گروه اقتصادی: اواخر هفته گذشته رضا فاطمی امین، وزیر صمت گفته بود «در شرایطی که تراز تجاری و ارزی کشور متعادل است، واردات خودرو میتواند مفید باشد اما تا پایان سال جاری و تا زمانی که ما به یک توازن در تراز خارجی برسیم، واردات خودرو اشتباه است.»
تحلیلگران میگویند این صحبتها نشان میدهد دولت رئیسی از ابتدا، برنامهای برای واردات خودروهای خارجی نداشته و تنها با برخی جریانسازی در رسانهها قصد داشته که قیمت خودرو را در بازار موقتا تعدیل کند.
با این حال واردکنندگان میگویند شورای نگهبان با مصوبه مجلس مبنی بر آزادسازی واردات موافقت میکند اما این تائیدیه آنها به معنای واردات خودرو نیست، چرا که دولت همچنان مخالف واردات خودروست و معتقد است که آزادسازی واردات باعث افزایش قیمت دلار میشود.
خودروهای خارجی گران شد
آیا واردات خودرو به طور کلی منتفی شد؟ به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، واردات خودرو هنوز به طور کلی منتفی نشده است اما چنانچه شورای نگهبان هم مصوبه آزادسازی واردات خودرو را تائید کند دیگر تاثیری در بازار خودرو ندارد.مهدی دادفر توضیح داد: وزیر صمت معتقد است آزادسازی واردات خودرو به ضرر بازار ارز است و باعث افزایش قیمت دلار میشود. در حالی که بخش خصوصی این نگاه را تائید نمیکند و بالعکس عدم واردات خودرو باعث التهاب بازار خودرو میشود.بررسیها نشان میدهد با خبرساز شدن تداوم ممنوعیت واردات خودرو تا پایان سال دوباره فروشندگان خودروهای لاکچری از بازار عقبنشینی کردند و قیمت این خودروها به دلیل نوسان قیمت دلار اندکی گران شد.
عقبنشینی فروشندگان خودروهای لاکچری
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به وضعیت بازار گفت: از شنبه فروشندگان خودروهای لاکچری عقبنشینی میکنند و احتمالا قیمت خودرو روند افزایشی داشته باشد.دادفر اظهار کرد: چنانچه واردات خودرو آزاد میشد انواع تکنیکهای فروش برای جلب نظر خریداران اعم از فروش اقساطی و ارائه یک سال گارانتی رایگان اجرا میشد. این در حالی است که اجرای این برنامه دوباره به تعویق افتاد.آمارها میگوید ۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در انبار خودروسازان دپو شده و خودروسازان امکان تکمیل و تحویل آن را ندارند. با این وضعیت تولید و کمبود قطعه به نظر میرسد بازار خودرو آیندهای پر فراز و نشیب دارد و باید دید که قیمت خودروهای ایرانی و خارجی تا کجا پیش میرود؟