به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۲۰۵۹۴
انتقاد از سنگ‌اندازی‌های مجلس بر سر راه وزرا

دخالت درانتخاب‌معاونان‌وزرا حق‌نمایندگان نیست

گروه سياسي:​ رئیس کمیسیون حقوقی و فضایی مجلس ششم از دخالت نمایندگان مجلس در انتخاب معاونان وزرا انتقاد کرد و گفت: دادن و ندادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی از اختیارات نمایندگان است، ولی دخالت در انتخاب معاونان وزرا حق نمایندگان نیست و نباید دست به چنین اقدامی بزنند.
دخالت درانتخاب‌معاونان‌وزرا حق‌نمایندگان نیست
احمد قوامی تصريح کردگفت: دخالت در انتخاب معاونان وزرا حق نمایندگان نیست. وی از دخالت نمایندگان مجلس در انتخاب معاونان وزرا انتقاد کرد و گفت: دادن و ندادن رای اعتماد به وزرای پیشنهادی از اختیارات نمایندگان است، ولی دخالت در انتخاب معاونان وزرا حق نمایندگان نیست و نباید دست به چنین اقدامی بزنند. ادامه فشار‌ها به انتصابات دولت قطعا تاثیرات منفی فراونی برعملکرد دولت می‌گذارد.

 قوامی اقدامات مجلس را سنگ اندازی دانست و اظهار کرد: همانطور که در مذاکرات هسته‌ای روند خوبی در حال شکل گیری بود اما با تبلیغات گسترده و تحت الشعاع قرار دادن تظاهرات ۱۳ آبان امسال قصد مقابله و سنگ اندازی را با دولت و مذاکرات هسته‌ای داشتند که چنین رویکردی در مخالفت کامل با بیانات رهبری در خصوص نرمش قهرمانانه بود و فشارهایی که مجلس به وزیر علوم برای انتخاب معاونانش وارد می‌کند در همین راستا قرار دارد.

وی تصریح کرد: ‌ اگر نمایندگان عقلانیت و موازین شرعی را در نظر بگیرند باید خواسته مردم را بدانند و باید بدانند که مردم چرا به روحانی رای داده‌اند؟ قوامی افزود: ۲ سال تا پایان مجلس نهم باقی مانده مجلسی که متاسفانه در آن در برخی موارد به عقلانیت کم توجهی می‌شود و برخی نمایندگان که باید پیگیر مسائل ومشکلات مردم باشند و دغدغه حفظ و ارتقا منافع ملی را داشته باشد به فکر منافع حزبی و شخصی خود هستند.

شائبه تداخل قوا، اصل پاسخگویی وزرا را زیر سوال می‌برد
همچنین دبیر کل حزب اراده ملت درخصوص محدودیت‌های ایجاد شده از سوی مجلس برای انتخاب تیم همکاران وزرا گفت: در صورت دخالت مجلس در امر اجرایی دولت شائبه تداخل قوا پیش خواهد آمد و این مسئله اصل مسئولیت پذیری و پاسخگویی را زیر سوال می‌برد. احمد حکیمی‌پور در خصوص در تنگنا قرار دادن وزرای دولت در جهت انتصابات روسا و همکاران حوزه وزارتی آنها گفت: بر اساس اصل تفکیک قوا در جمهوری اسلامی ایران، قوای مقننه، مجریه و قضایه مستقل از یکدیگرند و حق دخالت در امور یکدیگر را ندارند. وی در توضیح این مطلب افزود: وظیفه نماینگان مجلس بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت برای دادن رای اعتماد به این وزرا است و دخالت در انتخاب تیم همکاران این وزارتخانه‌ها به منزله دخالت در قوه مجریه محسوب خواهد شد.

وی در ادامه افزود: بر اساس قانون استخدام کشوری همه قوانین ومقررات، وظایف و مسئولیت‌ها مشخص شده که تمامی دستگاه‌ها موظف به اجرای آن هستند و لذا مجلس نیز به نوبه خود به وظیفه قانونی خود در این حوزه عمل کرده است اما در صورت دخالت در امور اجرایی دولت درخصوص انتخاب تیم همکاران خود، شائبه تداخل قوا پیش خواهد آمد و این مسئله اصل مسئولیت پذیری و پاسخگویی را زیر سوال می‌برد. وی با بیان اینکه هر وزیری بر اساس برنامه ریزی‌های خود دارای یک تیم مشخص است، گفت: در صورتی که مجلس، وزرا را در زمینه تعیین تیم همراه خود تحت فشار قرار دهد وزرا قادر به دفاع از عملکرد خود نخواهند بود و در صورتی که نتوانند به وظایف خود به درستی عمل کنند ازاین موضوع به عنوان یک توجیه بهره خواهند برد.

برخی نمایندگان خود را مافوق قانون می‌دانند
رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری نیز با انتقاد از برخی سنگ اندازی‌های مجلس بر سر راه وزرا گفت: برخی نمایندگان خود را مافوق قانون می‌دانند.
سید رضا اکرمی در خصوص فشاری که مجلس برای انتخاب معاونان وزارت علوم به آقای فرجی دانا می‌آورد گفت: من با دلیل و تجربه ۵ دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هر گونه سوال، تحقیق، تفحص و استیضاح را حق مجلس و نمایندگان می‌دانم و همه این مراحل برای روشن شدن صورت مسئله نیاز است نه برای مچ گیری و یا تعبیری که به عنوان فشار مطرح می‌شود. وی با بیان اینکه تعداد نمایندگان مجلس حدود ۲۹۰ نفر است، گفت: نمی‌شود تعداد ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به دنبال استیضاح وزیر هستند را مجلس شورای اسلامی نامید و آن را به همه نمایندگان مجلس تعمیم داد، زیرا حتی اگر بیش از ۵۰ نماینده نیز باشد تازه می‌شود یک ششم از مجلس و این را نباید به نام مجلس مطرح کرد.

وی افزود: مطلب دیگر اینکه دولت یازدهم مسائل و مصائبی دارد که یکی از آن‌ها نیز سنگ اندازی‌های تعدادی از نمایندگان مجلس است.  اکرمی با بیان اینکه هر عاقل و عارفی می‌داند که اول بگذار برادری‌اش ثابت شود و بعد ادعای ارث کند، خاطر نشان کرد: اگر این‌ها واقعا ۵۰ نفر و یا حتی ۱۵۰ نفر هم باشد باید ابتدا با یکدیگر بنشینید و همفکری کنند و بعد به چنین اعمالی اقدام کنند.  اکرمی خطاب به وزبر علوم گفت: وزیر علوم هم نبض مجلس را رعایت می‌کند و مجلس به اموری حساس است که باید ایشان رعایت کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا دخالت برای انتخاب معاونان وزیر از اختیارات مجلس است یا خیر گفت: برخی نمایندگان خود را مافوق قانون می‌دانند.
مرجع : ايلنا

۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۱:۱۸
در واقع خودشون رو نخود هر آشی نکند (165666)
محمودد دزفولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۴:۲۰
همون احمدی نژاد براتون خوبه که گفت مجلس راس امور نیست و هر روز تو سرتون میزد. (165847)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۸:۳۲
اگه واقعا می خوان وزن واقعیتشونو بدونن انتخابات مجلس رو آزاد برگزار کنن تا بفهمن مردم طرفدار کی هستن و از چه گروهی بیزارن. ولی با انتخاب سخنران 13 آبان نشون دادن برای نظر مردم تره هم خورد نمی کنن. خدایا به کی پناه ببریم از این جماعت که برای ماندن در قدرت همه چیزو قربانی می کنن. (166060)
فرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۱:۲۴
باباجان یک مشت الافِ مفتخورِ شکست خورده 8 سال مملکت را برای خود و فامیل هاشون غارت کردند نگرانند! اگر نه این وزیر امروز زمان پاسخگوییش نیست. (165671)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۱:۲۸
اون برخی که خود را مافوق قانون می دانند همان افراطیون هستند که کفش به طرف ماشین رئیس جمهور پرتاب میکنند و... خداوند ما را از این اقلیت 4 میلیونی نجات دهد. انشاءالله (165674)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۱:۳۹
دفاع از حق ملت وظیفه نماینده هاست و اونا اجازه نمیدن که چند نفر فتنه گر پست های اصلی وزارت خونه رو به دست بگیرن. (165684)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۳:۳۱
دیگه وقت عوامفریبی گذشته وهمه آگاه شدند که فتنه گر واقعی کیست و چه کسانی با اینکه اقلیت هستند بازور خودشان را به ملت غالب کردند وحالا که مبینند از قدرت دارند دور می شوند اینطوری چوب لای چرخ دولت منتخب مردم می گذارند . (165798)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۳:۳۳
فتنه گر گروهک اقلیت است که با کودتا دست به هر کاری می زنند نه اکثریت ملت که بدنبال آرامش و حق خود هستند . (165802)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۸:۲۸
آقا جان اگه دولت طرفدار به زعم شما فتنه گراست برای اینکه اکثریت ما ملت طبق تعریف شما فتنه گریم. و این دولت منتخب ما فتنه گراست .اگر تلاش برای رسیدن به دموکراسی و انتخابات آزاد فتنه گریه با افتخار اعلام می کنم من فتنه گرم شما چطور؟ (166056)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۱:۱۸
کدوم ملت؟همون ملتی که 3000میلیاردشو خوردن و بردنو کسی صداش درنیومد؟همون ملتی که نصفش زیر خط فقره؟همون ملتی که تورمش 40 درصده؟همون ملتی که رشد اقتصادیش منفی و ارزش پول ملیشو کمو جووناش معتادو بیکارن؟همون ملتی که خودروهاش دوبرابر هشت سال جنگ با عراق کشته داده ولی مسولانش بنز کمتر سوار نمیشن؟یا اون ملتی که تو راهپیمایی های باشکوه 13ابان و 22بهمن و نمازجمعه حضور دارن؟ (166239)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۱:۱۹
وقتی قانون تو مملکت نیس و هرکی به هرکیه چ توقعی دارین؟ (166241)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۱:۲۰
در شرایطی که قانونگذار و مجری و ناظر همه یکی است این صحبتها بی فایده است (166242)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۱:۴۳
دیگه حالا به آقایان نمایندگان هم راه نشون میدن خواهشن دیگه جولان ندهند . فقط در حیطه اختیاراتشان کار کنند . اینجوری خیلی بهتره . (165690)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۳:۲۹
آی گروه اقلیت تاکی میخواهید به زورگوئی و حرفهای بی ربط ادامه دهیدفکر نمی کنید که دوره احمدی با تمام بدبختیهاش گذشته واین نمایندگان هم فقط بخاطر قهر ملت است که بر خانه ملت تکیه زده ونمایندگان واقعی ملت نیستند . (165791)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۸:۲۶
کدوم نماینده مردم اینا 180 درجه با اکثریت مردم حرکت میکنن (166055)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۱:۵۱
برخي از نمايندگان فقط براي خودشون دلشون ميسوزه نه مردم. ما كه ازشون نميگذريم و نونشون حرامه. البته اگر براشون مهمه كه چه نوني در ميارن!!!!!! (165702)
هرکی
United States
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۱:۵۸
اینا نمایندگان تهران هستن یا پایداری (165713)
عابدین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۲:۴۳
لایق این به اصلاح نمایندگان همان رییس جمهور سابق بود که هیچ ارزشی واسه حرفهای شما قایل نبود. (165762)
امجديان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۳:۳۱
وقتي انتخاب استانداران كشور بدون نظر نمايندگان امكان ندارد؛ خوب طبيعي است كه اين قدرت به معاونين وزراء تسري مي يابد.الان 50 روز است نمايندگان جناح راست استان كرمانشاه كه اتفاقا مه آنها به آقاي روحاني نيز راي نداده وشش نفرشان از مخالفان جدي شخص دكتر ورحاني وسياست هايش نيز هستند؛ اجازه نمي دهند تا يك نيروي اصلاح طلب معتدل بنام آقاي علي اوسط هاشمي براي استانداري كرمانشاه منصوب شود.آقاي مصري كه سردسته وليدر جناح راست كرمانشاه است با استفاده از رفاقتي كه با آقاي لاريجاني رئيس محترم مجلس دارد؛ ايشان را وادار نموده كه به آقاي رحماني فضلي زنگ بزند تا از انتصاب آقاي علي اوسط هاشمي خودداري نمايد ورئيس مجلس هم همين كار را كرده است.
خوب آقاي روحاني ودولت خودش اين باب دخالت فراقانوني نمايندگان را باز كرده است. (165797)
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۳:۴۹
اين مجلس با فيلترهاي سخت شوراي نگهبان بسته شده و انتظار بيشتري از آنها نيست.
دولت جناب روحاني كار مشكلي براي پيش برد سياستهاي نظام را دارد بسياري از اين نمايندگان . . . (165815)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۵:۳۴
زمانیکه همین مجلس می خواست صالحی(وزیر امورخارجه) را به دلیل انتصاب ملک زاده به عنوان معاونت استیضاح کند باید انتقاد می کردید وبه فکر همچین روزی می بودید (165904)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۱۷:۲۱
اگر دولت وزرا به این مجلسیها رو بدن باید تعدا دفعات دستشویی رفتنشون در طول شبانه روز رو هم به اطلاع عالیجنابان برسانند (166010)
۱۳۹۲/۰۸/۱۸ ۲۳:۳۲
نماينده هاي اصفهان كه ديگه شورشو دراوردن تو تمامه انتصابا ميخوان اعمال نظر كنن و دارن هم اعمال نظر ميكنن الان مدير كل آموزش و پرورش اصفهانو دارن جوري سوسه ميان كه شخصي كه خودشون ميخواد بشه .به چه حقي اينا تو انتصابا بايد دخالت كنن ؟ (166313)
سرباز نظام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۹ ۰۲:۲۵
یادمان باشد که اینان (به اصطلاح نمایندگان مردم) در شهرهایشان با 10 الی 20درصد وارد مجلس شده اند.و وزرای آقای روحانی نباید اجازه دهند که آنان درانتصابات دولت دخالت کنند.(اصل تفکیک قوا) (166364)