به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۴۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۰۶ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۷۳۰۰۶
آغاز مداخله نظامی در یمن با نام "طوفان کوبنده"

عربستان، آسمان يمن را منطقه پرواز ممنوع اعلام كرد

گروه بين الملل: کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، پاکستان، مصر و مراکش در راستای حمایت از هادي منصور و مقابله با حوثي ها (انصارالله)، عملیات "طوفان کوبنده" را با حملات هوایی خود در این کشور را آغاز کردند. کاخ سفید نیز از موافقت اوباما با ارائه حمایت لجستیکی و اطلاعاتی از عملیات نظامی در یمن خبر داد. نیز قرار است به این عملیات بپیوندند.
عربستان، آسمان يمن را منطقه پرواز ممنوع اعلام كرد
عادل الجبیر، سفیر عربستان در واشنگتن صبح امروز (پنجشنبه) از آغاز عملیات نظامی "طوفان کوبنده" علیه انصارالله خبر داد که این عملیات شامل حملات هوایی از سوی 10 کشور عربی حوزه خلیج فارس و همچنین دیگر کشورهای عربی می‌شود. منابع خبری گزارش دادند که عربستان هدایت این حملات هوایی را در کنار امارات، بحرین، کویت و قطر بر عهده دارد که هدف از آن حمایت از رييس جمهور یمن است.

در یکی از این حملات پایگاه نظامی الدیلمی که تحت کنترل انصارالله است و همچنین فرودگاه صنعا هدف قرار گرفت و جنگنده‌ها بر فراز آسمان عدن و لحج به پرواز درآمده‌اند. ریاض یاسین، وزیر خارجه یمن اعلام کرد که در این حملات نیروی هوایی انصارالله و توانایی آنها برای شلیک موشک‌ها هدف قرار می‌گیرد. عربستان آسمان يمن را منطقه پرواز ممنوع اعلام كرد.

موافقت اوباما با ارائه حمایت لجستیکی و اطلاعاتی

در همین حال، کاخ سفید از موافقت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای ارائه حمایت لجستیکی و اطلاعاتی از عملیات نظامی در یمن خبر داد. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کردند که به درخواست عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور یمن برای حملات در این کشور پاسخ مثبت داده‌اند. همزمان، عربستان سعودی اعلام کرده است که پاکستان، مصر و مراکش نیز قرار است به این عملیات بپیوندند. در همین حال محمد مارم، مدیر دفتر منصور هادی اعلام کرد که وی همچنان در پایگاه خود در عدن حضور دارد. جنگنده‌های عربستان سعودی چندین پایگاه در صنعاء از جمله کاخ ریاست‌جمهوری و یک پایگاه نظامی را هدف قرار داده‌اند.

در همین حال محمد البخیتی، از رهبران جنبش انصارالله اعلام کرد که این حملات آغاز سقوط برخی از نظام‌ها و در راس آنها نظام عربستان سعودی است. همزمان، رهبران جنبش انصارالله نیز نشست‌هایی را برای پاسخ به این تجاوز نظامی که یمن را هدف قرار داده است، برگزار کردند.

پیشتر معاون دبیر کل اتحادیه عرب در سخنانی تصریح کرد که وزرای خارجه عرب درخواست مقامات عدن مبنی بر مداخله نظامی در یمن را مورد بررسی قرار می‌دهند. احمد بن حلی،‌ معاون دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه گفت که وزرای خارجه عرب در نشست خود در شرم الشیخ درخواست مسئولان عدن برای مداخله نظامی علیه انصار الله را بررسی می‌کنند.

پیشتر وزیر خارجه در دولت مستعفی یمن از تمامی کشورهای عربی خواست تا برای مقابله با پیش‌روی‌های انصارالله دست به مداخله نظامی مستقیم در یمن بزنند. از سوی دیگر، منابع در فرودگاه بین المللی عدن پیشتر اعلام کرده بودند که نیروهای تیپ 39 پیاده نظام حامی علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن این فرودگاه را تحت کنترل خود درآوردند.

اخباری از کشته شدن رهبرانی از انصارالله در تجاوز به یمن

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، گفته شده است که عبدالخالق حوثی، یوسف المدانی و الفیشی، از رهبران انصارالله در این تجاوزها کشته شده‌اند و محمدعلی حوثی، رئیس کمیته انقلابی انصارالله نیز در این حملات زخمی شده است. در همین حال، فرمانده مرکزی عملیات موسوم به طوفان کوبنده به کشتی‌های خارجی نسبت به نزدیک شدن به اسکله‌های یمن هشدار داد. مصر نیز بر مشارکت خود در این تجاوز به یمن تاکید کرده است.