به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۳۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۱۲/۰۶ ساعت ۰۱:۴۷
کد مطلب : ۷۰۷۰۵
بزودي خواهيم فهمید که آیا ایران خواستار توافق است یا نه

سخنان کری در باره توافق اتمی با ایران

گروه بين‌الملل: وزیر خارجه آمریکا در سخنانی مقابل قانون‌گذاران این کشور گفت: به‌زودی خواهد فهمید که آیا ایران خواستار موافقت با تفاهم‌نامه هسته‌‌ای و ارائه برنامه‌ای "قابل قبول و باورپذیر" است یا نه.
سخنان کری در باره توافق اتمی با ایران
به نظر می‌رسد که کری با اشاره‌ای تلویحی به نخست‌وزیر اسرائیل که توافق با ایران را "بد و خطرناک" خوانده بود نیز پاسخ داده باشد وخطاب به کسانی که در "خارج از این جریان‌اند و ناگهان به درون پریده و می‌گویند، ما توافق را دوست نداریم" گفت: «آن‌ها نمی‌دانند توافق چیست. هنوز توافقی به دست نیامده است.» وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن دفاع از مذاکرات هسته‌ای با ایران بار دیگر تاکید کرد که سیاست دولت باراک اوباما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است و اضافه کرد: «من از مردم می‌خواهم بردبار باشند و ببینند که این مذاکرات چه محصولی به بار خواهد آورد.»

نتانیاهو قرار است روز سوم ماه مارس در کنگره آمریکا سخنرانی کند. حضور او در کنگره واکنش منفی باراک اوباما، را به دنبال داشت، چرا که حضور نتانیاهو در کنگره به دعوت جان بینر، رئيس مجلس نمایندگان ایالات متحده صورت گرفته است. این سفر بدون هماهنگی با کاخ سفید در آستانه انتخابات اسرائيل برنامه‌ریزی شده است. سخنگوی کاخ سفید چندی پیش اعلام کرد که رئیس ‌جمهور آمریکا یک‌ماه مانده به انتخابات یک کشور با نامزدهای انتخابات دیدار نمی‌کند، زیرا این کار می‌تواند پشتیبانی انتخاباتی از آن‌ها ارزیابی شود. انتخابات اسرائيل یک هفته بعد از سفر نتانیاهو به واشنگتن برگزار خواهد شد و حزب او یکی از مهم‌ترین نامزدهای این انتخابات است.

كاخ سفید مذاکره با ایران برای رسیدن به توافق ۱۰ ساله اتمی را رد کرد

در همين حال، سخنگوي کاخ سفید گزارش ها درباره مذاکره با ایران برای رسیدن به توافق ۱۰ ساله اتمی را رد کرده است. جاش ارنست، گفت: مذاکره برای رسیدن به توافق اتمی بر سر یک بازه ۱۰ ساله نادرست است. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال پیش از این در گزارشی مدعی شده بود که ایران و آمریکا در حال بررسی و تفاهم برای یک بازه زمانی ۱۰ ساله به عنوان بخشی از توافق جامع اتمی هستند. هدف از توافق جامع اتمی، حل و فصل نهایی پرونده ایران و لغو تحریم های اتمی علیه این کشور در برابر رفع نگرانی از ماهیت برنامه ایران است.

این اظهارات به فاصله یک روز پس از مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو بیان شده است، مذاکراتی که جمعه گذشته در سطح معاونان وزرای خارجه دو کشور آغاز شد و در ادامه با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا و نیز علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده وارد سطحی عالی‌تر شد. کری گفت "آنها که می‌گویند تمایلی به این توافق ندارند، اساسا نمی‌دانند که توافق چیست." گفتني اينكه، ایران و گروه ۱+۵ اواخر پاییز سال جاری توافق کردند که مذاکرات را تا پایان ماه ژوئن (نهم تیرماه ۱۳۹۴) ادامه دهند، اما حداکثر تا اواخر ماه مارس اوایل سال ۱۳۹۴ خورشیدی) به دست آید و بقیه فرصت صرف توافق بر سر جزئیات شود.