به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : ۱۸۵۳۳
مهلت 3ماهه مجلس به دولت براي شناسايي پردرآمدها

یارانه چه کسانی قطع می‌شود؟

گروه اقتصادي:​ شمارش معکوس برای حذف یارانه نقدی دست‌کم ۲۲ میلیون نفر از ۷۵ میلیون یارانه‌بگیر با مصوبه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه مجلس آغاز شد.
یارانه چه کسانی قطع می‌شود؟
کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بر حذف یارانه 3دهک پردرآمد از فهرست یارانه‌بگیران رأی داد. درصورت تصویب مصوبه در صحن علنی مجلس دولت 3‌ماه فرصت دارد تا نسبت به شناسایی پردرآمدها و حذف یارانه نقدی آنها اقدام کند. اما سؤال اصلی این است که یارانه نقدی چه کسانی قطع می‌شود؟ در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش دولت در حذف یارانه نقدی برخی اقشار، شناسایی آنهاست چه اینکه هنوز سازوکار مشخصی برای شناسایی این خانوارها وجود ندارد. مرکز آمار به‌عنوان مرجع اصلی، پیش از این اعلام کرده که سازوکار مشخصی برای این کار ندارد.مرکز آمار به‌عنوان مرجع اصلی پیش از این اعلام کرده که سازوکار مشخصی برای این کار ندارد. اما در مقابل سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای شناسایی پردرآمدهایی که قرار است از قطار یارانه نقدی پیاده شوند، چراغ سبز نشان داده و اعلام کرده که در این زمینه آمادگی لازم را دارد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که با توجه به عادت‌کردن عموم مردم به دریافت یارانه‌ نقدی، عدم‌دقت در شناسایی پردرآمدها می‌تواند تنش‌هایی را به جامعه و مردم وارد سازد چه اینکه تجربه قبلی دولت که در سال 88سال با عنوان خوشه‌بندی اجرا و سپس بایگانی شد، گلایه‌ها و اعتراضات زیادی را در جامعه ایجاد کرد. اگرچه با مصوبه دیروز کمیسیون، دولت در شناسایی خانوارهایی که قرار است یارانه آنها قطع شود راه سختی را درپیش دارد ، شاید برخی شاخص‌ها نظیر میزان دارایی و املاک و مستغلات و درآمد ماهانه می‌تواند در این زمینه مبنا باشد.

غلامرضا تاج‌گردون، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: این 3دهک شامل 30درصد افراد جامعه یعنی حدود 20میلیون نفر هستند که با توجه به شروع اجرای آن از 3‌ماه پایانی سال، میزان یارانه‌های آنان به بیش از 3هزار میلیارد تومان می‌رسد. نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: منابع حاصل از حذف یارانه دهک‌های پردرآمد جامعه به‌احتمال زیاد از ابتدای سال آینده صرف بخش بهداشت و درمان و پوشش‌های اجتماعی خواهد شد.

الیاس نادران، نماینده تهران که مخالف لایحه اصلاحیه بودجه دولت است، در این زمینه معتقد است: ‌اینکه با چه روشی عمل شود، قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد، چند دهک از پرداخت نقدی حذف شود یا از منابع دیگر استفاده شود، به دولت مربوط می‌شود که باید راهکارهای آن را پیش‌بینی و ارائه کند اما این مهم نیز در لایحه اصلاحیه بودجه دیده نمی‌شود.او می‌گوید:‌ البته برای شناسایی 3دهک پردرآمد برای حذف از پرداخت یارانه‌نقدی می‌توان از شاخص‌های موجود اقتصادی استفاده کرد. وی افزود: ‌البته از اول هم قرار نبود به همه جمعیت کم‌درآمد و پردرآمد یارانه نقدی یکسان داده شود اما دولت قبلی این کار را کرد. نادران گفت:‌ قرار بود پرداخت یارانه نقدی متناسب با درآمد شهروندان باشد و کسانی که درآمد بالایی دارند یارانه نقدی نگیرند و حتی بخشی از یارانه نقدی به بخش تولید و بهداشت و تأمین اجتماعی اختصاص یابد. وی افزود: یکی از مشکلات در کشور ما شفاف نبودن کمیت و کیفیت درآمد شهروندان است اما دولت می‌تواند از برخی علامت و شاخص‌های اقتصادی برای شناسایی 3دهک و ساماندهی پرداخت یارانه نقدی استفاده کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در مورد حذف دهک‌های بالای درآمدی از لیست یارانه بگیران گفت: مجلس حذف 3دهک برخوردار جامعه را به دولت تکلیف کرده است اما چگونگی شناسایی این افراد، موضوعی اجرایی است که دولت باید برای آن راهکار پیدا کند. مجلس جزئیات بیشتری را برای دولت مشخص نمی‌کند.جعفر قادری ادامه داد: راه‌های شناسایی افراد برخوردار با توجه به پایگاه‌های اطلاعاتی که دولت در اختیار دارد، امکان‌پذیر است. ثروت و دارایی افراد از طریق اطلاعات ثبت اسناد املاک و مستغلات، سهام، خودرو، پس انداز و سایر دارایی‌ها از سوی دولت قابل بررسی و شناسایی است.

از این طریق می‌تواند 3دهک برخوردار جامعه را شناسایی کند، تا یارانه نقدی به افراد کمتر برخوردار تعلق بگیرد. وی افزود: افراد پردرآمد می‌توانند داخل یا خارج کشور، حقوق‌بگیر یا غیرحقوق‌بگیر، حقوق‌بگیر دولتی و حقوق‌بگیر غیردولتی باشند و اگر درآمد بالایی داشته باشند، مشمول حذف پرداخت یارانه خواهند شد. به‌احتمال زیاد روز چهارشنبه این هفته مجلس درباره این مصوبه تصمیم‌گیری خواهد کرد.
مرجع : همشهری

هابیل
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۰:۲۰
مسئولین اسبق با دریافت مبلغ هنگفتی حق الزحمه و پاداش و حق المشاوره در کارگروه و ... این طرح رو تصویب کردند و اینک مسئولین جدید نیز با دریافت موارد فوق الذکر این طرحو لغو میکنند ...کار کارشناسی نشده همین میشه خیلی جالبه و فقط تو ایران چنین اتفاقی میفته (151146)
خوشبخت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۰:۲۱
این کار غیر قانونی است!

این یارانه ها نه "کمک خرجی " نه "جیره شهروندی" نه " مساعدت مالی" نه " کمک هزینه زندگی" هیچکدام نیست که از جانب دولت به مرد پرداخت می شده وحالابه خاطر کمبود بودجه قرار است حذف شود!!!

این یارانه ها در واقع همان پولی است که از مردم هر ماه روی قبض آب و برق و گاز محاسبه شده واخذ می گردد ( وبیشتر ازان است)

از کم حافظه بودن ملت نباید سوئ استفاده بشود!

این یارانه ها ما به تفاوت افزایش نرخ حاملهای انرژی است که در 3 سال قبل محاسبه شد که نقدا" به مردم پرداخت می شد ودر آخرماه روی اب وبرق وگاز از مردم مجددا" گرفته می شد و می شود !!!

اگر یارانه هارا می خواهند بردارند باید قیمت آب وبرق و گاز را کاهش دهند ونه افزایش!!!

این یک نوع ......برداری سیستماتیک دولت ومجلس از مردم است!! (151147)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۲:۳۸
اي گل گفتي خوشبخت جون (151231)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۳:۰۵
نظر رئیس مجلس این بود که قطع یارانه غیر قانونی است وحالا چطور نظرشان برگشته پس معلومه که هر که هرکیه پول یارانه رافقط میشود از هوا یعنی از درآمد اس -ام -اس تامین کردSMS (151258)
ملانصرالدین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۳:۱۵
باستحضار میرساند اگر قرار باشد مملکت آرام پیش برود و ظلمی نشود که نیازی به امام زمان نداریم. (151273)
سرباز وظیفه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۳:۱۶
در این دنیا که مردانش عصا از کور می دزدند من از خوشباوری هایم حقیقت جستجو کردم (151276)
یاس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۳:۵۴
احسنت به تو ...

اینا رو که ما میشناسیم... حذف میکنن.. خوشگل هم حذف میکنن... حالا بشین نیگا کن...

(151337)
سرشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۲:۵۲
این شندرغاز که برای ما آب نمی شود اگر برای دولت نان می شود حذفش کنید. (151238)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۳:۰۰
اگر یازانه ها را بردارند باید تمام قیمتها بر گردد قبل از پرداخت یارانه ها (151249)
پژمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۳:۰۸
اگر یارانه هارا می خواهند بردارند باید قیمت آب وبرق و گاز و .....را به قبل برگردانند ونه افزایش!!! (151263)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۳:۱۴
اگر قرار است یارانه ها حذف شود باید قیمت آب وبرق وگاز وسایر حاملهای انرژی به قبل برگردد وگرنه این یک نوع ......گذاشتن سر مردم است . انصاف را رعایت کنید.لطفاٌ (151272)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۳:۲۰
محمود که می گفت این پول امام زمان(عج) هستش که داریم به مردم می دیم. حالا تیم آقای روحانی می خوان این پول را از اکثریت جامع قطع کنن. من که می دونم اینها به جز 10-15 درصد از افراد معلوم الحال ، پول مابقی مردم رو نمی دن. توی اینجور مواقع ماها می شیم قشر مرفه جامعه و سه دهک بالا.
خدایا شکرت (151281)
هیچکس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۳:۲۴
چیزی نیست من میگم یارانه کی رو قطع کنن 1- تمامی مدیر کل ها و معاونین محترم ادارات و سازمانها و اارگانهای دولتی و وابسته به دولت در تمامی کشور 2- تمامی سردار سرتیپها و تادرجه ستوانی تمامی نیروهای هوایی و زمینی دریای سپاه پاسداران و ارتش و نیروی انتظامی 3- تمامی نمایندگان مجلس 4 - تمامی اساتید دانشگاه و عضو هئیت علمی 5- تمامی مراجع تقلید و اعضا ی حوزه های علمیه 6- تمامی نیروهای سازمان تعزیرات حکومتی 7- تمامی پرسنل وزارت دادگستری و قوه قضائیه 8- رئیس جمهور و تمامی وزرائ محترم و معاونین و رئیس دفترهاشون 9- تمامی پرسنل وزارت اطلاعات 10- تمامی پرسنل سازمان تعزیرات حکومتی 11- تمامی پرسنل بنیاد 15 خرداد 12- تمامی پرسنل سازمان تامین اجتماعی و شستا 13- تمامی پرسنل بنیاد مستضعفان 14- تمامی مدیرکل ها و معاونین محترم تمامی رئیس شعبات و معاونین هر نوع بانک و موسسه مالی و اعتباری اعم از خصوص و دولتی (151288)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۵:۳۸
ای گل گفتی!
فقط وزارت نفت با تمامی کارمنداش یادت رفت.
این بیش از 20میلیون نفری ک دولت میخاد میشه
اما من میترسم یارانه ماها قطع بشه جا اونا (151434)
مهري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۶:۳۳
كاملا موافقم مطلب جالبي بود ممنون (151480)
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۳:۳۸
مدیر محترم سایت آرم مرکز آمار را با اسم هدفمندی مخلوط کردید. متولی یارانه سازمان هدفمندی یارانه هاست عزیزجان (151319)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۵:۴۰
مسئله اینجاست خیلی ها درامد ثابتی ندارند مخصوصا افرادی که در بخش خصوصی حقوق بگیر یا فعالیت دارند خیلی از این افراد یه زمان مشغول به کارندیه زمان دیگه بیکار میشن واقعا چه راهکاری برا اینها هست در زمان دولت قبل محور اصلی افکار دولت مبنی بر تامین کارمندان دولت بود بقیه هم کا انگار جز این مملکت نبودن زمانی که سهام عدالت پرداخت شد خیلی ها مورد بی عدالتی قرار گرفتند خدا کنه باز کلاه سر قشری که تحت پوشش هیچ ارگانی نیستن و درامدمشخصی مثل کارمندان ندارند نره (151438)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۶:۲۱
اللهم عجل لولیک الفرج (151469)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۱۸:۲۷
یارانه نمی خواهیم فقط قیمتها را مثل سابق بازگردانید.
بی انصافی نیست یارانه ندهید بعد قیمت را بالا ببرید اینجوری که بعضی ها
بیچاره می شوند چون باید یک چیزی هم از جیب به دولت بدهند تا بتواند یارانه
70 درصد بقیه مردم را بدهد (151530)
مهندس مبتکر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۲۱:۴۴
بنظرمن دولت جدیدبجای رونق تولیدواشتغال یارانه افراد تلاشگرومولدوالگوی تولیدثروت راکه انگیزه تلاش درجامغه هست رامیخواهدحذف کند وتنبل پروری کند مطمنا شکست خواهد خورد (151633)
کهیار مریخ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۲۹ ۲۲:۳۲
با نام و یاد خدا
و با سلام
آقای نادران عزیز! شما دیگر چرا...؟ چرا به جای رفتار قانونمند و مشروع توصیه به جیب بری می کنید...؟ خودتان می گوئید: "یکی از مشکلات در کشور ما شفاف نبودن کمیت و کیفیت درآمد شهروندان است" ودر دنباله ی آن می گوئید: "اما دولت می‌تواند از برخی علامت و شاخص‌های اقتصادی برای شناسایی 3دهک و ساماندهی پرداخت یارانه نقدی استفاده کند..." از شما می پرسم چرا از برخی علامت و شاخص های اقتصادی برای شناسائی آن 3 دهک برای دریافت مالیات استفاده نمی کنید...؟ روش قانونمند آن است که حقوق مردم را ادا کنید و از دارائی شان هم مالیات بگیرید... (151643)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۰۱:۳۶
در یارانه حقوق بگیران به حقوق مندرج در حکم های کارگزینی توجه نکنند بلکه خالص در یافتی ها که در واقع برای خانواده هزینه میشود را نگاه کنند (151695)
۱۳۹۲/۰۷/۳۰ ۰۲:۵۴
اختلاس سه هزار میلیاردی هم میشود انجام نگیرد و صرف بهداشت و درمان شود؛ (151705)