به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۴:۰۱
 
۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۱/۱۲ ساعت ۰۰:۴۷
کد مطلب : ۷۳۲۰۵
عراقچی: بر توسعه سانتریفیوژها و لغو تحریم‌ها اصرار داریم؛(تکميل مي​شود)

انتشار بیانیه مطبوعاتی مشترک در پایان امروز

گروه سياسي: وزیران خارجه ایران و 1+5، به جز چین، برای پنجمین بار در ساعات پایانی سه‌شنبه و ساعات اوليه روز چهارشنبه، مذاکرات را از سر گرفتند.
انتشار بیانیه مطبوعاتی مشترک در پایان امروز
ظریف و کری با یکدیگر دیدار کردند
محمدجواد ظریف و جان کری ظهر روز چهارشنبه بعد از دیدار دو ساعته وزیران خارجه ایران و 1+5 با یکدیگر دیدار کردند.مذاکرات در هفتمین روز خود در حالی دنبال می‌شود که سیدعباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان از استمرار مذاکرات حداقل تا پایان روز چهارشنبه خبر داد.‎

وی گفت که در پایان امشب بیانیه مشترک مطبوعاتی منتشر و اعلام می شود. ‎عراقچی تصریح کرد: اگر درباره همه موضوعات به راه حل برسیم، یک بیانیه مشترک مطبوعاتی از سوی دو طرف صادر می شود و پیشرفت ها و کلیاتی از راه حل ها را اعلام می کنیم و به کار خود برای نگارش راه حل ها ادامه می دهیم. آنچه امروز اعلام می شود اعلام پیشرفت در مذاکرات و موفقیت در رسیدن به راه حل در مسایل کلیدی است. همانطور که آقای ظریف هم اشاره کردند کمابیش وارد جزییات شدیم و ما در پایان امشب بیانیه خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بیانیه ضمیمه دارد؟ گفت: بیانیه پیوست ندارد و یک بیانیه مشترک مطبوعاتی است، اما یکسری اسناد کاری بین ما و طرف مقابل است که در نهایت باید نهایی شود که نگارش این اسناد از مذاکرات وین شروع شده است.این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این که تا چه وقت مذاکرات ادامه خواهد داشت؟ گفت: تا هر زمان که نیاز باشد، مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و اصرار داریم در همه موضوعات به نتیجه برسیم و احساس بنده این است که امکان رسیدن به یک جمع‌بندی و انتشار بیانیه در پایان امشب وجود خواهد داشت. ‎

ظریف خبر داد:آغاز نگارش متن توافق، بعد از چهارشنبه

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پیشرفت‌های خوبی در صحبت‌ها بوده اما تصمیم گرفتیم بقیه کار را از صبح چهارشنبه از سر بگیریم و امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم. محمدجواد ظریف در پایان ششمین روز مذاکرات برای دقایقی به جمع خبرنگاران ایرانی و خارجی آمد و ضمن عرض خسته نباشید به آنها، درباره رفع اختلاف‌ها گفت: در اکثر موضوعات، راه‌حل‌ها کاملاً مشخص شده است و بعد از چهارشنبه باید نگارش (متن توافق جامع) شروع شود.

وی در برابر این پرسش که "این امید وجود دارد که چهارشنبه بیانیه صادر شود؟" پاسخ داد: احتمالش خوب است.پیش از این اعلام شده بود که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، بیانیه مشترک در مقر سازمان ملل در ژنو اعلام می‌شود اما با توجه به مشکلات تردد خبرنگاران و هیأت‌ها از لوزان به ژنو، بنا شده است در کنفرانس خبری مشترک، بیانیه مشترک در لوزان ارائه شود.

پس از موکول شدن ادامه مذاکرات به صبح چهارشنبه، وزیر خارجه روسیه گفت که ایران و 1+5 بر روی مسائل کلیدی به توافق رسیده‌اند و کارشناسان بر روی متنی که ظریف و موگرینی در چند ساعت آینده اعلام خواهند کرد، مشغول کار هستند.وی همچنین گفت که مسأله تحریم‌ها جزو این مسائل کلیدی است.

تاکید هیات مذاکره‌کننده چین بر لزوم حصول یک توافق هسته‌ای
هیات مذاکره کننده هسته‌ای چین با انتشار بیانیه‌ای حصول توافق میان ایران و گروه 1+5 را خواستار شد. هیات مذاکره کننده چین پس از آنکه وانگ یی وزیر امور خارجه این کشور مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوییس را ترک کرده است با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد اگر مذاکرات ایران و گروه 1+5 به نتیجه نرسد تمام تلاش‌های پیشین این کشورها برای حصول توافق از بین خواهد رفت.

در این بیانیه آمده است: بسیار حائز اهمیت است که این مذاکرات را از لحاظ سیاسی رهبری کنیم تا بتوانیم اختلافات را از بین ببریم.هیات مذاکره کننده چین همچنین در بیانیه خود هشدار داده است که اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد تمام تلاش‌های پیشین نابود خواهد شد. تمام طرف‌های مذاکره کننده باید آماده باشند تا برای حصول یک توافق با یکدیگر سازش کنند.به گزارش رویترز مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 روز چهارشنبه نیز پس از یک هفته رایزنی در لوزان سوییس به مذاکرات خود ادامه می‌دهند تا بتوانند به یک توافق کلی برای پایان دادن به بیش از یک دهه بن بست بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست یابند.

هیات مذاکره کننده چین علاوه بر این در بیانیه خود آورده است:‌ مسائل کلیدی باقیمانده با یکدیگر مرتبط هستند. از این رو تمام طرف‌ها باید خلاقانه فکر کنند تا به یک بسته راه حل‌های جامع دست پیدا کنند.وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز ضمن تاکید بر ایفای نقش فعال شورای امنیت سازمان ملل در توافق نامه هسته ای با ایران گفت: من تاکید می‌کنم که بدون رفع نگرانی‌های اصلی تمام طرف‌های مذاکره کننده حصول یک توافق نهایی ممکن نخواهد بود.

گفت‌وگوی اوباما با اعضای شورای امنیت ملی درباره مذاکرات هسته‌ای

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: باراک اوباما در دیدار با اعضای کلیدی شورای امنیت ملی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرده است. برنادت میهان سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: باراک اوباما روز سه شنبه با اعضای کلیدی شورای امنیت ملی از طریق ویدئو کنفرانس دیدار و درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت‌وگو کرده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: رییس جمهور همچنین از طریق ویدئو کنفرانس با مقامات آمریکایی در لوزان سوییس درباره مذاکرات هسته‌ای رایزنی کرد.اوباما در این ویدئو کنفرانس با اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا گفت‌وگو کرده و جان کری وزیر امور خارجه و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا وی را از روند این رایزنی‌ها مطلع کرده اند.

آغاز نگارش متن توافق، بعد از چهارشنبه
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: پیشرفت‌های خوبی در صحبت‌ها بوده اما تصمیم گرفتیم بقیه کار را از صبح چهارشنبه از سر بگیریم و امیدواریم بتوانیم به نتیجه برسیم. محمدجواد ظریف در پایان ششمین روز مذاکرات برای دقایقی به جمع خبرنگاران ایرانی و خارجی آمد و ضمن عرض خسته نباشید به آنها، درباره رفع اختلاف‌ها گفت: در اکثر موضوعات، راه‌حل‌ها کاملاً مشخص شده است و بعد از چهارشنبه باید نگارش (متن توافق جامع) شروع شود. وی در برابر این پرسش که "این امید وجود دارد که چهارشنبه بیانیه صادر شود؟" پاسخ داد: احتمالش خوب است.

پیش از این اعلام شده بود که در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، بیانیه مشترک در مقر سازمان ملل در ژنو اعلام می‌شود اما با توجه به مشکلات تردد خبرنگاران و هیأت‌ها از لوزان به ژنو، بنا شده است در کنفرانس خبری مشترک، بیانیه مشترک در لوزان ارائه شود. پس از موکول شدن ادامه مذاکرات به صبح چهارشنبه، وزیر خارجه روسیه گفت که ایران و 1+5 بر روی مسائل کلیدی به توافق رسیده‌اند و کارشناسان بر روی متنی که ظریف و موگرینی در چند ساعت آینده اعلام خواهند کرد، مشغول کار هستند.

وی همچنین گفت که مسأله تحریم‌ها جزو این مسائل کلیدی است. نشست وزیران خارجه ایران و 1+5 با حضور موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تا صبح روز چهارشنبه متوقف شد و هیأت‌های مذاکره‌کننده از ساعت 6 صبح جلسات کارشناسی خود را شروع خواهند کرد.

عضو تیم مذاکره‌کننده: موضوع تحریم‌ها حل شده است
یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران توافقی را که متضمن حقوق اساسی ملت باشد، می‌خواهد و تا وقتی این تضمین به دست آید، مذاکرات ادامه دارد. حمید بعیدی‌نژاد گفت: در مرحله پایانی مذاکرات هستیم که از اهمیت سیاسی حقوقی و فنی برخوردار است؛ موضوعاتی از جمله تحریم‌ها و جزئیات آن و تحقیق و توسعه و برخی دیگر از مسائل مربوط به غنی‌سازی در مذاکرات مطرح است و امیدواریم هرچه سریع‌تر راه‌حل‌های نهایی پیرامون این موضوعات را پیدا کنیم.

وی گفت: همه کشورهای عضو و آنها که در مذاکرات شرکت ندارند، بر اهمیت تاریخی این مذاکرات صحه گذاشته‌اند. وزیران خارجه شخصاً ساعت‌های متمادی حضور دارند و خیلی‌ها شب گذشته را نخوابیدند و با جدیت حضور دارند اما دست یافتن به نتیجه بستگی به این دارد که تصمیمات نهایی اتخاد شود.بعیدی‌نژاد تاکید کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که توافق را به خاطر توافق نمی‌خواهیم و باید این توافق متضمن حقوق اساسی ملت ایران باشد. اگر توافق تضمین نشود، مذاکرات ادامه پیدا می‌کند و زمان قطعی پایان مذاکرات را نمی‌توانیم از الان اعلام کنیم؛ ممکن است برای ساعات طولانی، امشب مذاکرات ادامه پیدا کند.

وی در ادامه گفت: موضوعاتی که درباره آنها راه‌حل به دست نیامده، الان در مذاکرات مطرح است. راه‌حل‌هایی از روز گذشته میان دو طرف رد و بدل شده است. طبیعی است که هرکدام از دیدگاه‌ها باید ویرایش‌های خاص خود را پیدا کنند تا بتوان آنها را نهایی کرد.این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با تاکید بر اینکه "مباحث بسیار پیچیده است"، اظهار کرد: همه طرف‌ها باید تصمیم سخت بگیرند. الان تمرکز روی محتواست و پیشنهادهای جدیدی مرتب در حال بحث است. همه، خلاقیت ذهنی خود را به کار گرفته‌اند که این مسایل حل شود.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مذاکرات وقتی تمام می‌شود که تصمیم نهایی درباره راه‌حل‌ها بدست آید.این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، درباره برداشته شدن تحریم‌ها نیز گفت: موضوع برداشته شدن تحریم‌ها حل شده است؛ البته نه امروز یا دیروز بلکه در طی مذاکرات طولانی که تاکنون داشته‌ایم، اما مسایلی وجود دارد که به مسأله تحریم‌ها مرتبط هستند که هنوز در حال بررسی آنها هستیم.

بعیدی‌نژاد با اشاره به اخبار مربوط به ترک لوزان توسط وزیر خارجه چین گفت: از قبل کاملاً منتظر بودیم که وزیر خارجه چین به خاطر برنامه‌های از قبل تعیین شده‌اش، لوزان را ترک کند، اما اعلام کردند که هیأت چینی با قوت حضور دارد. این مسأله هیچ خللی در مشارکت هیأت چینی در مذاکرات ایجاد نمی‌کند.وی درباره ادامه مذاکرات در ساعات بامدادی اول آوریل نیز اظهار کرد: در رویه مذاکرات بین‌المللی تمام امشب را می‌توانیم جزو روز فعلی محسوب کنیم و از این جهت مشکلی نیست؛ همان طور که توافق ژنو در ساعت 3 نیمه شب حاصل شد.

این عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه "آنچه در مذاکرات لوزان بدست می‌آید، یک توافق سیاسی است که در متن آن هم ذکر می‌شود"، تصریح کرد: البته متن توافق جامع الان نهایی نیست و باید روند خود را طی کند.مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اجرای هر یک از تعهدات در چارچوب توافق جامع، متقابل است و اگر یک طرف تعهداتش را اجرا نکند، طرف دیگر هم اجرا نمی‌کند.وی درباره مباحث مورد مذاکره خاطرنشان کرد: جنبه‌ای از مسایل محدود، مرتبط به تحریم‌ها و نیز تحقیق و توسعه مورد بحث است که امیدواریم با حل این مسایل به تفاهم برسیم.

وزیر خارجه چین مذاکرات را ترک کرد

وانگ یی - وزیر خارجه چین - که روز یکشنبه هفته جاری به لوزان سفر کرده بود، عصر سه‌شنبه به وقت سوئیس، در آخرین روز ضرب‌الاجل تعیین شده برای رسیدن به تفاهم سیاسی، مذاکرات را ترک کرد.در حالی که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه عصر سه‌شنبه پس از یک وقفه کوتاه، به مذاکرات پیوست، وزیر خارجه چین لوزان را ترک کرد.

هنوز هیچ خبری درباره دلیل ترک مذاکرات از سوی وی منتشر نشده، اما قائم‌مقام وزیر خارجه چین به جای او ریاست هیأت چینی در مذاکرات 1+5 را به عهده خواهد داشت.وزیر خارجه چین در میانه دور چهارم مذاکرات وزیران خارجه ایران و 1+5، از اتاق مذاکرات خارج شد و ساعتی بعد هتل محل مذاکرات را ترک کرد.مذاکرات وزیران خارجه ایران و 1+5 همچنان در چهارمین دور خود طی دو روز گذشته ادامه دارد.

مذاکرات لوزان می‌تواند تا فردا ادامه داشته باشد

یک مقام ارشد آمریکایی می‌گوید مذاکرات هسته‌ای می‌تواند در صورت پیشرفت و مفید بودن تا فردا ادامه داشته باشد.به گزارش تسنیم، یک مقام ارشد آمریکایی در ایمیلی که برای خبرنگاران حاضر در لوزان، سوئیس‌، ارسال شد، گفت: "کارشناسان و دیپلمات‌های ما به شدت در حال فعالیت‌ هستند که ببینند آیا می‌توانیم به توافقی برسیم."وی در ادمه گفت که در صورت پیشرفت مذاکرات گفتگوها می‌تواند تا فردا نیز ادامه داشته باشد البته اگر این امر مفید باشد.

مذاکره کنندگان ایران و گروه 1+5 ظرف پنج روز گذشته چه در سطح کارشناسان و معاونان و چه در سطح وزرا مذاکرات سخت فشرده ای را پشت سر گذاشتند تا اختلافات باقی مانده را به حداقل برساند.

با این حال همچنان همان موضوعات اساسی قبلی مانع دستیابی زودهنگام به توافق شده است از جمله تعیین تکلیف درباره چگونگی لغو تحریم ها به خصوص تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد.با وجود اختلافات اساسی میان دو طرف دیپلمات های حاضر با لوزان با خوشبینی احتمال دستیابی به «تفاهم» سیاسی در پایان ضرب الاجل تعیین شده را رد نمی کنند؛ تفاهمی که می تواند راه رسیدن «توافق» جامع و نهایی را هموار کند.

وزیر خارجه روسیه به مذاکرات در لوزان پیوست‎
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه که روز دوشنبه برای انجام کاری خصوصی به مسکو بازگشته و مذاکرات را ترک کرده بود عصر روز سه شنبه به محض ورود به هتل بوغیواژ به دیگر وزیران خارجه در نشست عمومی پیوست.لاوروف در حالی به مذاکرات هسته ای پیوست که از صبح روز سه شنبه تاکنون سه جلسه عمومی وزیران خارجه برگزار شده است. ‎لاوروف روز دوشنبه پیش از ترک لوزان در جمع خبرنگاران گفته بود که اگر مذاکرات به نتیجه ملموسی دست پیدا کند به لوزان باز می گردد.‎

از این رو بسیاری از تحلیلگران و رسانه های مختلف حاضر در لوزان بازگشت لاوروف را نشانه مثبتی از دست یافتن به تفاهم مشترک می دانند. علاوه بر مذاکرات وزیران خارجه ایران و 1+5 که از صبح امروز در جریان است، مقامات فنی هسته ای ایران و آمریکا به همراه معاونان جداگانه در حال گفت وگو بر سر مسایل سیاسی و فنی هستند.تاکنون دو دور مذاکره میان صالحی و مونیز برگزار شده است و همچنان این گفت وگوها ادامه دارد.‎

نتانیاهو:توافق‌راه‌ایران‌را‌برای‌ساخت‌بمب‌بازمی‌کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت توافق لوزان راه ایران را برای ساخت بمب اتمی مهیا می‌کند.نشریه هاآرتص گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی گفت: بازه گریز هسته‌ای ایران پس از توافق هسته‌ای مورد مذاکره در لوزان کمتر از یکسال و حتی کمتر از آن خواهد بود.

وی گفت: توافقی که هم‌اکنون در لوزان مورد مذاکره قرار گرفته است، راه ایران را برای ساخت بمب اتمی مهیا می‌کند.این سخنان در شرایطی بر زبان آورده می‌شود،‌ که برخی رسانه‌های غربی گزارش دادند که بیانیه مشترکی تا پایان وقت امروز از سوی ایران و گروه 1+5 منتشر می‌شود و مذاکرات پس از آن وارد فاز جدیدی برای تکمیل جزئیات توافق نهایی تا انتهای ژوئن می‌شود.

کری: روزنه‌هایی ایجاد شده است

وزیر خارجه آمریکا گفت: روزنه‌های بیشتری روز دوشنبه در مذاکرات ایجاد شده اما هنوز موضوعاتی مورد مناقشه وجود دارد.جان کری به خبرنگاران آمریکایی همراه خود درباره مذاکرات در حال انجام گفت: هنوز موضوعاتی باقی مانده است و سخت مشغول کار تا دیر وقت هستیم و به طور مشخص این کار امروز (سه‌شنبه) هم ادامه خواهد داشت.وی گفت: ما با این دیدگاه کار می‌کنیم که کاری انجام شود.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: روزنه‌های بیشتری امروز ایجاد شده اما هنوز موضوعاتی وجود دارد که مورد مناقشه است.وزیران خارجه 1+5 امروز بعد از نشست عمومی، به رایزنی داخلی پرداختند و برخی نشست‌های دوجانبه میان وزیر خارجه آمریکا و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وزیران خارجه چین و آلمان برگزار شد.



سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه عصر روز دوشنبه لوزان را ترک کرد و به کشورش بازگشت.لاوروف پیش از ترک لوزان به خبرنگاران روسی گفت که «اگر نتیجه ملموسی در مذاکرات به دست آید فردا به لوزان بازمی‌گردم». نشست عمومی وزیران خارجه ایران و 1+5 با رسیدن به پایان مهلت چهارماهه تعیین شده برای رسیدن به تفاهم بر سر راه حلها در حالی آغاز شد که در روزها و هفته های اخیر برخی از کشورهای عضو گروه 1+5 از بعضی از نتایج به دست آمده به لحاظ فنی عقب نشینی کردند. در مذاکرات جاری در لوزان در بخش هایی به بررسی راه های جدید بر سر یکی دو موضوع فنی سیاسی حقوقی که هم چنان باقی است پرداخته شد.

موضوع تحریم ها به ویژه چگونگی لغو تحریم های اشاعه ای و غیراقتصادی و نیز تحقیق و توسعه مسایلی بودند که بیش از هر موضوع دیگر مورد بحث بوده است. چنانچه دو طرف بتوانند به نقطه نظر مشترک دست یابند تفاهم بر سر راه حل ها اعلام و مذاکرات برای سه ماه آینده با محوریت نگارش متن توافق نهایی پیگیری می شود. از این رو در این دور از گفت وگوها سندی برای امضا شدن در کار نخواهد بود. همچنین قرار است دراین صورت وزیران خارجه بیانیه ای را در رابطه با نتایج به دست آمده تاکنون در مقر سازمان ملل در ژنو قرائت کنند.

فابیوس: مسائل مهمی وجود دارد که باید حل شود
وزیر خارجه فرانسه درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت که مسائل مهمی همچنان وجود دارد که باید حل شود.لوران فابیوس شامگاه دوشنبه به خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات با بیان این مطلب گفت: ما تمام شب را کار می‌کنیم. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از این به خبرنگاران آمریکایی همراه خود درباره مذاکرات در حال انجام گفته بود: هنوز موضوعاتی باقی مانده است و سخت مشغول کار تا دیر وقت هستیم و به طور مشخص این کار فردا (سه‌شنبه) هم ادامه خواهد داشت.

عراقچی: هنوز هیچ سندی در کار نیست
در همین حال یک عضو ارشد مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پاسخ به ادعای برخی خبرگزاری ها مبنی بر اینکه تیم های مذاکره کننده در حال نگارش سند سیاسی هستند با تکذیب این مطلب گفت: هنوز هیچ سندی در کار نیست.سید عباس عراقچی تاکید کرد که مذاکرات هم چنان ادامه دارد و هنوز هیچ سندی سیاسی در کار نیست.برخی رسانه های روسی و غربی روز دوشنبه اعلام کردند که هم اکنون تیم های مذاکره کننده ایران و 1+5 در حال تنظیم سندی سیاسی هستند.

لاوروف:اگر نشانه ملموسی از توافق وجود داشته باشد فردا باز خواهم گشت
منابع خبری غربی و روسی اعلام کردند که سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه عصر روز دوشنبه لوزان را به مقصد مسکو ترک می کند.وزیر خارجه روسیه یکشنبه شب وارد لوزان شد و با وزیران خارجه چین و ایران دیدار کرد.منابع غربی اعلام کردند که احتمالا در صورت دست یافتن طرف ها به نتیجه لاوروف روز سه شنبه به لوزان باز می گردد.

سرگی لاوروف در جمع خبرنگاران روسی اعلام کرد که "اگر نشانه ملموسی از توافق وجود داشته باشد فردا باز خواهد گشت."این درحالی است که دیگر وزیران خارجه از جمله اروپایی ها و آمریکا برنامه های دیگر خود برای روزهای دوشنبه و سه شنبه را تاکنون کنسل کرده و اعلام کردند که در لوزان می مانند.

توافق هسته ای پاداش به ایران است

در همين حال، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائيل روز دوشنبه به کشورهای غربی هشدار داده و ادعا کرد که هرگونه توافق هسته ای با ایران، به عنوان پاداشی به تهران برای دخالت در یمن تلقی خواهد شد.نتانیاهو با طرح ادعای حمایت تهران از انقلابیون یمنی همچنین مدعی شد که پیام توافقنامه در حال تدوین در لوزان این است که هیچ هزینه ای برای تجاوز وجود ندارد و برعکس قرار است که به حمایت تهران از یمن پاداش هم داده شود.
نتانياهو که مبارزه سرسختانه ای را علیه توافق هسته ای کشورهای غربی با ایران آغاز کرده است، هشدار داد که اسراییل و برخی کشورهای منطقه، اولین کسانی خواهند بود که از این توافق آسیب خواهند دید.

وی در سخنانی که توسط دفتر نخست وزیری این رژیم منتشر شد، ادعا کرده است که این موضوع قابل درک نیست که چگونه هنگامی که نیروهای انقلابی به فتح و پیشروی در یمن ادامه می دهند، کشورهای غربی در لوزان چشم خود را بر این اقدامات فروبسته اند.نتانیاهو در ادامه سخنانش گفته است که 'ما چشمان خود را نبسته ایم و به تلاش و اقدام علیه هرگونه تهدید در هر سطحی' ادامه خواهیم داد.نخست وزیر رژیم صهیونیستی همواره از نتایج و توافق در مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 ابراز نگرانی کرده و دستیابی به توافق هسته ای را گزینه ای بد برای رژیم اشغالگر قدس دانسته است.

وزیر خارجه چین: داریم به راه‌حل‌هایی می‌رسیم

وزیر خارجه چین که به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس به سر می‌برد، گفت: راه‌حل‌هایی در حال به دست آمدن است.وانگ یی عصر دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران حاضر در محل مذاکرات با بیان این مطلب افزود: اختلافات بین طرف‌های مختلف رو به کاهش بوده است و من محتاطانه به امکان توافق خوش‌بین هستم.

وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات به نتیجه برسد اما در عین حال گفت که همه طرف‌ها باید برای به رسیدن به نتیجه مشارکت کنند.وزیر خارجه چین اظهار کرد: ما به بحث‌های خود ادامه می‌دهیم و در زمان لازم اطلاعات بیشتری به رسانه‌ها خواهیم داد.وانگ یی همچنین نقش کشورش در مذاکرات را «سازنده» و «فعال» توصیف کرد و گفت: امیدوارم که توافق جامع هرچه زودتر به دست آید زیرا هم در جهت عدم اشاعه مفید خواهد بود و هم مردم ایران از بار تحریم‌ها رها خواهند شد.