به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ - ۱۴:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۱۹ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۳۷۴۳۰۲

معرفی پر تردد ترین مقاصد تجاری جهان

گروه کسب و کار: با توسعه صنعت حمل و نقل، تجارت بین المللی رونق بسیاری گرفت لذا بستر مناسبی برای واردات و صادرات محموله‌های تجاری به سراسر جهان مهیا شد.
معرفی پر تردد ترین مقاصد تجاری جهان
روزانه حجم بالایی از محموله‌ها که شامل کالاهای صنعتی و مصرفی هستند توسط کشتی‌های کانتینری و فله بر به بنادر تجاری در سراسر جهان فرستاده می‌شوند. 
شناسایی بازارهای داغ جهانی و بنادر تجاری مهم از نظر وسعت و تردد یکی از چالش‌های بازرگانان و به خصوص افرادی است که به تازگی قصد ورود به همچین حوزه‌ای را دارند. در این مطلب قصد داریم به معرفی مهمترین مقاصد و بنادر تجاری بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بنادر چین از مهمترین مقاصد تجاری در جهان
چین یکی از کشورهایی است که در صدر لیست مبادلات تجاری ایران قرار دارد. در حال حاضر چین اصلی ترین خریدار نفت ایران به شمار می رود و بسیاری از کالاهای با کیفیت و مرغوب این کشور نیز به بازارهای ایران وارد می شود. به طور کلی چین به عنوان یکی از دولت های دوست و همکار، رابطه تجاری بسیار مهمی با ایران دارد.
این کشور بزرگ و پهناور در حال حاضر در کنار آمریکا به عنوان قوی ترین اقتصاد دنیا شناخته می شود. امروزه بخش زیادی از نیازهای کشور توسط محصولاتی که از چین به ایران صادر می شود تامین می گردد.
اگر به اجناس و کالاهای دور و بر خود نگاه کنید احتمالاً خیلی از آنها ساخت کشور چین است. بخش زیادی از این کالا ها از طریق ارسال بار دریایی از چین به ایران انجام می شود. جالب است بدانید هر ساله میلیون ها تن بار از طریق حمل دریایی از چین به ایران وارد می شود. اما دلیل محبوبیت این روش چیست و چرا تجار و بازرگانان ترجیح می دهند از حمل دریایی به چین نسبت به سایر روش های زمینی یا هوایی استفاده کنند؟



یکی از مهمترین دلایل رایج بودن روش حمل و نقل دریایی از چین به ایران هزینه بسیار پایین آن است. آن هم در برابر حمل هوایی از چین به ایران که هزینه های سرسام آوری دارد. هر چند ارسال بار هوایی در مدت زمان کمتری انجام می‌شود اما خیلی ها ترجیح می دهند به دلیل هزینه‌های کمتر و امنیت بیشتر از روش ارسال دریایی از چین به ایران استفاده کنند.
بنابراین می ‌وان گفت حمل بار دریایی از چین به ایران یک روش اقتصادی و مقرون به صرفه برای انتقال بار و صادرات کالاهای مختلف است. علاوه بر این، امکان ارسال بار بیشتر، با روش حمل و نقل دریایی میسر است.
برای ارسال بار از طریق هوایی محدودیت‌های زیادی وجود دارد و امکان ارسال بار های سنگین وجود ندارد. اما در حال حاضر کشتی های عظیم و غول پیکری هستند که قابلیت جابجایی و ارسال بار از چین به ایران را تا چند صد تن دارا می باشد. به همین دلایل بخش زیادی از صادرات کشور چین از طریق حمل و نقل دریایی به ایران انجام می شود.

بندر جبل علی – امارات
دوبی دارای دو بندر اصلی می باشد که بندر رشید و بندر جبل علی نام دارند. این بنادر جز بزرگترین پایانه ها در جهان برای ورود و خروج کانتینر های کوچک و بزرگ می باشد. وسعت بندر جبل علی بیشتر از بندر رشید و در حدود ۴۷.۱ کیلومتر مربع است. بنابراین حجم صادرات و واردات از جبل علی نیز  بیشتر است.
بندر جبل علی به عنوان یکی از بزرگترین بنادر ترانزیتی جهان و به عنوان قطبی مهم در شبکه تجارت بین المللی به شمار می رود. این بندر متصل کننده بازار های شرقی و غربی به یکدیگر می باشد. در حال حاضر بندر جبل علی بیش از ۶۵ بندر و پایانه دریایی را در قاره های مختلف جهان تحت پوشش خود دارد؛ از طرفی به ۳۴۰ بندر در دنیا متصل است. همچنین مجهز به ۲۳ اسکله و ۷۸ جرثقیل برای رفع نیاز کشتی های کانتینری بزرگ می باشد.
 فاصله منطقه جبل علی با مرکز شهر دبی ۳۰ کیلومتر می باشد. در این بندر در حدود ۲۱۰ کارخانه و شرکت های متعلق به بیش از ۳۰ کشور در نقاط مختلف جهان مشغول فعالیت های تجاری هستند. همچنین فاصله جبل علی تا بندرعباس حدود 187 کیلومتر می باشد.
 بندر جبل علی دارای چهار منطقه آزاد تجاری است. وجود امکانات بی نظیر و همچنین پایبندی به قوانین تجارت بین الملل در این منطقه، باعث شده سرمایه‌گذاران و تاجران مختلفی از نقاط مختلف جهان برای صادرات از جبل علی به این منطقه جذب شوند.



جالب است بدانید که در سال ۱۹۸۵ میلادی 30 شرکت در مناطق آزاد تجاری بندر جبل علی مشغول فعالیت بودند. اما در سال ۲۰۰۴ این عدد به ۳۰۰۰ شرکت رسید که آمار بسیار قابل توجه ای است. البته ۳۷ درصد شرکت هایی که در بندر جبل علی در حال تجارت و فعالیت های بازرگانی هستند از قاره اروپا و آمریکا می باشد.
 مطمئناً یکی از اصلی ترین دلایل پیشرفت و موفقیت بندر کانتینری جبل علی، وضعیت جغرافیایی کشور امارات متحده عربی می باشد که از لحاظ استراتژیکی در رونق حمل و نقل های بین المللی نقش بسیار تاثیر گذاری دارد.
 بزرگترین شرکت های پایانه ای اپراتوری در جهان در بندر جبل علی واقع شده است. طبق آمارهای اعلام شده حجم عملیات کانتینری بنادر دبی به ویژه در بندر جبل علی در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۱۵ میلیون TEU گزارش شده است.

بنادر هند یکی دیگر از مقاصد بازرگانان
یکی از کشورهای بزرگ آسیایی که در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت گسترده‌ای دارد کشور هند می باشد. ایران نیز با این کشور رابطه دوستانه و نزدیکی دارد. به طوری که سطح مبادلات تجاری بسیار زیادی میان دو کشور برقرار است.
در واقع هند حتی در گذشته های دور هم یکی از شرکای تجاری ایران در عرصه صادرات و واردات بوده است. هر چند امروزه کشورهایی مانند چین، آمریکا، ایتالیا، کره جنوبی، اندونزی و غیره به رقبای جدی ایران در صادرات به هند تبدیل شده اند. در حال حاضر چین بیشترین صادرات به هند را از آن خود کرده است.
جالب است بدانید که صادرات کالا از اکثر کشورها به مقصد هند از روش حمل دریایی به هند انجام می شود. زیرا همانطور که می دانید هند یک شبه قاره است به طوری که سه طرف این کشور به آب و یک طرف آن به خشکی راه دارد. بنابراین ارسال بار دریایی به هند یک روش مرسوم در صادرات به این کشور به شمار می رود.
اگر حجم محموله زیاد باشد و زمان ارسال آن نیز چندان در الویت نباشد حمل دریایی به هند بهترین گزینه در پیش روی شما است. از طرفی برخی کالاها مانند فرآورده های نفتی، سیمان، مواد پتروشیمی و مواد معدنی تنها با روش خدمات حمل دریایی به هند قابل ارسال است.
کالاهایی که از ایران به مقصد هند صادر می‌شود در بندرعباس بارگیری می گردد. سپس بارهای ارسالی بنا به شرایط مبدا و تحویل گیرنده در یکی از بنادر هند تخلیه می شود. اما مهمترین بنادر هند که حجم ترافیک بالایی دارند و روزانه محموله های زیادی از کشورهای مختلف در آن تخلیه می شوند عبارتند از: بندر موندرا، بندر کوچی، بندر مومیایی، بندر ناواشوا



بنادر کانادا مقصدی دیگر برای تجار
کانادا یکی از برترین مقاصد تجاری دریایی می‌باشد که در شمال قاره آمریکا واقع شده است و همراه با 13 ایالت خود از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام امتداد یافته است. مونترال، ونکوور، هالیفاکس از جمله مهم‌ترین بنادر کانادا هستند که راه‌های ارتباطی دریایی و کشتیرانی کانادا با سایر کشورها را هموار نموده است.
کانادا به دلیل داشتن روابط گسترده با آمریکا و وجود استانداردهای بالا برای زندگی به یکی از کشورهای مهاجرتی و مبدایی برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. اقتصاد کانادا از ظرفیت بالایی برای سرمایه‎‌گذاری خارجی برخوردار است و بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاران و تجار خارجی فراهم نموده است. به همین دلیل به یکی از مقاصد مهم بازرگانان برای تجارت و سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.
ارسال بار دریایی به کانادا یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌ها برای جابه‌جایی مقادیر زیاد کالا در مسافت‌های طولانی می‌باشد. حضور بنادر کشتیرانی کانادا باعث برقراری ارتباط گسترده این کشور با قطب‌های تجاری در اقصی نقاط جهان شده است.

کانادا از نظر موقعیت جغرافیایی با چندین جبهه از اقیانوس هم‌مرز است و همین امر سبب شکل‌گیری کارآمدترین و مدرن‌ترین بنادر کانادا در جهان شده است. ضمن آنکه دسترسی آسان و نسبتا ارزان‌تر به قلمرو این کشور را از طریق راه دریایی و کشتیرانی میسر نموده است. از جمله بزرگترین و مهمترین بنادر کانادا که پر رفت و آمدترین بنادر نیز شناخته می‌شوند می‌توان  بنادر ونکوور، تورنتو، مونترال، پرنس روپرت ، بندر هالیفکس و بندر سنت جان را نام برد.
شناسایی مقصد تجاری خود به شما کمک خواهد کرد که در انتخاب روش حمل و نقل بین المللی  برای جابه‌جایی محموله‌های خود بهترین تصمیم‌گیری را داشته باشید. مسافت مبدا تا مقصد، نوع محموله، میزان امنیت حمل، مدت زمان ارسال محموله و در نهایت میزان هزینه حمل و نقل از جمله عواملی هستند که بعد از تعیین روش حمل برای صاحب محموله مشخص می‌شود. در این مطلب به معرفی مقاصد تجاری پرتردد و مهم در جهان پرداختیم و اطلاعات جامعی درباره بنادر مهم هریک از آن‌ها و جزئیات دیگر شرح داده شد.
منبع : شرکت کشتیرانی دریا زمین اروند (  aslforwarder.com  )
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها