راز ماندگاری «کلاه قرمزی» چیست؟
27 مهر 1399 ساعت 10:27
گروه فرهنگی: پروین شمشکی که سالها پیش «کلاه قرمزی» با تهیه کنندگی او به تلویزیون آمد، با اعتقاد بر اینکه کار را باید به کاردان سپرد، یادآور می شود که در آن زمان برای ساخت عروسک های کلاه قرمزی سراغ استادهای این حوزه رفتند. او همچنین معتقد است، در زمان خودش برنامهسازان و مدیران، خیلی دلسوزانهتر برای بچهها برنامه میساختند.این تهیهکننده پیشکسوت حوزه کودک درباره اهمیت انتخاب درست عروسک برای برنامههای کودک عنوان کرد: خیلی مهم است که عروسک درست انتخاب شود. عروسک اگر بچه را جذب نکند ارتباطی برقرار نمیشود. ما برای ساخت عروسک دنبال هنرمندانی مثل خانم ها مرضیه محبوب و مریم سعادت، خدابیامرز کامبیز صمیمی مفخم و عادل بزدوده که استاد این کار بودند میرفتیم. برای مثال وقتی میگفتیم شخصیت ما لجباز است، واقعا تیپ صورت عروسک را لجباز درست میکردند. از قدیم گفته اند که کار را باید سپرد به کاردان.او درباره روندی که برای ساخت برنامه های عروسکی تلویزیون طی می شد، یادآور شد: وقتی عروسک سازها طرح میدادند، در ادامه با کارگردان و مدیر گروه درباره شکل و تیپ عروسک مشورت میکردیم. در حقیقت عروسک از چند خوان میگذشت تا به ضبط برنامه برسد. اصلا کار عجلهای نمیکردیم. برنامه ای می ساختیم که ماندگار باشد؛ مثلا اگر ساخت برنامه در بدو امر در ۱۳ قسمت برآورد شده بود، استقبال مخاطب بود که باعث ادامه تولید میشد.
شمشکی درباره علت کاهش محبوبیت برنامههای کودک تلویزیون در سالهای اخیر عنوان کرد: این اتفاق در درجه اول به خود برنامه سازان مربوط میشود. دیگر آنقدر برای برنامه سازی کودک دلسوزی نمیشود و برنامهها در جهت فرهنگسازی برای بچهها نیستند. در صورتیکه هر چیزی را باید از بچگی آموزش داد. اگر میبینید که در کشورهای پیشرفتهتر از ما، بچههای خیلی کوچک به چراغ راهنمایی اهمیت میدهند یا آشغال نمیریزند اینها همه به دلیل این است که از همان بچگی آموزش می بینند.او در عین حال فضای مجازی را یکی دیگر از علتهای دوری بچهها از برنامههای تلویزیونی دانست و افزود: البته یکی دیگر از دلایلی که بچه ها را از تلویزیون گریزان کرده، فضای مجازی، موبایل و تبلت است که در دست هر کودکی دیده می شود. من با پیشرفت تکنولوژی مخالفتی ندارم اما هر چیزی سنی دارد.این تهیهکننده در پاسخ به پرسشی درباره راز موفقیت و تاثیرگذاری بیشتر برنامههای کودک در زمانی که او با تلویزیون همکاری داشت، توضیح داد: ما در آن زمان خیلی تحقیق میکردیم و دنبال موضوعات مناسب کودک و خردسال بودیم. بعد بر اساس موضوع، ساختار برنامه را انتخاب میکردیم. زمانی که من کار می کردم تمام تلاشمان را میکردیم تا این کار انجام شود و به بچهها آموزشهای غیرمستقیم بدهیم. یکی از راههای آموزش غیرمستقیم هم عروسک است. اگر عروسک با کودک ارتباط برقرار کند حرفش را میپذیرد. هر چه به عقب برمیگردیم مدیران دلسوزتر و برنامه سازان دقیق تر بودند و دانششان بالاتر بود. همچنین کار تحقیقی هم زیاد انجام میشد تا موضوع انتخاب شود.
کد مطلب: 236739