به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب : ۷۹۱۷۴
حمايت دیه‌گو مارادونا از مبارزه با فساد در فيفا

واکنش‌ها به بازداشت هفت مقام ارشد فیفا

گروه ورزشي: بازداشت هفت مقام ارشد فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، به اتهام فساد مالی، واکنش‌های گسترده ای به همراه داشته است.
واکنش‌ها به بازداشت هفت مقام ارشد فیفا
رییس فدراسیون جهاني فوتبال گفت که او مصمم است فوتبال را از هر گونه فساد و امر خلافی پاکسازی کند. فیفا همچنین فعالیت ۱۱ نفر از اعضای خود از جمله دو معاون سابق این نهاد را تعلیق کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، سپ بلاتر در بیانیه‌ای که روی وبسایت رسمی فیفا منتشر شده، گفته است: «بگذارید صریح باشم. چنین سوءاستفاده‌هایی در فوتبال جایی ندارد و ما اطمینان خواهیم داد کسانی که درگیر چنین اقداماتی هستد از این بازی بیرون گذاشته شده‌اند».

بلاتر که بار دیگر خود را کاندیدای ریاست فیفا کرده است، همچنین گفت که تحقیقات قضایی در این باره همسو با اقداماتی است که فیفا تاکنون در رابطه با فساد اتخاذ کرده و آن را تقویت می‌کند.
بازداشت هفت مقام ارشد فیفا بازتاب گسترده‌ای در جهان داشته است. این بازداشت‌ها صبح چهارشنبه در زوریخ، شهر مقر فیفا، پس از آن انجام شد که وزارت دادگستری آمریکا کیفرخواستی علیه پنج رسانه ورزشی و ۹ مقام فیفا صادر کرد که هفت فرد دستگیرشده نیز جزو آنها هستند.

مقامات آمریکا این رسانه‌ها و افراد را به فساد مالی و دریافت رشوه به مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار متهم ساخته‌اند. به دنبال این رخداد کمیته اخلاقی فیفا ۱۱ نفر از اعضای خود را از هر گونه فعالیت مرتبط با فوتبال محروم کرد. در این فهرست ۱۱ نفره نام جفری وب از جزایر کیمن و ایوجنیو فیگوئردو از اروگوئه دیده می‌شود که جزو افراد بازداشت‌شده در زوریخ هستند، دو چهره‌ای که پیش از این نایب رییس فیفا بودند.

واکنش مسکو
از سویی مقامات قضایی سوئیس نیز اعلام کردند که پرونده‌ای را درباره چگونگی انتخاب دو میزبان آینده جام جهانی فوتبال در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲، یعنی دو کشور روسیه و قطر گشوده‌اند اما مسکو با واکنش نسبت به مجموع این تحولات نسبت به نیت دادگستری آمریکا در صدور کیفرخواست علیه متهمان پرونده فیفا تشکیک کرده است. به گزارش خبرگزاری اینترفکس، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت که برای مسکو پرسش‌های بسیاری در رابطه با این دستگیری‌ها به وجود آمده که به درخواست آمریکا صورت گرفته است.

وی افزود: «گروهی از افراد که نمایندگان کشورهای مختلفی هم هستند با انواع اتهامات مالی مواجه شده‌اند که شمار آنها به حدود ۵۰ اتهام می‌رسد». این مقام وزارت خارجه روسیه سپس خواستار مشخص شدن جزییات این اتهامات شد و تاکید کرد که در غیر این صورت روسیه این پرونده را خارج از حیطه قوانین ایالات متحده و مرزهای آن می‌بیند. پیش از این روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز با انتشار گزارشی، مقامات قطری را به پرداخت رشوه به فیفا برای انتخاب این کشور به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ متهم کرده بود، اما مقامات قطر این ادعا را رد کردند.

آفریقای جنوبی تکذیب کرد
در عین حال اتهاماتی نیز مبنی بر رد و بدل شدن رشوه برای انتخاب آفریقای جنوبی به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ مطرح شده که آفریقای جنوبی این ادعا را تکذیب کرد و آن را «بی‌پایه» خواند. به گزارش رویترز، سخنگوی انجمن فوتبال آفریقای جنوبی اظهار داشت: «ما از این ادعاها ناامید شده‌ایم... آنها بی‌پایه و غیرقابل باورند و ما از هر کسی که مستنداتی بر خلاف این دارد می‌خواهیم که این مستندات را ارائه کند».

وی سپس گفت، هیاتی که برای انتخاب آفریقای جنوبی به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال تلاش کرد، شامل نلسون ماندلا و تابو امبکی، روسای جمهور سابق آفریقای جنوبی و بسیاری از وزیران این کشور بوده که همه آنها به درست‌کاری شهرت دارند. این در حالی است که لورتا لینچ، دادستان کل ایالات متحده، روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد که جک وارنر، نایب رییس سابق فیفا، از دولت آفریقای جنوبی برای انتخاب این کشور به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال تقاضای ۱۰ میلیون دلار رشوه کرده بود. وارنر اما با انتشار بیانیه‌ای خود را بی‌گناه خوانده است. بازداشت‌های روز چهارشنبه در عین حال با ستایش دیه‌گو مارادونا، ستاره آرژانتینی فوتبال جهان در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ همراه بوده است. مارادونا گفته که از شنیدن این خبر خوشحال شده است. وی سپس تاکید کرد که وقت آن رسیده تا فیفا «زد و بندهای پشت پرده» و «دروغ‌گویی به مردم» را متوقف کند.

دیلمقانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۸:۳۸
مثل فوتبال ایران (305445)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۰۸:۳۸
در چشم جهان همه میبینند چگونه کشوری ک اقایان انرا مرکز فساد میدانن با پولشویی وفساد مبارزه میکند اما ما مسلمانان هم بادزد ها وفاسدان انگونه برخورد میکنیم ک از چشم دنیا ومردم ما دور نمانده حتا بعضی هاشون پست ومقام جدید میگیرن اینه تفاوت ما جهان سومی با دنیای مدرن و پیشرفته ک همه چیز چون روز روشنه وهمگان اگاه میشوند !!! (305446)
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ۱۰:۱۳
نمی دانم چرا یاد اعترافات شهرام جزایری افتادم (305471)