بی.ام.و یکی دیگر از خودروسازانی است که با نمونههای هیبریدی خود به نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2013 خواهد آمد. تعداد این نمونههای هیبریدی که توسط خودروسازانی مانند دایلمر یا لندروور به نمایشگاه امسال معرفی شدهاند آنقدر زیاد است که نمیدانیم جایی برای نمونههای تازه بنزینسوز باقیمانده یا نه! با این حال اگر علاقمندید بدانید کانسپت شاسیبلند هیبریدی X5 eDrive چقدر با X5 همیشگی متفاوت است، با ما همراه شوید.
همانطور که میتوانید از نام این کانسپت حدس بزنید X5 eDrive ترکیبی از X5 و فناوری eDrive بی.ام.و است. موتور دوتوربویی با چهار سیلندر در این نمونه جایگزین موتورهای 6 یا 8 سیلندر به کارگرفته شده در خودروهای X5 شده و برای جبران توان مورد نیاز یک پیشرانه الکتریکی با قدرت 95 اسببخار به سیستم اضافه شده است. این پیشرانه الکتریکی میتواند وظیفه تأمین نیروی مورد نیاز خودرو با آلایندگی صفر را تا مسافت 30 کیلومتر و با سرعت نهایی 121 کیلومتربرساعت به عهده بگیرد.
نیروی مورد نیاز پیشرانه الکتریکی توسط یک باتری یونلیتیوم با توان بالا تأمین میشود که در کف فضای صندوق عقب تعبیه شده و میتوان گفت که فضای اضافهای را اشغال نکرده است.ترکیبی از پیشرانه الکتریکی و موتور دوتوربویی باعث شده مصرف این شاسیبلند در هر صد کیلومتر به تنها 3.18 لیتر برسد. مطابق اعلام بی.ام.و میزان انتشار گاز دیاکسیدکربن توسط این خودرو در هر کیلومتر کمتر از 90 گرم خواهد بود.
راننده میتواند با انتخاب سه حالت متفاوت رانندگی کارایی این شاسیبلند هیبریدی را در شرایط گوناگون به حداکثر برساند: هیبریدی هوشمند برای ایجاد تعادل میان کارایی و قدرت،باتری ایمن برای حفظ توان باتری در کیلومترهای آخر، تمامالکتریکی برای رانندگی در مسیرهای کوتاه شهری با آلایندگی صفر.
علاوه بر این رانندگان میتوانند برای صرفهجویی بیشتر در حالت «هیبریدی هوشمند» ECO PRO را نیز انتخاب کنند.
در این نمونه سیستم هیبریدی همراه با سیستم چهارچرخمتحرک هوشمند xDrive بی.ام.و عمل میکند تا نیروی حاصل از پیشرانه الکتریکی و موتور خودرو را به بهرهورترین شکل ممکن میان چرخها توزیع کند.
کارشناسان میگویند این خودرو میتواند چالاکی و قدرتی را که رانندگان از یک شاسیبلند چهارچرخمتحرک در تمامی فصول انتظار دارند، برآورده کند.
از آنجا که این نمونه هیبربدی مبتنی بر شاسیبلند X5 است، بر خلاف بسیاری از کانسپتهای تازه کاملا آماده ورود به خط تولید بهنظر میرسد.
این کانسپت را میتوان به کمک بخشی که برای شارژ باتری در نظر گرفته شده، شکل متفاوت سقف آن، ورودیهای هوا و بخش آبیرنگ i Blue که در جلو پنجره آن دیده میشود از X5 تفکیک کرد.در این نمونه هم مانند دیگر خودروهای سبز بی.ام.و از سیستم ConnectedDrive برای در دسترس نگهداشتن اطلاعات پیشرانه الکتریکی استفاده شده است.
این سیستم میزان شارژ الکتریکی باقیمانده در هر لحظه و مسیری را که میتوان با توجه به ترافیک موجود، شرایط جاده و حالت انتخاب شده طی کرد، نشان میدهد.
سیستم ناوبری خودرو ایستگاههای شارژ را نیز نشان میدهد و راننده به کمک یک برنامه کابردی (اپلیکیشن) روی تلفن هوشمند خود میتواند توان باقیمانده برای باتری، مسافتی که میتواند طی شود و زمانهای شارژ را کنترل کند.
علاوه بر این میتوان از این اپلیکیشن برای پیشسرمایش یا پیشگرمایش خودرو در فصول مختلف استفاده کرد.کانسپت تازه هیبریدی بی.ام.و از 10 تا 22 سپتامبر / 19 تا 31 شهریورماه جاری) همراه با چندین نمونه بنزینسوز و تمامالکتریکی تولید این خودروساز در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی خواهد شد.