به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۶ - ۱۶:۳۲
 
۱۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۲/۲۰ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب : ۷۷۲۶۵

هشدار دمکراتها به رهبران جمهوريخواه در مورد تضعيف مذاکرات هسته اي با ايران

گروه بین الملل: هشدار دمکرات ها به رهبران جمهوريخواه کنگره امريکا در مورد تضعيف ديپلماسي باراک اوباما در قبال ايران و حمايت همه جانبه 150 نماينده توافق هسته اي موجب شکاف شديد در بين رهبران کنگره شده است.
هشدار دمکراتها به رهبران جمهوريخواه در مورد تضعيف مذاکرات هسته اي با ايران
به گزارش رسانه هاي امريکا ، يکصد و پنجاه نماينده دمکرات روز پنجشنبه گذشته در نامه اي به اوباما مصرانه از وي خواستند تمام راه هاي ديپلماتيک را براي توافق هسته اي با ايران پيش از دنبال کردن گزينه هاي سخت تر نظير تحريم محک بزند که اين يک علامت قوي در مورد آمادگي دمکراتها براي ممانعت از هرگونه تلاش و تندروي جمهوريخواهان عليه توافق هسته اي با ايران است. در حالي که برخي رهبران ارشد دمکرات از جمله نانسي پلوسي نماينده کاليفرنيا ، جيم کليبرن نماينده کاروليناي جنوبي و خاوير بکرا از کاليفرنيا نامه هفتم مه را مورد تاييد قرار دادند، جمهوريخواهاني چون استني هوير ، گروه اقليت ويپ در کنگره و 'جو کرولي ' از نيويورک و همچنين نايب رييس مجمع دمکراتيک از اين کار امتناع ورزيدند.

چنين دودستگي پيرامون طرحي که به کنگره حق دادن راي بالا يا پايين به هرگونه توافق هسته اي نهايي بين ايران و امريکا و پنج قدرت ديگر جهان خواهد داد، وجود نداشت. هوير و کرولي مي گويند آنها خواستار يک راه حل سياسي هستند ولي تصميم آنها براي چشم پوشي از نامه بر اين نکته تاکيد دارد که چه سياست عذاب آور و دردناکي پيش روي قانونگذاراني قرار دارد که با مخالفت رهبران تل اويو دست به گريبانند. وي در يک پست الکترونيکي نوشت : همان گونه که قبلا گفتم ، نيل به يک توافق از راه مذاکره و سياسي پيامدي است که ارجحيت دارد و کنگره نقش مهمي در بررسي هرگونه توافق ايفا مي کند. کرولي نيز بيانيه کوتاه مشابهي صادر کرد.

ديلان ويليامز نايب رييس بخش امور دولتي که حامي رويکرد سياسي اوباما است و از نامه دمکرات ها تمجيد مي کند، گفت: وي نگران نيست که برخي دمکرات ها از امضاي نامه خودداري کردند. وجود اين حقيقت که 150 قانونگذار آماده حمايت از تفاهم در مورد چارچوب توافقنامه شده اند، نشانه اين است که حمايت از چنين توافقي حتي فراتر از تنها امضا کنندگان نامه است.