به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۶ - ۱۵:۱۰
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۱۴۸۶۰
غم غربت قومیت‌ها؛ اين پاسداران عزت ایران

اقوام؛ گل‌هاي باغ پرشکوفه ايران بزرگ

گروه جامعه: قومیت‌ها که بیش از نیمی از جمعیت ایران عزیز را تشکیل مي‌دهند، از دیرباز عزیز فرزندان وفادار وطن بوده‌اند. پایمردان پای بر زمین فشرده و در برابر بیگانگان پا پس نکشیده و حرمت مام میهن را بشکوه نگهداشته اند. اقوام ایرانی گرداگرد ایران را فرا گرفته‌اند بی آنکه برای خویش چیزی گرفته باشند. سترگ صخره‌هاي قدکشیده در برابر هجوم اسکندر و تیمور و چنگیز و...بوده اند. بی باکان خاک و دین را پاس داشته که سرخی خونشان دربلندای تاریخ، سند سربلندی و حدیث دلدادگی این گمنامان به این سرای سربلندی است.
اقوام؛ گل‌هاي باغ پرشکوفه ايران بزرگ
اسماعیل حسین‌پور

امروز قومیت‌ها به سان گل‌هاي روییده بر شاخه کهنسال ایران، باغ پرشکوفه وطن را آراسته‌اند و همنوا با اقبال لاهوری مي‌گویند:«چون گل صد برگ ما را بو یکی است». قومیت‌ها در عرصه‌هاي مختلف در ایران خوش درخشیده‌اند، پاسداران عزت ایران بوده‌اند، سخت کوشان هر کمبود را تاب آورده، افتخارشان کار و تولید و خدمت بوده است، قناعت پیشگان ریشه در ایران دوانده‌اند که گاه با «ستارخان» و« باقرخان» قد کشیده‌اند، گاه با «رییس علی دلواری» به ستیز سرخ با انگلیسی‌ها برخاسته‌اند، گاه با« میرزا جهانگیرخان» جان گرفته‌اند و گاه در خشم برنو «کوچک خان» بزرگ روی رهایی را دیده‌اند یا در سرخی خون گمنام سردار به جنگ روس‌ها برخاسته در شمال خراسان – «سردار عیوض»- ننگین قراردادآخال را برنتابیده‌اند و جان در راه وطن داده‌اند بی آنکه برخی تاریخ نویسان باده نوش قاجار در پایتخت، حدیث برپای ایستادگی این سروهای سر برآورده از دل دره‌هاي غیرت را زبان شوند.

امروز در دولت تدبیر و امید قومیت‌ها رنگین کمانی دیگر را در آسمان دلشان به نظاره نشسته اند، آنان چیزی نمي‌خواهند، زبان مادری شان را مي‌خواهند، مدیرانی از جنس خودشان را تا باور کنند که مسؤولین آنان را فقط برای صندوق‌هاي رأی و روزهای راهپیمایی و دفاع دوست ندارند. قومیت‌ها اصل 15 قانون اساسی را مي‌خواهند، اصلی که پس از 30 سال از انقلاب غریب مانده است، قومیت‌ها حرمت مي‌خواهند، عزت مي‌خواهند. نمي‌خواهند در رسانه ملی به چشم حقارت نگاهشان کنند و لهجه شان اسباب استهزاء شود.نمی خواهند در برخی فیلم‌ها چهره شان در ذهن کودکان فردا با خشونت ترسیم شود، با دزدی، قتل و بی اعتمادی و خیانت و قاچاق نمایانده شود.

قومیت‌ها مي‌خواهند حکومت به آنها اعتماد کند، نگاه امنیتی به موضوع قومیت‌ها پایان یابد، قومیت‌ها را چالش پیش روی نظام ندانند بلکه فرصت تلقی کنند. قومیت‌ها مي‌خواهند به زبان خودشان شب شعر داشته باشند، شب موسیقی داشته باشند، با زبان خودشان کودکان شان را صدا بزنند، کودکان لالایی‌ها رابه زبان مادری شان بشنوند و اینها نه رؤیاهای اقوام که حق اقوام ایرانی است.

نگاه امید بخش رئیس جمهور سبب شده است که شوری در اقوام ایجاد شود واین شور تضمین کننده امنیت کشور و قوام بخش نظام و ترمیم کننده بسیاری از شکاف‌هايي است که در این سالیان گاه از سر بی تدبیری بروز کرده است. این نگاه امید بخش سبب مي‌شود که نقشه شوم بیگانگان برای ناپایداری در نقاط مرزی بی اثر شود و کسی نگاهی به آن سوی مرزها نداشته باشد.

قومیت‌ها همچنان مرزبان ایران‌اند، بیشترین مشارکت‌ها ار در انتخابات و صحنه‌هاي انقلاب داشته‌اند، پرشکوه‌ترین استقبال‌ها را از مسؤولین به عمل آورده‌اند ولی متأسفانه از سوی برخی افراد مورد بی مهری‌هاي زیادی قرار گرفته‌اند و مهمترین آن عدم اعتماد به آنان در بکارگیری افراد بومی در پست‌های مختلف دیارشان بوده است و این در سالیان گذشته اسباب رنجش خاطر بسیاری از اقوام ومذاهب از کاربه دستان شده است.

حال با رویکرد مثبت دولت مبنی بر رعایت حقوق اقلیت‌هاي زبانی، مذهبی ودینی انتظار مي‌رود در نخستین گام عملی با بکارگیری نخبگان بومی در مسؤولیت‌ها، دولت وفاداری اش را به این شایسته فرزندان ایران به اثبات رساند و بی شک این کار سترگ در کتیبه دل اقوام ایرانی به زیبایی حک خواهد شد و به قول اخوان ثالث خواهند گفت:
زپوچ جهان هیچ اگر دوست دارم
تو را‌ اي کهن بوم و بر دوست دارم
بر و بوم کرد و بلوچ تو را
به سان درخت نجابت ثمر دوست دارم

م.م.
United States
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۱۵:۳۵
مقاله هدف بزرگ و شرافتمندانه ای دارد.
اما یک ایراد دارد که موجب به ذهن آمدن بعضی ادعاها می شود. قومیت‌ها که حدود نیمی و کمتر نیمی از جمعیت ایران را تشکیل مي‌دهند. (تازه اگر گیلانی ها مازندرانی ها را قومیت حساب کنیم) . . . (115534)
گلایه
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۱۶:۰۹
احساسی حرف نزنید !!!
مظلوم ترین قوم در این کشور فارس ها هستن. . . . . دشمنی عده ای تندرو با تاریخ ایران باستان به عنوان نمادی از فارسها مخالفن سالهاست که به همین بهانه به استان فارس و شیراز هیچ گونه رسیدگی نمیشه در قیاس با استانهای آذربایجان شرقی و غربی
شاهنامه فردوسی چقدر مظلوم و ............. هزاران گلایه دیگر (115539)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۱۹:۴۶
مظلوم ترین قوم در این کشور فارس ها هستن!
پس وای به حال دیگر اقوام... (115588)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۲:۲۸
بلوچ ها رو ايشون نديده كه ميگه مظلوم ترين فارس ها هستن !!! (115681)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۱۹:۵۵
بهار عزیز جا داشت کادر نظرات این صفحه رو غیرفعال می کردی نه صفحه اون مداح ...
معمولا کاربرای محترم تو این خبر از روی احساس و تعصب و بدون اشراف به معضلات و مسائل اقوام و استانهای دیگه نظر میدن که موجب نارضایتی بقیه میشه بدون اینکه پاسخ اونها درج بشه و ... (115597)
م
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۱:۱۸
من هم با جناب گلایه موافقم. فارس بودن در ایران چوب دو سر طلاست.
هم از جانب حکومت بی مهری می شود و هم از جانب سایر اقوام.
حتی نویسنده متن هم، به مانند بعضی ها، سعی در قلب واقعیت تعداد فارسی زبانان ایران دارد. (115644)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۲:۱۰
. . . .
انقد بدم میاد تو مسائل قومی و مذهبی از رو تعصب و احساسات برخورد میشه!!! کاش مردم به جای خواسته های مذهبی و نژادی و ... به حقوق انسانی هم احترام میذاشتن اونوقت بهان چنگ انداختن به همو نداشتیم فارس با دوران باستان حال میکرد ،ترک با زبان خودش و بلوچ با رفاه همتراز سایر ایرانی ها.

کامنت قبلی گفته بودم این کادرو ببند که ایجاد نفرت نکنی نبستی بهار. (115669)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۱۶:۳۸
فکر کنم تنها کشور در جهان که اسم بردن و هواداری از ملیت در اون جرمه ایرانه
برادر تمام مردم ایران مشکل دارن نه قومیت خاص (115546)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۱۷:۲۳
به جز مرکزنشینان بقیه مردم در فقر و فلاکت هستند و به جز شهروند درجه2 اقوام درجه2 و3 نیز داریم (115552)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۱۹:۳۸
البته شهر تبریز که فارس نشین نمی باشد در سال 1391 از سوی سازمان مال بعنوان توسعه یافته ترین و زیباترین شهر ایران شناخته شد ولی در عوض بسیاری از شهرهای فارس نشین جز محرومترین مناطق کشورند مثل مسجد سلیمان در خوزستان که بعد از استخراج تمام نفتش و خرج پول آن در دیگر شهرهای کشور اکنون در محرومیت کامل است (115580)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۱:۲۳
یک: 90 درصد سرمایه گذاری ها در تبریز توسط بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی انجام گرفته است.
دو: مسجد سلیمان هم فارس نیست. (115650)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۲:۱۱
گردش مالی وشاغلین و عظمت سرمایه صنایع دولتی مثل صنایع نفت ( پالایشگاه) و پتروشیمی و تراکتور سازی و ماشین سازی تبریز و. . . . را چطور با چند کارخانه شیرینی سازی مقایسه میکنی ؟ اگر سرمایه گذاری در صنایع مادر نبود همان صنایع کوچک نیز پولی برای سرمایه گذاری داشتند ؟ در ضمن باید متوجه فرق بین لهجه و زبان باشی زبان لری همانند زبان فارسی نواده‌ای از زبان پارسی میانه است و واژه‌های آن همانندی بسیاری با فارسی دارد. ریشه زبانهای ایرانی لری-بختیار مانند زبان فارسی به پارسی میانه(پهلوی ساسانی) و از طریق پارسی میانه به پارسی باستان(زبان هخامنشیان) برمی‌گردد (115672)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۲:۴۴
تو که شمشیرو از رو بستی مومن! گیرم تو راس میگی ؟چیکار کنیم الان؟ تو سهم منو بده منم سهم تو رو! شما رو بخیر و مارو به سلامت!آره شما زیادین. (115695)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۳:۲۶
مملکت که ارث پدری من و تو نیست که سهم خواهی کنیم، هر گوشه کشور متعلق به تمام مردم و کشور ایران است ونه فقط کسی که در آنجا زندگی میکند یعنی شبیه یک ملک مشاع که متعلق به تمام مالکین آن است ولی هیچکدام هم نمیتوانند تصمیمی بدون موافقت دیگر مالکین و یا بر علیه دیگر مالکین در آن اعمال کند (115712)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۱۹:۰۴
حرف آسان است. چرا یک کرد، بلوچ، و یا عرب در کابینه آقای روحانی نیست؟ چرا یک سنی نیست؟ چرا یک زرتشتی نیست؟ کردار بسیار بالاتر از حرف است. مگر نه اینکه هشت سال حرف از دهان آقای احمدی نژاد شنیدیم که ایران بهترین است و اقتصادش عالی و تولیدات بالاترین...حرف آسان است، با عمل نشان دهید که به اقوام ایرانی به چشم ایرانی نگاه می کنید. (115565)
م
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۱:۲۰
آقای بیژن زنگنه کرد است. چندین وزیر تبریزی هم داریم.
اما در مورد اقلیت های مذهبی با شما موافقم. (115647)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۲:۱۸
اصلا چرا رهبر فعلی کشور و موسوی نخست وزیر هشت سال زمان جنگ که اصالت آذربایجانی دارند رو نمیگید (115675)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۱۹:۰۵
در حالیکه کشورهای غربی و پیشرفته خود بهم پیوسته تا قویتر شوند ( مثل ایجاد اتحادیه اروپا و یا مورد اتحاد دو آلمان و یا ایالات متحده آمریکا) ولی بعضی در کشورهای افریقایی و اسیایی تحت تاثیر احساسات قومی ویا مذهبی و البته با تحریک پنهان یا آشکار قدرتهای خارجی استعمار گر در جهت کوچکتر کردن و در واقع ضعیفتر کردن خود و کشور خود تلاش میکنند و اغلب باعث جنگ و برادرکشی میشوند که بخصوص منطقه مورد بحث و مردم همان اقلیت بیشترین اسیبها را متحمل شده و عقب مانده گی بیشتر ان قوم و منطقه حاصل تفکرات اینچنینی میباشد بعلاوه بودجه این کشورها بعوض مصرف در طرحهای عمرانی و تولیدی به جیب کارتلهای اسلحه سازی دنیا که در همان کشورهای متحد شده و قوی و تحریک کننده خارجی میباشد سرازیر میشود، و بعد هم کشورکهای پدید آمده مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس به علت ضعف ذاتی ناشی از کوچکی ،به مکانی برای پایگاههای نظامی ابر قدرتها و سرکوب کشورهای مستقل منطقه بدل میشوند براستی که قومیت گرایی افراطی تفکری عقب مانده میباشد. و ایجاد تفرقه در ملت ایران به حزب وابسته به شوروی توده برمیگردد که با ابداع اصطلاح خلق های ایران بدنبال اهداف سیاسی اربابان خود در حزب کمونیست شوروی بود وگرنه با اینکه کشور ایران که در طول تاریخ به خاطر اکثریت مطلق فارس آن اصلا پرشیا (و یا پارس )نام داشت قبل از پهلوی ها اغلب توسط پادشاهان غیر فارس رهبری میشد و همیشه یک ملت بوده که شامل اقوام گوناگون بود (115567)
مهدی از تبریز
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۱۹:۵۶
آقای محترم اگر تو اروپا کشور ها دارن روز به روز متحدتر میشن برو شرایط اونجا رو بررسی کن و ببین آیا در اروپا به بهانه متحد شدن ذره به فرهنگ ها ظلمی میشه برای مثال تو اسپانیا هر ایالت زبون رسمی پرچم رسمی سرود رسمی خودشو داره حتی فکر کنم مجلس خودشون رو دارن فقط ارتش خودشون رو ندارن که دولت مرکزی اصلا به این اجازه نمیده یا تو سوئس از سه تا زبون تشکیل شده فکر کنم ایتالیائی و آلمانی وچی چی ولی هر شهر زبون خودشو داره جالبه اگر از یه شهری بخوای بری به شهر دیگه باید اول زبون اونجا رو یاد بگیریین. . . . . بعلاوه شما میگید تو آسیا و آفریقا استعمار گر ها دارن اختلاف میندازن ولی آیا دولت های مرکزی هیچ تقصیری ندارن؟؟؟؟؟؟اینها آسیب رو به وجود آوردن تا ابر قدرت ها ازش سوءاستفاده کنن اگر تو همون کشور های آسیایی آزادی سیاسی و فرهنگی و مذهبی بود چطور غرب میتونست ازش استفاده کنه؟؟؟؟ (115598)
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۰:۴۱
ایران سرزمین تمام ایرانیان با هر زبان و قومیت است و باید تمام کسانیکه به وحدت کشور معتقدند از حقوق یکسان برخوردار باشند ولی اینکه در کشوری برای رفتن به شهری دیگر باید زبان آنجا را یاد بگیری اصلا درست و حتی قابل باور نیست و در اغلب کشورها یک زبان رسمی وجود دارد که برای حل چنین مشکلاتی وجود چنین زبانی ضروری است که در ایران همیشه از نظر تاریخی زبان فارسی بوده و گرنه سه ایرانی ترک زبان ویا عرب زبان و یا فارس زبان چگونه باید در موارد ضروری ویا در آموزش و ادارات با یکدیگر ارتباط برقرار کنند ؟ در ضمن درست که دولتهای مرکزی هم مقصرند ولی آیا بعضی از افراد و احزاب وابسته که در گذشته با حمایت شوروی سابق استقلال آذربایجان و کردستان ایران را اعلام کرده بودند در ایجاد اختلاف داخلی و بدبینی ها در جهت اهداف قدرتهای خارجی نقشی نداشتند ؟ بله با شما موافقم که ما هم باید از نظر دمکراسی و نهادهای جامعه مدنی بیشتر پیشرفت کنیم تا بقیه مشکلات و تبعیضات هم محو شوند نه اینکه به ایجاد اختلاف و بدبینی بین ملت کمک کنیم. (115623)
مهدی از تبریز
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۲:۰۳
اولا من اون چیزی که درباره سوئیس شنیدم از چندین منبع مختلف بود دوما مشکل همین جاست که مثلا نباید تو تبریز مدارس به ترکی آموزش بدن چون اگر یه تهرانی از تهران پاشه بیاد تبریز به مشکل بر میخوره.....من قبل از اینکه ایرانی یا آذربایجانی باشم یک انسانم باور کنید منتسب کردن صدای مردم به اجنبی هیچ مشکلی رو حل نمیکنه بلکه باعث چرک این زخم میشه .... (115659)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۳:۲۷
کاش هموطنامون درد مارو می دیدن، اونوقت سنگ نمی زدن! اما ما رهروان راستین ستارخانیم که گفت ""من می خواهم هفت دولت به زیر پرچم ایران باشند من زیر بیرق اجنبی نمی روم"" یا بابک که ایستاده مرگ را به آغوش کشید تا بیگانه در ایران جولان ندهد...
برای ایران و بخاطر ایران سکوت کنیم که فردا روشن است، چرا که یاد می گیریم به همدیگر اخم نکنیم و نیاز به نداشته هامان را در داشته های هموطنان خود جبران کنیم... سهند دماوندین آرخاسیدیر و تبریز تهرانا قارداش... (115713)
اسفندیار
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۰:۵۴
آقا .مظلوم ترین قوم بلوچ ها هستند وهیچ گونه پستی اونهم در بلوچستان بهشون داده نمیشه کاش وعده ها عملی بشه...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (115635)
تیززین
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۲:۳۷
لباس فقط لباس کویتی (115688)
بختيار
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۳:۱۷
. . .
همه لهجه ها در ساختار زبان فارسى جزوى از قوم فارس هستند.اما اينكه نژاد پارس درحال حاضر چه كسانى هستند با توجه به درهم آميختگى نژادها در طول قرون گذشته به سختى اثبات شدنى است. (115710)
ناشناس
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۳:۳۸
آفرین به این مقاله و صدآفرین به نویسنده چیره دست آن که گمنام مانده اند باید از وجود این جوانان استفاده کرد مطالب ایشان را همیشه میخوانم دست مریزاد آقای حسین پور که نام خراسان را زنده کرده ای / برادرجان خراسان است اینجا = سخن گفتن نه آسان است اینجا (115719)
فروغ
۱۳۹۲/۰۶/۰۱ ۲۳:۴۷
اقلیت قومی مذهبی معنی نداره مشکل زمانی حل میشه که مردم ایران از حقوق انسانی برخوردار باشن
با رعایت منشور جهانی حقوق بشر مشکلا حل میشه (115721)
۱۳۹۲/۰۶/۰۲ ۱۰:۲۹
به نام خدا
هریک از اقوام نشان از تمدن و فرهنگ غنی کشوری به نام پارس هستند،باشد که از این تمدن و فرهنگ پاسداری شود. (115789)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۲ ۱۱:۴۰
تا زماني كه ما مردم صرفا از روي احساسات و بدون دليل منطقي هر كدوم ديگري را نفي كنيم چيزي درست نميشه دوستان عزيز همه ما چه فارس چه ترك لر و كرد بلوچ گيلكي مازندراني .....همه همه ايراني هستيم و داراي حقوق برابر (115810)
۱۳۹۲/۰۶/۰۲ ۱۳:۴۶
تشکیل و تقویت جهان ایرانی که تکامی زبانها گویشها و لهجه ها زیر مجموعه جهان ایرانی هستند پارسها آذریها اکراد الوار بلوچها سیستانیها کرمانجها ترکمن ها گیلکی ها مازنی ها و ... همه و همه ایرانی و جزئی از جهان ایرانی بزرگ هستن
حتی ارمنی ها (115855)