به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۱۶:۴۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۰۱ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب : ۲۸۹۶۲۸

دولت افغانستان ظرف۱۱ روز سقوط کرد

دولت افغانستان ظرف۱۱ روز سقوط کرد
گروه بین الملل: وزیر دفاع آمریکا گفت: هیچکس تصور نمی‌کرد دولت افغانستان ظرف ۱۱ روز سقوط کند و اتفاقات "خیلی سریع" رخ داد.
 لوید آستین،  در دفاع از مدیریت دولتش درخصوص بحران کنونی در افغانستان گفت: این تحولی خیلی سریع، شتابان و تند بود. همه این اتفاقات در حدود ۱۱ روز طول کشید. خب هیچکس این را پیش بینی نمیکرد که این دولت ظرف ۱۱ روز سقوط کند.  وزیر دفاع آمریکا گفت، ارزیابی‌های اطلاعاتی اولیه واشنگتن درباره اینکه دولت کابل چقدر میتواند بعد از خروج نظامیان آمریکایی مقابل طالبان مقاومت کند خیلی متفاوت بود.
او گفت: خب ارزیابی‌هایی داشتیم که از یک تا دو سال یا چند ماه صحبت میکرد اما ارزیابی‌ها طیف مختلفی بودند. با آغاز پپشروی طالبان، در شماری از موارد ما دیدیم که مقاومت کمتری شد و بیشتر تسلیم بود و نیروهای بیشتری فرار میکردند. پیش بینی دقیق این خیلی دشوار بود.  همه اینها در یک بازه زمانی رخ داد حدود ۱۱ روز. هیچ کس پیش بینی نمی‌کرد که دولت در ۱۱ روز  سقوط خواهد کرد.آستین در پاسخ به اینکه آیا برنامه‌ریزی خروج ایالات متحده "قابل قبول و مناسب" بود، گفت که اینطور فکر میکند. او افزود "طبق چیزی که با آن مواجه هستیم و اطلاعات ما برای این برنامه" طرح خروج مناسب بود اما این وزیر آمریکایی در ادامه به انتقاد از دولت ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا پرداخت که این کشور را در وضعیتی قرار داد که "هیچ گزینه خوبی" وجود نداشت.
لوید آستین توضیح داد: اما به اعتقاد من شما باید به عقب برگردید و نگاه کنید که این دولت چه چیزی به ارث برد. منظورم این است که ما به سمت آن کشیده شدیم. ما با ضرب‌الاجل اول مه برای خروج همه نیروها از این کشور مواجه بودیم. این توافقی بود که با طالبان بسته شده بود.  بنابراین ، رئیس جمهور بایدن مجبور شد به سرعت یک ارزیابی دقیق را انجام دهد و همه گزینه ها را از نظر اینکه چه کاری می تواند انجام دهد ، بررسی کند. و هیچ یک از این گزینه‌ها گزینه‌های خوبی نبود. او یک پروسه بسیار دقیق و بسیار دقیق را پشت سر گذاشت. به مطالب ارائه شده توسط همه ذینفعان و فرایند بین سازمانی گوش داد.و جمهور تصمیم خود را گرفت و من از این تصمیم حمایت می کنم.
آسیتن تاکید کرد: ما تمام تلاش خود را می کنیم تا همه ، هر شهروند آمریکایی که می خواهد، بتواند از افغانستان خارج شود و ما به راههای مختلف - و راههای خلاقانه برای برقراری ارتباط و تماس با شهروندان آمریکایی و کمک به آنها برای ورود - به فرودگاه ادامه خواهیم داد. و همینطور افرادی که در برنامه ویزای ویژه مهاجرت هستند برای ما بسیار بسیار مهم هستند. به هر حال ، این مترجمان و بسیاری از کارکنان که از سفارت ما و دیگر سفارتخانه ها پشتیبانی می کردند ، هستند. ما می خواهیم آنها را نیز خارج کنیم. در صورت داشتن گذرنامه آمریکایی و در صورت داشتن مدارک مناسب ، طالبان به مردم اجازه می دهد با خیال راحت از آنجا عبور کنند.
او درباره اغتشاشها در فرودگاه کابل در روزهای اول کنترل طالبان بر کابل گفت:  واقعاً تصاویر مضطرب کننده ای بود، تعدادی از غیرنظامیان قبل از اینکه ما  بتوانیم کنترل آن را به دست بگیریم به فرودگاه آمدند. و این ناشی از وحشت ایجاد شده بود زیرا دولت به سادگی منحل شد و نیروهای امنیتی بخار شدند. و وقتی دولتی به ناگهان سقوط کند و نیروهای امنیتی به سرعت ناپدید شوند، به وضوح هرج و مرج خواهید داشت و این چیزی است که ما در افغانستان دیدیم. اظهارات وزیر دفاع آمریکا به دنبال یک هفته ناآرامی در افغانستان مطرح میشود که در جریان آن ارتش آمریکا روی خارج کردن شهروندان آمریکایی و متحدان افغان از این منطقه با تشدید حمله طالبان متمرکز شد.لوید آستین همچنین در پاسخ به اینکه آیا از رئیس جمهوری آمریکا برای تمدید این مهلت خروج درخواست میکند یا خیر گفت: با نزدیک شدن به زمان آن، ما توصیه‌هایی به رئیس جمهور میکنیم.براساس بیانیه پنتاگون، حدود ۱۷ هزار تن در روزهای گذشته و حدود ۲۲ هزار تن از اواخر ژوئیه از افغانستان خارج شدند. تاکنون حدود ۲۵۰۰ آمریکایی از این کشور جنگ زده رفته‌اند. دولت بایدن بابت مدیریت بحران افغانستان تحت انتقاد است.




 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها