وال استریت ژورنال دیروز به نقل از یاكوب آداموویچ (Jakub Adamowicz) سخنگوی كمیسیون اروپا (بازوی اجرایی اتحادیه اروپا) خبر داد كه در سال 2010 ایران ایر به دلیل نگرانی هایی در مورد امنیت هواپیماهایش در لیست سیاه این اتحادیه قرار گرفت. با این حال 12 هواپیمای ایران ایر از این تحریم مستثنی شدند و این شركت توانست برخی پروازهای اروپایی خود را ادامه دهد.
آداموویچ گفت: 'در ماه مه برخی ارزیابی های فنی انجام می شود تا مشخص شود ایران ایر مشكلات مذكور را حل كرده یا خیر. این سفر برای انجام گفت و گوهای فنی انجام خواهد شد و سیاسی نیست. امنیت پروازها ارتباطی به تابعیت هواپیمایی ها ندارد.' پیش از این 8 كمیسیونر اتحادیه اروپا برای نخستین بار به تهران سفر كردند تا راههای بهبود روابط با ایران را بررسی كند. دو طرف پروژه های مشتركی را از بخش انرژی تا مهاجرت و تحقیقات در دست می گیرند تا این روابط دوجانبه را كه بر سر برنامه هسته ای ایران محدود مانده بود گسترش دهند.
در دوران تحریم، به علت اعمال تحریم های یك جانبه آمریكا علیه صنعت هواپیمایی كشورمان، ایران امكان خرید هواپیماهای نو را نداشت و برای بهبود وضعیت ناوگان مسافربری خود ناچار از خرید هواپیماهای دست دوم بود كه این خود منجر به افزایش سن هواپیماها و كاهش سطح ایمنی آنها شد.
هواپیمای شركت «ایرفرانس» یكشنبه شب در فرودگاه امام خمینی تهران بر زمین نشست و به این ترتیب فعالیت خط پروازی پاریس- تهران كه از سال 2008 میلادی به حالت تعلیق درامده بود، از سر گرفته شد. شركت هواپیمایی «بریتیش ایرویز» انگلیس نیز از سر گیری پروازهای لندن- تهران را در ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) پیش بینی كرده است. پس از توافق بین المللی هسته ای ایران در ماه ژوئیه (تیرماه 94) كه راه را بر رفع تحریم ها علیه ایران گشود، شركت هواپیمایی ایرفرانس در ماه دسامبر گذشته (آذر/ دی 94) خبر از سرگیری پروازهای این شركت به تهران را اعلام كرد.