروز بهتر است.

وی افزود: سه بیمار دیگر از نظر هوشیاری خیلی خوب هستند، مقداری تورم سر و صورت دارند که در دو سه روز آینده کم می​شود. این سه بیمار مورد خاص دیگری ندارند ولی پایش تنفسی برای محمدهادی هنوز انجام می‌شود.

حال دو بیمار با 30 درصد مجروحیت خوب است
دکتر زهرا بزرگ‌زاده- رئیس بیمارستان طالقانی اهواز- نیز توضیح داد: ظهر روز دوشنبه از طریق ستاد رها به ما اعلام کردند که چهار دانش​آموز مجروح ناشی از انفجار مین در ایلام برای پذیرش معرفی می‌شوند که ما نیز بلافاصله اعلام آمادگی کردیم و از عصر دوشنبه، این بیماران به صورت انفرادی و تک​تک با آمبولانس از ایلام به بیمارستان ما انتقال یافتند. وی افزود: در بدو بستری، اقدامات لازم اولیه برای آنها انجام و مراقبت​های ویژه صورت گرفت و بلافاصله به بخش آی​سی​یو منتقل شدند.

رئیس بیمارستان طالقانی اهواز گفت: حال دو بیمار که دارای 30 درصد سوختگی هستند، خوب است و امیدوارم تا یکی دو هفته آینده به آغوش خانواده بازگردند. در یکی از بچه​ها عمق زخم‌ها در ناحیه دست​ها خیلی بیشتر است و نیاز به مراقبت‌ها و اعمال جراحی بیشتری دارد. بزرگ‌زاده ادامه داد: نفر چهارم نیز متاسفانه در پاها از ناحیه زانو به پایین دچار آسیب جدی شده که تحت مشاوره‌های ارتوپدی و جراحی عروق قرار گرفته و جراح فوق تخصص پلاستیک هم بیمار را ویزیت کرده و امیدواریم در روزهای آینده اخبار مفصل​تری درباره آنها را ارائه دهیم.

داشتیم بازی می‌کردیم...
در این میان، مهدی باباخانی، یکی از دانش آموزان مجروح بستری در بیمارستان طالقانی به خبرنگار ایسنای منطقه خوزستان گفت: برای بازی رفته بودیم. آن جا نزدیک مدرسه ما بود. پنج نفر بودیم و داشتیم بازی می‌کردیم، اول محمدهادی رفت و بعد نفهمیدیم چی شد.وی افزود: ما مین را ندیدیم. پشت سر محمدهادی بودیم.

در محل حادثه، پیش از این هم انفجار مین رخ داده است
دایی امیرحسین و امیر محمد پیکانی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: در حال حاضر پدر و مادر بچه​ها به ایلام رفته​اند و به صورت نوبتی در اهوز حضور داریم. وی افزود: در منطقه​ای که حادثه رخ داده، پیش از این هم انفجار مین داشته‌ایم و هر ساله اتفاق می​افتد. عملیات مین‌زدایی در قسمتی از این منطقه انجام شده ولی به دلیل این که دسترسی به محل حادثه نداشتند، عملیات متوقف شده است.

وی گفت: منطقه​ای که خانواده این دانش​آموزان عشایری در آن حضور دارند، حدود 15 دقیقه با شهر مهران فاصله دارد. تقی​زاده -​مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان- نیز که برای عیادت از دانش​آموزان مجروح ایلامی در بیمارستان طالقانی حضور یافته بود، اظهار کرد: طی تمام تلفنی با وزراتخانه شرایط اینجا را به شخص وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده​ام. هماهنگی​ها انجام شده که امکانات، فضا و اسکان و خوراک برای همراهان این دانش‌آموزان در اهواز فراهم شود.

وی افزود: در حال حاضر همراهان این بیماران در خانه معلم اهواز اسکان یافته​اند و سوئیت​هایی برای این خانواده‌ها مهیا شده است. با خانواده آنها نیز دیدار کرده و نهایت کمک را خواهیم داشت تا در چنین شرایطی حداقل از تألمات روحی و نگرانی​ها به دور باشند. تلخ و سرد، حال و روز چهار دانش‌آموز شیرین‌زبانی است که سر تا پا سوخته‌اند و تن کوچک و نحیفشان، مهمان تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه است. کاش هیچ مینی در هیچ جای دنیا منتظر قدم‌های کوچک هیچ کودکی نبود.
مرجع : ایسنا