به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۴/۱۱ ساعت ۰۳:۴۴
کد مطلب : ۸۲۷۹۲

آخرین خبرها از مذاکرات هسته​اي در وین

گروه بین الملل: محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان امروز (پنجشنبه) با همتای چینی خود در وین دیدار می کند.
وزیران خارجه چین، فرانسه و انگلیس فردا وارد وین می شوند و دیدارهایی را با همتای ایرانی و دیگر همتایانشان در گروه 1+5 خواهند داشت.
 
فرانک اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان عصر روز چهارشنبه برای دومین بار در هفته جاری وارد وین و محل مذاکرات هسته ای شد.تحلیلگران حضور زودهنگام اشتاین مایر به وین را مثبت ارزیابی می کنند. آلمان همواره در مذاکرات هسته ای رویکردی مثبت داشته است.وی قرار است روز پنجشنبه در دیداری جداگانه با ظریف دیدار کند. هم چنین ظریف با همتای چینی خود فردا عصر(پنجشنبه) دیدار می کند.
 
فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز پنجشنبه به وین می آید. این احتمال وجود دارد که نشستی با حضور وزیران خارجه ایران و 1+5 روز پنجشنبه برگزار شود.چنانچه وزیران خارجه بتوانند فردا به جمع بندی نهایی دست یابند، پیش نویس به دست آمده که ممکن است هم چنان نکاتی در آن به لحاظ فنی ،اما نه حیاتی، باقی بماند را با خود به پایتخت هایشان ببرند و پس از ارزیابی و مشورت بر سر آن مجددا برای روز شنبه آینده به وین بازگردند.
 
مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در چارچوب مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا که با حضور نماینده 1+5 انجام می شود روز پنجشنبه نیز ادامه داشت. علاوه بر دیدار وزیران خارجه ایران و آمریکا که با حضور معاونان آنها، هلگا اشمید، صالحی و مونیز عصر امروز انجام شد، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا نیز به مذاکرات خود به طور جداگانه ادامه دادند.
 
وزیر خارجه کشورمان امروز گفت که در مذاکرات پیشرفت داشته و در آینده هم پیشرفت خواهیم داشت.محمد جواد ظریف پیش از نشست روز چهارشنبه خود با جان کری به خبرنگاران و رسانه‌های تصویری که برای لحظاتی به اتاق مذاکرات راه یافتند گفت: هیچ ضرب‌الاجلی برای مذاکرات تعیین نشده است و ما به کار ادامه می دهیم و پیشرفت خواهیم داشت و از هر فرصتی برای پیشرفت کار استفاده می‌کنیم.وی هم چنین درباره سفر آمانو به تهران گفت:ما از مدیرکل آژانس برای سفر به تهران دعوت کردیم.
 
وزیران خارجه ایران و آمریکا تاکنون شش دور مذاکره داشته‌اند.وزیر خارجه آمریکا نیز در همین روز با اشاره به مذاکرات هسته ای در وین گفت: به پیشرفت هایی دست یافتیم. جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری که عصر روز چهارشنبه مقابل هتل کوبورگ انجام داد با اشاره به مذاکرات هسته ای گفت:اگر به مذاکرات وین نگاه کنیم، متوجه می شویم این نکته حایز اهمیت است که وضعیت می​تواند تغییر کند. وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مذاکرات هسته ای در وین ادامه داد:خیلی سخت کار می‌کنیم و پیشرفت‌هایی حاصل شده،ولی هنوز چیزی مشخص نیست.
مرجع : ایسنا