پیمان یزدان بخش درباره مهم ترین مشکلات و معضلات قطعه سازان اظهار کرد: مشکل اصلی قطعه سازان در حال حاضر کمبود نقدینگی، چه ارزی و چه ریالی است و این کمبود باعث مشکلات و توقف فعالیت بسیاری در کسب و کار بازار خودرو شده است.وی ادامه داد: اگر روند این توافق میان دولت و قطعه سازان طولانی شود و نقدینگی لازم به موقع تامین نشود خود یک مانع دیگر در خودروسازی خواهد بود که متقابلا تاثیرش را در بازار خودرو نیز خواهد گذاشت.یزدان بخش درباره نحوه بازپرداخت تسهیلات ارزی دولت به قطعهسازان بیان کرد: ارزی که دولت با قطعه ساز حساب میکند چه ارز نیما باشد و چه ارز کمتر از آن، تاثیر خود را در قیمت تمام شده دارد و این سوبسیدها برای کمک به ایجاد اشتغال بسیار لازم است، در غیر این صورت مردم باید جور این افزایش قیمت را بکشند.این فعال صنعت قطعهسازی اضافه کرد: در کشور ما تسهیلات یا ارز گران، موجب ایجاد موانع مختلف در کسب و کار میشود که امیدواریم نگاه دولت به قوانین حوزه صنعت کمی تغییر یابد.پیش از این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در اردیبهشت ماه خواستار تسریع در اختصاص تسهیلات مورد نیاز قطعهسازان شده بود.
فرشاد مقیمی - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت - در نشست با خودروسازان و قطعهسازان با اشاره به پیگیری رفع تعهدات ارزی قطعهسازان خاطرنشان کرد: در جلسات مستمر با بانک مرکزی موضوع تخصیص ارز مورد نیاز صنایع پیگیری میشود.وی در خصوص تخصیص ۸۴۴ میلیون دلار تسهیلات ارزی که از سال ۹۷ باقی مانده است نیز توضیح داد: مذاکرات متعددی با بانک مرکزی صورت گرفته و توافقات خوبی نیز انجام شده است.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان خواستار تسریع در اختصاص تسهیلات مورد نیاز قطعهسازان شد و گفت: با تزریق نقدینگی به این صنعت علاوه بر تکمیل بخش عمدهای از خودروهای ناقص، خودروهای بیشتری تجاری و وارد بازار خواهد شد.مقیمی با اشاره به فراخوان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تعمیق داخلیسازی قطعات خودرو خاطرنشان کرد: پروژههای متعددی برای تعمیق داخلیسازی قطعات خودرو در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است و طی چند ماه پایانی سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ نیز با تعمیق داخلیسازی قطعات حدود ۸۰ میلیون دلار کاهش ارزبری واردات قطعات را شاهد بودهایم.