گروه اقتصادي: محمدرضا نعمتزاده تابستان امسال در حالی سکان هدایت یکی از مهمترین وزارتخانههای کشور (صنعت، معدن و تجارت) را در دست گرفت که از همان ابتدا مشخص شد وی نیز مانند وزرای پیشین، نگاه ویژهای به خودروسازی دارد و از حواشی این صنعت بزرگ، در امان نخواهد بود.
وی در اولین مواضع خودرویی خود با زیر سوال بردن شورای رقابت، از تلاش برای حذف خودرو از لیست کالاهای انحصاری و به تبع آن، آزادسازی قیمت خبر داد و تاکید کرد که این مساله را در شورای اقتصاد پیگیری خواهد کرد. حالا اما به فاصله تنها شش ماه، وزیر صنعت موضعی دیگر گرفته و صراحتا از انحصاری بودن خودرو صحبت به میان میآورد.
نعمتزاده در حاشیه همایش حمایت از حقوق مصرفکنندگان و در جمع خبرنگاران گفت که خودرو کالای انحصاری است و سال آینده نیز (توسط دولت) قیمتگذاری میشود و تا زمانی که از انحصار خارج نشود، قیمت آن آزاد نخواهد شد. گفتههای وزیر صنعت در شرایطی است که خودروسازان امیدوار بودند نعمتزاده بتواند دست شورای رقابت را از قیمتگذاری کوتاه و قیمت خودرو را به نوعی آزاد کند، اما ظاهرا وی نیز به هر دلیلی، دیگر اعتقادی به این کار ندارد.
این بدان معنا است که همچنان باید شورای رقابت را مسوول قیمتگذاری خودرو بدانیم، شورایی که رئیس جدید آن میخواهد سیاستی جدید را برای تعیین قیمت خودرو اعمال کند. اما وزیر صنعت در ادامه اظهارات دیروز خود در مورد افزایش 2 میلیونی قیمت برخی خودروها بهدلیل استاندارد یورو 4 نیز تاکید کرد که از این موضوع بیاطلاع است، ولی نباید چنین اتفاقی رخ داده باشد.
نعمتزاده این را هم گفت که یورو 4 آپشن نیست و ما قول دادهایم تا همه خودروها استاندارد یورو 4 داشته باشند؛ همچنین وزارت نفت متعهد شده تا بنزین یورو 4 در چندکلانشهر کشور توزیع شود اما ما خواهش کردیم تا این اتفاق در همه شهرهای کشور بیفتد. وی همچنین تاکید کرد که با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها، خودرو کمترین تاثیرپذیری را از افزایش قیمت حاملهای انرژی خواهد داشت.