به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۷۹۴۱۶
چرا دچار لکنت زبان مي‌شوید، آقاي نوبخت؟

نامه انتقادي زیباکلام به سخنگوی دولت

گروه اقتصادي: صادق زیباکلام در نامه ای خطاب به محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، از توضیحات او درباره حذف یارانه بنزین، انتقاد کرده است. متن اين نامه به این شرح است:
نامه انتقادي زیباکلام به سخنگوی دولت
بسمه تعالی
جناب آقای دکتر محمد باقرنوبخت
سخنگوی محترم دولت یازدهم ادام الله ظله العالی

با سلام و تحیات،یکی از موضوعاتی که همواره مورد تعجب توام با تاسف در حکایت دولت معدلت آثار یازدهم بوده رویکرد ضعیف و مذبذب امناء آن آقایان در قبال تصمیمات شان بوده. آنقدر که آقای دکتر محمود احمدی نژاد در برداشتن گام های نادرست و اخذ تصمیمات نادرست تراز خود عزم و اراده و جنم نشان مي‌داد، جنابعالی و همکارانتان در دولت یازدهم ثلث و حتی عشر آنرا هم در قبال تصمیمات صواب تان ندارید.

نمونه بارز آن در پرداخت یارانه و اخیرا هم در افزایش قیمت بنزین مي‌باشد. بنده هیچ کشور و نظامی را سراغ ندارم که بلایی را که آقای احمدی نژاد با پرداخت یارانه بر سر اقتصاد ایران آورد مسئولین آنکشور بر سرآن آورده باشند. با اینکه مصیبت بار بودن آن تصمیم هم از منظر عدالت و هم از نظر تاثیر فاجعه بارش بر اقتصاد کلان کشور اظهرمن الشمس مي‌بودند، مع ذالک ایشان با آنچنان عزم و اراده، اطمینان خاطر و قاطعیتی آن تصمیم یا درست تر گفته باشیم مصیبت عظما را به اجرا گزاردند که هر کس نمی دانست تصور مي‌کرد که آن تصمیم حاصل سالها مطالعات فشرده برجسته ترین علماء علم اقتصاد و توسعه مي‌بوده است.

اما دولت جنابعالی وقتی در برابر این فاجعه تاریخی قرار مي‌گیرد و با این پرسش روبرو مي‌شود که دست کم در قبال پرداخت یارانه اقشار و لایه های پر درآمد جامعه چه برنامه ای دارد، بجای آنکه شما فریاد بکشید که این بلایی که در طول تاریخ بشریت بی سابقه بوده بر سر این مملکت نازل شد فقط به انگیزه پوپولیزم بود و بس، دچار لکنت زبان مي‌شوید.

صبح مي‌گویید که بنا دارید یارانه پر درآمد ها را قطع کنید، بعد از ظهر آن را تکذیب مي‌کنید، غروب مي‌گویید که اسلام به ما اجازه نمی دهد از دارایی شهروندان اطلاعات بدست آوریم و آخر شب هم باز سخن دیگری مي‌فرمایید و بالاخره آخر برج هم با پرداخت مجدد یارانه فله ای به۷۸ میلیون نفر یک قاشق دیگر سم در کام اقتصاد مصیبت زده مملکت مي‌ریزید و همچنان جسارت ندارید به این خود کشی اقتصادی پایان دهید.

مشابه همین وضعیت در خصوص تصمیم اخیرتان پیرامون افزایش قیمت بنزین بوجود آمده. جناب آقای دکتر نوبخت عزیز، تقریبا تمامی کشورهای دنیا نه تنها بها تمام شده بنزین را از مصرف کننده مي‌گیرند بلکه از محل درآمد مالیات هایی که حتی تا چندین برابر قیمت تمام شده بنزین بالغ مي‌شودبرای مصارف آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، گسترش حمل و نقل عمومی و کمک به اقشار و لایه های کم درآمدتر جامعه استفاده مي‌کنند.

کشور ما بدلیل دارا بودن یک ساختار اقتصادی دولتی ناکارآمد نه تنها هیچ درآمدی از محل مالیات بنزین ندارد بلکه قیمت تمام شده آن را هم از مصرف کننده نمی گیرد. قیمت بین المللی بنزینی که دولت وارد مي‌کند در حدود۱۷۰۰ تومان(لیتر) مي‌باشد. یعنی حتی بدون در نظر گرفتن هزینه حمل، هریک لیتر بنزینی که دولت مي‌فروشد در حدود ۷۰۰ تومان به مصرف کننده "یارانه نامریی" مي‌پردازد.

در حالیکه کشورهای دیگر از هر یک لیتر بنزینی که مي‌فروشند بعضا تا ۴۰۰۰ تومان مالیات دریافت مي‌کنند. اولین اشکال قیمت گذاری بنزین (ایضا گازوئیل و سایر مشتقات نفتی) در توزیع عدالت است. خانوارهایی که اتوموبیل شخصی ندارند از این یارنه هیچ سهمی دریافت نمی کنند در حالیکه خانوارهایی که دارای اتومبیل هستند هر بار که باک بنزین اتوموبیل شان را پر مي‌کنند این یارانه را دریافت مي‌کنند و هر قدر که تعداد اتوموبیل های یک خانوار بیشتر باشد (بخوانید ثروتمندتر باشند) یارانه بیشتری دریافت مي‌کنند.

پایمال شدن عدالت تنها پی آمد قیمت گذاری نادرست بها بنزین نبوده، قیمت پایین بنزین سبب شده که هر که بتواند بجای استفاده از وسیله نقلیه عمومی از اتوموبیل شخصی استفاده مي‌کند. ترافیک و آلودگی هولناک شهرها به همراه از بین رفتن ثروت ملی جملگی پیآمدهای دیگر پایین بودن قیمت بنزین مي‌باشد. آنوقت زمانیکه دولت شما یک گام درست در این راستا برمی دارد جنابعالی در مصاحبه و توضیح پیرامون اخذ این تصمیم درست بگونه ای برخورد مي‌کنید کانه دولتتان مرتکب یک جنایت و خیانت عظیمی شده.

جناب آقای دکتر نوبخت، بجای تلاش در توجیه، توضیح و حتی رفع و رجوع کردن افزایش قیمت بنزین، در قبال اتخاذ این تصمیم درست و اصولی قرص و محکم بایستید. باور کنید اگر شما یک تصمیم درست گرفته باشید آن هم افزایش قیمت بنزین بوده. بجای نشان دادن تذبذب و اینکه حالت عذرخواهی با مردم حرف بزنید، به آنها توضیح بدهید که پایین بودن قیمت بنزین چه فاجعه ملی بوده و چگونه سر آنها کلاه مي‌رفته است.

برای مردم شرح دهید که برخلاف ظاهرش، آنها چه هزینه سنگینی برای پایین بودن قیمت بنزین در تمام این سالها مي‌پرداخته اند. به مردم بگویید پایین بودن قیمت بنزین یعنی بی عدالتی، یعنی کلاه رفتن برسر اقشار کم درآمدتر جامعه، یعنی کند شدن گسترش وسائط نقلیه عمومی، یعنی آلودگی شهرها، یعنی بدتر شدن ترافیک، یعنی ادامه سیاست‌های پوپولیستی که یک عمر مردم با جان و عمر و سلامت‌شان بها آن را پرداخته‌اند.

جناب نوبخت، باور بفرمایید نیازی نیست که هر بار دارو را با شربت به مردم بخورانید. یکبارهم که شده سعی کنید نقش قهرمان و ناجی را برای مردم بازی نکنید و حقایق را همانطور که هست با آنها در میان بگذارید. مطمئن باشید آنقدرها طول نمی‌کشد که درخواهید یافت که خیلی هم نیازی به شربت نداشته اید. ایام بکام باد
صادق زیباکلام
نهم خردادماه یکهزاروسیصدونودوچهار

فاتحه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۳:۲۰
اقای زیبا کلام کمر مردم شکست!
.
.
.
به شما چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (306050)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۴:۴۹
تمام کشورهای دنیا اعم از غرب و شرق و فقیر و غنی و اقتصاد دانانشان که حتی با وضع مالیات نمی گذارند بنزین ارزان باشد و انرا حداقل ، با قیمت واقعی عرضه می کنند نمی فهمند و بعد در کشور ما همه مردم عامه ، مفسر و اقتصاد دان هستند و اظهار نظر می کنند و تنها جوابشان اینکه حقوقمان را به دلار بدهید در حالیکه اگر کسی را در جای دیگری حقوق بیشتری دهند و خدمات او بیشتر ارزش می داشت میرفت در آنجا کار میکرد ، ارزش کار هر فرد همان حقوقی هست که می گیرد ...... (306097)
واقع بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۴:۵۶
....
اگر نبود درآمد یا مفت نفتی کشور، همین حقوق فعلی ایران هم به کارکنان بخش دولتی که در واقع توسط مدیران بی لیاقت تنبل شده اند قابل پرداخت نبود . تا دولت کوچک نشود و خصوصی سازی واقعی صورت نگیرد این مملکت پیشرفت نخواهد کرد ، البته باید تعرفه های مضحک واردات مثلا خودرو را هم در یک زمان 3-4 ساله حذف کرد و ناوگان عمومی شدیدا تقویت شود (306102)
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۵:۱۶
احسنت احسنت (306105)
محمد امین
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۶:۵۰
برای طرز فکرتان واقعا" متاسفم . وقتی کسانی هستند که ارزش کارشان به یک هزارم حقوقی که میگیرند نمی ارزد ( مثل بسیاری از مدیرانی که از رانت استفاده کرده و صاحب منصب شده اند ) مطمئن باشید کسانی هم هستند که به دلایل مختلف از حقوق حقه خود محروم هستند و بسیار کمتر از ارزش کاری که انجام میدهند حقوق دریافت میکنند . لطف بفرمائید و بهمین راحتی اظهار نظر نفرمائید ! آیا کسانی که از محل رانت صاحب خودروهای چند میلیاردی شده اند صاحب همان حقی هستند که فرزانگانی در کشور درحسرت خرید یک پراید بسر میبرند !؟
از آقای ... (306174)
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۹:۲۳
آقای واقع بین
شرایط کشور ما با تمام کشورهای دنیا که گفتیدذ خیلی فرق میکنه . چرا این رو نمیخواین قبول کنید ؟ کدوم کشور هشت سال احمدی نژادی داشت که اقتصاد اون رو به پرتگاه رساند و به داخل پرتگاه پرت کرد ؟؟؟ کدام کشور را سراغ دارید ؟ شرایط کشور ما را اصلا با کشورهای دیگه مقایسه نکنید آقا جان (306249)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ ۰۰:۳۴
شما هم که اظهار نظر کردید با استدلال خودتان عامه مفسر و اقتصادان هستید پس چرا اظهار نظر می کنید!؟ در ضمن این شد توجیه؟! این شد جواب!؟ بسیاری از آن کشور هایی که قیمت بنزین در انها بالاست در وهله اول نفتی برای صادارت ندارند و مانند ما در اقیانوس نفت زندگی نمی کنند با استدلال ضعیف دیگر شما پس مردم باید تمامی مایحتاج خودشان را با نرخ کشور های گران دنیا بخرند تا قیمت ها واقعی شود چون در حد همین میزان ریال کار می کنند برای مثال هندوانه در بسیاری از کشور های دنیا 10 برایر ایران قیمت دارید مردم هم باید ... (306364)
فاتحه تو بخونم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۵:۰۴
نکه تو و امثال تو جربزه دفاع کردن از خودتونو دارین که اوضاع کشور اینجور شلم شوربا شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (306103)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۷:۰۲
اخی دکتر تمام نخها و ریسیده هاتونو پنبه کرد؟ اشکال نداره اون گوشه سمت چپ سایت یه سطل آب یخه برو خودتو اونجا راحت کن.... (306180)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۲۳:۱۰
یه پیشنهاد
این روزها هجمه گسترده اقلیت پایداری و مخالف دولت به شدت فراوانه و اونها با هزینه بیت المال سعی در تخریب دولت اعتدال و دو شخص رئیس جمهور و وزیر امور خارجه دارند . برای خودشون آزادانه و بدون مجوز راهپیمایی می کنند تو وایبر و شبکه های اجتماعی عر توهین و دروغی رو بدون کوچکترین ابایی منتشر می کنند و مدعی هستند کل جامعه از دولت دلسرد شده اند , بنابراین بهترین کار اینه که با توجه به ماه خرداد که ماه پیروزی دولت و حسن روحانی در انتخابات هست دولت مجوز یک تجمع (ادامه در کامنت بعدی) (306345)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۲۳:۱۲
(ادامه از کامنت قبلی) مجوز تجمع در حمایت از دولت و رئیس جمهور و وزیر خارجه و دستگاه دیپلماسی رو صادر کنه تا یکبار دیگه از دولت اعتدال مردم حمایت کنند تا نقشه های از پیش طراحی شده افراطیون پایداری نقش بر آب بشه . این یه پیشنهاد بود به نظرم بهار نیوز به عنوان یک سایت مردمی و قوی اصلاحات میتونه پیگیر این موضوع بشه (درسته به موضع این پست خبری ربطی نداشت اما خواهشا نظر و پیشنهادم رو تایید کنید . سپاز از بهار نیوز (306347)
حامد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۲۳:۱۶
آقای زیبباکلام اگر همین استدلال را که "پرداخت یارانه به بنزین باعث می شود افرادی که ماشین ندارند یارانه نگیرند پس باید یارانه بنزین قطع شود" را احمدی نژاد انجام می داد - که انجام داد و هدفمندی یارانه ها را اجرا کرد - خود شما اولین کسی بودی که با آن مخالفت می کردی..
واقعا که برای دفاع از این دولت داری هر کاری میکنی...
فرمود: بدبخت کسی است که آخرتش را به دنیایش بفروشد و بدبخت تر از او کسی است که آخرتش را به دنیای دیگری بفروشد.
مواظب باش این حدیث شامل حالت نشه دکتر. (306352)
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ ۰۰:۵۳
متاسفانه مشکل همین حرف هاست، یعنی بعد از این هم سال قشر دانشگاهی صاحب نظر ما نفهمید که اگر مردم بنزین گران بزند یا فلان حامل انرژی گران شود یا فلان جا از مردم پولی گرفته شود و مردم هزینه اش را بپردازند مابه التفاوتش فقط به جیب دولت ها می رود و بعد دودش و فشارش برای مردم می ماند انجا غرب است از یک دلار و یک یورو حسابرسی می کنند مالیات ها خرج رفاه و عمران برای مردم می شوند اینجا اینها از جیب مردم خارج می شوند با همین شعار ها و بعد تبدیل می شوند به هزار چیز به جز خدمات عمرانی و رفاهی برای مردم، بعد ... (306366)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۳:۲۲
جناب آقای دکتر زیبا کلام عزیز فرمایشات شما درست ولی چند نکته از نظر جنابعالی مخفی مانده 1-در کشور ما هیچگونه زیر ساختی جهت حمل و نقل عمومی وجود ندارد و قطعا فراهم آوردن این سازه ها یا تجهیزات با این وضعیت اقتصادی حداقل به عمر بنده و شما قد نمیدهد 2 - عده ای (دلواپس)در این کشور وجود دارند که در هر آب گلالودی به دنبال ماهی میگردند ....... (306051)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۷:۰۴
توی مفاهیم کارآفرینی و موفقیت و مدیریت و... اینا فقط بهونه هست اینکه بخوایم بگیم این نیست و اون نیست هیچ وقت به خاطر این نبودنا کاری رو شروع نمی کنیم! (306181)
سعید1
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۳:۲۳
دکتر زیبا کلام عزیز این روشی که شما از آقای نوبخت خواسته اید یک روش مترقی و دانشگاهی است.ایران را با توده گرا کردن نابود کرده اند.شما همین دکترهای قلابی را که بعضا در دانشگاه تهران تدریس هم می کنند را ببین.اینها برای ناظمی یک دبستان هم زیادی اند اما باورشان شده که دکتر هستند ونظریه پرداز.حالا مردم عادی در چه وضعی هستند؟!اگر درک درستی از مسائلی که شما می فرمایید در دل جامعه بود که ما اینهمه بدبخت نبودیم.بعد از خاتمی احمدی نژاد نمی آمد.سیاستمداران ما در این سطح نبودند.شما به بطن جامعه نگاه کنید... (306053)
دبیر زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ ۰۱:۲۳
برای اقا سعید متاسفم که راحت به ناظم دبستان که کاری به مراتب سخت تر و مهمتر از استاد دانشگاه دارد توهین میکند .اینجوریاست که ما ماشدیم ..وای بر ما (306370)
دبیر زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ ۰۱:۳۱
جوانی با پدر گفت ای خردمند /مرا تعلیم ده پیرانه یک پند /بگفتا نیکمردی کن نه چندان /که گردد خیره گرگ تیز دندان/البته ما همه مشکلات دولت را میدانیم و میدانیم که عده ای مواجب بگیر دلواپس منافعشان هستند و مشتاقند که با ملت و دولت منتخب کل کل کنندو هیچگاه خسته هم نمیشوند چون بابت ان حق الزحمه میگیرند .اما دولت هم باید اینقدر کوتاه نیاید واز اختیارات قانونیش استفاده کند و از موضع قدرت برخورد کند بیست میلیون ایرانی با اوست.. (306372)
سعید1
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۳:۲۷
...طرف میلیاردر است به قطع یارانه اعتراض دارد.اصلا منافع ملی مطرح نیست.به خدا اگر جنگی بشود بیم دارم که همه بگریزند یا به جای ایستادن در برابر بیگانه ودشمن به غارت خانه های همدیگر مشغول باشند.مساله این است.با عینک استاد غیرقلابی دانشگاه تهران به مسائل نگاه می کنید.خوب ومحترم است اما همه واقعیت نیست ونتیجه مطلوب در پی ندارد.تزویر احمدی نژادی بهتر از راستگویی خاتمی برش داشت واین را دیدید.خاتمی می گفت انسان دارای حرمت است و قدرت باید پاسخگو باشد چند درصد مردم اصلا فهمیدند که او چه می گوید؟! ... (306054)
حمزه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۶:۰۷
خاتمی خودش پاسخگو نبود... (306142)
سعید1
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۳:۳۸
..یکی از رهبرانشان گفته بود نگران نباشید و از روشنفکرها نترسید. این روشنفکرها به یک کشیده بند هستند.کنترل حاشیه شهر را دیدید که چگونه در دست گرفته اند. طبقه متوسط را نابود کردند تا هسته تحول خواهی که اصلاحات بر آن متکی بود را نابود کنند.البته گمان ندارم اینها بدون مشاوران خارجی چنین چیزهایی به عقلشان رسیده باشد اما به هرحال همین که عقلشان رسیده از مشاورخارجی بهره گرفته به او گوش کنند خود برای این جماعت امتیاز بزرگی است.به هرحال بنده علیزغم اینکه میانه خوبی با آقای نوبخت ندارم اما درکشان می کنم. (306059)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۳:۴۶
جناب زیبا کلام ابتدا زیرساختهای اقتصتادی رادرست کنیم بعد قیمت واقعی بنزین واقلام دیگررا اعلام کنیم درکشورهای دیگر دخل وخرج متعادله ولی درکشورما دریافتها ریالی وخرج به دلار می باشد (306065)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۷:۰۷
یه چی یاد گرفتن همش بلغور می کنن زیر ساخت زیر ساخت ....اون زیر ساخت تا 100 سال دیگه هم درست نمیشه باید از هر جا شد شروع کرد! (306185)
محمد
France
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۴:۱۴
چه زیبا سخنان زیبا قلم به دل می نشیند بی پروا وبا منطق سخن میگوید بدون آنکه خودرا دریک جناح محصور کند شجاعانه وعادلانه آنجا که لازم باشد حتا به دوستان خود میتازد وظیفه هر فرد شرافتمند ومیهن پرستی هم همین است انتقادی که از سخنگوی دولت شد بسیار بجابود آقای نوبخت این رافراموش کرده اند که راضی نگهداشتن 100% جامعه امری محال است آنجا که تصمیمات بخیر وصلاح توده مردم ومملکت است باید ازغر زدنها نهراسید اگر لازم باشدکه هست دولت باید از دارایی شهروندان اطلاعات لازم راداشته باشدتافرار مالیاتی نداشته باشیم (306075)
تيمور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۴:۱۵
دولت اگر فكر مي كند كه تصميمي درست و كارشناسي است بايد با جديت تمام در جهت اجرايي شدن آن اقدام كند. بنده جزء معدود كساني بودم كه از دريافت يارانه نقدي انصراف دادم به اميد اينكه دولت در تصميم خود براي حذف يارانه پردرآمدها جدي است ولي بعد متوجه شدم كه پوپوليسم بودن را از دولت قبل به ارث برده است ولي كاش جسارت را از دولت قبل به ارث مي برد. (306077)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۴:۲۴
چرا اینقدر از کلمات عربی سنگین استفاده کرد؟ (306080)
ر.ح
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۴:۲۷
با عرض سلام خدمت آقای زیبا کلام نظرتان دررابطه با اثرات ارزان بودن قیمت بنزین درست اما درآمد مردم ما به خصوص کارمندان هم به اندازه درآمد دیگر کشور ها است راستی مالیات حاصل ازتعرفه واردات خودرو چه قدر است سالانه یک درصد به مالیات برارزش افزوده اضافه می شود.ومعلوم نیست کی ثابت می شود. (306083)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۷:۰۹
ببینم18 هزار تومن چقدر فشاره دقیقا؟ یعنی روزی چقدر؟ اصلا به حساب میاد؟ در مورد حقوقم خیالت راحت همون قدر که حقوق بالاست قیمت ها هم بالاست و البته مالیات خیلی بیشتری هم هست! (306188)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ ۰۱:۱۱
دوست محترم گز نکرده برش نفرمایید.از کسانی که در ولایات کفر زندگی می کنند پرسش یفرما بعد بنویس.در ولایات کفر مالیات زیاد هست اما خدمات هم به همان میزان زباد است.در سوئد 35 درصد مالیات بر درآمد می گیرند اما یک بازنشسته 24 هزار تا 35 هزار کرون (بسته به شرایط بازنشستگی)حقوق در یافت می کند.اگر 24 تایی باشد حدود پانزده هزار کرون برایش می ماند.اجاره بک آپارتمان و شارژ وبرق و گاز واینترنت خیره کننده و... سرجمع دوهزار تا بیشتر نمی شود.خورد وخوراک کم از هزار وپانصد تاست.آب هم رایگان است.شارژمترو ماهیانه.. (306368)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ ۰۱:۱۹
..500 کرون است.ویزیت پزشک عمومی 150 کرون و عمل های جراحی سنگین اگر بیمه باشید تقریبا رایگان است.تامین اجتماعی بیداد می کند.آزادی بیان بیداد می کند. پادشاه گاه به همراه چند ملازم برای قدم زدن به خیابان می آید ودر رستوانی غذا می خورد.خلاصه کفار در آنجا در بد فلاکتی گرفتارند! انوقت ما در این بهشت برین چه شادکامی ها که نداریم.شما راست می گویید.اصلا آنجا شهروندان بدبختند.نه!کاش مردم ما در کنار سفرهای زیارتی که به بلاد عرب می روند سفرهای سیاحتی به سرزمین های کفر هم داشته باشند تا برخی مسائل راببینند. (306369)
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۴:۴۹
با نهایت تاسف، من هیچ امیدی به بهتر شدن اوضاع کشور از هیچ جهت ندارم.این جا قانون فقط و فقط برای ضعیفان وجود داره و اجرا می شه.انگشتان دست دزدی در زندان عادل آباد شیراز قطع می شه اما میلیون ها خاورزی و زنجانی و چه و چه بعد از غارت کشور دارن به بهترین شکل زندگی می کنند.زاغه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ فاجعه باره.کودکان کار هر روز بیشتر و بیشتر میشن.ای کاش این قدر دم از دین و دینداری نمی زدید. (306098)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ ۰۰:۵۱
هم میهن گرامی شما درست می گویید اما به نظرم لیاقت این جامعه بیش از این نیست. مردمی که اولا از مال هم میهنان خود دردی می کنند آن هم افراد بدبخت تر از خودشان اینها شایسته توجه نیستند.دیگر اینکه حتی وقتی بناست دست این افراد قطع شود همه ملت برای تماشای هالیوودی جمع می شوند اما برای پرسش از ریشه اینهمه فسادی که در دهه اخیر حاکم شده هیچ تجمع قانونی با اجماع خردمندانه ای انجام نمی شود.وایبر و شبکه های اجتماعی باید دربست در خدمت رسوا کردن غارتگران قرار می گرفت اما بیشتر شده لطیفه سرایی و این حرف ها... (306365)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۱۰ ۰۰:۵۵
..حاکمان می دانند به چه کسانی دارند حکومت می کنند.این ملت بیش از اینها سهم از زندگی ندارد.ببینید چند نفر قانون اساسی کشورشان را تنها از رو خوانده اند! نه عوام که دانشگاهیان وبه اصطلاح فوق لیسانس ها و دکاتیر والاتبار! خدا می داند که جز خسارت تاریخی به بشریت هیچ از ما برنیامده ونمی آید.از کورش بزرگ به کجا رسیدیم؟! همین خط را بگیر وپیش برو... (306367)
امیرا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۵:۱۶
فقط فکر گرون کردن هستین یه کم هم به فکر قشر کارگر باشید این همه چیز گرون میشه صداتون در نمیاد بخدا دیگه بریدیم بی انصافا@ (306106)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۵:۳۴
آقای زیباکلام
1- در کشورهای دیگر بنزین اگر لیتری 2500 تومان باشد اتومبیل آنها نصف خودروی ما بنزین می سوزاند یعنی ما بنزین را عملاُ2000 تومان می خریم
2-متوسط حقوق آنها2500 دلار است که می شود 5/8 میلیون( که می شود3400لیتر توان خرید بنزین )و متوسط حقوق ایرانی به 5/1 هم نمی رسد(که می شود1500لیتر بنزین) (306111)
اشکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۵:۳۷
آقای زیباکلام نفست از جای گرم بلند میشه چراکه من خودم کارمند دانشگاه هستم و میدونم یکی مثل شما که استاد تمام دانشگه هستید حکم حقوقی شما حداقل12میلیون تومان هست یعنی 6برابر حقوق من کارمند (306114)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۵:۴۵
دكتر جان مملكت ما قابل مقايسه با كشورهاي ديگر نيست تورم انها تك رقمي است اما در اينجا بالاي 40 درصدو......... (306119)
Urmia
United States
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۲۳:۲۸
لطفا مثل احمدي نژاد امار نديد؟ ٤٠٪ كدوم اماري نشون ميده؟ (306357)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۶:۲۰
اقای زیبا کلام خدواند شما را حفظ کند که حرف حق در این مطلب بطور کامل از زبان شما صادر شده است. (306148)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۶:۲۴
اگر مردم به خصوص اونهایی که ماشین شخصی ندارند، درست توجیه بشوند، هیچ وقت به این بی عدالتی راضی نمیشند و واقعی شدن قیمت بنزین رو مطالبه میکنند؛ البته باید زیرساختهای حمل و نقل عمومی فراهم بشه که در شرایط فعلی از دولت به تنهایی ساخته نیست. (306153)
یک هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۶:۲۵
آقای زیبا کلام خودتان خوب می دانید در کشورهای توسعه یافته همه چیزشان با هم درست است نه مثل کشور ما که میلیاردها دلار به ناکجاآباد رفته و کسی احازه سوال هم برای پیدا کردن سر نخها را ندارد . (306155)
ترکزبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۶:۲۷
استاد خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش ...... اینها هزینه های اولیه بی تدبیری و نا کارآمد بودن عده ای از حضرات اصلاح طلب است که برایشان سینه سپر میکردی کجاش دیدی صبر کن استاد دانشجوی صریح الهجه (306157)
یک ادم معمولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۶:۵۵
تا زمانی که 5 ملیون جیره خوار دولت هستند وبانک مرکزی از طریق چاپ اسکناس ودر واقع با کاهش ارزش پول ملی ودست در جیب مردم این هزینه ها را تامین می کند در بر همین پاشنه خواهد چرخید (306177)
سامان
United States
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۷:۲۱
سلام اقای زیبا کلام گرامی وبزرگوار شمادرنامتون خوبه که خودتون هم اشاره کردید این مردم سالهاست با جان زندگی شان تاوان کارهای پوپولیستی را میدهندیکی نیست بگه که چرا مثلا در کشورهای غربی در سال های دور که نه وسایل ارتباط جمعی بود نه مثل الان مردم اگاهی داشتن چنین اتفاقاتی وکارهای پوپولیستی به این شدت اتفاق نمی افتاد در یک کلام چرا سالها پیش دنیا راه خودشو پیداکرد در هرزمینه ای اقتصادی فرهنگی سیاسی و......ولی تو همه چیز موندیم (306195)
هامون
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۷:۲۶
شاید بدتان بیاید ولی باید بگویم که این راه پیشرفت است و ملتی که می خواهد پیشرفت کند نباید در خانه بنشید وهر لحظه منتظر واریز پول نفت ونیز دادن سوبسید دولت باشد بروید ببینید رقابت کاری و میزان تلاش و فعالیت در کشور های پیشرفته و صنعتی چقدر است؟! (306198)
سامان
United States
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۷:۴۱
دکتر زیبا کلام عزیز وگرامی برون اینه ی تمام نمای درون ماست وقتی مادر جامعه میبینیم هرفردی به فکر منافع خودشه جز خودش به چیز دیگه ای فکر نمیکنه نه اینکه همه اینطورین ولی اکثریت غالب چنین تفکری دارند که فکر غالب در جامعه این شکل شده واقعیت تلخ تنبلی اجتماعی را به این اضافه کنید خود را دیدن مگه میذاره مردم پشت هم باشند مگه تو ورزشگاهای ما نمیبینید طرفدارهای تیم نه به بازی زیبا کاردارن نه هدفشون رفتن به یه جایی که چند ساعت سرگرم بشند فقط به هرنحوی طرقی شده برد تیمشونو میخواند باور کنید اگه ازشون (306206)
محمود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۷:۴۲
اقای زیبا کلام من یک دبیر با بیست و هشت سال سابقه دریافتی من یک میلیون تومانه با قیمت که شما به دولت پیشنهاد میکنید در یک روستا با هشتاد کیلومتر راه رفت و بر گشت حدودا چهار صد هزار تومان پول بنزین میشه ته کیسه چه چیزی میمونه لطفا با حقوقی که خودتان دریافت میکنید واسه دیگران نسخه نپیچید خیلی دوستان داشتم... ایام بکام (306207)
همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۷:۵۲
دکتر جان خرابمان کردی رفت!
1- در نامه ات نگفتی الان یک راننده تاکسی با یک راننده شخصی چه فرقی دارد؟ به جز اینکه راننده تاکسی باید عوارض و مالیات و... بدهد
2- آن کشورهایی که گفتید مالیات بنزین را از مردم شان می گیرند کشورهای اروپایی محسوب می شوند که ما 300 سال از آنها عقب تر هستیم چون کشورهای اتحادیه اروپا ریالی هزینه درمانی پرداخت نمی کنند.
3- آیا در نامه تان گفتید که قطر تمام نفت پارس جنوبی را دارد میخورد و ما فقط روزانه 10 درصد برداشت داریم همان پارس جنوبی که تا 400 سال دیگر نفت و گاز دارد (306213)
سامان
United States
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۷:۵۵
بپرسید خودشون هم نمی دونن چی می خوان چرااصلا اینهمه حرفهای رکیک تو ورزشگاها است کشورهای دیگه که طرفداراشون دههابرارازما متعصب ترند ولااقل علت رقابتشون با تیم مقابل دلایل تاریخی... داره یک کلام دشنام نمیشه شنید که به هم بگن ایااین جامعه کوچک که درورزشگاه شکل میگیره برشی از جامعه نیست؟بدبختانه چرا اتفاقا برشی از جامعه مااست چرا یه کره ای المانی و.... بهشون مرخصی میدن حاظر نیست مرخصی بره ولی در کشور ما ساعت کارمفید درروز به 30 دقیقه هم نمیرسه (306214)
شاگرد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۸:۰۷
باسلام و احترام خدمت استاد گرامی جناب آقای دکتر زیبا کلام .
جناب استاد آیا از خودتان سوال کردید چرا دولت نهم و دهم و یا هشتم و دولت فعلی چرا سهم خود را در توسعه حمل ونقل کلان شهر تهران پرداخت نکرده و یا سهم ناچیزی از آن پرداخت شده !!!؟؟؟؟؟
و یا اینکه تقریبا بالای ۷۰ درصد در آمد مالیاتی این مملکت از این تهران وصول میشود و چرا تا الان برای رفع ترافیک و گرانی و ......هیچ کار اساسی و علمی انجام نگردیده!!!؟
پس جناب استاد عزیز مردم اکثریت می فهمند .............. (306222)
سامان
United States
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۸:۱۰
جناب زیبا کلام عزیزدر کشورهای متمدن وپیشرفته هر کس بفکر پیشرفت واعتلای خودش وکشورشه ولی در کشور ما همه بجای پیشرفت بفکراینند که فلانی برای چی پیشرفت کرد یا اصلا چرافلانی چیزی داشته با شه من نداشته باشم یعنی دقیقا برعکس اوکشورها در کشورما همه که نه اکثراازپیشرفت هم ناراحتند ولی کشورهای متمدن مردمش به این شدت اینجوری نیستند یعنی نیروی فکرواندیشه و ایمان را در راه صحیح و چیزهای اصلی بکار ببریم در فرعیات بکارمیبریم (306223)
سامان
United States
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۸:۴۰
جناب دکتر در همه اینها ساده که شاید همه بدونن میشه غفلت خودرا دیدن دیگری راندیدن (که همون دنیا طلبی میشه )سطحی نگری ومتاسفانه ثمره همه اینها غافل شدن است که نتیجش میشه که باعث پیدایش نقص عیب میشه که ثمرش نقص دراقتصادمیشه دید بقولی اون غفلت را تماما میشه دید که بجای اینکه سرمایه ای باعث راحتی و پیشرفت بشه باعث عقبگردمیشه که همون ثمره غفلته دلیلش اینه که درک درستی در جامعه مانیست خلاصش از ماست که برماست (306230)
ارش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۸:۴۱
کاش اکثریت اندکی هم شده اهل مطالعه بودند و یکبار هم کتاب ( قلعه حیوانات ) را

مرور میکردند ... (306231)
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۱۹:۲۷
آقای دکتر زیبا کلام گفتار صحبتهای حضرتعالی درست و کاملا متین اینجانب چند سوال از شما دارم و امید پاسخ
اولا:فقط حقیقت در مورد سوخت باید گفته شود در مورد قیمت خودرو نباید صحبت کرد.
دوما:این همه صنعت خودرو که جیب مردم را خالی می کند نباید کارشناسی شود .
سوم:گزارش صد روزه چی شد.چرا دست به قلم نمیشوی و نامه بنویسی؟
چهارم شما دغدغه مردم را دارید یا دولت را؟
امروز اعلام کرد خط فقر 2700000 تومان حداقل دکتر فکر فارغ التحصیل دانشگاه خوتان باشید برای انان به دولت نامه بنوسید (306252)
پورعباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۲۰:۰۷
جناب زیباکلام نفستان ازجای گرم بلند میشه اگر کشوری نرخ بنزینشان فلان تومتن هست درمامدشان هم همین اگر دو دانشجوی دانشگاه آزاد ومستجر ودرآمدی ماهانه هشتصدهزارتومان داشتین اونوقت میفهمین همان چندرگاز یارانه یعنی چه (306272)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۲۱:۴۴
جناب زيبا کلام، همه فرمايشات جنابعالي منطقي و متين، اما حلقه مفقوده اين وسط، اعتماد است جانم، اعتماد. من هرگز به هيچکدام از مسئولين اين مملکت اعتماد نداشته و ندارم، اگر مطمئن بودم که مالياتي که مي پردازم، عوارضي را که پرداخت ميکنم، صرف رسيدگي به زيرساخت هاي جامعه و حتي کمک به ضعفا ميشود، با علاقه و اشتتياق تام و تمام مالياتم را پرداخت ميکردم! اما وقتي اعتماد نيست، وقتي اين همه دزدي و اختلاس و چپاول و تاراج و غارت مردم صورت ميگيرد، و هيچکس از مسئولين ککش هم نميگزد، (بقيه در کامنت بعد) (306315)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۲۱:۴۸
ادامه از قبل : و چه بسا خودشان هم دستي در اين اختلاس ها داشته باشند، چگونه از من ميخواهيد که بپذيرم بنزين را گران کنند، خدمات دولتي (اگر بشود اسمش را خدمات گذاشت) گران شود، ماليات را افزايش دهند، و... ! بله جناب زيباکلام، صرف نگاه آکادميک به پديده هاي اجتماعي و در فرمول دانشگاهي گذاشتن مواردي همچون گران کردن بنزين و ... به تنهايي کافي نيست، لطفا" اندکي از اين کتابها و فرمولها و... خروج کنيد و به عينيات و واقعيات موجود در جامعه و فساد بقول خود آقايان سيستماتيک دولتي و حکومتي بنگريد، (306316)
جزايري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۲۱:۴۹
3 : قطعا" نظرتان عوض نشود، تا حد زيادي از اين که هست تعديل خواهد شد. ايام بکام جناب دکتر زيباکلام. (306317)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۰۹ ۲۲:۱۹
قبل از اجراي يارانه و افزايش قيمت بنزين ، صدا و سيما مصاحبه ميكرد كه به نظر شما خوب است يا بد ، اتفاقي سراغ من هم آمدند ، خواستم همه اين حرفها را بزنم اما ديدم همه ميگويند خوب است ، صداي مخالف هم شنيده نميشد ، لذا با يك نه تكليف خودم را انجام دادم ، آقاي زيبا كلام عزيز در اين كشور كه خودمان ساختيم اثري از بينش نيست ، شما كار علمي ميكنيد ولي عمده مردم با احساسشان ميفهمند ، تصميم ميگيرند، و حرف ميزنند. ولي با نظرتان راجع به محكم بودن آقاي نوبخت موافقم البته با چاشني انتقاد از دولت قبل. (306328)