گروه جامعه: درچندماهه اخیر با بالارفتن نجومی قیمت دلار نه تنها تب ورادات خودرو فروکش نکرده بلکه این روزها شاهد جولان خودروهای گذر موقت و لوکس چندمیلیاردی در خیابانهای تهران هستیم.
این روزها اگر گذرتان به خیابانهای شمالشهر تهران افتاده باشد یا اگر مشتری ثابت شبهای بزرگراههای تهران باشید، بعید است که یکی از اتومبیلهای گذرموقت از مجاورت شما گذر نکرده باشد و با صدای غرش موتورهایش تلنگری به حافظه تاریخی و جغرافیاییتان نزده باشد و شما را میان حل معادله لاینحل بُعد مکانی، ریالی، دلاری و زمانی شما و این از ما بهتران رها نکرده باشد.
گرچه واردات خودرو در سالهای اخیر با فراز و فرودهایی همراه بوده و در طول دهه اخیر حجم بالایی از خودروهای وارداتی به خیابان های تهران و دیگر شهرهای کشور راه گشودهاند ولی آنچه این روزها در حال وقوع است مسالهای فراتر از تردد خودروهای چندصد میلیونی معمول است! این روزها صحبت از خودروهای چند میلیاردی است که طرح و فرم عجیب آنها در میان غرش سرسام آورشان چشمها را به خود میدوزد. اگر زمانی با ورود پورشه به ایران جار و جنجالی به پا و حساسیتها برانگیخته می شد، ولی این روزها لامبورگینی اونتادور، فراری کالیفرنیا، بنز اس ال اس و بسیاری خودروهای میلیاردی گذر موقت دیگر بدون هیچ سر و صدا و جنجالی وارد ایران شدهاند و در خیابانهای شهر جولان میدهند.
قضاوت میان خوشبختانه یا متاسفانه بودن این اتفاق تفاوتی میان آنچه در جریان است ایجاد نمی کند ولی به هر حال، حال و روز این روزهای خیابان های شمال تهران حال و روزی است متفاوت با دیگر محلههای این شهر و دیگر شهرهای این کشور و یا حتی دیگر کشورهای دنیا؛ محلههایی که با جولان این خودروهای لوکس و میلیاردی به محلی برای فخرفروشی عدهای تازه به دوران رسیده تبدیل شدهاند؛ اتومبیلهایی با قیمتهایی سرسامآور که دیدن آنها نه تنها برای ما، که برای بسیاری از مردم کشورهای سازنده این ارابههای لوکس و دیدنی نیز تازگی دارد! اما آنچه حساسیت این مساله را دوچندان میکند ورود این گذر موقتها در شرایط فعلی است که با بالا رفتن قیمت دلار و چندبرابر شدن قیمت این خودروها نه تنها از ورود این خودروها به کشور کاسته نشده بلکه بر حجم تقاضای این ارابههای لوکس نیز اضافه شده است تا جاییکه برخیها فصل تابستان امسال را نقطه اوجی در واردات این نوع خودروها بیان می کنند.
سعید یکی از دوستداران ماشینهای لوکس میگوید: در حال حاضر که در آخرین ماه از تابستان ۹۲ هستیم شاهد یکی از بهترین روزهای ماشین بازهای ایرانی هم هستیم چراکه علاوه بر لامبورگینی اونتادور، فراری ۴۵۸، فراری کالیفرنیا، اس ال اس پلاک ملی، اس ال اس مات گذر موقت، آئودی آر ۸ سفید، آئودی آر ۸ نوک مدادی، هامر فول تیونینگ و جگوار ایکس اف ۲۰۱۳ که در خیابانها در حال ترددند تا چند روز دیگر اولین فراری ۴۵۸ اسپایدر ایران وارد کشور میشود.
اما فارغ از بحث خودروهای گذرموقت، که به وسیلهای برای خودنمایی برخی از جوانان کمتر از ۳۰ سال تبدیل شده بحث پلاک شدن این خودروها نیز مسالهای است که کنکاش در آن می تواند نشان از باندهایی خاصتر از این اتومبیل های خاص در روند شمارهگذاری چنین خودروهایی باشد.پس از آنکه تردد خودروی ۶ میلیاردی بوگاتی با پلاک رند توسط رییس پلیس راهبر تهران تکذیب شد این بار نوبت به فراری ۴۵۸ قرمز رنگ رسیده است که این روزها در میان بهت بسیاری از مردم و علاقمندان به اتومبیل های لوکس، با پلاک ملی در خیابانهای شهر تردد کند.
خودرویی که مالک آن این روزها به فکر فروش آن نیز افتاده و به دلیل دارا بودن پلاک ملی، قیمت باور نکردنی ۸/۵ میلیارد تومان را بر روی اتومبیل لوکس خود گذاشته است. قیمتی که در شرایط اقتصادی و معیشتی بسیاری از مردم این شهر و کشور، تنها می تواند دهنکجی و طعنهای معنادار باشد و... اما این مساله تنها در خودرو فراری و بوگاتی خلاصه نشده و در شورولت کامارا ۲۰۱۴ (آماده پلاک ملی) با قیمت ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان، هامر زرد پلاک ملی ۱/۵ میلیارد تومانی و ... نیز قابل مشاهده است.
در پایان باید اشاره کرد که حتی اگر ورود این خودروها به کشور با مجوزهای قانونی نیز صورت گرفته باشد میتواند نشانه ای باشد بر اختلاف فجیع طبقاتی میان عدهای خاص و دیگر مردم جامعه که زمینه را برای بروز جرم و جنایت مهیا می کند. جرم و جنایاتی که همچون فاجعه خیابان فرشته با ریشه اختلاف طبقاتی چندی پیش شاهد وقوع آن بودیم.